Έξι βιβλία Ελλήνων συγγραφέων με στοχαστικό και καινοφανή λόγο

EPEXERGASIA Πέντε συν ένα βιβλία Ελλήνων συγγραφέων Facebook Twitter
0

Κωστής Παπαγιώργης 

Τα Βιβλία των Άλλων - ΙΙ, Καστανιώτης

Κωστής Παπαγιώργης  Τα Βιβλία των Άλλων - ΙΙ, Καστανιώτης
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Κωστής Παπαγιώργης 
Τα Βιβλία των Άλλων - ΙΙ, Καστανιώτης

Παρότι ο στοχαστής και θεωρητικός –ο ίδιος προτιμούσε τον όρο «γραφιάς»– Παπαγιώργης φαίνεται πως είχε σχεδόν αποκηρύξει την πρώιμη περίοδο των γραπτών του και ειδικά τα βιβλία του Ο νομοθέτης που αυτοκτονεί και Οντολογία του Μάρτιν Χάιντεγκερ, δυο άρτια και πρωτότυπα, κατά τη γνώμη μας έργα, είναι εξαιρετικά σημαντικά καθώς αποκαλύπτουν την ακάματη διακονία του πάνω στα μεγάλα φιλοσοφικά έργα. Αντίστοιχα πάλι, τα κριτικά του δοκίμια που αφορούν φιλόσοφους-στοχαστές και κομβικά έργα της εποχής αποκαλύπτουν τις βάσεις, πάνω στις οποίες θεμελίωσε τις αρχές της κριτικής του: ανοιχτό βλέμμα και καχυποψία απέναντι σε πάσης φύσεως σχολές, βαθιά απέχθεια για τους δοκησίσοφους και τους από καθέδρας καθηγητές, τον κάθε λογής doctus cum libro, όπως χαρακτηριστικά αποκαλούσε τον κάθε προφέσορα με αυλές, και κριτική στα κλειστά συστήματα.

Ο Μάρτιν Χάιντεγκερ παρέμενε για εκείνον ουσιαστικός οδοδείκτης για τη γόνιμη αποδόμηση του κλειστού οντολογικού συστήματος της Δύσης, οδηγώντας τον αργότερα στον Ντεριντά, κάτι που δικαιολογεί την κριτική του στην παρανάγνωση του χαϊντεγκεριανού έργου από τον Χρήστο Μαλεβίτση. Αντίστοιχα κριτικός φαίνεται να είναι ο Παπαγιώργης προς το περίφημο Χαμένο Κέντρο του Ζήσιμου Λορεντζάτου καθώς, όπως λέει, ο Λορεντζάτος «διαγράφει τη Δύση για να φτάσει στην υψηλή θρησκευτικότητα του Μεσαίωνα», αποκηρύσσοντας συλλήβδην τους φιλοσόφους.

Ανεξαρτήτως, πάντως, του διαλόγου που άνοιξαν, οι πολύτιμες αυτές πρώιμες κριτικές του Παπαγιώργη φανερώνουν τον πλούσιο λόγο και το βάθος της σκέψης του, επιβεβαιώνοντας το τεράστιο κενό που άφησε η πρώιμη τελευτή του. 

Αν, όμως, τον ενοχλεί το αντι-φιλοσοφικό πνεύμα και ο «ελληνοκεντρισμός» του Λορεντζάτου, δεν μπορεί, σε καμία περίπτωση, να δεχτεί τον καρτεσιανό ορθολογισμό που κρύβει η φαινομενολογία του Καστοριάδη και των οπαδών του, κάνοντας μάλιστα λόγο, με το ευφυές δηκτικό του ύφος, για ανανήψαντες νεο-ορθόδοξους μαρξιστές: «Τους μιλάς για αταξική κοινωνία και ο νους τους τρέχει στον Γολγοθά». Ανεξαρτήτως, πάντως, του διαλόγου που άνοιξαν, οι πολύτιμες αυτές πρώιμες κριτικές του Παπαγιώργη φανερώνουν τον πλούσιο λόγο και το βάθος της σκέψης του, επιβεβαιώνοντας το τεράστιο κενό που άφησε η πρώιμη τελευτή του. Κατατοπιστικότατη η εισαγωγή του Δημήτρη Καράμπελα, ο οποίος έχει αναλάβει με περισσή φροντίδα και την επιμέλεια των τόμων «Τα βιβλία των άλλων». 

