Live

ΣΚΡΙΠ: Ένα νέο βιβλιοπωλείο από την Άγρα και τους Αντίποδες στην Κυψέλη

ΣΚΡΙΠ, ένα νέο βιβλιοπωλείο από την Άγρα και τους Αντίποδες στη Δημοτική Αγορά Κυψέλης Facebook Twitter
Στο μικροσκοπικό μαγαζί που σε μεταφέρει σε άλλη εποχή με την ταμπέλα του η ατμόσφαιρα είναι το ίδιο φιλική με όλων των μικρών βιβλιοπωλείων που γίνονται στέκια και όπου σε ξέρουν με το μικρό σου όνομα. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
0

Μπαίνοντας στο ΣΚΡΙΠ, το πρώτο πράγμα που σου κάνει εντύπωση είναι πόσο πολλά βιβλία μπορούν να χωρέσουν σε τόσο μικρό χώρο. Στο βιβλιοπωλείο που μόλις άνοιξαν στη Δημοτική Αγορά της Κυψέλης οι εκδόσεις Άγρα και οι εκδόσεις Αντίποδες, την πρώτη μέρα λειτουργίας του μπορούσε να βρει κανείς 2.500 βιβλία, ενώ ο χώρος μπορεί να φιλοξενήσει περισσότερα από 3.500!

Στο μικροσκοπικό μαγαζί που σε μεταφέρει σε άλλη εποχή με την ταμπέλα του ‒το γραφιστικό του ΣΚΡΙΠ παραπέμπει σε χρόνια που το βιβλίο ήταν το βασικό μέσο για να ταξιδέψεις με το μυαλό σου, να διευρύνεις τους πνευματικούς σου ορίζοντες και να προβληματιστείς, ρομαντικές εποχές που οι millennials βλέπουν με μια δόση νοσταλγίας‒ η ατμόσφαιρα είναι το ίδιο φιλική με όλων των μικρών βιβλιοπωλείων που γίνονται στέκια και όπου σε ξέρουν με το μικρό σου όνομα.

Είναι ένας χώρος που σε προδιαθέτει να αναζητήσεις ένα βιβλίο, ακόμα κι αν δεν ψάχνεις κάποιο συγκεκριμένο. Αυτό ακριβώς που έκανε κάποιος όση ώρα ήμασταν στο μαγαζί: μπήκε και ζήτησε «ένα βιβλίο για το αεροπλάνο», επειδή πήγαινε ταξίδι ‒ το δεύτερο πράγμα που μας εντυπωσίασε όσο ήμασταν εκεί.

«Ο περιορισμός του μικρού χώρου μπορεί να αποδειχθεί ευεργετικός, αφού επιβάλλει κριτήρια στο τι θα περιέχει το βιβλιοπωλείο. Και αυτό το κάνει ο βιβλιοπώλης ως αναγνώστης και όχι ως έμπορος, ως άνθρωπος με μια συγκεκριμένη λογική και μια συγκροτημένη προσέγγιση για το τι είναι το βιβλίο».

Και η αλήθεια είναι ότι είναι αδύνατο να μπεις στο βιβλιοπωλείο και να μη βρεις κάτι που σε ενδιαφέρει. Ο Κώστας Σπαθαράκης, ο εκδότης των Αντιπόδων και ένας εκ των δύο ιδιοκτητών του ΣΚΡΙΠ, μας είπε δυο λόγια για το νέο βιβλιοπωλείο σε μια περιοχή που υφίσταται ήδη τις επιπτώσεις του gentrification.

