Η Μαρινέλλα και τα μακάβρια ένστικτά μας 

Η Μαρινέλλα και τα μακάβρια ένστικτά μας  Facebook Twitter
Οι άνθρωποι δεν συνωστίζονται για ν’ ακούσουν ζωντανά τη Μαρινέλλα (ή τους ελάχιστους άλλους ερμηνευτές ανάλογου διαμετρήματος που έχουν απομείνει), αλλά για να προλάβουν να δουν – βασικά, να έχουν να λένε ότι είδαν – τη Μαρινέλλα ζωντανή. Φωτ.: Αλιντα Μαυρογένη
0


ΣΕ ΜΙΑ ΕΠΟΧΗ ΣΑΝ ΤΗ ΔΙΚΗ ΜΑΣ
που το παρόν απαξιώνεται και η νοσταλγική αποθέωση ενός φαντασιακού συχνά παρελθόντος γεμάτο μύθους, θρύλους και ιερά τέρατα, έχει εξαπλωθεί εδώ και καιρό σαν επιδημία, οι ζωντανοί εκπρόσωποι των ένδοξων καιρών και των ωραίων στιγμών είναι πιο σπάνιοι και πιο πολύτιμοι από ποτέ. Οι άνθρωποι δεν συνωστίζονται για ν’ ακούσουν ζωντανά τη Μαρινέλλα (ή τους ελάχιστους άλλους ερμηνευτές ανάλογου διαμετρήματος που έχουν απομείνει), αλλά για να προλάβουν να δουν –βασικά, να έχουν να λένε ότι είδαν– τη Μαρινέλλα ζωντανή. Όρθια. Τα υπόλοιπα είναι λεπτομέρειες.

Δεν το κρίνω, το κατανοώ απολύτως. Κι εγώ έχω δει ουκ ολίγους ερμηνευτές, Έλληνες και ξένους, καθοδηγούμενος  κυρίως από ένα τέτοιο, ψυχαναγκαστικό και μακάβριο εν τέλει, ένστικτο. Οι συμβατικές προσδοκίες αναστέλλονται. Δεν έχει και τόση σημασία η απόδοση του (προχωρημένης ηλικίας πλέον) καλλιτέχνη επί της σκηνής όσο το γεγονός ότι εσύ βρίσκεσαι ενώπιον ενός «ζωντανού θρύλου», όσο ευπαθής και κλονισμένος κι αν φαίνεται σε σχέση με την ακμαία, ιδανική εκδοχή του που μένει πάντα αγκιστρωμένη στο μυαλό. Η παράσταση λειτουργεί ως κειμήλιο και μοιάζει με αγρύπνια για κάποιον που βρίσκεται ακόμα εν ζωή. 

Δεν είναι και λίγοι οι επιφανείς ερμηνευτές στην ιστορία που έχουν καταρρεύσει επί σκηνής, κάποιες φορές με μοιραία κατάληξη. Πρόκειται όμως για δυστύχημα, όχι για κάποια μεταφυσική εκπλήρωση ενός ρομαντικού ιδεώδους.

Και καλώς ή κακώς (καλώς θα έλεγα), οι ευκαιρίες για κάτι τέτοιο είναι πολύ περισσότερες από παλιά από τη στιγμή που στις ζωντανές εμφανίσεις πλέον είναι τα λεφτά και η επαφή με το κοινό, δεν είναι στην ημιθανή δισκογραφία – κι αυτό δεν ισχύει μόνο για τους καλλιτέχνες αλλά και για ένα ολόκληρο κύκλωμα ανθρώπων (παραγωγή, επικοινωνία, τεχνικοί, μουσικοί) που βιοπορίζονται από τις συναυλίες.    

Η ηλικία πραγματικά δεν έχει σημασία. Στο πρόσφατο ντοκιμαντέρ «Thank You, Goodnight: The Bon Jovi Story», παρακολουθούμε την κοπιώδη έως βασανιστική θεραπεία που ακολουθεί ο Τζον Μπον Τζόβι (ειδικά φάρμακα, εξουθενωτικές θεραπείες, ατέλειωτες ασκήσεις και καθημερινή έκθεση σε ένα «μαγικό» μηχάνημα λέιζερ που υποτίθεται ότι γυρίζει τον χρόνο πίσω για τις ταλαιπωρημένες φωνητικές του χορδές) προκειμένου να ανταποκριθεί στις στοιχειώδεις υποχρεώσεις μιας συναυλίας. Δεν μοιάζει με πάθος όλο αυτό ούτε με αγάπη για την τέχνη του και το κοινό του (ασχέτως αν είναι αυτά τα κύρια κίνητρά του), αλλά με καταναγκαστικά έργα. 

Και το χειρότερο είναι ότι ούτε αυτά δεν αρκούν συχνά. Σε μια άλλη σκηνή τον βλέπουμε αμέσως μετά από την συναυλία του στο Νάσβιλ. Όλοι οι συνεργάτες του, του δίνουν συγχαρητήρια και του λένε πόσο φοβερός ήταν μέχρι που φτάνει στο καμαρίνι όπου βρίσκεται η σύζυγός του, η οποία τον πληροφορεί, με όσο πιο εύσχημο τρόπο μπορεί, ότι η εμφάνισή του ήταν επιεικώς τραγική. Και ο Τζον Μπον Τζόβι είναι μόλις 62 ετών. Στην ηλικία του, η Μαρινέλλα όργωνε με την χαρακτηριστική της άνεση και με το υπερκινητικό της μπρίο, τις πίστες και τις σκηνές της επικράτειας. 