Γιάννης Ευσταθιάδης

Ποιήματα και στιχουργήματα, Μελάνι

Γιάννης Ευσταθιάδης Ποιήματα και στιχουργήματα, Μελάνι
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Γιάννης Ευσταθιάδης
Ποιήματα και στιχουργήματα, Μελάνι

Ένα ιδιότυπο ταξίδι στην αλληγορική επαναφορά της μνήμης, ουσιαστική και μακροχρόνια θητεία στις λέξεις και στην αλήθεια τους, βιωματική έκφραση συναισθημάτων που ξεπερνούν τα πρόσωπα και γίνονται κόσμοι: όπως και να προσδιορίσεις το πλούσιο ποιητικό οικοδόμημα που στήνει εδώ και μισό αιώνα με ακάματο ζήλο ο Γιάννης Ευσταθιάδης, το σίγουρο είναι ότι φέρει αυτούσια την προσωπική του σφραγίδα. Με άλλα λόγια, υπηρετεί με συνέπεια, αισθητική και βαθιά ανθρωπιά –γιατί αυτή είναι η λέξη που ταιριάζει στον εκφραστικής ακρίβειας λεκτικό του κόσμο (με την έννοια της εκλέπτυνσης αλλά και της συνέπειας)– την ποίηση σε κάθε έκφρασή της.

Από τα «Ασπρόμαυρα» πρώτα του ποιήματα και τη στοχαστική Άρση Βαρών μέχρι το τελευταίο Μάθημα ωδικής υπάρχει μια ενιαία γραμμή που χαρακτηρίζει το έργο του: η βαθιά κομψότητα, η ανθρώπινη αλήθεια και η υψηλή αισθητική. Είτε πρόκειται για τον ρυθμό που υπαγορεύει το ύφος κάθε ποιήματος είτε για την εξομολόγηση –ειδικά στα σπαραχτικά στη λιτότητά τους κείμενα που αφιερώνει στον γιο του ή στα πολύ όμορφα για τον έρωτα–, ο Ευσταθιάδης είναι εκεί για να αναλάβει τον ρόλο πιστού εργάτη του λόγου. Το συγκινητικό είναι ότι ακόμα και στις δύσκολες περιπτώσεις που εμφιλοχωρούν στα ποιήματά του δεν χάνει ποτέ την παιγνιώδη διάθεση που ανέκαθεν εκφραζόταν σε ιδιότυπα λογοπαίγνια και τον κατέστησε δημοφιλή και ευρηματικό ανιχνευτή τίτλων στις κορυφές των κειμένων. Η γλώσσα υπαγορεύει, δεν προδίδει, και φαίνεται να προσδιορίζει κάθε γωνιά του κόσμου του. Όπως έγραφε με ακρίβεια σε ένα ποίημά του: «Χρησιμοποιώ / τις λέξεις / για σιδερόπανο / των συναισθημάτων / επιλέγω λέξεις / κομψές / ασυνήθιστες / για να ισιώνω το τσαλάκωμα της ψυχής».

Πέτρος Μάρκαρης

Η Αθήνα της μιας διαδρομής, Κείμενα

Πέτρος Μάρκαρης Η Αθήνα της μιας διαδρομής, Κείμενα
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Πέτρος Μάρκαρης
Η Αθήνα της μιας διαδρομής, εκδ. Κείμενα

