«The Franchise»: Ο Σαμ Μέντες σατιρίζει το χάος των χολιγουντιανών μπλοκμπάστερ

«The Franchise»: Οι Σαμ Μέντες και Αρμάντο Ιανούτσι σατιρίζουν τα χολιγουντιανά μπλοκμπάστερ Facebook Twitter
Όταν η πλειονότητα των σειρών εκεί έξω στοχεύει στην επονομαζόμενη peak tv, κάθε σειρά που επιχειρεί να επαναφέρει την αβαρή comfort τηλεόραση στην επικαιρότητα είναι ευπρόσδεκτη. Φωτ.: Courtesy of HBO
0

ΑΠΟ ΤΙΣ ΤΡΕΧΟΥΣΕΣ ΣΕΙΡΕΣ του HBO, το «Penguin» μονοπωλεί το ενδιαφέρον ή τουλάχιστον το μονοπωλούσε μέχρι το τέταρτο επεισόδιο, όπου έπιασε δημιουργική κορύφωση – θα ξαναδούμε μαζικά σχόλια για τη σειρά στο φινάλε της, που κλείνει προσεγγίζοντας την άνοδο του Οζ στην εγκληματική ιεραρχία ως τραγωδία και ουχί ως φάρσα. Στη σκιά του «Penguin», κυκλοφόρησε και το «Franchise», μια κωμική σειρά που, τουλάχιστον σε πρώτη φάση, δεν φαίνεται να προσελκύει το φιλοθεάμον κοινό, παρά το όνομα του Σαμ Μέντες πίσω από τον πιλότο κι εκείνο του Αρμάντο Ιανούτσι ως εκτελεστικού παραγωγού.

Ο Μέντες και ο Ιανούτσι ήθελαν από καιρό να συνεργαστούν, αλλά δεν είχαν βρει το κατάλληλο εγχείρημα. Ο Μέντες, έχοντας δουλέψει και ο ίδιος σε franchise, εκείνο του Τζέιμς Μποντ, είχε την ιδέα να κάνουν μια κωμωδία τοποθετημένη στα γυρίσματα ενός υπερηρωικού μπλοκμπάστερ. Ο Ιανούτσι ενθουσιάστηκε, βρέθηκε και ο σεναριογράφος στο πρόσωπο του Τζον Μπράουν, ενός από τους βασικούς σεναριογράφους του «Succession», και κάπως έτσι γεννήθηκε το «Franchise».

Ως κωμωδία, το «Franchise» ζει και πεθαίνει στην (εκάστοτε) στιγμή του, απευθύνεται σε κοινό που αγαπά το είδος, κυρίως στη βρετανική εκδοχή του, κι ας είναι αμερικανικό, και προσφέρει κάτι που βρίσκεται σε έλλειψη αυτή την περίοδο.

Ο Ιανούτσι έχει τη χαλαρή εποπτεία, δεν συμμετέχει ενεργά στη σειρά, μπορείς, όμως, να διακρίνεις το στίγμα του. Από την κατάδειξη των παρασκηνιακών ζυμώσεων της πολιτικής στις κλασικές σειρές «Thick of it» και «Veep», το στόχαστρο της σάτιρας μετακινείται στην πολιτική των στούντιο, μέσα από όσα ευτράπελα συμβαίνουν επί καθημερινής βάσης στο πλαίσιο των γυρισμάτων της solo περιπέτειας δευτερεύοντος χαρακτήρα ενός υπερηρωικού franchise, τοποθετημένης, φυσικά, εντός του διευρυμένου υπερηρωικού σύμπαντος. Kεντρικός ήρωας είναι ο Ντάνιελ, ένας καλόκαρδος βοηθός σκηνοθέτη που προσπαθεί να τιθασεύσει το χάος, να καλμάρει την αγωνία του Ευρωπαίου σκηνοθέτη, που ανησυχεί για την ακεραιότητα του οράματός του, να αποκρούσει τα εξωφρενικά αιτήματα του στούντιο και να διαχειριστεί την τοποθέτηση της πρώην του στη θέση της παραγωγού.

