cartier - bresson goulandris Facebook Twitter
Henri Cartier-Bresson (1908–2004), Σίφνος, 1961. © Fondation Henri Cartier-Bresson / Magnum Photos

Οι άγνωστες εικόνες του Henri Cartier–Bresson από την Ελλάδα στο Ίδρυμα Γουλανδρή

0

Τρία «αποφασιστικά» ταξίδια στην Ελλάδα χαρακτηρίζουν τη σπουδαία έκθεση του φωτογράφου της «αποφασιστικής στιγμής» Henri Cartier-Bresson (1908-2004) –όρος με τον οποίο συνδέθηκε ο διασημότερος, αν όχι ο σημαντικότερος, φωτογράφος του 20ού αιώνα χάρη στην ομότιτλη έκδοση - λεύκωμα με φωτογραφίες του το 1952 από τον Τεριάντ και τον αμερικανικό εκδοτικό οίκο Simon & Schuster– στο Μουσείο του Ιδρύματος Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή στο Παγκράτι.

Το πρώτο ήταν μία ιδιωτική επίσκεψη λίγο μετά τον γάμο του με την πρώτη του σύζυγο, τη χορεύτρια Ratna Mohini, το καλοκαίρι του 1937 στην Αθήνα, στο Γαλαξίδι, στους Δελφούς, τις Μυκήνες, τις Σπέτσες και την Ύδρα και περιλαμβάνει δύο μόλις λήψεις από τα Μέγαρα.

Το δεύτερο το πραγματοποίησε το 1953 με μια σημαντική διαφορά: είχε ως «ξεναγό» του τον Γιάννη Τσαρούχη μετά από υπόδειξη του Τεριάντ, γεγονός που τον έφερε σε επαφή με μια Αθήνα που δύσκολα θα είχε ανακαλύψει από μόνος του, στα στέκια του ρεμπέτικου τραγουδιού, αλλά και με σημαντικούς Έλληνες της εποχής όπως τον Χατζηκυριάκο-Γκίκα, τον Ελύτη, τον Σπαθάρη. Το ταξίδι εκείνο διήρκεσε τρεις εβδομάδες, και διέσχισε κυρίως την Πελοπόννησο – Κόρινθο, Λουτράκι, Μυκήνες, Ναύπλιο, Επίδαυρο, Σπάρτη, Γύθειο, Πάτρα, Τρίπολη, Αρεόπολη αλλά και Αράχωβα, Γαλαξίδι, Ελευσίνα. 

Στη νέα αυτή έκθεση με εικόνες του Cartier-Bresson παρουσιάζονται αδημοσίευτα έργα από την Ελλάδα, ως εκ τούτου άγνωστα στο ευρύ κοινό. Έργα που για χρόνια βρισκόντουσαν προστατευμένα στα άδυτα του Ιδρύματος Cartier-Bresson στο Παρίσι.

Τέλος, το 1961 ήταν η χρονιά που συνεργάστηκε με τον ΕΟΤ ως απεσταλμένος των περιοδικών Vogue και Holiday, φτάνοντας μέχρι τα Μετέωρα, το Μέτσοβο, τον Βόλο και σε νησιά όπως η Νάξος, η Σίφνος, η Σαντορίνη. Μάλιστα για χάρη του Τσαρούχη τον Αύγουστο εκείνης της χρονιάς παράτεινε την παραμονή του για να παραβρεθεί στις πρόβες και στην παράσταση της Μήδειας του Κερουμπίνι με την Κάλλας στην Επίδαυρο, όπου ο ζωγράφος υπέγραφε τα σκηνικά και τα κοστούμια. Εξού υπάρχει και ένα σπάνιο στιγμιότυπο από τα παρασκήνια μεταξύ της Μαρίας Κάλλας και του Γιάννη Τσαρούχη.

cartier - bresson goulandris Facebook Twitter
Henri Cartier-Bresson, Αγίων Ασωμάτων 45, Αθήνα, 1953. © Fondation Henri Cartier-Bresson / Magnum Photos

Οι γνωστότερες «ελληνικές» φωτογραφίες του Cartier-Bresson είναι αναμφισβήτητα εκείνη με τις δύο μαυροντυμένες γυναίκες στο πέρασμά τους κάτω από το μπαλκόνι της οδού Αγίων Ασωμάτων 45 με τις Καρυάτιδες, και ακόμα μία με το κορίτσι που τρέχει στα στενά της Σίφνου.