Μέχρι σήμερα έχουμε δει τον Ηλεκτρικό της Αθήνας να πρωταγωνιστεί ως σημείο δράσης σε διάφορα μυθιστορήματα, όπως η Κυρία Κούλα του Μένη Κουμανταρέα, μια πρωτότυπη ερωτική ιστορία στην πιο πραγματική διαδρομή της Αθήνας. Αντίστοιχες διαδρομές έχει χαράξει ο ήρωας του Πέτρου Μάρκαρη, αστυνόμος Χαρίτος, ο οποίος μετέτρεψε κυριολεκτικά την Κυψέλη σε κέντρο του σύμπαντος, κάνοντάς τη γνωστή σε διαφορετικές χώρες του κόσμου όπου μεταφράζονται τα ιδιαίτερα δημοφιλή βιβλία του. Επομένως, δεν ήταν απρόσμενη η συγγραφή ενός βιβλίου στα γερμανικά για την ανθρωπογεωγραφία, την ιστορία αλλά και τα μυστικά των περιοχών που περιβάλλουν τον άξονα του Ηλεκτρικού της Αθήνας, ενώνοντας τις δύο άκρες της στον Βορρά και τον Νότο.

Τα βιωματικά αυτά κείμενα, που μας θυμίζουν τις κρυμμένες ιστορίες της πόλης από τον Πειραιά μέχρι την Κηφισιά, αποκαλύπτοντας ταυτόχρονα τις κοινωνικές διαστρωματώσεις και το ετερόκλητο τοπίο, περιλαμβάνονται στο βιβλίο Η Αθήνα της μιας διαδρομής –είχε κυκλοφορήσει αρχικά από τις εκδόσεις Γαβριηλίδη–, χάρη στο οποίο, μαζί με τον συγγραφέα, ταξιδεύουμε σε όλα τα κοινωνικά στρώματα αλλά και στα αρχαία μονοπάτια και στις άγνωστες ιστορίες. Όπως λέει και ο ίδιος ο Μάρκαρης: «Η σκέψη μου ήταν να μπω σε μια κόντρα μαζί του και να περιγράψω την Αθήνα από τη δική μου οπτική και μέσα από τον Ηλεκτρικό που τόσο αγαπώ».

Θεοδόσης Μίχος

Ένα για τον δρόμο, Μεταίχμιο

Θεοδόσης Μίχος Ένα για τον δρόμο, Μεταίχμιο
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Θεοδόσης Μίχος
Ένα για τον δρόμο, Μεταίχμιο

Από τότε που ο Λουίς Μπουνιουέλ άνοιξε την αυτοβιογραφική του αφήγηση στην Τελευταία πνοή, εξηγώντας την επιβεβλημένη τελετουργία τού να πίνει κανείς μόνος στην μπάρα ενός μπαρ, πολλοί ήταν οι συγγραφείς που έστησαν τις αφηγήσεις τους στις νυχτερινές διαδρομές μιας τέτοιας ανυπόκριτης μύησης. Πάνω στην μπάρα και με τη βοήθεια του «ευσπλαχνικού αλκοόλ», κατά τον Καβάφη, οι γλώσσες λύνονται και οι ιστορίες μοιάζουν να έχουν μεγαλύτερη διάρκεια, γι’ αυτό έχει δίκιο ο Μίχος που στήνει εκεί το ιδανικό του ντεκόρ. Στον τόπο όπου «όλα χαλαρώνουν και χάνονται μέσα σε μια γλυκιά απόφαση του να μεγαλώσουν οι διάρκειες», όπως επέβαλε η φράση του αγαπημένου του Χρήστου Βακαλόπουλου, ο συγγραφέας ξεδιπλώνει μια σειρά από αφηγήματα που σίγουρα έρχονται να προστεθούν στον μύθο της δικής μας αθηναϊκής μυθογραφίας, και όχι μόνο.

Πρόκειται για διηγήματα που σχετίζονται άμεσα με την μπάρα ενός περιώνυμου, εγγεγραμμένου πλέον στο αθηναϊκό ασυνείδητο κεντρικού μπαρ της πόλης, που αποκαλύπτουν το εύρος της φαντασίας ενός συγγραφέα, ο οποίος πάντοτε βουτούσε τις ιστορίες του στα δικά του αυτοβιογραφικά δεδομένα. Απόλυτα βιωμένη, κάθε του λέξη κρύβει την αλήθεια της έξαρσης και τη βαθιά αγάπη για τη ζωντανή αφήγηση και γραφή. Μια συλλογή διηγημάτων που έρχεται να προστεθεί σε μια σειρά από ωραία βιβλία, όπως τα Η Αλκμήνη και οι Άλλοι και Κράτα το σόου, που μας έχει χαρίσει ο συγγραφέας και μία από τις καλύτερες πένες της γενιάς του – στο παρελθόν.