«The Franchise»: Οι Σαμ Μέντες και Αρμάντο Ιανούτσι σατιρίζουν τα χολιγουντιανά μπλοκμπάστερ Facebook Twitter
Ο Χίμες Πατέλ παίζει την αμηχανία και τη λεπτή ειρωνεία με στόφα Χιου Γκραντ. Φωτ.: Courtesy of HBO

Το avatar μας στον θαυμαστό κόσμο των σύγχρονων μπλοκμπάστερ είναι αυτός και γύρω του παρελαύνουν ανθρωπότυποι γνώριμοι, τουλάχιστον για όσους ασχολούνται με τα ενδοβιομηχανικά νέα του Χόλιγουντ. Κι εδώ ίσως έγκειται ο βασικός λόγος της μειωμένης δημοτικότητας της σειράς. Το κοινό αυτό αφενός δεν είναι μεγάλο, αφετέρου λόγω εμπειρίας είναι πιο απαιτητικό. Οι δε φαν του υπερηρωικού σινεμά είναι τρομερά μυγιάγγιχτοι και διόλου δεκτικοί σε μια σάτιρα του τρόπου συγγραφής των… «ιερών κειμένων» – γι’ αυτούς, πάντα. Όχι τυχαία, τα σχόλια μερίδας της φαν κοινότητας που ασχολήθηκε με το «Franchise» είναι βιτριολικά· το καλύτερο λέει ότι οι δημιουργοί δεν ξέρουν τι τους γίνεται και πως δεν έχουν ιδέα από υπερηρωικές ταινίες κι από τον τρόπο που στήνεται μια υπερπαραγωγή.

«The Franchise»: Οι Σαμ Μέντες και Αρμάντο Ιανούτσι σατιρίζουν τα χολιγουντιανά μπλοκμπάστερ Facebook Twitter
Ο Μπίλι Μάγκνουσεν πλάθει μια φιγούρα βλακέντιου βγαλμένη από το κοενικό σινεμά, στον ρόλο ενός ανασφαλούς σταρ.

Και ναι, μερίδα του χιούμορ για να λειτουργήσει προϋποθέτει συγκεκριμένες γνώσεις γύρω από το πώς φτιάχνονται αυτές οι ταινίες, εξοικείωση με τη σχετική slang, αλλά και με τα tropes των υπερηρωικών μπλοκμπάστερ. Και, φυσικά, όπως σε κάθε αγνή κωμωδία, κάποια αστεία αστοχούν για μερικούς και πετυχαίνουν για άλλους. Το κωμικό ταλέντο του καστ ξεχειλίζει. Ο Χίμες Πατέλ παίζει την αμηχανία και τη λεπτή ειρωνεία με στόφα Χιου Γκραντ – δεν επιλέχθηκε τυχαία ως πρωταγωνιστής στο «Yesterday» των Ντάνι Μπόιλ και Ρίτσαρντ Κέρτις–, ο Μπίλι Μάγκνουσεν πλάθει μια φιγούρα βλακέντιου βγαλμένη από το κοενικό σινεμά, στον ρόλο ενός ανασφαλούς σταρ, ο αγαπημένος Ρίτσαρντ Ε. Γκραντ φέρνει το φλέγμα, ως ξιπασμένος βετεράνος, και η Τζέσικα Χέινς του πολυαγαπημένου «Spaced» την ανεπιτήδευτη ελαφρότητα.

