Samantha Harvey
Τροχιές
Μτφρ.: Γιώργος Κυριαζής
Gutenberg
Στη σειρά Aldina των εκδόσεων Gutenberg πρόκειται να κυκλοφορήσει το βιβλίο της Βρετανίδας Σαμάνθα Χάρβεϊ που κέρδισε το βραβείο Booker για το 2024 και περιγράφει την ιστορία έξι φανταστικών αστροναυτών στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό. Τα μέλη της διαστημικής αποστολής, τέσσερις άνδρες και δύο γυναίκες, από τις ΗΠΑ, τη Ρωσία, την Ιταλία, την Αγγλία και την Ιαπωνία, ταξιδεύουν γύρω από τη Γη με ταχύτητα πάνω από 27.000 χιλιόμετρα την ώρα και προσπαθούν να συλλέξουν στοιχεία για τις έρευνές τους. Μέσα από δεκαέξι ανατολές και δύσεις, αντικρίζουν εικόνες απίστευτης ομορφιάς, ενώ συγχρόνως η σκέψη τους ταξιδεύει στην επίγεια ζωή τους. Το μυθιστόρημα διερευνά την εύθραυστη φύση της ανθρώπινης ύπαρξης και τη σχέση του ανθρώπου με τον πλανήτη του. Ο πρόεδρος της επιτροπής των βραβείων Booker το χαρακτήρισε ως «ένα ερωτικό γράμμα στον πληγωμένο πλανήτη μας αλλά και ένα βιβλίο που επικυρώνει, με βαθιά συγκινητικό τρόπο, την ατομική και συλλογική αξία κάθε ανθρώπινης ζωής», ενώ το «New Yorker» έχει αποκαλέσει τη Σαμάνθα Χάρβεϊ «Μέλβιλ των ουρανών».
Αλέξανδρος Κοτζιάς
Πολιορκία
Πατάκης
Μια σημαντική επανέκδοση του εξαντλημένου εμβληματικού ιστορικού μυθιστορήματος του Αλέξανδρου Κοτζιά (1926-1992) με θέμα τον Εμφύλιο. Η «Πολιορκία» κυκλοφορεί για πρώτη φορά το 1953. Πρωταγωνιστής της ο ασφαλίτης Μηνάς Παπαθανάσης που, στην τελευταία περίοδο της Κατοχής, ταμπουρωμένος με τους άντρες του στο Μεταξουργείο, συγκρούεται θανάσιμα με ένοπλες ομάδες της αριστεράς. Η κριτική αναγνωρίζει μεγάλες αρετές στον πρωτοεμφανιζόμενο Αλέξανδρο Κοτζιά, το βιβλίο όμως προκαλεί πολιτικό σάλο καθώς, τέσσερα μόλις χρόνια μετά τον Εμφύλιο, τα τραύματα είναι ακόμα νωπά. Η αριστερή «Επιθεώρηση Τέχνης» καταδικάζει το μυθιστόρημα ως «μαύρη λογοτεχνία», θεωρώντας πως εκθειάζει τις θέσεις ενός ακροδεξιού συνεργάτη των Γερμανών. Είκοσι χρόνια αργότερα, με την πτώση της χούντας το 1974, ο ποιητής Τίτος Πατρίκιος θα αναγνωρίσει εκ μέρους της αριστεράς πως το έργο δεν υπερασπίζεται την ιδεολογία του ταγματασφαλίτη, αλλά πως, αντιθέτως, αναπλάθει μερικές από τις πιο σκοτεινές στιγμές της ιστορίας μας. Η συγκεκριμένη αναθεωρημένη και εμπλουτισμένη επανέκδοση της «Πολιορκίας» για πρώτη φορά θα περιλαμβάνει τις γλωσσικές αναθεωρήσεις που έκανε ο συγγραφέας λίγο πριν από τον θάνατό του, ενώ θα περιέχει επιλογικό σημείωμα της Ελένης Κεχαγιόγλου, εκτενή υπομνηματισμό του Μιχάλη Καλαβρού για τα γεγονότα της δύσκολης εμφυλιακής περιόδου και πλούσια ανθολογία κριτικών σημειωμάτων από όλη τη διαδρομή του έργου.