Βαγγέλης Ραπτόπουλος

Ο Θεός φταίει που έκανε τον κόσμο τόσο ωραίο, Κέδρος

ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ. Θεοδόσης Μίχος Ένα για τον δρόμο, Μεταίχμιο
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Βαγγέλης Ραπτόπουλος
Ο Θεός φταίει που έκανε τον κόσμο τόσο ωραίο, Κέδρος

Πολλές φορές συμβαίνει το δεύτερο βλέμμα, η προσέγγιση ενός έργου να αποφέρει καρπούς που δεν μπορεί κανείς να σκεφτεί ότι μπορεί να δώσει το πρωτότυπο και αυτό συμβαίνει με την περίπτωση του Νίκου Καζαντζάκη που έχει εμπνεύσει κατά καιρούς με διαφορετικούς τρόπους διάφορους συγγραφείς. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα του Βαγγέλη Ραπτόπουλου, ο οποίος φάνηκε να εξιτάρεται από τον λευκό γάμο του Νίκου Καζαντζάκη και της Γαλάτειας κι έτσι έγραψε την Ανέγγιχτη, διεισδύοντας στον ψυχισμό του Έλληνα λογοτέχνη και στοχαστή.

Η εξοικείωση του Ραπτόπουλου με διαφορετικές πτυχές του έργου του Καζαντζάκη, από τον έντονο «μεσογειακό μυστικισμό» της Ασκητικής, όπως τον έχει περιγράψει, έως τα Ταξιδιωτικά, τον έκανε έναν μύχιο, πιστό παρατηρητή του τρόπου που ο παγκοσμίως γνωστός Έλληνας συγγραφέας στήνει τον κόσμο του. Ως εκ τούτου, η περιπλάνηση του Ραπτόπουλου στο έργο του Καζαντζάκη μέσα από ένα μωσαϊκό 259 αλληγοριών σπαρμένων σε ολόκληρο το έργο του, από τα μυθιστορήματα μέχρι τα ταξιδιωτικά, ακόμα και στην αλληλογραφία του, είναι ένας ωραίος, πρωτότυπος τρόπος να συναντηθεί κανείς εκ νέου με τον κόσμο του. Όπως γράφει χαρακτηριστικά ο ίδιος στον πρόλογό του: «Μέσα στα μεγάλα κομμάτια από πεντελικό μάρμαρο που είναι το έργο του Καζαντζάκη, όποτε έβλεπα ένα φυλακισμένο μικρό άγαλμα πάλευα, όπως οι γλύπτες, να το απελευθερώσω».

Νίκος Ξένιος

Αλλοτεκοίτη, Κριτική

Νίκος Ξένιος Αλλοτεκοίτη, Κριτική
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Νίκος Ξένιος, Αλλοτεκοίτη, Κριτική

Η περίπτωση του Νίκου Ξένιου είναι άκρως ιδιοσυγκρασιακή και καινοφανής: ακριβώς επειδή δεν μοιάζει με κάτι αντίστοιχο στα ελληνικά γράμματα, φανερώνει γραμμές της εξοικείωσης και του ανοίκειου που διαπερνούν κάθε πτυχή της γραφής του. Δηλαδή, ενώ γράφει για ελληνικές περιπτώσεις αλλοτρίωσης και διαφθοράς, οι συμπαντικοί του κόσμοι μπορούν να αφορούν οποιαδήποτε κοινωνία έχει δεχτεί τόσο πολύ μια τόσο έντονη, ριζική αποσάθρωση, κοινωνική, πολιτική, περιβαλλοντολογική.

