Πορτρέτα από ραγισμένο γυαλί

Πορτρέτα από ραγισμένο γυαλί Facebook Twitter
Η θρυλική πλέον σειρά των εβδομήντα ασπρόμαυρων φωτογραφιών με τίτλο “Untitled Film Stills στοιχειώνει τον τοίχο στην αίθουσα του Μεγάρου Σταθάτου.
0


ΔΙΑΤΗΡΟΥΝ ΑΚΟΜΑ ΜΕΤΑ ΑΠΟ τόσες δεκαετίες αυτή την αλλόκοτη ισχύ και αυτή την αινιγματική υπόσταση, οι φωτογραφίες που ξεκίνησαν την καριέρα της διάσημης Αμερικανίδας καλλιτέχνιδας Cindy Sherman, και παρουσιάζονται για πρώτη φορά στο ελληνικό κοινό στην έκθεση «Cindy Sherman at Cycladic: Πρώιμα έργα» που εγκαινιάστηκε πριν από λίγες μέρες στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης.

Η θρυλική πλέον σειρά των εβδομήντα ασπρόμαυρων φωτογραφιών με τίτλο “Untitled Film Stills (1977-1980)” την οποία η Σέρμαν ξεκίνησε αμέσως μόλις μετακόμισε στη Νέα Υόρκη το 1977, στα 23 της, στοιχειώνει τον τοίχο στην αίθουσα του Μεγάρου Σταθάτου, με τις κινηματογραφικές – νουάρ, μελόδραμα, νουβέλ βαγκ – μεταμφιέσεις της νεαρής τότε εικαστικού να μοιάζουν με είδωλα σε μαγικό αλλά ραγισμένο καθρέφτη.

Σ’ αυτό το υβριδικό σύμπαν που λικνίζεται παράξενα ανάμεσα στην φωτογραφία και την performance art, κάθε εικόνα συνιστά και μια διαφορετική περσόνα, ένα διαφορετικό στερεότυπο, ένα κρίσιμο πλάνο από μια φανταστική ταινία, ένα ίχνος μιας αφήγησης που δεν υπάρχει παρά μόνο σε σκόρπια και ασύνδετα σπαράγματα.

«Η Σίντι Σέρμαν έχει την ικανότητα να συμπυκνώσει μια ολόκληρη αφήγηση σε μια εικόνα. Ανακαλεί φιγούρες από το πάνθεον των γυναικείων ρόλων στο σινεμά, καμία τους όμως δεν βασίζεται σε συγκεκριμένη ταινία… Μπορούσε να δει από τότε κάτι βαθύ σχετικά με τον τρόπο που εμπλεκόμαστε με τα media και να το περάσει λοξά στο έργο της».

Δεν έχει τόση σημασία η στιγμή (το στιγμιότυπο) που απαθανατίζεται – σημασία έχει το τι προηγήθηκε και τι θα ακολουθήσει. Δεν μπορούμε να έχουμε ιδέα για τίποτα από αυτά τα δύο, ούτε το πριν ούτε το μετά, κι αυτό μας τρώει. Δεν μπορούμε να εμπιστευτούμε αυτές τις φωτογραφίες του τέλους της δεκαετίας του ‘70, όπως δεν μπορούμε να εμπιστευτούμε συνολικά τις φωτογραφίες του σήμερα.  

Προχθές, κατά σύμπτωση, δημοσιεύτηκε ένα μεγάλο αφιέρωμα στο New York Times Style Magazine με θέμα τις «25 φωτογραφίες που καθόρισαν την σύγχρονη εποχή» (από το 1955 μέχρι σήμερα), στις οποίες περιλαμβάνεται και αυτή η σειρά των φωτογραφιών. Στο κείμενο σημειώνεται πως οι φωτογραφίες της Σέρμαν εξακολουθούν να προκαλούν δέος, «σα να ήξερε ακριβώς πώς να χειριστεί όλο τον μηχανισμό αναπαράστασης της μαζικής κουλτούρας με το ένα χέρι δεμένο… Η ενστικτώδης αντίληψη της για την θεατρικότητα της αυτοπροσωπογραφίας και τους τρόπους διαμόρφωσης και χειραγώγησής της –δεκαετίες προτού διανοηθεί κανείς την ύπαρξη φίλτρων σε κινητά τηλέφωνα– έχει διατηρήσει αυτές τις εικόνες απίστευτα επίκαιρες…».