Στη νέα αυτή έκθεση με εικόνες του, που δεν είναι η πρώτη του Ιδρύματος Γουλανδρή, καθώς η νέα πτέρυγα του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης της Άνδρου εγκαινιάστηκε το 1987 και τότε με δική του έκθεση, χάρη στη στενή φιλία του με το ζεύγος Γουλανδρή, παρουσιάζονται αδημοσίευτα έργα από την Ελλάδα, ως εκ τούτου άγνωστα στο ευρύ κοινό. Έργα που για χρόνια βρισκόντουσαν προστατευμένα στα άδυτα του Ιδρύματος Cartier-Bresson στο Παρίσι και που η επιμελήτρια Μαρία Κουτσομάλλη-Moreau ανέσυρε από τη λήθη χάρη σε έρευνα εβδομάδων. Πρόκειται για ήδη τυπωμένες φωτογραφίες, καθώς ο ίδιος είχε θέσει ως απαράβατο όρο να μην τυπωθεί κανένα αρνητικό που δεν είχε εγκρίνει, ούτε των φωτογραφιών που έχουν επανειλημμένως δημοσιευτεί.  

cartier - bresson goulandris Facebook Twitter
Henri Cartier-Bresson, Τρίκαλα, 1961. © Fondation Henri Cartier-Bresson / Magnum Photos
cartier - bresson goulandris Facebook Twitter
Henri Cartier-Bresson, Ζεϊμπέκικο σε ταβέρνα του Πειραιά, 1953. © Fondation Henri Cartier-Bresson / Magnum Photos

Η έκθεση ωστόσο δεν περιορίζεται στην ελληνική θεματική με τον γενικό τίτλο «Ελλάδα», αλλά, παράλληλα και συμπληρωματικά, μια δεύτερη με τίτλο που αναφέρεται στο λεύκωμα «Η αποφασιστική στιγμή», το οποίο ο Ρόμπερτ Κάπα είχε χαρακτηρίσει ως τη «Βίβλο για φωτογράφους», παρουσιάζει 76 από το σύνολο των 126 φωτογραφιών που περιλαμβάνονται σε αυτό και προέρχονται από περιπλανήσεις του Cartier-Bresson ανά την υφήλιο.

Κίνα, Ινδία, Ινδονησία, Βιρμανία, Ηνωμένες Πολιτείες, Μεξικό, Ισπανία, Γερμανία, Ηνωμένο Βασίλειο. Άνθρωποι, παιδιά, γυναίκες σε ώρα εργασίας, προσωπικότητες και διασημότητες, καλλιτέχνες και διανοούμενοι, ιστορικές στιγμές, λαϊκό δικαστήριο συνεργατών με τους κατακτητές κατά τη γερμανική κατοχή, διαδηλώσεις, η στέψη του βασιλιά Γεωργίου ΣΤ΄: εμβληματικές φωτογραφίες, διάσημες εικόνες που όλοι γνωρίζουμε μέσα από τις αναρίθμητες αναπαραγωγές τους, ολόκληρος ο 20ός αιώνας ως παγκόσμια κληρονομιά πολιτισμού και πολιτικοκοινωνικής ιστορίας. 

cartier - bresson goulandris Facebook Twitter
Henri Cartier-Bresson, Οι τελευταίες ημέρες του Κουομιντάνγκ, Σαγκάη, Κίνα, Δεκέμβριος 1948-Ιανουάριος 1949. © Fondation Henri Cartier-Bresson / Magnum Photos
cartier - bresson goulandris Facebook Twitter
Henri Cartier-Bresson, Πίσω από τον Σταθμό Σαιν-Λαζάρ, Πλας ντε λ’Ερόπ, Παρίσι, Γαλλία, 1932. © Fondation Henri Cartier-Bresson / Magnum Photos
cartier - bresson goulandris Facebook Twitter
Henri Cartier-Bresson, Σριναγκάρ, Ινδία, 1948. © Fondation Henri Cartier-Bresson / Magnum Photos

Το Ίδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή παρουσιάζει παράλληλα στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στη Χώρα της Άνδρου την έκθεση «Κοιτάζοντας τους άλλους» της επίσης σημαντικής φωτογράφου Martine Franck, συζύγου του Cartier-Bresson. Οι δύο εκθέσεις θα διαρκέσουν από τις 3 Ιουλίου έως τις 27 Οκτωβρίου 2024. 

Η επιμέλεια των εκθέσεων έχει γίνει από τους Clément Chéroux, διευθυντή του Ιδρύματος Henri Cartier-Bresson, Aude Raimbault, υπεύθυνη Συλλογών Ιδρύματος Henri Cartier-Bresson, και Μαρία Κουτσομάλη-Moreau, υπεύθυνη Συλλογής Ιδρύματος Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή. 