Αν στα Σπλάχνα του μιλούσε για το μαύρο χρώμα του φασισμού, στην Αλλοτεκοίτη αποκαλύπτει όλο το περιβαλλοντικό έγκλημα που δεν είναι μόνο προϊόν δυστοπικής φαντασίας αλλά και ακραίας, κυνικής πραγματικότητας. Το βλέμμα του, κινούμενο σε αυτές τις ιδιότυπα πρωτότυπες ιστορίες, μοιάζει με αυτό ενός παράξενου προφήτη που εισέρχεται σε σκοτεινά μέρη και ανιχνεύει λεκτικούς θησαυρούς και οράματα.

Πρωταγωνίστρια στο βιβλίο αυτό είναι η Κυβέλη, μια ρομαντική καθηγήτρια που ερωτεύεται έναν ακτιβιστή οικολόγο και προσπαθεί, μέσα από τον λόγο της, να ανιχνεύσει μια νέα μεταγλώσσα επικοινωνίας μέσα από το άρρητο και μυστικό που εκφράζει η φύση. Η διαφορά της με τον αλλοτριωμένο κόσμο, που αδυνατεί να συλλάβει τα οράματά της, γρήγορα την κάνει να φαντάζει σαν ψυχασθενής, όπως μπορεί σε λίγα χρόνια να φαντάζει ο καθένας από μας που μπορεί να προσδοκά μια άλλη σχέση με τον άνθρωπο, τη φύση, οτιδήποτε τον περιβάλλει και τον ξεπερνά. Στο χέρι του αναγνώστη είναι, όπως υπαγορεύει ο συγγραφέας, να συμπεράνει ποια θα είναι η εκδοχή της ιστορίας, που φτάνει, τελικά, να γίνει και δική του.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LIFO

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

The Book Lovers / Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με τον εκδότη Θανάση Καστανιώτη για την μεγάλη διαδρομή των εκδόσεών του και τη δική του, προσωπική και ιδιοσυγκρασιακή σχέση με τα βιβλία και την ανάγνωση.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Η Gen Z αγαπάει τη γιαγιά που πλέκει στο πανηγύρι του χωριού

The Happy Reader / Η Gen Z αγαπάει τη γιαγιά που πλέκει στο πανηγύρι του χωριού

Η Γενιά Ζ γράφει και διαβάζει, καταρρίπτοντας τα στερεότυπα. Βιογραφίες, ταξιδιωτικοί οδηγοί και υγεία οδηγούν τους Ευρωπαίους στα βιβλιοπωλεία. Οι γιοι του Μάρκες, Ροδρίγκο και Γκονζάλες, απολογούνται για το δικαίωμά τους στο έργο του πατέρα τους. Εκδοτικό γεγονός, η μετάφραση του πρώτου μυθιστορήματος του Τζέιμς Μπόλντουιν.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Πέτρος Μάρκαρης: «Η Αθήνα της μιας διαδρομής»

Το πίσω ράφι / «Η Αθήνα της μιας διαδρομής»: Η περιήγηση του Πέτρου Μάρκαρη στις γειτονιές από τις οποίες περνά ο Ηλεκτρικός

Η διαδρομή Πειραιάς - Κηφισιά δεν είναι απλώς ο συντομότερος δρόμος για ν’ ανακαλύψει κανείς την Αθήνα, αλλά κι ο προσφορότερος για να διεισδύσει στην κοινωνική της διαστρωμάτωση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Λουίς Μπουνιουέλ: Οι κόντρες με τον Νταλί, η αγάπη για τον Λόρκα, η λατρεία για το σινεμά

Βιβλίο / Λουίς Μπουνιουέλ: Οι κόντρες με τον Νταλί, η αγάπη για τον Λόρκα, η λατρεία για το σινεμά

Οι συμπάθειες και οι αντιπάθειες, ο ερωτικός πόθος που διαπερνούσε κάθε του κίνηση, μια ζωή συνώνυμη με τις μεγάλες αλλαγές του 20ού αιώνα και μια συνταγή για σωστό ντράι Μαρτίνι αποτυπώνονται στην αξεπέραστη αυτοβιογραφία του Λουίς Μπουνιούελ, «Η τελευταία μου πνοή», που κυκλοφορεί σε νέα έκδοση.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Στην Εκκλησία είναι ευπρόσδεκτοι και οι διαζευγμένοι και οι ομοφυλόφιλοι και τα τρανς άτομα»

