Πορτρέτα από ραγισμένο γυαλί

Πορτρέτα από ραγισμένο γυαλί Facebook Twitter
Η θρυλική πλέον σειρά των εβδομήντα ασπρόμαυρων φωτογραφιών με τίτλο “Untitled Film Stills στοιχειώνει τον τοίχο στην αίθουσα του Μεγάρου Σταθάτου.
0


ΔΙΑΤΗΡΟΥΝ ΑΚΟΜΑ ΜΕΤΑ ΑΠΟ τόσες δεκαετίες αυτή την αλλόκοτη ισχύ και αυτή την αινιγματική υπόσταση, οι φωτογραφίες που ξεκίνησαν την καριέρα της διάσημης Αμερικανίδας καλλιτέχνιδας Cindy Sherman, και παρουσιάζονται για πρώτη φορά στο ελληνικό κοινό στην έκθεση «Cindy Sherman at Cycladic: Πρώιμα έργα» που εγκαινιάστηκε πριν από λίγες μέρες στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης.

Η θρυλική πλέον σειρά των εβδομήντα ασπρόμαυρων φωτογραφιών με τίτλο “Untitled Film Stills (1977-1980)” την οποία η Σέρμαν ξεκίνησε αμέσως μόλις μετακόμισε στη Νέα Υόρκη το 1977, στα 23 της, στοιχειώνει τον τοίχο στην αίθουσα του Μεγάρου Σταθάτου, με τις κινηματογραφικές – νουάρ, μελόδραμα, νουβέλ βαγκ – μεταμφιέσεις της νεαρής τότε εικαστικού να μοιάζουν με είδωλα σε μαγικό αλλά ραγισμένο καθρέφτη.

Σ’ αυτό το υβριδικό σύμπαν που λικνίζεται παράξενα ανάμεσα στην φωτογραφία και την performance art, κάθε εικόνα συνιστά και μια διαφορετική περσόνα, ένα διαφορετικό στερεότυπο, ένα κρίσιμο πλάνο από μια φανταστική ταινία, ένα ίχνος μιας αφήγησης που δεν υπάρχει παρά μόνο σε σκόρπια και ασύνδετα σπαράγματα.

«Η Σίντι Σέρμαν έχει την ικανότητα να συμπυκνώσει μια ολόκληρη αφήγηση σε μια εικόνα. Ανακαλεί φιγούρες από το πάνθεον των γυναικείων ρόλων στο σινεμά, καμία τους όμως δεν βασίζεται σε συγκεκριμένη ταινία… Μπορούσε να δει από τότε κάτι βαθύ σχετικά με τον τρόπο που εμπλεκόμαστε με τα media και να το περάσει λοξά στο έργο της».

Δεν έχει τόση σημασία η στιγμή (το στιγμιότυπο) που απαθανατίζεται – σημασία έχει το τι προηγήθηκε και τι θα ακολουθήσει. Δεν μπορούμε να έχουμε ιδέα για τίποτα από αυτά τα δύο, ούτε το πριν ούτε το μετά, κι αυτό μας τρώει. Δεν μπορούμε να εμπιστευτούμε αυτές τις φωτογραφίες του τέλους της δεκαετίας του ‘70, όπως δεν μπορούμε να εμπιστευτούμε συνολικά τις φωτογραφίες του σήμερα.  

Προχθές, κατά σύμπτωση, δημοσιεύτηκε ένα μεγάλο αφιέρωμα στο New York Times Style Magazine με θέμα τις «25 φωτογραφίες που καθόρισαν την σύγχρονη εποχή» (από το 1955 μέχρι σήμερα), στις οποίες περιλαμβάνεται και αυτή η σειρά των φωτογραφιών. Στο κείμενο σημειώνεται πως οι φωτογραφίες της Σέρμαν εξακολουθούν να προκαλούν δέος, «σα να ήξερε ακριβώς πώς να χειριστεί όλο τον μηχανισμό αναπαράστασης της μαζικής κουλτούρας με το ένα χέρι δεμένο… Η ενστικτώδης αντίληψη της για την θεατρικότητα της αυτοπροσωπογραφίας και τους τρόπους διαμόρφωσης και χειραγώγησής της –δεκαετίες προτού διανοηθεί κανείς την ύπαρξη φίλτρων σε κινητά τηλέφωνα– έχει διατηρήσει αυτές τις εικόνες απίστευτα επίκαιρες…».