Αμάντα Μιχαλοπούλου
Το μακρύ ταξίδι της μιας μέσα στην άλλη
Πατάκης
Το νέο βιβλίο της Αμάντας Μιχαλοπούλου είναι ένα πολύτροπο, καλειδοσκοπικό μυθιστόρημα γύρω από την εμπειρία της μητρότητας και της θυγατρικότητας. Η αφηγήτρια, μια απελπισμένη συγγραφέας στην εμμηνόπαυση, αρχίζει να βλέπει παράξενα όνειρα από τα οποία ξυπνάει κάθε βράδυ στις 4:30 ακριβώς. Για να ερμηνεύσει τη μυστηριώδη νυχτερινή της ζωή, επιδιώκει συναντήσεις με τις γυναίκες της οικογένειας – την κόρη, την αδελφή και τη μητέρα της. Κι ενώ οι συζητήσεις αρχίζουν να ξεμπλέκουν το κουβάρι της κοινής τους ζωής, τα όνειρα ξαφνικά σταματούν. Τότε η συγγραφέας στρέφεται σε άλλες γυναίκες και ζητά τη μαρτυρία τους. Από τη μητέρα της Ελένης Τοπαλούδη ως μια δεκάχρονη Αφγανή που αποχωρίστηκε ξαφνικά τη μητέρα της, παρελαύνουν στρατιές γνωστών και άγνωστων γυναικών που γεννούν, υιοθετούν, φροντίζουν ή αρνούνται να φροντίσουν. Καθώς οι εξομολογήσεις τους συσσωρεύονται και διανθίζονται από τεστ γνώσεων, επιτραπέζια παιχνίδια, παραμύθια, μαθήματα ετυμολογίας, θρησκευτικών και ζωολογίας, οι ιστορίες εγκιβωτίζονται η μια μέσα στην άλλη, όπως τα μωρά στις κοιλιές των μαμάδων. Έτσι, η μητρότητα γίνεται μια εύπλαστη έννοια, μια ριζοσπαστική υπόθεση ελευθερίας και συμφιλίωσης – ένας γιγάντιος ομφάλιος λώρος που συνδέει όλες τις γυναίκες.
Αργύρης Χιόνης
Η φωνή της σιωπής – Ποιήματα 1966-2010
Κίχλη
Η συγκεντρωτική έκδοση του ποιητικού έργου του Αργύρη Χιόνη (1943-2011), που καλύπτει και τα έτη μετά το 2000, πρόκειται να κυκλοφορήσει από την Κίχλη. Η τελευταία –εξαντλημένη σήμερα– συγκεντρωτική έκδοση του έργου του ήταν «Η φωνή της σιωπής. Ποιήματα 1966-2000», που κυκλοφόρησε το 2006 από τις εκδόσεις Νεφέλη. Ο Αργύρης Χιόνης, ένας από τους σπουδαιότερους εκπροσώπους της γενιάς του ’70, έφυγε από τη ζωή απροσδόκητα από καρδιακή προσβολή τα Χριστούγεννα του 2011, σε ηλικία 68 ετών. Σύμφωνα με τον Αλέξη Πολίτη και σχετικά με το καινούργιο που έχει κομίσει στην ποίηση ο Αργύρης Χιόνης: «Αν πρέπει να διατυπώσω με δυο λέξεις τι πρωτόγνωρο ή ασυνήθιστο έχει φέρει ο Χιόνης στο νεότερο ποιητικό τοπίο, θα έλεγα: παραλλαγές πάνω στην ίδια σκέψη. Του αρέσει να πιάνει ένα θέμα, να το γυροφέρνει από δω κι από κει, να παίζει μαζί του –ναι, να παίζει· ποιος είπε ότι η ποίηση πρέπει να ’ναι, σώνει και καλά, σοβαρή κι αγέλαστη;–, να το στήνει όρθιο, πλάγια, ανάποδα, ώσπου να δει πόσες όψεις μπορεί να πάρει. Εκεί ο αναγνώστης χαίρεται το πλάτος αυτής της φαντασίας». (Αλέξης Πολίτης, «Διαβάζοντας ποίηση», εκδ. Κίχλη)
