«Τι δουλειά έχουν οι μαύροι στην Αγγλία του 1800 ή στην Οκτωβριανή Επανάσταση;»

Τι δουλειά έχουν αυτοί οι μαύροι στην Αγγλία του 1800 ή στην Οκτωβριανή Επανάσταση;  Facebook Twitter
Όλα και πιο συχνά εμφανίζονται ως πρωταγωνιστές σε παραγωγές «εποχής» ηθοποιοί που δεν είναι λευκοί, όπως συμβαίνει στο «Bridgerton».
0

ΕΞΑΛΛΟΙ ΕΧΟΥΝ ΓΙΝΕΙ ΠΟΛΛΟΙ «παραδοσιακοί» θεατές, κάποιας ηλικίας κατά κανόνα, εξαιτίας της τάσης –ή της πολιτικής– που επικρατεί όλο και πιο έντονα τα τελευταία χρόνια να εμφανίζονται, και μάλιστα ως πρωταγωνιστές, ηθοποιοί που δεν είναι λευκοί σε παραγωγές «εποχής», υποδυόμενοι χαρακτήρες που θα ήταν απίθανο ή εξαιρετικά σπάνιο, σ’ εκείνο το ιστορικό, κοινωνικό και πολιτισμικό πλαίσιο, να μην έχουν κατάλευκο δέρμα. 

Τα παραδείγματα είναι άπειρα πλέον, τόσο στον κινηματογράφο όσο και στην τηλεόραση, από τη «Μικρή γοργόνα» ως το Bridgerton, με πιο πρόσφατο παράδειγμα ίσως τη συμπαθέστατη σειρά «Ένας τζέντλεμαν στη Μόσχα» με τον Γιούαν Μακ Γκρέγκορ, ο οποίος περιστοιχίζεται από ένα πολυφυλετικό καστ, παρότι η πλοκή περιορίζεται σ’ ένα ξενοδοχείο της Μόσχας μετά την Οκτωβριανή Επανάσταση και όλοι σχεδόν οι χαρακτήρες είναι είτε Ρώσοι είτε από τις πρώην σοβιετικές δημοκρατίες. Κάποιοι θεατές ειδικά, που είχαν διαβάσει το ομώνυμο μυθιστόρημα, έφριξαν βλέποντας, φερ' ειπείν, έναν μαύρο ηθοποιό με ράστα μαλλί να υποδύεται επιφανή Μπολσεβίκο.

Προσωπικά, διόλου δεν μ’ ενοχλεί αυτή η τάση. Δεν έχουν δικαίωμα μη λευκοί ηθοποιοί να παίζουν Σαίξπηρ ή Ντίκενς ή Τσέχοφ; Δεν έχουν δικαίωμα να παίζουν σε έργα περιόδου (ή εποχής, που λέμε) χωρίς να υποδύονται υποχρεωτικά, όπως μέχρι και πρόσφατα, υπηρέτες, κακοποιούς και θύματα;

Πρόκειται για το λεγόμενο «κάστινγκ αχρωματοψίας» (colorblind casting) που έχει καθιερωθεί τα τελευταία χρόνια με απόλυτους γνώμονες την ποικιλομορφία και τη συμπερίληψη. Ηθοποιοί οποιουδήποτε «χρώματος» μπορούν να αναμετρηθούν με οποιονδήποτε ρόλο ανεξαρτήτως φυλής, ακόμα κι αν αυτό συνιστά αναχρονισμό και υπέρβαση –ή, κατ’ άλλους, διαστρέβλωση– της ιστορικής πραγματικότητας.

Προσωπικά, διόλου δεν μ’ ενοχλεί αυτή η τάση. Δεν έχουν δικαίωμα μη λευκοί ηθοποιοί να παίζουν Σαίξπηρ ή Ντίκενς ή Τσέχοφ; Δεν έχουν δικαίωμα να παίζουν σε έργα περιόδου (ή εποχής, που λέμε) χωρίς να υποδύονται υποχρεωτικά, όπως μέχρι και πρόσφατα, υπηρέτες, κακοποιούς και θύματα; Για μυθοπλασία μιλάμε εξάλλου, όχι για βιογραφία ή για δραματοποιημένο ντοκιμαντέρ. Σημασία έχει η απόδοση του χαρακτήρα, έτσι δεν είναι;

Από την άλλη, κατανοώ τη σύγχυση και τον αντιπερισπασμό που μπορεί να προκαλεί αυτή η τάση – ή αυτό το ακραίο σύμπτωμα της «επάρατου woke κουλτούρας», όπως θα το χαρακτήριζαν κάποιοι, οι οποίοι φαίνεται να κυριεύονται από μανία καταδιώξεως με το να βλέπουν «έγχρωμους» ή γυναίκες ηθοποιούς σε «απροσδόκητους» ρόλους.  