Βιβλίο / «Στην Εκκλησία είναι ευπρόσδεκτοι και οι διαζευγμένοι και οι ομοφυλόφιλοι και τα τρανς άτομα»

Στην αυτοβιογραφία του ο Πάπας Φραγκίσκος αναφέρεται στα παιδικά του χρόνια, στους πειρασμούς, στον Αλέξη Τσίπρα, στο ποδόσφαιρο αλλά και στις ταινίες και τα βιβλία που τον καθόρισαν. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Yellowface»: «Κλέφτες» συγγραφείς, τα άπλυτα της εκδοτικής βιομηχανίας και τα προσωπεία στον δρόμο προς τη δόξα

Βιβλίο / Ένα μυθιστόρημα για τα «άπλυτα» και τα μυστικά της εκδοτικής βιομηχανίας

Το «Yellowface» της Ρεμπέκα Κουάνγκ είναι μια καυστική σάτιρα της εποχής μας που, πέρα από τα κακώς κείμενα στην εκδοτική βιομηχανία, σχολιάζει και ασκεί κριτική και σε άλλες όψεις της σύγχρονης ζωής, όπως η cancel culture, οι υπερβολές της πολιτικής ορθότητας, το hate speech στο ίντερνετ, η δολοφονία χαρακτήρων, το πώς κατασκευάζονται και προωθούνται συγκεκριμένα αφηγήματα και φαλκιδεύεται η αλήθεια.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Όταν τα «υποψιασμένα κορμιά» κυριαρχούσαν στους ομοφυλόφιλους έρωτες 

Βιβλίο / Όταν τα «υποψιασμένα κορμιά» κυριαρχούσαν στους ομοφυλόφιλους έρωτες 

Η κυκλοφορία του βιβλίου-ντοκουμέντου «Ανδρικές ομοερωτικές σχέσεις στη μεταπολεμική Ελλάδα» πυροδότησε μια συζήτηση με τον Κώστα Γιαννακόπουλο για έναν «αλλιώτικο» έρωτα, που παρέμενε ισχυρός ακόμα και σε καιρούς όπου κανείς δεν τολμούσε να προφέρει το όνομά του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποιοι ήταν στ' αλήθεια οι Ρωμαίοι αυτοκράτορες;

Βιβλίο / Ποιοι ήταν στ' αλήθεια οι Ρωμαίοι αυτοκράτορες;

Η πανεπιστημιακός και «celebrity historian» Μαίρη Μπίαρντ αλλάζει τον τρόπο που βλέπουμε τους Ρωμαίους αυτοκράτορες, αποκαλύπτοντας άγνωστες λεπτομέρειες – όπως ότι ο Νέρωνας, που έχει μείνει στην ιστορία ως πυρομανής και μεγαλομανής, ήταν επίσης ριζοσπάστης φιλότεχνος.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πάτρικ Λι Φέρμορ «Η εποχή της δωρεάς»

Το πίσω ράφι / Το «χωριατόπουλο χωρίς χαλινάρι» που εξελίχθηκε σε ρομαντικό ταξιδιωτικό συγγραφέα

Ο Πάτρικ Λι Φέρμορ και το συναρπαστικό χρονικό της νεανικής του περιπλάνησης στην Ευρώπη, πριν αρχίσει να ακούει στο όνομα «Μιχάλης» στην Κρήτη και «Παντελής» στη Μάνη, προτού γίνει ο «ξένος» που διαφήμισε την Ελλάδα όσο ελάχιστοι.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
H «Διεθνής» της Alt-right, τα γνωρίσματα, τα μέσα, οι στόχοι και το αποτύπωμά της στην Ελλάδα  

Βιβλίο / H «Διεθνής» της Alt-right, τα μέσα, οι στόχοι και το αποτύπωμά της στην Ελλάδα  

Οι διαστάσεις του αντιεμβολιαστικού αντι-κινήματος, η πολιτικοποίηση της θρησκείας, ο ακροδεξιός κυβερνοχώρος, οι αντιδράσεις απέναντι στη λεγόμενη woke ατζέντα: Μια επίκαιρη συζήτηση με τους συγγραφείς του βιβλίου «Η Εναλλακτική Δεξιά στην Ελλάδα».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Δεν μπορεί να μην υπήρχαν queer επαναστάτες ή αγωνιστές. Πού είναι αυτές οι ιστορίες;»

