Η ΕΠΑΝΕΚΚΙΝΗΣΗ ΤΗΣ ΒΙΑΣΤΙΚΑ ανασχηματισμένης κυβέρνησης δεν προκάλεσε κάποιον ενθουσιασμό ούτε έφερε αισιοδοξία στην κυβέρνηση και τη Νέα Δημοκρατία. Όμως, όσο η αντιπολίτευση παραμένει στην αδύναμη κατάσταση που βρίσκεται, πανικός δεν υπάρχει. Αντιθέτως, υπάρχει η πεποίθηση ότι στο κυβερνητικό στρατόπεδο μπορούν να γυρίσουν άνετα το παιχνίδι μέχρι τις εθνικές εκλογές του 2027. Διαφορετικά, στη Νέα Δημοκρατία υπάρχει και Plan B, όταν οι πολιτικοί τους αντίπαλοι δεν έχουν κανένα σχέδιο ακόμα. Διότι πρόταση διακυβέρνησης δεν υπάρχει και ούτε μπορεί να υπάρξει από κόμματα με ποσοστό κάτω του 15% χωρίς προοπτική κοινού μετώπου.
Επιπλέον, μετά τις ευρωεκλογές και τη μη επίτευξη των στόχων του ΣΥΡΙΖΑ και του ΠΑΣΟΚ, έχει ανοίξει ξανά θέμα ηγεσίας και στα δύο κόμματα. Στο ΠΑΣΟΚ η συζήτηση γίνεται δημόσια, στον ΣΥΡΙΖΑ παρασκηνιακά για την ώρα, καθώς όλο και περισσότεροι θεωρούν ότι το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης έχει παγιδευτεί από ένα υπερφιλόδοξο, αλλά μη πολιτικό πρόσωπο σαν τον Κασσελάκη, ο οποίος έχει πολλά θέματα και ανοιχτά ζητήματα.
Τα περιουσιακά του, που απασχόλησαν τη δημοσιότητα τις τελευταίες μέρες πριν από τις ευρωεκλογές, απέδειξαν πόσο ευάλωτος είναι και σε αυτό, καθώς υπάρχουν πολλά προβληματικά σημεία ακόμα και στο χειροποίητο «πόθεν έσχες» που ο ίδιος έφτιαξε και παρουσίασε.
Μετά το αποτέλεσμα των ευρωεκλογών, ο Κυριάκος Μητσοτάκης αναγκάζεται να κάνει ένα βήμα πίσω για να εξετάσει ξανά την πορεία του. Η πρόχειρα και βιαστικά ανασχηματισμένη κυβέρνηση έχει μια δόση φιλελευθερισμού λιγότερη και μια δόση παραδοσιακής Νέας Δημοκρατίας παραπάνω.
Η άβολη κατάσταση στον ΣΥΡΙΖΑ
Η πορεία του ΣΥΡΙΖΑ συνεχίζει να είναι καθοδική και όσο έχει πρόεδρο τον Κασσελάκη δεν πρόκειται να συζητήσει κανείς στα σοβαρά μαζί του στην αριστερά και την κεντροαριστερά για συμμαχίες. Ο πρώην υπουργός του ΠΑΣΟΚ, Νίκος Χριστοδουλάκης, χαρακτήρισε τον λόγο του Κασσελάκη παραλήρημα, δηλώνοντας πως δεν θέλει να έχει καμία σχέση με τους κορδακισμούς του, περιγράφοντας ως άβολη την κατάσταση που έχει προκύψει. Υπάρχουν άλλοι οι οποίοι είναι σοβαροί και έχουν μυαλό στον ΣΥΡΙΖΑ, είπε. Το ίδιο θέμα, για την κατάσταση της ηγεσίας του ΣΥΡΙΖΑ, έχει περιγράψει και ο καθηγητής και μέλος του εκτελεστικού γραφείου του ΠΑΣΟΚ, Κώστας Χρυσόγονος, ο οποίος έχει μιλήσει για «Κασσελακιστάν».