ΣΚΡΙΠ, ένα νέο βιβλιοπωλείο από την Άγρα και τους Αντίποδες στη Δημοτική Αγορά Κυψέλης Facebook Twitter
Το διαδίκτυο ασφαλώς προσφέρει την άνεση του εύκολου εντοπισμού και της γρήγορης αγοράς, αλλά δεν υποκαθιστά την ισορροπημένη και δομημένη παρουσίαση των βιβλίων στον πάγκο και στα ράφια του βιβλιοπωλείου. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

— Τι κάνει ένα μικρό βιβλιοπωλείο ελκυστικό;
Πέρα από την πληρότητα και τη διάταξη των βιβλίων, όπως και την αισθητική του χώρου, που έχουν ασφαλώς τεράστια σημασία, το πιο σημαντικό είναι ο βιβλιοπώλης. Γύρω από αυτόν και μόνο μπορεί να συγκροτηθεί μια αναγνωστική κοινότητα, ένα σύμπαν όπου οι άνθρωποι συζητούν, προτείνουν, ανταλλάζουν εντυπώσεις. Ο περιορισμός του μικρού χώρου μπορεί να αποδειχθεί ευεργετικός, αφού επιβάλλει κριτήρια στο τι θα περιέχει το βιβλιοπωλείο. Και αυτό το κάνει ο βιβλιοπώλης ως αναγνώστης και όχι ως έμπορος, ως άνθρωπος με μια συγκεκριμένη λογική και μια συγκροτημένη προσέγγιση για το τι είναι το βιβλίο. Έτσι, πολλές φορές, ακόμα και μικροσκοπικοί χώροι, ακτινοβολούν.   

— Γιατί είχατε την ανάγκη να ανοίξετε δικό σας βιβλιοπωλείο; Ποιος ήταν ο στόχος σας;
Ανάγκη δεν υπάρχει για τίποτα – ειδικά για οτιδήποτε μας απομακρύνει από τη βασική μας δουλειά που είναι να βγάζουμε βιβλία. Υπάρχει όμως η χαρά της παρέας, η αίσθηση ενός κοινού διαβήματος σε έναν χώρο που είναι συχνά ανταγωνιστικός και άφιλος, και φυσικά, για τους Αντίποδες, η τιμή να συνυπάρχουν τα βιβλία μας με τα βιβλία της Άγρας. Ο στόχος είναι να αναδείξουμε την εκδοτική δουλειά και των δύο με όσο το δυνατό μεγαλύτερη πληρότητα –πράγμα που δεν μπορεί να γίνει σε ένα γενικό βιβλιοπωλείο–, να παίξουμε με τις αναπάντεχες συγκλίσεις, να τις συζητήσουμε με το αναγνωστικό κοινό σε έναν χώρο όμορφο, ήρεμο και δικό μας. 

— Είναι καλή εποχή για να ανοίξεις ένα μικρό βιβλιοπωλείο όταν τα έξοδα για να συντηρήσεις ένα μαγαζί μεγαλώνουν συνεχώς; Και όταν αυξάνονται οι διαδικτυακές πωλήσεις βιβλίων;
Όπως συμβαίνει με όλα τα πράγματα, θα το δούμε στην πορεία. Μπορεί να μην είναι καλή η εποχή ή, αντίθετα, να αποδειχθεί ότι ήταν μια πολύ σωστή κίνηση, γιατί κάλυπτε μια ανάγκη δική μας ή του κοινού. Το διαδίκτυο ασφαλώς προσφέρει την άνεση του εύκολου εντοπισμού και της γρήγορης αγοράς, αλλά δεν υποκαθιστά την ισορροπημένη και δομημένη παρουσίαση των βιβλίων στον πάγκο και στα ράφια του βιβλιοπωλείου. Στο κάτω κάτω, ποιος αγοράζει ένα βιβλίο χωρίς να το ξεφυλλίσει, να το αγγίξει και να το μυρίσει;