Ανδρέας Φραγκιάς
Λοιμός
Επίμετρο: Δημήτρης Χριστόπουλος
Ποταμός
Μία ακόμα πολύ σημαντική επανέκδοση ενός μυθιστορήματος που σηματοδοτεί πολλά για τη σύνδεση λογοτεχνίας και ιστορικής μνήμης. Ο «Λοιμός» είναι το τρίτο μυθιστόρημα του Αντρέα Φραγκιά (1921-2002), ενός από τους πιο σημαντικούς μυθιστοριογράφους της πρώτης μεταπολεμικής γενιάς. Πρόκειται για ένα από τα λιγοστά μεταμοντέρνα έργα της νεοελληνικής πεζογραφίας που θεματοποιεί αλληγορικά το ζήτημα της «στρατοπεδοποίησης» του ανθρώπινου βίου, μιας εφιαλτικής πραγματικότητας στην οποία απουσιάζουν οποιεσδήποτε χρονολογικές, τοπογραφικές ή άλλες ενδείξεις. Μια ιδιότυπη περίπτωση μυθοπλαστικής μετουσίωσης της ιστορίας της Μακρονήσου, τόπου εξορίας και του ίδιου του συγγραφέα. Με έντονο το στοιχείο του φανταστικού και της αλληγορίας, στον «Λοιμό», στον οποίο βασίστηκε η ταινία «Happy Day» του Παντελή Βούλγαρη, ο Φραγκιάς παραμένει ανατριχιαστικά επίκαιρος καθώς εξερευνεί τη σχέση της εξουσίας με τη βία, τη σχέση βασανιστή και θύματος και τα όρια της ανθρώπινης αξιοπρέπειας.
Jonathan Coe
Η απόδειξη της αθωότητάς μου
Μτφρ. Άλκηστις Τριμπέρη
Πόλις
Το τελευταίο βιβλίο του διάσημου Βρετανού συγγραφέα είναι ένα πολυεπίπεδο μυθιστόρημα, κάτι μεταξύ πολιτικής σάτιρας, αστυνομικού μυστηρίου και πολιτικού χρονικού, που διαδραματίζεται την περίοδο της πρωθυπουργίας της Λιζ Τρας. Ένα καυστικά αστείο και αιχμηρό μυθιστόρημα που δείχνει πώς το κλειδί για την κατανόηση του παρόντος μπορεί συχνά να βρεθεί στις πιο σκοτεινές γωνίες του παρελθόντος. Η ζωή μετά το πανεπιστήμιο δεν ταιριάζει καθόλου στη Φιλ. Ο χρόνος περνά βασανιστικά αργά. Έχει επιστρέψει στο πατρικό της σπίτι και ζει ξανά με τους γονείς της, δουλεύει σε ατελείωτες βάρδιες σε ένα ιαπωνικό εστιατόριο στο αεροδρόμιο του Χίθροου και τα σχέδιά της να γίνει συγγραφέας δεν καταλήγουν πουθενά. Μέχρι που ένας οικογενειακός φίλος και δημοσιογράφος, ο Κρίστοφερ, έρχεται να μείνει για λίγες μέρες μαζί τους. Τα τελευταία χρόνια, έχει αφοσιωθεί στο να ξεσκεπάσει ένα σκοτεινό think tank που ιδρύθηκε στο Πανεπιστήμιο του Κέιμπριτζ τη δεκαετία του 1980, με στόχο να ωθήσει τη βρετανική κυβέρνηση των Συντηρητικών σε μια ακόμα πιο ακραία κατεύθυνση.