Υπάρχουν όμως άλλοι και άλλες, ακόμα και στην ηλικία της, ακόμα και μεγαλύτερης ηλικίας, που –όπως και η ίδια άλλωστε μέχρι και το χθεσινό δυσάρεστο συμβάν– όχι μόνο τα βγάζουν πέρα μια χαρά στις συναυλίες τους, αλλά φαίνονται σαν να είναι ακριβώς αυτές οι ζωντανές εμφανίσεις ενώπιον του κοινού που τους τροφοδοτούν με μια μαγική, ζωογόνο ενέργεια που τους δίνει σκοπό και διατηρεί αναμμένη τη σπίθα.  

Δεν είναι και λίγοι οι επιφανείς ερμηνευτές στην ιστορία που έχουν καταρρεύσει επί σκηνής, κάποιες φορές με μοιραία κατάληξη. Πρόκειται όμως για δυστύχημα, όχι για κάποια μεταφυσική εκπλήρωση ενός ρομαντικού ιδεώδους. Ούτε και είναι αυτή η δυσανάλογα δραματική υποσημείωση μιας ολόκληρης καριέρας και ζωής αυτή που τους κρατάει στη μνήμη και στις καρδιές των ανθρώπων. Είναι όλα τα υπόλοιπα.  

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η Μαρινέλλα ειλικρινέστερη παρά ποτέ αφηγείται τη ζωή της όλη στη LIFO

Οι Αθηναίοι / Η Μαρινέλλα ειλικρινέστερη παρά ποτέ αφηγείται τη ζωή της όλη στη LiFO

Η μεγάλη κυρία του ελληνικού τραγουδιού μιλά για τις ανεξίτηλες συναντήσεις της πορείας της, για το πώς πήγε κόντρα στο ρεύμα της εποχής της, για μια ζωή χορτάτη. Δουλεύοντας επί 67 συναπτά έτη δεν ανέχεται να της πει κανείς «τι ανάγκη έχεις;».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Sly Lives!: Τα μπλουζ του (ψυχεδελικού) πρίγκηπα

Daily / «Sly Lives!»: Τα μπλουζ του (ψυχεδελικού) πρίγκιπα

Ένα εξαιρετικό μουσικό ντοκιμαντέρ στο Disney+ για τη διαστημική άνοδο και την αργόσυρτη πτώση του ιδιοφυούς Sly Stone, ηγέτη της πιο εντυπωσιακά πολυμορφικής μπάντας όλων των εποχών, τόσο ηχητικά όσο και εμφανισιακά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
The White Lotus: Spa και διαλογισμός μετά φόνου στον τρίτο κύκλο της «καυτής» σειράς

Daily / The White Lotus: Spa και διαλογισμός μετά φόνου στον τρίτο κύκλο της «καυτής» σειράς

Σ’ ένα πολυτελές θέρετρο στην Ταϊλάνδη μεταφέρεται ο νέος κύκλος της επιτυχημένης σειράς που μόλις ξεκίνησε, φανερώνοντας κάποια σημεία κόπωσης, παρά το πάντα εντυπωσιακό στήσιμό της.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ω, τι κόσμος μπαμπά! 

Daily / Ω, τι κόσμος μπαμπά! 

Το παιδάκι του Μασκ που έκλεψε την παράσταση στο Οβάλ Γραφείο μπορεί να είναι το «μωρό της Ρόζμαρι», μπορεί όμως και να είναι ο Μεσσίας. Όλα είναι πιθανά στη δυστοπική σουρεάλα που ζούμε, και ο δρόμος προβλέπεται μακρύς κι αλλόκοτος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Πού θα πάει τέλος πάντων η βαλίτσα με το Severance;

Daily / Πού θα πάει τέλος πάντων η βαλίτσα με το Severance;

Τρία χρόνια μετά τον πρώτο, ξεκίνησε πριν λίγες εβδομάδες ο πολυαναμενόμενος δεύτερος κύκλος της ατμοσφαιρικής, ρετροφουτουριστικής, αινιγματικής – και πανάκριβης – σειράς που κερδίζει όλο και περισσότερους πιστούς θεατές.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η Γάζα θα μας στοιχειώνει πάντα

Daily / Η Γάζα θα μας στοιχειώνει πάντα

Παρότι στο παρελθόν υπήρξε ένθερμος υποστηρικτής της πολιτικής του Ισραήλ, στο νέο του βιβλίο, ο επιφανής καθηγητής, συγγραφέας και αρθρογράφος Πίτερ Μπέιναρτ επιχειρεί να αναμετρηθεί ως Εβραίος με τη γενοκτονία στη Γάζα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ένα κοινωνικό γεγονός

Daily / Τέμπη: Ένα κοινωνικό γεγονός

Το τραύμα είναι βαρύ, η πληγή βαθιά, οι ενδείξεις συγκάλυψης χαστούκι στο πρόσωπο, ο κυνισμός των αρχών γροθιά στο στομάχι. Και ίσως αυτός ήταν ο λόγος που τόσοι άνθρωποι που δεν βγαίνουν τακτικά «στον δρόμο» αποφάσισαν να δηλώσουν τη φυσική τους συμμετοχή στις συγκεντρώσεις για τα Τέμπη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Soundtrack to a Coup d’Etat: Ένα υβριδικό αριστούργημα που βρήκε το δρόμο για τα Όσκαρ 

Daily / Soundtrack to a Coup d’Etat: Ένα υβριδικό αριστούργημα που βρήκε τον δρόμο για τα Όσκαρ

Υποψήφια για το βραβείο καλύτερης ταινίας ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους είναι αυτή η εκπληκτική ταινία που εκθέτει με αποκαλυπτικό τρόπο τη μεταχείριση της αφρόκρεμας της τζαζ μουσικής ως «βιτρίνας» για την καθαίρεση και τη δολοφονία του ηγέτη της ανεξαρτησίας του Κογκό, Πατρίς Λουμούμπα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