ΣΚΡΙΠ, ένα νέο βιβλιοπωλείο από την Άγρα και τους Αντίποδες στη Δημοτική Αγορά Κυψέλης Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
ΣΚΡΙΠ, ένα νέο βιβλιοπωλείο από την Άγρα και τους Αντίποδες στη Δημοτική Αγορά Κυψέλης Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
ΣΚΡΙΠ, ένα νέο βιβλιοπωλείο από την Άγρα και τους Αντίποδες στη Δημοτική Αγορά Κυψέλης Facebook Twitter
Το βιβλίο δεν έχει πια το κύρος που είχε πριν από σαράντα ή πενήντα χρόνια ως μοναδικό μέσο απόκτησης γνώσης και επαφής με την κουλτούρα και την επιστήμη, ωστόσο διατηρεί την αίγλη και τη σημασία του. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

— Και γιατί στην Αγορά της Κυψέλης;
Η Δημοτική Αγορά, παρά τις μεταλλάξεις της, παραμένει ένας χώρος δημόσιος και προσβάσιμος, φιλόξενος και ανοιχτός. Είναι επίσης ένα πολύ όμορφο κτίριο σε μια πολύ ωραία γειτονιά της Αθήνας, η οποία υφίσταται την επέλαση του εξευγενισμού. Έχει θέση το βιβλίο μέσα σε αυτό το σύμπαν; Δεν είναι βέβαιο, αλλά είναι κάτι που αξίζει να το παλέψουμε. 

— Διαβάζουν οι νέοι άνθρωποι;
Κατεξοχήν! Μπορεί να μη διαβάζουν αποκλειστικά βιβλία ή εφημερίδες, αλλά είναι σαφές ότι διαβάζουν όλη μέρα κάτι. Το βιβλίο δεν έχει πια το κύρος που είχε πριν από σαράντα ή πενήντα χρόνια ως μοναδικό μέσο απόκτησης γνώσης και επαφής με την κουλτούρα και την επιστήμη, ωστόσο διατηρεί την αίγλη και τη σημασία του. Μάλιστα θεωρούμε πως τα τελευταία χρόνια η θέση του ως πολιτιστικού αντικειμένου έχει ισχυροποιηθεί πολύ, εξού και η έμφαση στην αισθητική του βιβλίου, στις καλές μεταφράσεις και στην εκδοτική λογική.

— Έχουν καταφέρει τα ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία να διαμορφώσουν το αναγνωστικό κοινό;
Τα χρόνια μετά την κρίση, που έφεραν και το κλείσιμο πολλών παραδοσιακών βιβλιοπωλείων στην Αθήνα και στην επαρχία, πολλά βιβλιοπωλεία κατάφεραν να φτιάξουν, με πολύ κόπο ασφαλώς, αναγνωστικές κοινότητες, χώρους συζήτησης και εν τέλει ένα κοινό που αγαπάει αληθινά το βιβλίο, είναι έτοιμο για έκκεντρες επιλογές και αναζητά κάτι πέρα από την επικαιρότητα της βιβλιοπαραγωγής. Σε τέτοιους χώρους οι αναγνώστες ψάχνουν και βρίσκουν παλιότερα βιβλία που ο βιβλιοπώλης τα θεωρεί σημαντικά, έργα που πέρασαν απαρατήρητα, αλλά είναι σπουδαία, κείμενα που δεν έχασαν ποτέ ή ανακτούν αναπάντεχα την επικαιρότητά τους.          