Μάριο Βάργκας Λιόσα
Σας αφιερώνω τη σιωπή μου
Μτφρ. Κωνσταντίνος Παλαιολόγος
Καστανιώτης
Το πιο πρόσφατο μυθιστόρημα του σπουδαίου Περουβιανού νομπελίστα συγγραφέα, για το οποίο έχει ανακοινώσει ο ίδιος πως θα είναι και το τελευταίο του, είναι ουσιαστικά μια ερωτική επιστολή προς την πατρίδα του και την ιδιαίτερη μουσική της παράδοση. Είναι η ιστορία ενός ανθρώπου που ονειρεύτηκε μια χώρα ενωμένη από τη μουσική κι έχασε τα λογικά του, προσπαθώντας να αποτυπώσει αυτήν τη χίμαιρα. Ο Τόνιο Ασπιλκουέτα μοιράζει τις μέρες του ανάμεσα στη δουλειά, την οικογένεια και το μεγάλο του πάθος: την κρεολική μουσική. Μια πρόσκληση προκειμένου να πάει να ακούσει έναν άγνωστο κιθαρίστα, τον Λάλο Μολφίνο, του αλλάζει τη ζωή. Ο αινιγματικός και εξαιρετικά ταλαντούχος μουσικός επιβεβαιώνει αυτό που ο Τόνιο ήδη διαισθανόταν: η αγάπη του για την περουβιανή παραδοσιακή μουσική οφείλεται σε κάτι περισσότερο από την απλή τέρψη της ακρόασής της. Σε ένα Περού κατακερματισμένο και ισοπεδωμένο από τη βία, η κρεολική μουσική πιθανόν να μην είναι απλώς και μόνο στοιχείο ταυτότητας ενός ολόκληρου λαού αλλά και ικανή να προκαλέσει μια κοινωνική επανάσταση. Η μυθοπλασία και το δοκίμιο συγχωνεύονται αριστοτεχνικά σε αυτό το μυθιστόρημα, στο οποίο ο νομπελίστας συγγραφέας καταπιάνεται για άλλη μια φορά με το θέμα των ουτοπιών.
Michael Frank
Εκατό Σάββατα
Μτφρ. Σπύρος Κουλούρης
Ίκαρος
Το βραβευμένο «Εκατό Σάββατα» του Αμερικανού συγγραφέα Michael Frank αναδείχθηκε ως ένα από τα 10 καλύτερα βιβλία για το 2022 από τη «Wall Street Journal», ενώ το «New York Review of Books» το χαρακτήρισε ως «εξαιρετικό». Το βιβλίο βασίστηκε στις συναντήσεις του συγγραφέα, κάθε Σάββατο και επί 6 χρόνια, με την εκατοντάχρονη σχεδόν Στέλλα Λεβή, μια από τις τελευταίες επιζήσασες της σεφαραδίτικης εβραϊκής κοινότητας που ζούσε στην Τζουντερία, την εβραϊκή συνοικία της Ρόδου. Πρόκειται για μια συγκλονιστική αφήγηση της πορείας μιας ζωής μέσα από τις αναμνήσεις μιας επιζήσασας του Ολοκαυτώματος, που μεταφέρουν τον αναγνώστη από το Greenwich Village της Νέας Υόρκης μέχρι την Τζουντερία της Ρόδου, όπου για μισή χιλιετία άκμασε η εβραϊκή κοινότητα μέχρι που οι ναζί κατακτητές έστειλαν τους 1.650 κατοίκους της στο Άουσβιτς. Ένας εφιαλτικός θαλασσινός και σιδηροδρομικός εκτοπισμός με ελάχιστους επιζώντες και μια ιστορία ανθρώπινης επιβίωσης που υμνεί τη ζωή και την ελπίδα αλλά και μια μοναδική αφήγηση λίγο πριν από το τέλος του βίου, η οποία παράλληλα καταγράφει τη δημιουργία μιας τρυφερής και μεταμορφωτικής φιλίας.