Δεν είναι η πλοκή, ούτε τα arcs των χαρακτήρων εκείνα που θα σε κρατήσουν στο «Franchise», αλλά οι κωμικές εμπνεύσεις των προαναφερθέντων, οι ευρηματικές ύβρεις –σήμα κατατεθέν του Ιανούτσι– και κάποιες παϊθονικές πινελιές, όπως στο τρίτο επεισόδιο, όπου ο Μάγκνουσεν φοβάται ότι μεταμορφώνεται σε πρόβατο, ή εκείνο το στιγμιότυπο με την επιστροφή των τρακτέρ – μη ρωτάτε, θα καταλάβετε όταν το δείτε. Ως κωμωδία, το «Franchise» ζει και πεθαίνει στην (εκάστοτε) στιγμή του, απευθύνεται σε κοινό που αγαπά το είδος, κυρίως στη βρετανική εκδοχή του, κι ας είναι αμερικανικό, και προσφέρει κάτι που βρίσκεται σε έλλειψη αυτή την περίοδο.

Όταν η πλειονότητα των σειρών εκεί έξω στοχεύει στην επονομαζόμενη peak tv, όταν πασχίζουν να γίνουν το επόμενο hit υψηλού προφίλ, αποτελούν περισσότερο mood pieces και βουτάνε στη σοβαρότητα (ή στη σοβαροφάνεια), κάθε σειρά που επιχειρεί να επαναφέρει την αβαρή comfort τηλεόραση στην επικαιρότητα είναι ευπρόσδεκτη.

The Franchise | Official Trailer

Η σειρά «The Franchise» του HBO προβάλλεται στη χώρα μας μέσω του Vodafone TV.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

The Penguin: Ένας απίστευτος Κόλιν Φάρελ σε μια υπερβατική για το είδος της σειρά

Daily / The Penguin: Ένας απίστευτος Κόλιν Φάρελ σε μια υπερβατική για το είδος της σειρά

Ο ηθοποιός είναι (ξανά) εντυπωσιακά αγνώριστος αλλά απολύτως επιβλητικός στον κεντρικό ρόλο της νέας σειράς του HBO που τοποθετείται στο σύμπαν της DC και του Batman, χωρίς όμως την παρουσία του «σκοτεινού ιππότη».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «Succession» δεν ήταν ποτέ περί «διαδοχής»

Daily / Το «Succession» δεν ήταν ποτέ περί «διαδοχής»

Το αριστουργηματικό φινάλε της σειράς που τακτικά μας καθήλωνε κατά την τελευταία τραυματική και αλλοπρόσαλλη πενταετία συγκέντρωσε στη μιάμιση ώρα του όλα τα υποβλητικά και καίρια συστατικά της (SPOILER ALERT).
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τα γεγονότα της ζωής

Οθόνες / Κασσαβέτης, Σκορσέζε, Ερίθε: 10 άχαστες προβολές στο φετινό Πανόραμα

Πρεμιέρες, παράλληλες εκδηλώσεις, αφιερώματα: Από τις 21 ως τις 27 Νοεμβρίου, οι κινηματογράφοι Τριανόν, Newman και Στούντιο φιλοξενούν το μακροβιότερο αθηναϊκό κινηματογραφικό φεστιβάλ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Οθόνες / Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Ο αγαπημένος Έλληνας σκηνοθέτης ξεδίπλωσε σημαντικές στιγμές από τη ζωή και την πορεία του και αφηγήθηκε πολύτιμες ιστορίες που διαμόρφωσαν το queer σινεμά του στο φετινό Iconic Talks Powered by Mastercard που πραγματοποιήθηκε στο 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Τα δέκα αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

Μυθολογίες / Τα 10 αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

«Κάθε φορά που το βλέπω προσπαθώ να καταλάβω πώς έχει οργανωθεί αυτό το χάος»: Ο Αλέξανδρος Βούλγαρης μάς καλεί να ανακαλύψουμε δέκα animation διαφορετικών τεχνικών, που τον έχουν επηρεάσει βαθιά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Οθόνες / 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Η Fischer, επίσημος χορηγός των Βραβείων Κοινού εδώ και μια δεκαετία, στήριξε για μία ακόμη χρονιά τον θεσμό, απονέμοντας πέντε βραβεία στις ταινίες που συγκέντρωσαν τις περισσότερες ψήφους των θεατών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου «Game of Thrones» συνεχίζεται