— Πριν από μερικές μέρες μίλαγα με έναν εκδότη που δραστηριοποιείται στην Αμερική και μου έλεγε πως, παρότι τα νούμερα δείχνουν ότι οι πωλήσεις βιβλίων αυξάνονται, η θεωρία του είναι ότι οι αναγνώστες όλο και μειώνονται γιατί το βιβλίο είναι πλέον αντικείμενο που το αγοράζουν για διάφορους λόγους∙ ελάχιστοι είναι αυτοί που διαβάζουν τα βιβλία που αγοράζουν τελικά. Στην Ελλάδα πιστεύετε ότι συμβαίνει το ίδιο;
Ίσως μοιάζει υπερβολικά απαισιόδοξη η άποψη του Αμερικανού φίλου. Κάθε αναγνώστης, όχι μόνο σήμερα, αγοράζει βιβλία που τελικά δεν διαβάζει, έχει ενοχές, μετανιώνει για τις επιλογές του, επιστρέφει σ’ αυτές χρόνια αργότερα. Υπάρχει όντως μια αλλαγή στη δομή και τη λογική της ανάγνωσης, και αυτή μπορεί να περιλαμβάνει την πιο εύκολη εγκατάλειψη ενός βιβλίου, το διάβασμα εν μέσω περισπασμών και ένα σωρό άλλα πράγματα που δεν είναι της παρούσης. Σε κάθε περίπτωση, δύσκολα φαντάζεται κανείς ανθρώπους που γεμίζουν τις βιβλιοθήκες τους μόνο από ματαιοδοξία, και στην Ελλάδα των τόσο χαμηλών εισοδημάτων οι περισσότεροι άνθρωποι μάλλον επιλέγουν να αγοράζουν βιβλία που θέλουν να διαβάσουν.   

ΣΚΡΙΠ, ένα νέο βιβλιοπωλείο από την Άγρα και τους Αντίποδες στη Δημοτική Αγορά Κυψέλης Facebook Twitter
Κάθε αναγνώστης, όχι μόνο σήμερα, αγοράζει βιβλία που τελικά δεν διαβάζει, έχει ενοχές, μετανιώνει για τις επιλογές του, επιστρέφει σ’ αυτές χρόνια αργότερα. Υπάρχει όντως μια αλλαγή στη δομή και τη λογική της ανάγνωσης. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

— Ποιο είναι το αναγνωστικό κοινό της Ελλάδας αυτήν τη στιγμή; Υπάρχει ένα προφίλ αναγνώστη, τουλάχιστον για τα βιβλία που εκδίδετε;
Δεν είναι εύκολο να απαντηθεί με δυο λόγια αυτή η ερώτηση, πολύ περισσότερο καθώς έχουμε πολύ ελλιπή στοιχεία για την αναγνωστική συμπεριφορά. Είναι βέβαιο, και το έδειξαν και οι πρόσφατες έρευνες, ότι έχουμε πολύ βαθιές ανισότητες και στον χώρο της ανάγνωσης, οι οποίες βέβαια αντανακλούν κοινωνικές και οικονομικές ανισότητες. Αυτό που βλέπει κανείς, πάντως, εμπειρικά είναι ότι τα βιβλία που εκδίδουμε, και η Άγρα και οι Αντίποδες, έχουν κοινό το οποίο είναι εντελώς ετερόκλητο και μεικτό, και αυτό ακριβώς θεωρούμε ότι θα κάνει και το ΣΚΡΙΠ ένα ενδιαφέρον και ζωντανό μέρος.  

ΣΚΡΙΠ, Δημοτική Αγορά Κυψέλης

Βιβλίο
0

Live

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πένθος και ανάνηψη: Ο δικός μας Σαββόπουλος

Daily / Πένθος και ανάνηψη: Ο δικός μας Σαββόπουλος

Μια εικοσαετία μετά την πρώτη έκδοση του βιβλίου, κυκλοφορεί ξανά σε αναθεωρημένη μορφή, η ενθουσιώδης, στοχαστική, λυρική μελέτη του έργου του σπουδαίου όσο και «πολωτικού» Έλληνα τραγουδοποιού από τον Δημήτρη Καράμπελα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ο Γιάννης και η φασολιά

Guest Editors / Ο Γιάννης και η φασολιά

Τέλη ’70, Αθήνα. Ένας νεαρός βουτάει στην ποίηση στη βιβλιοθήκη της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης. Οι στίχοι του Γιάννη Κοντού τον αγγίζουν. Χρόνια μετά, ως συγγραφέας πια, δημιουργεί μια λογοτεχνική σχέση που κρατά δεκαετίες, ανάμεσα σε εκδοτικούς οίκους, ταβέρνες και πρωινά τηλεφωνήματα.
ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΡΑΠΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ευκλείδης Τσακαλώτος: Οφείλουμε να είμαστε πιο ριζοσπάστες και ταυτόχρονα πιο ρεαλιστές, ακόμα κι αν αυτό ακούγεται σαν τετραγωνισμός του κύκλου!