Κυβερνητικά μπαλώματα για να πάνε παρακάτω
Η κατάσταση στην αντιπολίτευση είναι η μοναδική πηγή αισιοδοξίας για την κυβέρνηση, όπου τα πράγματα δεν προχωράνε, η απόλυτη κυριαρχία του Κυριάκου Μητσοτάκη κλονίστηκε από τη λαϊκή ετυμηγορία και αρχίζουν να βγαίνουν στην επιφάνεια τα προβλήματα της ιδεολογικής και πολιτικής κατεύθυνσης του κυβερνώντος κόμματος.
Ο πρωθυπουργός είναι μεν φιλελεύθερος, αλλά η βάση του κόμματός του ανήκει κυρίως στη λεγόμενη λαϊκή δεξιά και το δικό του ιδεολογικό πολιτικό ρεύμα γνωρίζει ότι είναι μειοψηφικό εντός της Νέας Δημοκρατίας. Μετά το 41% των περσινών εκλογών, ο Κυριάκος Μητσοτάκης θεώρησε ότι έχει το ελεύθερο να πάει την κυβέρνησή του όπου θέλει. Και την πήγε στην κατεύθυνση που ήθελε. Τώρα όμως, μετά το αποτέλεσμα των ευρωεκλογών, αναγκάζεται να κάνει ένα βήμα πίσω για να εξετάσει ξανά την πορεία του. Η πρόχειρα και βιαστικά ανασχηματισμένη κυβέρνηση έχει μια δόση φιλελευθερισμού λιγότερη και μια δόση παραδοσιακής Νέας Δημοκρατίας παραπάνω.
Ο περιορισμένος ανασχηματισμός είχε περισσότερο εσωκομματική και επικοινωνιακή στόχευση παρά ουσία, καθώς η κυβερνητική πολιτική παράγεται αποκλειστικά στο Μέγαρο Μαξίμου. Η έξοδος του Κώστα Σκρέκα από το υπουργείο Ανάπτυξης, για παράδειγμα, θεωρούνταν απ’ όλους αναμενόμενη, ως παραδοχή της μη αποτελεσματικής αντιμετώπισης της ακρίβειας, για την οποία όμως προεκλογικά η κυβέρνηση επέμενε ότι είχε κάνει ό,τι ήταν δυνατό να γίνει και ότι οι βασικοί παράγοντες ήταν εξωγενείς, εξού και η επιστολή που έστειλε ο ίδιος ο πρωθυπουργός στην Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, παίρνοντας το θέμα αυτό πάνω του.
Στη θέση του αποπεμφθέντος Κώστα Σκρέκα τοποθετήθηκε ο Τάκης Θεοδωρικάκος, η επανυπουργοποίηση του οποίου έχει γίνει σχεδόν ανέκδοτο στη Νέα Δημοκρατία. Βουλευτές της έλεγαν αστειευόμενοι ότι οι ανασχηματισμοί γίνονται κάθε φορά για να μπαίνει ή να βγαίνει από την κυβέρνηση ο Τάκης Θεοδωρικάκος. Ο πρωθυπουργός τον είχε βάλει ξανά στην κυβέρνηση, ως υπουργό Εσωτερικών στην αρχή και μετά Προστασίας του Πολίτη, αλλά και τις δύο φορές τον έβγαλε από την κυβέρνηση, κρίνοντας ότι δεν τα είχε πάει καλά. Αυτήν τη φορά ο Κυριάκος Μητσοτάκης αποφάσισε να τον κάνει υπουργό για τρίτη φορά, αναθέτοντάς του το υπουργείο Ανάπτυξης, για να αντιμετωπίσει το πρόβλημα της ακρίβειας, που οι Έλληνες θεωρούν ως το μεγαλύτερο στην τρέχουσα συγκυρία και στο οποίο απέτυχαν όλοι οι άλλοι.
