Ένας αυξανόμενος αριθμός πετρελαιοφόρων στα οποία επιβλήθηκαν κυρώσεις για το ρόλο τους στη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου επανέρχονται σε υπηρεσία, πράγμα που συνιστά πλήγμα για τη Δύση που προσπάθησε να καταστείλει τα πλοία σε μια προσπάθεια να βλάψει την πρόσβαση της Μόσχας σε πετροδόλαρα.
Από τα τέλη Απριλίου, τουλάχιστον 17 φορτία αργού και διυλισμένων προϊόντων έχουν εγκαταλείψει τα ρωσικά λιμάνια σε πλοία στα οποία έχουν επιβληθεί κυρώσεις από τις ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο ή την Ευρωπαϊκή Ένωση ως απάντηση στην εισβολή της Μόσχας στην Ουκρανία το 2022. Τα περισσότερα έχουν μεταφερθεί σε πλοία που ανήκαν στον ρωσικό γίγαντα δεξαμενόπλοιων Sovcomflot PJSC.
Αμέσως μετά τις κυρώσεις, η συντριπτική πλειονότητα των εν λόγω δεξαμενόπλοιων παρέμειναν σε αδράνεια, μερικά για έως και οκτώ μήνες.
Ωστόσο, οι εταιρείες που τα ναυλώνουν αυξάνουν σταθερά τη χρήση πλοίων που περιλαμβάνονται στη μαύρη λίστα μετά την επιτυχή παράδοση των φορτίων στην Κίνα - που μεταφέρονται για τουλάχιστον ένα μέρος των ταξιδιών τους σε δεξαμενόπλοια που έχουν εγκριθεί από τη Δύση με απενεργοποιημένους τους φάρους ένδειξης τοποθεσίας. Τώρα, τα τάνκερ δεν προσπαθούν πλέον να κρύψουν τις κινήσεις τους, με φορτία να παραδίδονται ανοιχτά τόσο στην Κίνα όσο και στην Ινδία.
Η Sovcomflot δεν απάντησε αμέσως σε αίτημα για σχολιασμό από το Bloomberg. Η χρήση δεξαμενόπλοιων που υπόκεινται σε κυρώσεις επιταχύνθηκε τον Αύγουστο και πρόκειται να αυξηθεί περαιτέρω αυτόν τον μήνα. Εάν η τάση συνεχιστεί, θα αμβλύνει τους υλικοτεχνικούς περιορισμούς που είχαν προκύψει. Ακόμα κι έτσι, η Ρωσία είχε καταφέρει σε γενικές γραμμές να βρει τα πλοία που χρειαζόταν ακόμα και όταν περιορίστηκαν περισσότερα.
Αύξηση των υπό κυρώσεων τάνκερ που χρησιμοποιούνται
Παλαιότερα, τα τάνκερ καταμεσής του πελάγους άλλαζαν σημαία με σκοπό να προχωρήσουν σε κάποια παράνομη δραστηριότητα. Πλέον που όλα είναι ψηφιακά, τα πλοία είναι υποχρεωμένα να έχουν ανοιχτό το Αυτόματο Σύστημα Αναγνώρισης (AIS), το οποίο δίνει ανά πάσα στιγμή δορυφορικό στίγμα του πλοίου. Αν ο καπετάνιος το απενεργοποιήσει για οποιονδήποτε λόγο, τότε αμέσως θεωρείται ύποπτο το πλοίο και υπόκειται σε έλεγχο.
Έξι πλοία υπό κυρώσεις από μία εκ των ΗΠΑ, Βρετανίας ή την ΕΕ γέμισαν με ρωσικά φορτία τον περασμένο μήνα, αριθμός ίδιο με τον Σεπτέμβριο. Παλαιότερα έκαναν τις δραστηριότητές τους κλείνοντας το ΑIS, όμως τώρα, όπως λέει το Bloomberg δεν δείχνουν να ενδιαφέρονται αν θα αποκρύψουν τις δραστηριότητές τους.
Με άλλα 11 δεξαμενόπλοια αγκυροβολημένα κοντά στο ρωσικό λιμάνι Κοζμίνο του Ειρηνικού, επτά αδρανοποιημένα στα ανοιχτά του Ust-Luga, άλλα τρία που βρίσκονται στη Μαύρη Θάλασσα για μήνες και δύο ανοιχτά του Μούρμανσκ, υπάρχουν πολλές ευκαιρίες για επιστροφή περισσότερων πλοίων στη μαύρη λίστα. σε χρήση το δεύτερο δεκαπενθήμερο του Σεπτεμβρίου.
Μεταξύ των εν λόγω πλοίων, το Viktor Bakaev, ανέλαβε ένα φορτίο περίπου 730.000 βαρελιών αργού Urals στο λιμάνι Primorsk της Βαλτικής στις 21 Ιουλίου.
Αφού έφυγε από τη Βαλτική μέσω των περιβαλλοντικά εύθραυστων Δανικών Στενών, το δεξαμενόπλοιο έστριψε βόρεια, αγκαλιάζοντας τη νορβηγική ακτή προτού ξεκινήσει κατά μήκος της διαδρομής της Βόρειας Θάλασσας της Ρωσίας, συνοδεία παγοθραυστικού για το τελευταίο μέρος μετά το νησί Wrangel, πριν στρίψει νότια για τον Βερίγγειο Πορθμό και ένας τελικός προορισμός στο Dongying στην Κίνα.
Την ίδια διαδρομή κατά μήκος της βόρειας ακτής της Ρωσίας ακολούθησαν στη συνέχεια τα δεξαμενόπλοια Galaxy και Zaliv Ammurskiy στα οποία είχαν επιβληθεί κυρώσεις, και τα δύο φορτώθηκαν στον τερματικό σταθμό του Μούρμανσκ στον αρκτικό κύκλο.
Δύο άλλοι - το Bratsk και το Belgorod - έχοντας προηγουμένως εξαφανιστεί από τα συστήματα ψηφιακής παρακολούθησης κατά τη διάρκεια των πρώτων ταξιδιών τους υπό κυρώσεις, μετέφεραν ανοιχτά τα επόμενα φορτία τους στην Κίνα, φτάνοντας νωρίτερα αυτόν τον μήνα.
Με πληροφορίες από Bloomberg