Είναι δίκοπο μαχαίρι αυτή η προβολή μιας ιδέας και μιας αντίληψης του σήμερα στο παρελθόν, κοντινό ή μακρινό. Από τη μία, η «αχρωματοψία» αποτελεί μια υπενθύμιση ότι το παρελθόν δεν ήταν τόσο λευκό και τόσο ομοιογενές όσο μας το έχει παρουσιάσει η κινηματογραφική και τηλεοπτική μυθοπλασία του περασμένου αιώνα. Από την άλλη, μοιάζει συχνά εξαιρετικά επιπόλαιο το να παρουσιάζεται μια εποχή στην οποία κυριαρχούσε απολύτως η αποικιοκρατία και ο ρατσισμός (όχι ότι τώρα έχουν εκλείψει, απλά έχουν απολέσει τον θεσμικό χαρακτήρα που είχαν, μέχρι και πρόσφατα), ως πολυφυλετικός παράδεισος, ένα μαγικό, παραμυθένιο μέρος όπου όλες οι φυλές ζούσαν αρμονικά, εκτός ιστορίας και εκτός πραγματικότητας. 

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Daily / Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Η επανεκλογή του Τραμπ έχει αλλάξει ξαφνικά τον τόνο της δημόσιας συζήτησης, κάνοντάς την πολύ πιο φιλική ως προς τις θέσεις της «λαϊκίστικης δεξιάς».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που την στήριξαν;

Daily / Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που τη στήριξαν;

Στην Ελλάδα, πάντως, οι διασημότητες συχνά δεν κάνουν τον κόπο καν να δηλώσουν επίσημα την εκλογική στήριξή τους. Απλά, βάζουν υποψηφιότητα οι ίδιοι και οι ίδιες και εκλέγουν απευθείας τους εαυτούς τους σε θέσεις βουλευτών και ευρωβουλευτών.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Daily / Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Μια συντονισμένη απόπειρα να παρουσιαστούν οι φανατικοί οπαδοί της Μακάμπι ως αθώα θύματα ή και ήρωες ακόμα, παρά τις επιθέσεις και τις προκλήσεις στις οποίες προέβησαν πριν και κατά τη διάρκεια του αγώνα της ομάδας τους εναντίον του Άγιαξ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντος μας

Daily / Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντός μας

«Μετά από 50 χρόνια στον δρόμο, είναι πολύ αργά για να σταματήσουμε τώρα», δηλώνει μ’ ένα διακριτικό μειδίαμα ο 75χρονος ροκ σταρ σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ που παρακολουθεί από απόσταση αναπνοής την πρόσφατη περιοδεία του Μπρους Σπρίνγκστιν και της θρυλικής μπάντας του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ελληνικές σειρές των 90s: comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Daily / Ελληνικές σειρές των '90s: Comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Οι τηλεοπτικές σειρές της πρώτης δεκαετίας των ιδιωτικών καναλιών φαίνονται να έχουν υποκαταστήσει σ’ ένα μεγάλο κοινό τον ρόλο που έπαιζαν για μισό αιώνα σχεδόν οι ελληνικές ταινίες της ακμής του βιομηχανικού σινεμά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

Daily / Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

«Το Ισραήλ πάνω απ' όλα», έγραψε με εθνικοσοσιαλιστικό ρίγος, αν και ιστορικός του Ολοκαυτώματος, ο Αριέλ Λεκαδίτης αμέσως μετά (και παρά) την ανακοίνωση του εκδοτικού του οίκου ότι διακόπτει τη συνεργασία τους εξαιτίας «των χυδαίων αναρτήσεών του».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Daily / Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Μια ονομασία που μοιάζει συγχρόνως νεοπλουτίστικη και φτωχομπινέδικη, ειδικά σε όσους από εμάς μεγαλώσαμε στα Νότια και δεν νιώσαμε ποτέ ότι υπήρχε ανάγκη ούτε για τόσο ισοπεδωτική «ανάπλαση» ούτε και για τέτοιους τουριστικούς ευφημισμούς.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Όλα είναι λαϊκισμός

Daily / Όλα είναι λαϊκισμός

Δεν επιτρέπεται να συμβαίνουν αντικυβερνητικά γεγονότα. Δεν είναι σωστό. Είναι αχαριστία, είναι cringe, είναι λαϊκισμός. Η αμφισβήτηση είναι λαϊκισμός. Η διαμαρτυρία είναι λαϊκισμός. Η επίκληση του θυμικού είναι λαϊκισμός. Τα μνημόσυνα είναι λαϊκισμός.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Eno: Ένα μοναδικό ντοκιμαντέρ για έναν μέγα οραματιστή και δημιουργό

Daily / Eno: Ένα μοναδικό ντοκιμαντέρ για έναν μέγα οραματιστή και δημιουργό

Η εκδοχή του ντοκιμαντέρ για τον Brian Eno που είδαμε στις Νύχτες Πρεμιέρας ήταν μοναδική και αποκλειστική για τη συγκεκριμένη προβολή, αυτό που μένει όμως σε κάθε περίπτωση είναι η μαγνητικά χαρισματική και πάντα προσηνής προσωπικότητά του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