Ελληνικές σειρές των '90s: Comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Ελληνικές σειρές των 90s: comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος; Facebook Twitter
Η πιο αγαπημένη από τις σειρές για τις οποίες συζητάμε θα πρέπει να είναι, με «ποσοτικούς» όρους, το «Κωνσταντίνου και Ελένης».
0

ΘΥΜΑΜΑΙ ΠΟΣΟ ΑΚΥΡΟ –ή πόσο «cringe» με τρέχοντες όρους– μου φαινόταν ένα σίριαλ σαν το «Κωνσταντίνου και Ελένης». Θέλω να πω, υπήρχαν και καλύτερα ελληνικά εκείνη την εποχή όχι μόνο για να χαζέψει κανείς τρώγοντας αλλά για να παρακολουθήσει κανονικά στην τηλεόραση (οι «Δύο ξένοι» φερ΄ειπείν). Δεν είμαι σνομπ σ’ αυτό το ζήτημα, πάντα ήθελα να παρακολουθώ και κάποια ελληνική σειρά –ως ένα είδος comfort zone– και με λυπεί λίγο (δεν θα πεθάνω κιόλας) το γεγονός ότι δεν έχω βρει τίποτα τα τελευταία χρόνια που να λειτουργεί έστω ως μια περιστασιακή συνήθεια.

Υπάρχουν πάντα καλύτερες και χειρότερες παραγωγές, αλλά τίποτα στην πραγματικότητα που να δημιουργήσει μέσα μου μια οικειότητα με τον κόσμο και τους χαρακτήρες του. Καμιά φορά πετυχαίνω «Εγκλήματα» στο άσχετο, βλέπω λίγο αλλά σύντομα με πιάνει μια θλίψη και μια μελαγχολία ηλικιακού τύπου.

Αντιπροσωπεύουν ένα κουκούλι ή μια φούσκα ανεμελιάς οι σειρές αυτές που γυρίστηκαν σε μια εποχή (τέλη της δεκαετίας του ’90 και αρχή της επόμενης) που ολόκληρη η χώρα φαινόταν να ζει σε μια τέτοια φούσκα.   

Τον ίδιο καιρό λίγο-πολύ (πριν από μια 25ετία) παιζόντουσαν –για πρώτη, αλλά όχι για τελευταία φορά, αυτή ίσως την πετύχουν τα δισέγγονά μας– και οι τρεις κωμικές σειρές που προαναφέρθηκαν, παρότι καθεμιά εκδήλωνε διαφορετική προσέγγιση στο είδος, γεγονός που κάνει εκείνη την εποχή να μοιάζει με κάποιου είδους «χρυσή περίοδο» της ελληνικής τηλεόρασης. Δεν ήταν.

Απλά μοιάζει ίσως έτσι εξαιτίας της δραματικής ξηρασίας που χαρακτηρίζει το πεδίο της ελληνικής τηλεοπτικής κωμωδίας εδώ και χρόνια. Και σίγουρα δεν είναι λίγοι όσοι και όσες μοιράζονται αυτή τη διαπίστωση, αν κρίνει κανείς από τη βαριά νοσταλγία που παρατηρεί ειδικά ανάμεσα στους πρώιμους millennials (τους γύρω από τα 40 χονδρικά) ακόμα και για σειρές που έχουν ξεχάσει και οι ίδιοι οι συντελεστές τους. Αντιπροσωπεύουν ένα κουκούλι ή μια φούσκα ανεμελιάς οι σειρές αυτές που γυρίστηκαν σε μια εποχή (τέλη της δεκαετίας του ’90 και αρχή της επόμενης) που ολόκληρη η χώρα φαινόταν να ζει σε μια τέτοια φούσκα.   

Επιχειρώντας μια μη δοκιμασμένη αναλογία, θα μπορούσαμε να πούμε ότι οι τηλεοπτικές σειρές της πρώτης δεκαετίας των ιδιωτικών καναλιών φαίνονται να έχουν υποκαταστήσει σ’ ένα μεγάλο κοινό τον ρόλο που έπαιζαν (και παίζουν;) για μισό αιώνα σχεδόν οι ελληνικές ταινίες της ακμής του βιομηχανικού σινεμά. Οι καταστάσεις, οι ατάκες, τα μέρη, τα σκηνικά, η υφή εκείνων των σειρών –πολλές  από τις οποίες βρικολιακιάζουν στις παρυφές της μεταμεσονύκτιας τηλεοπτικής ζώνης, αποκτώντας πλέον μια απόκοσμη σχεδόν διάσταση– ανακυκλώνονται διαρκώς στο διαδίκτυο από τους νοσταλγούς, οι οποίο φυσικά δεν νοσταλγούν τόσο αυτές τις παραγωγές, όσο τα νιάτα τους. Δεν είναι κακό, και επίσης το γνωρίζουν (το γνωρίζουμε) και οι ίδιοι. 