Βιβλίο / «Δεν μπορεί να μην υπήρχαν queer επαναστάτες ή αγωνιστές. Πού είναι αυτές οι ιστορίες;»

Το βιβλίο της «Εκείνοι που δεν έφυγαν» μπήκε στις λίστες με τα καλύτερα του 2024. Η Αταλάντη Ευριπίδου έγραψε εφτά ιστορίες-χρονικά ανθρώπων στο περιθώριο της Ιστορίας, queer ατόμων, γυναικών και εθνικών και θρησκευτικών μειονοτήτων, σε μια συλλογή που συνδυάζει τη μαγεία του παραμυθιού και τη λαϊκή παράδοση με τη σύγχρονη ματιά για τον κόσμο.
M. HULOT
Η Σαντορίνη σε βιβλία

Βιβλίο / Η Σαντορίνη των ποιητών, των φωτογράφων, των περιηγητών

Το φημισμένο νησί των Κυκλάδων ανέκαθεν κέντριζε τη συγγραφική φαντασία και κινητοποιούσε την επιστημονική έρευνα με πολλαπλούς τρόπους. Μια συλλογή από τις πιο σημαντικές εκδόσεις για τη Σαντορίνη.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Χρήστος Τσιόλκας: «Μπαρακούντα»

Το Πίσω Ράφι / Πώς αναμετριέται κανείς με την αποτυχία και την ντροπή που τον τυλίγει πατόκορφα;

Ο Χρήστος Τσιόλκας, ο συγγραφέας που μεσουράνησε με το «Χαστούκι» δεν σταμάτησε να μας δίνει λογοτεχνία για τα καυτά θέματα της εποχής μας. Και το «Μπαρακούντα» δεν αποτελεί εξαίρεση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η όχι και τόσο ξαφνική μανία με τον Έρμαν Έσε 

Βιβλίο / Η όχι και τόσο ξαφνική μανία με τον Έρμαν Έσε 

Το έργο του Έρμαν Έσε, είτε ως λαμπρού εκφραστή της κεντροευρωπαϊκής παράδοσης, είτε ως σύγχρονου μελετητή της ενδοσκόπησης, αποδεικνύεται πολύ πιο επίκαιρο και επιδραστικό από οποιοδήποτε life coaching, δεσπόζοντας ακόμα στις κορυφές των παγκόσμιων μπεστ σέλερ. Οι εκδόσεις Διόπτρα επανεκδίδουν τα πιο γνωστά βιβλία του με μοντέρνα εξώφυλλα και νέες μεταφράσεις. 
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ο συγγραφέας του Fight Club πιστεύει ότι οι σέκτες και οι αιρέσεις είναι πια εκτός ελέγχου

Βιβλίο / Ο συγγραφέας του Fight Club πιστεύει ότι οι σέκτες και οι αιρέσεις είναι πια εκτός ελέγχου

«Ένα πράγμα μας σώζει», λέει ο Τσακ Πάλανιουκ για τον Ίλον Μασκ στη συνέντευξή του στον Telegraph. «Συνήθως, τέτοια άτομα είτε αποτυγχάνουν οικτρά είτε χάνουν την προσοχή μας».
THE LIFO TEAM
Μπιλ Γκέιτς: «Αν μεγάλωνα σήμερα, θα είχα διαγνωστεί στο φάσμα του αυτισμού»

Tech & Science / Μπιλ Γκέιτς: «Αν μεγάλωνα σήμερα, θα είχα διαγνωστεί στο φάσμα του αυτισμού»

Ο πρώτος τόμος των απομνημονευμάτων του μεγιστάνα της τεχνολογίας που μόλις κυκλοφόρησε φανερώνει πως γεννήθηκε στο σωστό μέρος, την κατάλληλη στιγμή, και φτάνει μέχρι την ίδρυση της Microsoft το 1975.
THE LIFO TEAM