Πόσες πιθανότητες έχει να τα καταφέρει (καθώς δεν διαθέτει και σχετική τεχνογνωσία); Στέλεχος της Νέας Δημοκρατίας αναφέρει ότι ο πρωθυπουργός δίνει συχνά σε ορισμένους δεύτερη και τρίτη ευκαιρία και ότι «κάποιος που δεν τα καταφέρνει μία φορά ή δύο, δεν σημαίνει απαραίτητα ότι δεν θα τα καταφέρει την τρίτη ή κάποια άλλη φορά». Κυβερνητικές πηγές λένε πως στο Μαξίμου επικράτησε η άποψη ότι στο υπουργείο Ανάπτυξης χρειάζεται κάποιος με επικοινωνιακά προσόντα και θεωρήθηκε ότι ο Θεοδωρικάκος τα έχει και ότι είναι έμπειρος επικοινωνιακά.
Μπορεί η είσοδος του Θεοδωρικάκου, του Παναγιωτόπουλου και του Τσιάρα μαζί με την αλλαγή υπουργείου της Κεραμέως να αντιστρέψουν την πτωτική πορεία και να φέρουν πίσω το ένα εκατομμύριο ψηφοφόρων που τους αποδοκίμασαν; Λίγοι θα στοιχημάτιζαν σε αυτό. Άλλωστε, εκτός από τον Θεοδωρικάκο, ο Τσιάρας και ο Παναγιωτόπουλος ήταν επίσης υπουργοί ξανά και ο πρωθυπουργός τούς είχε βγάλει από την κυβέρνηση.
Ο Θοδωρής Λιβάνιος, ωστόσο, ο οποίος αναβαθμίστηκε και έγινε υπουργός Εσωτερικών στη θέση της Νίκης Κεραμέως, που έφυγε από εκεί κυρίως λόγω του σκανδάλου με τα emails, δεν ανήκει στην ίδια κατηγορία με τους παραπάνω υπουργούς. Ο Θ. Λιβάνιος λέγεται ότι κατάλαβε πολύ γρήγορα τι συνέβη με την υπόθεση αυτή και ενημέρωσε έγκαιρα το Μαξίμου, προσπαθώντας να σώσει –όσο σωζόταν– την κατάσταση. Γενικά, οι χειρισμοί του στη διαχείριση της κρίσης θεωρήθηκαν επιτυχείς, χωρίς αυτούς η κατάσταση θα ήταν ακόμα χειρότερη. Και όπως αναφέρουν κυβερνητικές πηγές, αυτή δεν ήταν η μοναδική αποστολή που χειρίστηκε με επιτυχία.
Η απομάκρυνση Αυγενάκη από το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης κρίθηκε ως επιβεβλημένη, καθώς η παρουσία του συνιστούσε πρόκληση για τους αγρότες, πολλοί εκ των οποίων (ακόμα και αγροτικοί παράγοντες της Νέας Δημοκρατίας) δεν ήθελαν ούτε να του μιλήσουν και μάλλον ήταν ένα ρίσκο που κόστισε η διατήρησή του το προηγούμενο διάστημα. Η αποστολή του Κώστα Τσιάρα είναι η αποκατάσταση των σχέσεων με τους αγρότες, ειδικά στην πληγωμένη Θεσσαλία, ωστόσο ο ίδιος δεν διακρίνεται για την άριστη γνώση των αγροτικών θεμάτων.
Εξίσου αρνητική ήταν η κατάσταση και με τον Δημήτρη Καιρίδη στο υπουργείο Μετανάστευσης, ο οποίος, αν και είχε άριστες δημόσιες σχέσεις με τις Βρυξέλλες –και σε αυτό βοήθησε το Μαξίμου–, δεν είχε παρουσιάσει ουσιαστικό έργο και είχε αρκετά κακές σχέσεις με πολλά στελέχη του υπουργείου, με αποτέλεσμα να βαλτώνουν πολλά εκεί, λόγω κακής συνεννόησης. Παράπονα για τον Δ. Καιρίδη υπήρχαν και στο κόμμα από βουλευτές και τοπικούς παράγοντες.