Μία από τα μέλη αυτής της επιτροπής ειδικών που κατέληξε σ’ αυτή την πολύ εκλεκτική λίστα που συνδυάζει εικαστική φωτογραφία και φωτορεπορτάζ και χαρακτηρίζεται τόσο από αναμενόμενες επιλογές (Ρόμπερτ Φρανκ, Αλμπέρτο Κόρντα, Ντιάν Άρμπους, Ναν Γκόλντιν, Σεμπαστιάο Σαλγκάδο) όσο και από ηχηρές απουσίες (Ρίτσαρντ Άβεντον, Ανρί Καρτιέ Μπρεσόν, Γουίλιαμ Έγκλεστον, Ρόμπερτ Μάπλθορπ, Χέλμουτ Νιούτον, Ίρβινγκ Πεν) είναι η επικεφαλής επιμελήτρια φωτογραφίας στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης, Ροξάνα Μαρκότσι, η οποία λέει για τις εικόνες της Σέρμαν:

«Είναι αυτή η σχέση ακίνητης και κινούμενης εικόνας. Η Σίντι Σέρμαν έχει την ικανότητα να συμπυκνώσει μια ολόκληρη αφήγηση σε μια εικόνα. Ανακαλεί φιγούρες από το πάνθεον των γυναικείων ρόλων στο σινεμά, καμία τους όμως δεν βασίζεται σε συγκεκριμένη ταινία… Μπορούσε να δει από τότε κάτι βαθύ σχετικά με τον τρόπο που εμπλεκόμαστε με τα media και να το περάσει λοξά στο έργο της…».   

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Daily / Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Ο Τζον Χαμ υποδύεται τον επιτυχημένο επενδυτή που χάνει ξαφνικά το έδαφος κάτω από τα πόδια του σ΄αυτή την εκλεκτικά διασκεδαστική, κατά τόπους δραματική και συχνά διεισδυτική σάτιρα ηθών της πλουτοκρατικής ελίτ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Είμαστε όλοι αθώα και χαριτωμένα καρτούν κατά βάθος

Daily / Είμαστε όλοι αθώα και χαριτωμένα καρτούν κατά βάθος

Αν υπήρξε ένα ναδίρ στην μαζική χρήση του Chat GTP για τη δημιουργία εικόνων που μιμούνται την αισθητική του γιαπωνέζικου Studio Ghibli, αυτό ήταν μάλλον η «παιγνιώδης» οικειοποίηση του εργαλείου από τις ένοπλες δυνάμεις του Ισραήλ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Tο πρόβλημα με την «Εφηβεία»

Daily / Tο πρόβλημα με την «Εφηβεία»

Συμπονά κανείς όχι μόνο τους γονείς που μετά την παρακολούθηση της δραματικής μίνι σειράς του Netflix θα ψάχνουν μάταια απαντήσεις στα «ιερογλυφικά» μηνύματα που κρύβονται στα κινητά των παιδιών τους, αλλά και τα ίδια τα παιδιά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η αλεπού στο παζάρι κι ο «Γατόπαρδος» στο Netflix  

Daily / Η αλεπού στο παζάρι κι ο «Γατόπαρδος» στο Netflix  

Έξι δεκαετίες μετά από την κλασική ταινία του Βισκόντι, το ιταλικό έπος του Τζουζέπε Τομάζι ντι Λαμπεντούζα αναβιώνει στο Netflix, σε μια άρτια και πολυτελή σειρά έξι επεισοδίων, λουσμένη στο σικελικό φως 
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Πένθος και ανάνηψη: Ο δικός μας Σαββόπουλος

Daily / Πένθος και ανάνηψη: Ο δικός μας Σαββόπουλος

Μια εικοσαετία μετά την πρώτη έκδοση του βιβλίου, κυκλοφορεί ξανά σε αναθεωρημένη μορφή, η ενθουσιώδης, στοχαστική, λυρική μελέτη του έργου του σπουδαίου όσο και «πολωτικού» Έλληνα τραγουδοποιού από τον Δημήτρη Καράμπελα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
‘CHAOS: The Manson Murders’: Ο Μάνσον βρίσκεται ακόμα μέσα στο κεφάλι μας 

Daily / «CHAOS: The Manson Murders». Ο Μάνσον βρίσκεται ακόμα μέσα στο κεφάλι μας 

Το νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Έρολ Μόρις επιχειρεί ένα διαφορετικό προφίλ του «σατανικού μεσσία», φωτίζοντας κάποιες από τις λιγότερο ίσως προβεβλημένες εκδοχές, αιτιάσεις και εικασίες γύρω από μια υπόθεση που μοιάζει με σταυροδρόμι του Κακού.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