Βιβλίο / Ευκλείδης Τσακαλώτος: «Οφείλουμε να είμαστε πιο ριζοσπάστες και ταυτόχρονα πιο ρεαλιστές στην αριστερά»

Μια πολιτική κουβέντα «εφ’ όλης της ύλης» με τον βουλευτή της Νέας Αριστεράς, πανεπιστημιακό και πρώην υπουργό Οικονομικών στο στούντιο της LiFO με αφορμή το «Μανιφέστο για μια βιώσιμη κοινωνία», το τρίτο του συγγραφικό πόνημα τα τελευταία χρόνια.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Έχει πέσει στα χέρια σας καμπίσιο κόμικ;

Βιβλίο / Έχει πέσει στα χέρια σας καμπίσιο κόμικ;

Όταν υπάρχει θέληση, πείσμα και μεράκι, η περιφέρεια «τα σπάει». Ο Μέλανδρος Γκανάς, «ψυχή» των Εκδόσεων του Κάμπου, μιλά για το σπιρτόζικο εκδοτικό πολυ-εγχείρημα από τη Λάρισα που αγαπά τα κόμικς και ό,τι σχετίζεται με αυτά, με αφορμή την επέτειο των 15 χρόνων τους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Λουίς Μπουνιουέλ: Οι κόντρες με τον Νταλί, η αγάπη για τον Λόρκα, η λατρεία για το σινεμά

Βιβλίο / Λουίς Μπουνιουέλ: Οι κόντρες με τον Νταλί, η αγάπη για τον Λόρκα, η λατρεία για το σινεμά

Οι συμπάθειες και οι αντιπάθειες, ο ερωτικός πόθος που διαπερνούσε κάθε του κίνηση, μια ζωή συνώνυμη με τις μεγάλες αλλαγές του 20ού αιώνα και μια συνταγή για σωστό ντράι Μαρτίνι αποτυπώνονται στην αξεπέραστη αυτοβιογραφία του Λουίς Μπουνιούελ, «Η τελευταία μου πνοή», που κυκλοφορεί σε νέα έκδοση.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Στην Εκκλησία είναι ευπρόσδεκτοι και οι διαζευγμένοι και οι ομοφυλόφιλοι και τα τρανς άτομα»

Βιβλίο / «Στην Εκκλησία είναι ευπρόσδεκτοι και οι διαζευγμένοι και οι ομοφυλόφιλοι και τα τρανς άτομα»

Στην αυτοβιογραφία του ο Πάπας Φραγκίσκος αναφέρεται στα παιδικά του χρόνια, στους πειρασμούς, στον Αλέξη Τσίπρα, στο ποδόσφαιρο αλλά και στις ταινίες και τα βιβλία που τον καθόρισαν. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Yellowface»: «Κλέφτες» συγγραφείς, τα άπλυτα της εκδοτικής βιομηχανίας και τα προσωπεία στον δρόμο προς τη δόξα

Βιβλίο / Ένα μυθιστόρημα για τα «άπλυτα» και τα μυστικά της εκδοτικής βιομηχανίας

Το «Yellowface» της Ρεμπέκα Κουάνγκ είναι μια καυστική σάτιρα της εποχής μας που, πέρα από τα κακώς κείμενα στην εκδοτική βιομηχανία, σχολιάζει και ασκεί κριτική και σε άλλες όψεις της σύγχρονης ζωής, όπως η cancel culture, οι υπερβολές της πολιτικής ορθότητας, το hate speech στο ίντερνετ, η δολοφονία χαρακτήρων, το πώς κατασκευάζονται και προωθούνται συγκεκριμένα αφηγήματα και φαλκιδεύεται η αλήθεια.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Όταν τα «υποψιασμένα κορμιά» κυριαρχούσαν στους ομοφυλόφιλους έρωτες 