Και αν κρίνει κανείς από τα σχετικά memes, τα αποσπάσματα, τις αναφορές και όλο το σχετικό νταβαντούρι, η πιο αγαπημένη –η πιο δημοφιλής, η πιο μαζική, η πιο οικεία;– από τις σειρές για τις οποίες συζητάμε θα πρέπει να είναι, με «ποσοτικούς» όρους, το «Κωνσταντίνου και Ελένης». Σε μια πρόσφατη συνέντευξή του, ο Χάρης Ρώμας είπε ότι η σειρά μπήκε στο βιβλίο Γκίνες ως εκείνη με τις περισσότερες επαναλήψεις στον κόσμο (δηλαδή δεν είναι το «Ρετιρέ»;). Έστω και κατά προσέγγιση αν ισχύει κάτι τέτοιο, αποτελεί ίσως μια εξήγηση για την τόσο διαρκή και ακατάβλητη παρουσία της στην εγχώρια ποπ κουλτούρα.  

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Daily / Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Η επανεκλογή του Τραμπ έχει αλλάξει ξαφνικά τον τόνο της δημόσιας συζήτησης, κάνοντάς την πολύ πιο φιλική ως προς τις θέσεις της «λαϊκίστικης δεξιάς».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που την στήριξαν;

Daily / Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που τη στήριξαν;

Στην Ελλάδα, πάντως, οι διασημότητες συχνά δεν κάνουν τον κόπο καν να δηλώσουν επίσημα την εκλογική στήριξή τους. Απλά, βάζουν υποψηφιότητα οι ίδιοι και οι ίδιες και εκλέγουν απευθείας τους εαυτούς τους σε θέσεις βουλευτών και ευρωβουλευτών.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Daily / Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Μια συντονισμένη απόπειρα να παρουσιαστούν οι φανατικοί οπαδοί της Μακάμπι ως αθώα θύματα ή και ήρωες ακόμα, παρά τις επιθέσεις και τις προκλήσεις στις οποίες προέβησαν πριν και κατά τη διάρκεια του αγώνα της ομάδας τους εναντίον του Άγιαξ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντος μας

Daily / Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντός μας

«Μετά από 50 χρόνια στον δρόμο, είναι πολύ αργά για να σταματήσουμε τώρα», δηλώνει μ’ ένα διακριτικό μειδίαμα ο 75χρονος ροκ σταρ σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ που παρακολουθεί από απόσταση αναπνοής την πρόσφατη περιοδεία του Μπρους Σπρίνγκστιν και της θρυλικής μπάντας του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

Daily / Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

«Το Ισραήλ πάνω απ' όλα», έγραψε με εθνικοσοσιαλιστικό ρίγος, αν και ιστορικός του Ολοκαυτώματος, ο Αριέλ Λεκαδίτης αμέσως μετά (και παρά) την ανακοίνωση του εκδοτικού του οίκου ότι διακόπτει τη συνεργασία τους εξαιτίας «των χυδαίων αναρτήσεών του».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Daily / Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Μια ονομασία που μοιάζει συγχρόνως νεοπλουτίστικη και φτωχομπινέδικη, ειδικά σε όσους από εμάς μεγαλώσαμε στα Νότια και δεν νιώσαμε ποτέ ότι υπήρχε ανάγκη ούτε για τόσο ισοπεδωτική «ανάπλαση» ούτε και για τέτοιους τουριστικούς ευφημισμούς.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Όλα είναι λαϊκισμός

Daily / Όλα είναι λαϊκισμός

Δεν επιτρέπεται να συμβαίνουν αντικυβερνητικά γεγονότα. Δεν είναι σωστό. Είναι αχαριστία, είναι cringe, είναι λαϊκισμός. Η αμφισβήτηση είναι λαϊκισμός. Η διαμαρτυρία είναι λαϊκισμός. Η επίκληση του θυμικού είναι λαϊκισμός. Τα μνημόσυνα είναι λαϊκισμός.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