Οθόνες / «Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου Game of Thrones συνεχίζεται

Η σειρά του HBO, που παίρνει τη σκυτάλη από το πραγματικά αξιόλογο «Penguin», προσπαθεί να επικαλεστεί τη συνταγή του μεγάλου hit του καναλιού και ξεστρατίζει από το ατμοσφαιρικό σύμπαν του Ντενί Βιλνέβ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι θρυλικοί boomers του 65ου φεστιβάλ θεσσαλονίκης

Pulp Fiction / Οι θρυλικοί boomers του 65ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Ρέιφ Φάινς, Ζιλιέτ Μπινός, Ματ Ντίλον: Oι διάσημοι, σχεδόν συνομήλικοι ηθοποιοί που τιμήθηκαν με Χρυσό Αλέξανδρο και έδειξαν με τις διαφορετικές επιλογές τους ισάριθμα σίκουελ στην καριέρας τους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Οθόνες / «Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Ένα έπος δράσης και χαρακτήρων που κυλά θεαματικά, ουσιαστικά, υπερβολικά, συγκινητικά, χορταστικά και εμφατικά, όπως όλοι οι υποψήφιοι θεατές αναμένουν εδώ και πολύ καιρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η πιο διάσημη υπόθεση «απαγωγής από εξωγήινους» αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Οθόνες / Η απαγωγή του αιώνα αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Παρότι συμμετείχε στο σενάριο του ντοκιμαντέρ «The Manhattan Alien Abduction», η Λίντα Ναπολιτάνο που ισχυρίζεται ότι απήχθη από εξωγήινους στο κέντρο του Μανχάταν προ 35ετίας μηνύει την πλατφόρμα για αθέτηση της συμφωνίας τους.
THE LIFO TEAM
Ο Άγγελος Φραντζής θέλησε να κάνει μια αστεία ταινία 

Οθόνες / Άγγελος Φραντζής: «Mόνο αν πας στην πηγή των τραυμάτων, μπορείς να απελευθερωθείς»

Μια κουβέντα με τον ακατάτακτο σκηνοθέτη λίγο πριν από την επίσημη πρεμιέρα της νέας του ταινίας «Ο Νόμος του Μέρφυ», μιας σουρεαλιστικής υπαρξιακής κωμωδίας που δεν μοιάζει με καμία από τις προηγούμενες δουλειές του.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Γιατί διχάζει τόσο το «The Substance»;

The Review / Γιατί διχάζει τόσο το «The Substance»;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και η δημοσιογράφος και κριτικός κινηματογράφου Ιωσηφίνα Γριβέα συζητούν για την πιο αμφιλεγόμενη ταινία της χρονιάς, που έχει προκαλέσει έντονες διαμάχες στα social media, για τη φεμινιστική της διάσταση και για τις γυναικείες φωνές στο σινεμά, που επιτέλους ακούγονται πιο ηχηρά από ποτέ.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Ματ Ντίλον: Outsider για πάντα

Οθόνες / Ματ Ντίλον: Outsider για πάντα

Ξεκίνησε ως εφηβικό είδωλο στα ’80s, πρωταγωνίστησε σε δύο εμβληματικές ταινίες του Κόπολα και έχτισε την καριέρα του επιλέγοντας ταινίες με γνώμονα τα ενδιαφέροντά του. Στα 60 του έχει συνδεθεί με μερικές από τις πιο αγαπημένες καλτ ταινίες διεθνώς, δηλώνει ζωγράφος και διατηρεί σημαντική συλλογή τέχνης. Έρχεται στη Θεσσαλονίκη για να παραλάβει έναν τιμητικό Χρυσό Αλέξανδρο. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