Βιβλίο / Όταν τα «υποψιασμένα κορμιά» κυριαρχούσαν στους ομοφυλόφιλους έρωτες 

Η κυκλοφορία του βιβλίου-ντοκουμέντου «Ανδρικές ομοερωτικές σχέσεις στη μεταπολεμική Ελλάδα» πυροδότησε μια συζήτηση με τον Κώστα Γιαννακόπουλο για έναν «αλλιώτικο» έρωτα, που παρέμενε ισχυρός ακόμα και σε καιρούς όπου κανείς δεν τολμούσε να προφέρει το όνομά του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποιοι ήταν στ' αλήθεια οι Ρωμαίοι αυτοκράτορες;

Βιβλίο / Ποιοι ήταν στ' αλήθεια οι Ρωμαίοι αυτοκράτορες;

Η πανεπιστημιακός και «celebrity historian» Μαίρη Μπίαρντ αλλάζει τον τρόπο που βλέπουμε τους Ρωμαίους αυτοκράτορες, αποκαλύπτοντας άγνωστες λεπτομέρειες – όπως ότι ο Νέρωνας, που έχει μείνει στην ιστορία ως πυρομανής και μεγαλομανής, ήταν επίσης ριζοσπάστης φιλότεχνος.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πάτρικ Λι Φέρμορ «Η εποχή της δωρεάς»

Το πίσω ράφι / Το «χωριατόπουλο χωρίς χαλινάρι» που εξελίχθηκε σε ρομαντικό ταξιδιωτικό συγγραφέα

Ο Πάτρικ Λι Φέρμορ και το συναρπαστικό χρονικό της νεανικής του περιπλάνησης στην Ευρώπη, πριν αρχίσει να ακούει στο όνομα «Μιχάλης» στην Κρήτη και «Παντελής» στη Μάνη, προτού γίνει ο «ξένος» που διαφήμισε την Ελλάδα όσο ελάχιστοι.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
H «Διεθνής» της Alt-right, τα γνωρίσματα, τα μέσα, οι στόχοι και το αποτύπωμά της στην Ελλάδα  

Βιβλίο / H «Διεθνής» της Alt-right, τα μέσα, οι στόχοι και το αποτύπωμά της στην Ελλάδα  

Οι διαστάσεις του αντιεμβολιαστικού αντι-κινήματος, η πολιτικοποίηση της θρησκείας, ο ακροδεξιός κυβερνοχώρος, οι αντιδράσεις απέναντι στη λεγόμενη woke ατζέντα: Μια επίκαιρη συζήτηση με τους συγγραφείς του βιβλίου «Η Εναλλακτική Δεξιά στην Ελλάδα».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Δεν μπορεί να μην υπήρχαν queer επαναστάτες ή αγωνιστές. Πού είναι αυτές οι ιστορίες;»

Βιβλίο / «Δεν μπορεί να μην υπήρχαν queer επαναστάτες ή αγωνιστές. Πού είναι αυτές οι ιστορίες;»

Το βιβλίο της «Εκείνοι που δεν έφυγαν» μπήκε στις λίστες με τα καλύτερα του 2024. Η Αταλάντη Ευριπίδου έγραψε εφτά ιστορίες-χρονικά ανθρώπων στο περιθώριο της Ιστορίας, queer ατόμων, γυναικών και εθνικών και θρησκευτικών μειονοτήτων, σε μια συλλογή που συνδυάζει τη μαγεία του παραμυθιού και τη λαϊκή παράδοση με τη σύγχρονη ματιά για τον κόσμο.
M. HULOT