Η ταινία πραγματεύεται τον ρατσισμό και η προβολή της συνέπεσε χρονικά με τη δολοφονία του Παύλου Φύσσα. Επηρεάστηκες από την πολιτική κατάσταση της χώρας γυρίζοντάς τη;
Από καιρό με απασχολούσαν τα φαινόμενα της ξενοφοβίας, του ρατσισμού και του φασισμού, τα οποία είναι ορατά εδώ και χρόνια, ακόμα και πριν από την εκλογική τους έκρηξη. Επιπλέον, το θέμα της ταινίας (η επιδίωξη του ατόμου για αποδοχή και ένταξη που συχνά οδηγεί σε ολέθριους συμβιβασμούς και στρεβλώσεις) αποτελεί ένα βαθύτερο ιδεολογικό-αξιακό-φιλοσοφικό-υπαρξιακό ζήτημα που με απασχολεί και νομίζω ότι δεν είναι ανεπίκαιρο στην εποχή μας.
Ποιες είναι οι δυσκολίες που αντιμετωπίζει κανείς δημιουργώντας μια ταινία μικρού μήκους στην Ελλάδα σήμερα;
Άπειρες. Το πρόβλημα ξεκινάει από την έλλειψη αισθητικής αγωγής και καλλιτεχνικής εκπαίδευσης σε όλες τις βαθμίδες του δημόσιου εκπαιδευτικού συστήματος. Πέρα από αυτό, η κρατική χρηματοδότηση και στήριξη των ταινιών είναι σχεδόν ανύπαρκτη, άσχετα από το πόσο καλά λειτουργούσαν κάποιοι φορείς, που μέχρι τώρα πρόσφεραν στήριξη. Τώρα πέφτει ψαλίδι παντού – είδατε τι έγινε με την ΕΡΤ και το Microfilm.
Πόσο έχει επηρεάσει τους νέους Έλληνες δημιουργούς (πρακτικά αλλά και ψυχολογικά) η πρόσφατη άνθηση του ελληνικού κινηματογράφου και η ευρεία αποδοχή του από τα ξένα φεστιβάλ;
Δεν ξέρω αν έχει επηρεάσει τους Έλληνες δημιουργούς «η μεγάλη αποδοχή τους από τα ξένα φεστιβάλ», αλλά νομίζω ότι το θέμα είναι πόσο και πώς οι νέοι δημιουργοί (ή και γενικά οι δημιουργοί) θα επηρεάσουν την πραγματική άνθηση του ελληνικού κινηματογράφου και όχι το αντίστροφο.
Ποια εφόδια σου έδωσαν οι σπουδές σου στο ΙΕΚ ΑΚΜΗ; Μίλησέ μου λίγο για την εμπειρία σου.
Στην ΑΚΜΗ παρακολούθησα και ολοκλήρωσα το τελευταίο (3ο) έτος των σπουδών μου με την υποτροφία που είχα κερδίσει στο online διαβαλκανικό φεστιβάλ του AltCine, τον Οκτώβριο του 2012. (http://altcineaction.com/altcine/2012/home.action). Είχα εξαιρετικούς καθηγητές (Ευθύμη Χατζή, Δημήτρη Κουτσιαμπασάκο, Ηλέκτρα Βενάκη), οι οποίοι με βοήθησαν σε όλα τα στάδια παραγωγής της ταινίας (σενάριο, casting, διεύθυνση ηθοποιών, ύφος, ντεκουπάζ, μοντάζ κ.λπ.). Οι καθηγητές είχαν στόχο τους όχι απλώς να ολοκληρώσουμε την πτυχιακή μας ταινία αλλά να αφήσουμε στις ταινίες μας τη δική μας σκηνοθετική σφραγίδα. Αν δείτε όλες τις ταινίες του έτους, θα διαπιστώσετε ότι σπουδαστές και καθηγητές, μέχρι ένα σημείο, το έχουμε επιτύχει.
Έχεις σπουδάσει επίσης χορό και μουσική. Αντιμετωπίζεις την καλλιτεχνική έκφραση ως ολότητα;
Ο κινηματογράφος δανείζεται εκφραστικά μέσα από τις υπόλοιπες τέχνες. Υπάρχει, για παράδειγμα, σχέση ανάμεσα στο κινηματογραφικό κάδρο και τη ζωγραφική, ανάμεσα στο μοντάζ και τον ρυθμό της μουσικής. Παράλληλα, υπάρχει μια εσωτερική σχέση ανάμεσα σε όλες τις τέχνες, ακόμα και αν τα εκφραστικά τους μέσα είναι εντελώς διαφορετικά. Ο κινηματογράφος απαιτεί νομίζω ολόπλευρη καλλιέργεια. Πολύ πιο εύκολα θα συνεργαστείς με τον συνθέτη της ταινίας, αν κι εσύ έχεις γνώσεις μουσικής, χωρίς ωστόσο αυτό να είναι και απαραίτητο – ο κάθε σκηνοθέτης έχει τον δικό του τρόπο να κάνει ταινίες.
Εργάζεσαι και ως οικονομολόγος, εκτός από τη σκηνοθεσία. Ανάγκη βιοπορισμού ή αγάπη για μια πιο πρακτική εργασία;
Προφανώς, ανάγκη βιοπορισμού και επιπλέον χρηματοδότησης της κινηματογραφικής παραγωγής. Παρά το γεγονός ότι το 3ο έτος των σπουδών μου στο AMC αλλά και το 50% σχεδόν του κόστους του Red Hulk καλύφθηκε από το βραβείο που κέρδισα πέρσι στο ΑltcineΑction, τελικά το κόστος κάθε λεπτού της ταινίας ισοδυναμεί με πολλά μεροκάματα στο γραφείο. Άλλωστε, το να είσαι σκηνοθέτης και παραγωγός μια ανεξάρτητης δημιουργίας έχει πάρα πολλή πρακτική δουλειά.
Σκηνοθέτες που σε έχουν επηρεάσει;
Tριφό, Κουστουρίτσα, Φελίνι, ακόμα κι αν δεν φαίνεται στη συγκεκριμένη ταινία.
Ποια είναι τα μελλοντικά σου σχέδια και πώς θα αξιοποιήσεις το βραβείο σου;
Αυτό που ξέρω τώρα είναι ότι θέλω η ταινία να συνεχίσει την πορεία της (συμμετοχή σε φεστιβάλ, άλλες προβολές κ.λπ.) μέχρι να ολοκληρώσει τον κύκλο της. Έχω κάποιες ιδέες για επόμενες ταινίες, όμως βρίσκονται σε πολύ εμβρυακό στάδιο. Το χρηματικό έπαθλο σίγουρα θα αξιοποιηθεί για να καλυφθούν οι ανάγκες επόμενης παραγωγής.
σχόλια