Μία από τα μέλη αυτής της επιτροπής ειδικών που κατέληξε σ’ αυτή την πολύ εκλεκτική λίστα που συνδυάζει εικαστική φωτογραφία και φωτορεπορτάζ και χαρακτηρίζεται τόσο από αναμενόμενες επιλογές (Ρόμπερτ Φρανκ, Αλμπέρτο Κόρντα, Ντιάν Άρμπους, Ναν Γκόλντιν, Σεμπαστιάο Σαλγκάδο) όσο και από ηχηρές απουσίες (Ρίτσαρντ Άβεντον, Ανρί Καρτιέ Μπρεσόν, Γουίλιαμ Έγκλεστον, Ρόμπερτ Μάπλθορπ, Χέλμουτ Νιούτον, Ίρβινγκ Πεν) είναι η επικεφαλής επιμελήτρια φωτογραφίας στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης, Ροξάνα Μαρκότσι, η οποία λέει για τις εικόνες της Σέρμαν:

«Είναι αυτή η σχέση ακίνητης και κινούμενης εικόνας. Η Σίντι Σέρμαν έχει την ικανότητα να συμπυκνώσει μια ολόκληρη αφήγηση σε μια εικόνα. Ανακαλεί φιγούρες από το πάνθεον των γυναικείων ρόλων στο σινεμά, καμία τους όμως δεν βασίζεται σε συγκεκριμένη ταινία… Μπορούσε να δει από τότε κάτι βαθύ σχετικά με τον τρόπο που εμπλεκόμαστε με τα media και να το περάσει λοξά στο έργο της…».   

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Daily / Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Έχει προ πολλού περάσει στην περιοχή των συμβόλων, πάνω στα οποία προβάλλονται αμφίσημα και αντιφατικά πράγματα, σαν αυτά που εξέφραζε κατά καιρούς και ο ίδιος. Μουσικά όμως, είναι αδύνατον να τον αρνηθείς, όσο κι αν θα το ήθελες ίσως.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Daily / Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Στο νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Αμερικανού κινηματογραφιστή Κεν Μπερνς ξετυλίγεται η ζωή και το έργο του ανθρώπου που εκτός από το μεγαλειώδες εικαστικό έργο του, πρόλαβε πριν από μισή χιλιετία να αντιληφθεί, να ανακαλύψει, να εφεύρει ή να προβλέψει τα πάντα σχεδόν, από τη βαρύτητα μέχρι τον κινηματογράφο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Daily / Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Βασισμένο σ’ ένα εκπληκτικό πρωτότυπο υλικό, αυτό το εξαίρετο ντοκιμαντέρ του Disney+ σε παραγωγή του Μάρτιν Σκορσέζε μάς μεταφέρει με μοναδικό τρόπο σ’ αυτό που βίωσαν τα μέλη του θρυλικού συγκροτήματος όταν πάτησαν για πρώτη φορά το πόδι τους σε μια Αμερική που έμοιαζε να τους έχει απόλυτη ανάγκη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Daily / Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Περί της νοσταλγίας για «τα παλιά», με αφορμή τον θάνατο του ηθοποιού Θάνου Παπαδόπουλου που έπαιξε σε εκατοντάδες ταινίες αλλά θα μείνει αξέχαστος για την εμφάνισή του ως διαπομπευόμενος «τεντιμπόις» στην ταινία «Νόμος 4000».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