Οι προστατευόμενοι και οι αποδιοπομπαίοι
Η Κεραμέως πλήρωσε το σκάνδαλο των emails αλλά και την απελπιστική κατάσταση στην οποία έχει βρεθεί το ΑΣΕΠ, ωστόσο, επειδή θεωρείται από τους καμικάζι του Κυριάκου Μητσοτάκη και κάτι σαν κομάντο για δύσκολες αποστολές, πήγε στο Εργασίας με σκοπό να προωθήσει συγκεκριμένες πολιτικές. Δεν υπάρχει αμφιβολία όμως ότι πρόκειται για δυσμενή μετάθεση, παρότι ο πρωθυπουργός τής έδωσε άλλη μία ευκαιρία.
Η Δόμνα Μιχαηλίδου βρέθηκε εκτός κυβέρνησης λόγω αυτής της καραμπόλας, δηλαδή ως παράπλευρη απώλεια, καθώς δεν της χρεώνουν ιδιαίτερα κάτι, απλώς δεν θεωρούν τόσο σημαντική την απώλειά της. Εκτός από την Κεραμέως, στους προστατευμένους του ανασχηματισμού ανήκει και ο Χρήστος Τριαντόπουλος, ο οποίος εξακολουθεί να βρίσκεται στη δίνη των καταγγελιών συγγενών των θυμάτων για την αλλοίωση του τόπου του δυστυχήματος των Τεμπών.
Στο υπουργείο Οικονομικών αυτός που πλήρωσε τη «μεταρρύθμιση» Χατζηδάκη για τους ελεύθερους επαγγελματίες ήταν ο Χάρης Θεοχάρης, γιατί κάποιος έπρεπε να θυσιαστεί ώστε να εξευμενιστούν. Οι υπόλοιπες προσθήκες που έγιναν, όπως επισημαίνεται απ’ όλους, είχαν κυρίως ως κριτήριο τις εκλογικές περιφέρειες όπου η Ελληνική Λύση με τη Φωνή της Λογικής εκτόξευσαν τα ποσοστά τους, υποδεχόμενοι απογοητευμένους ψηφοφόρους της ΝΔ, κυρίως στη Βόρεια Ελλάδα.
Ο πρωθυπουργός μιλάει συχνά για την αξιολόγηση του κυβερνητικού έργου και των υπουργών, ωστόσο ο ίδιος προεκλογικά δυσκολεύτηκε να παρουσιάσει κυβερνητικό έργο με μετρήσιμους δείκτες. Για παράδειγμα, στο δημογραφικό, που θεωρείται το σημαντικότερο πρόβλημα της χώρας, μετά από πέντε χρόνια διακυβέρνησης από τη ΝΔ οι γεννήσεις είναι λιγότερες από ποτέ, σημειώνοντας ιστορικά αρνητικό ρεκόρ.
Παρομοίως, κανένα αποτέλεσμα δεν υπάρχει στη μείωση της διαφθοράς, στην ενίσχυση της διαφάνειας, στη βελτίωση της ασφάλειας των πολιτών (η τοποθέτηση καμερών π.χ. ήταν σημαία της Νέας Δημοκρατίας), στην υγεία κ.α. Όσο για τα αποτελέσματα στην παιδεία, όπου η κυβέρνηση θεωρεί ότι έκανε μεταρρυθμίσεις, η πολιτική της αποδοκιμάστηκε μαζικά από τους νέους και τους φοιτητές, στους οποίους η Νέα Δημοκρατία είχε τις μεγαλύτερες εκλογικές απώλειες.
Θα υπάρξουν αλλαγές στην κεντρική πολιτική που χαράζει το Μέγαρο Μαξίμου ή θα περιοριστούν στις μικροαλλαγές που έγιναν; Ο πρωθυπουργός στο υπουργικό συμβούλιο του Σαββάτου απάντησε αρνητικά σε αυτό, επισημαίνοντας ότι θα συνεχίσουν τη δουλειά τους με την ατζέντα του υπουργικού συμβουλίου, όπως είχε προγραμματιστεί, και ανέφερε την 9η Ιουνίου ως σταθμό στην ως τώρα διαδρομή τους αλλά και ως μια αφετηρία για την τριετία που θα ακολουθήσει.