Mary Beard
Οι Ρωμαίοι αυτοκράτορες
Μτφρ. Ανδρέας Παππάς
Ψυχογιός
Το τελευταίο βιβλίο της Mary Beard, της διάσημης Βρετανίδας κλασικίστριας και καθηγήτριας Κλασικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο του Cambridge, είναι μια συναρπαστική αναδρομή στη ζωή και την εποχή των Ρωμαίων αυτοκρατόρων. Αποκαλύπτει την πραγματική ζωή πίσω από τους μύθους, εξετάζοντας τη δύναμη, την πολιτική και την καθημερινότητα στη Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία με την ασύγκριτη ματιά της κορυφαίας ιστορικού. Η έκδοση περιλαμβάνει πλούσια εικονογράφηση και ήταν στις λίστες των καλύτερων βιβλίων του «Economist» και του «New Yorker» για το 2023. H Beard, που είναι διάσημη για τις τηλεοπτικές της εμφανίσεις και τα ντοκιμαντέρ που παρουσιάζει στην τηλεόραση του BBC, σε αυτό το βιβλίο εντρυφεί σε γεγονότα αλλά και σε φήμες που σχετίζονται με τους Ρωμαίους αυτοκράτορες. Εξετάζει τι ακριβώς έκαναν, γιατί το έκαναν, καθώς και το γιατί συχνά οι σχετικές αφηγήσεις είναι γεμάτες με πράξεις ακραίες, ενίοτε φρικιαστικές. Εστιάζει στον τρόπο άσκησης της εξουσίας εκ μέρους τους, στα φαινόμενα διαφθοράς, στις συνωμοσίες, αλλά και στην καθημερινή ζωή τους.
Επίσης, διαβάζοντας το βιβλίο, ο αναγνώστης θα συναντήσει ανθρώπους που, αν και δεν υπήρξαν αυτοκράτορες ούτε είχαν παρόμοιες φιλοδοξίες, ο ρόλος τους στο αυτοκρατορικό περιβάλλον υπήρξε σημαντικός, είτε μεγαλόσχημοι ήταν αυτοί, είτε απλοί γραμματείς και γιατροί, είτε μάγειροι ή γελωτοποιοί.
Χρήστος Μαρκογιαννάκης
Ομέρο, ο κρυφός γιος
Ψυχογιός
Ο εγκατεστημένος στο Παρίσι εδώ και χρόνια Έλληνας συγγραφέας νουάρ μυθιστορημάτων που αγαπήθηκαν από το γαλλικό κοινό κυκλοφόρησε πρώτα στη Γαλλία το μυθιστόρημά του «Ομέρο, ο κρυφός γιος», τη φανταστική αυτοβιογραφία του θρυλούμενου παιδιού της Μαρίας Κάλλας και του Αριστοτέλη Ωνάση που πέθανε πρόωρα. Το βιβλίο αγαπήθηκε από κοινό και κριτικούς στη Γαλλία και τώρα κυκλοφορεί και στα ελληνικά. Τι θα μπορούσε να είχε συμβεί αν το παιδί του Αριστοτέλη Ωνάση που έφερε στον κόσμο η Μαρία Κάλλας τον Μάρτιο του 1960 είχε ζήσει κρυφά απ’ όλους – ακόμα και από την ίδια του τη μητέρα; Συνδυάζοντας μυθοπλασία με ιστορική έρευνα, ο Χρήστος Μαρκογιαννάκης ερευνά την ιστορία του γιου του Ωνάση και της Κάλλας, προσφέροντας μια δραματική οικογενειακή ιστορία γεμάτη ψέματα, χειραγώγηση και προδοσίες· μια περιπέτεια που ταξιδεύει τον αναγνώστη από την Αθήνα στη Ρώμη, από το Παρίσι στη Νέα Υόρκη και το Μιλάνο, καθώς ο Ομέρο, ως άλλος τραγικός ήρωας, αναζητά τα ίχνη των διάσημων γονιών του και την αληθινή του ταυτότητα.