Σκηνογραφικός σχεδιασμός: Ανδρέας Γεωργιάδης & Βιβή Γερολυμάτου

Φωτογραφία
0

Χρήστος Παρίδης

Γεννήθηκα στη Θεσσαλονίκη. Σπούδασα στο Bard College της Νέας Υόρκης θέατρο και κινηματογράφο. Έχω γράψει για τα περιοδικά SL, Πρόσωπα, 01, Εικόνες του Κόσμου, Symbol του Επενδυτή, όπως και για τις σημαντικότερες ελληνικές εφημερίδες.
ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΚΤΗ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Φωτογραφία / Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Ο βραβευμένος φωτογράφος εστιάζει στα ανθρώπινα δικαιώματα, τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, τη μετανάστευση και το προσφυγικό, δίνοντας φωνή σε ανθρώπους και ιστορίες που θα έμεναν στο σκοτάδι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στο Παρίσι μετά τους Ολυμπιακούς, ο Σουρεαλισμός ήρθε να κατακτήσει την πόλη

Φωτογραφία / Μια επίσκεψη σε ένα Παρίσι που αναζητά την επόμενη μέρα

Στο ανακαινισμένο Grand Palais, με επίκεντρο τον σουρεαλισμό, την τέχνη και καλεσμένο τον Τζιμ Τζάρμους, η Paris Photo 2024 καθρεφτίζει μια πόλη που επαναπροσδιορίζεται πολιτιστικά μετά τους Ολυμπιακούς.
ΟΡΕΣΤΗΣ ΣΕΦΕΡΟΓΛΟΥ
Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Πολιτισμός / Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Με αφορμή τα 35 χρόνια από την Πτώση του Τείχους (09.11.89) μια φωτογραφική έκθεση με τίτλο «Dream on- Βερολίνο, δεκαετία του 90» αποτυπώνει την κρίσιμη αυτή δεκαετία μετάβασης ανάμεσα στο παρελθόν και το αβέβαιο μέλλον, την αισιοδοξία και το φόβο για το νέο Βερολίνο
ΕΙΡΗΝΗ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ, ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Φωτογραφία / Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Ο βραβευμένος Γάλλος φωτογράφος που έχει καταγράψει μοναδικά τις φτωχογειτονιές του Καΐρου, τους γονείς των Μαρτύρων της Επανάστασης, νεαρούς γυμνασμένους άντρες δίπλα σε μαυροφορεμένες μανάδες αλλά και λαμπερούς σταρ του κινηματογράφου, εξηγεί πώς ξεκίνησε η ιδιότυπη και πολύχρονη αυτή διαδρομή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Φωτογραφία / Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Το λεύκωμα «Portraits in Life and Death» εξελίχθηκε σε θρύλο τις δεκαετίες μετά τον θάνατο του φωτογράφου το 1987 και έγινε το σύμβολο ενός χαμένου κόσμου που ζούσε και δημιουργούσε στο νεοϋρκέζικο downtown.
THE LIFO TEAM
Enri Canaj, φωτογράφος

Φωτογραφία / Enri Canaj: «Δεν έχω εξοικειωθεί με τον πόνο»

Ο φωτογράφος των ασπρόμαυρων κάδρων, που κατέγραψε την Ελλάδα της κρίσης και το μεταναστευτικό ζήτημα της Ευρώπης, μιλά για τη δική του πορεία μετανάστευσης, για το πώς ο ερχομός του από τα Τίρανα στην Αθήνα ήταν μια «έκρηξη» μέσα στο κεφάλι του. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας
M. HULOT
Οι φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024 - σε εικόνες

Φωτογραφία / Η ζωή στην Αυστραλία μέσα από τον διαγωνισμό φωτογραφίας Australian Life 2024

Εκτροφή προβάτων, βρικόλακες στο σαλόνι, Αβορίγινες στη γη τους και στα σπίτια τους: Μια περιήγηση στην Αυστραλία μέσα από τις εικόνες των φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024.
THE LIFO TEAM
Κοιτάζοντας τους άλλους: Η Μαρτίν Φρανκ στην Άνδρο 

Φωτογραφία / «Κοιτάζοντας τους άλλους»: Οι ανθρωποκεντρικές εικόνες της Μαρτίν Φρανκ σε μια έκθεση στην Άνδρο

Στη χώρα της Άνδρου, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, 150 φωτογραφίες και αρχειακό υλικό αναδεικνύουν τη δημιουργική πορεία μιας καλλιτέχνιδας που παραμένει ελάχιστα γνωστή σήμερα στη διεθνή κοινότητα ενώ το έργο της συχνά ταυτίζεται με αυτό του Καρτιέ-Μπρεσόν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