Βιβλία που με συντροφεύουν αναμένοντας το νέο έτος

Βιβλία που με συντροφεύουν αναμένοντας το νέο έτος Facebook Twitter
0

1. Μιχάλης Γκανάς: Τέτοιες μέρες θέλω να προτείνω και να συστήσω και να δωρίσω βιβλία που θεωρούνται βαριά κι ασήκωτα, κι όμως είναι εύληπτα και πολύτιμα και παιγνιώδη και ψυχωφελή. Ποίηση και φιλοσοφία είναι οι δύο πόλοι, τα δύο άκρα του εκκρεμούς, και μου αρέσει από τις διαισθήσεις του ποιητή να μεταβαίνω στη συστηματική ιχνηλασία που επιχειρεί ο στοχαστής στα δάση και στους αγριότοπους νου και ψυχής και κοινωνίας. «Ο θάνατος παλιό μπροστογεμές / Μ' όλες του τις αφλογιστίες, / πιάνει κάποτε», αποφαίνεται διαισθανόμενος ο Μιχάλης Γκανάς (1944). Σκαλίζω στον τόμο Ποιήματα 1978-2012 (εκδ. Μελάνι). «Σιγά σιγά έπεσαν τα μαλλιά του./ Όχι πως ήταν όμορφα μαλλιά / μονάχα που πολλές φορές η μάνα του / είχε αποθέσει πάνω τους / τη ροζιασμένη της παλάμη» γράφει κι αφιερώνει στον μετρ Αχιλλέα Κυριακίδη. Τον ακούω να μιλάει για τις λέξεις και τη γλώσσα σαν αυτοσχέδιος Βίτγκενσταϊν, αφουγκραζόμενος λαλιές, ακούγοντας λόγων θραύσματα (επιφωνήματα, βογκητά, ψίθυρους, οιμωγές): «... θρύψαλα / και τι 'ναι αυτές οι λέξεις / με μουσική βγαλμένες κι από πού, / όλο υποκοριστικά και τέτοια, / μια γλώσσα νήπια που όλα / τα θέλει του χεριού της, τα δέντρα / γίνονται δεντράκια, το νερό...». Δείτε πώς ο ποιητής βλέπει κι αντιλαμβάνεται τον ήλιο: «Ο ήλιος συνομήλικος και σκασιάρχης / καπνίζει σκόνη / και φυσάει γύρη στο δωμάτιο», ενώ «σιγά σιγά το ποίημα μεγαλώνει / με πόνους με χαρές και λύπες / και ξανά χαρές / μέχρι που βλέπει τις πρώτες άσπρες λέξεις. Και τυφλώνεται».

Ευγένιος Αρανίτσης - Καλοκαίρι σε σκληρό δίσκο. Εκδόσεις Νεφέλη. Σελ.: 1452. Αρανίτσης & Τζώρτζης: Ο Ευγένιος Αρανίτσης (1955), εκκινώντας από έναν ναμποκόφιο λυρισμό, μπολιασμένο με το βραχνό βλέμμα του σοφού που αισθάνεται ότι ο χρόνος είναι κρίμα, ότι ο έρως είναι είρων, ότι οι λέξεις είναι παγίδες στις οποίες οικειοθελώς πέφτεις και ξαναπέφτεις, φτάνει στο εγκεφαλικά αρμοσμένο, αλλά συναισθηματικά δονούμενο, σαν κραυγή που την επεξεργάζεται ο Brian Eno στο συνθεσάιζερ Καλοκαίρι στον σκληρό δίσκο (εκδ. Νεφέλη). «Η αφή μπαίνει στο νύσταγμα πολεμώντας, σας το είπα» μας λέει ο Αρανίτσης. Εκεί όπου το Ρεμπέτικο συναντάει τον Τάσο Δενέγρη και πάνε παρέα να τα πιούνε με τον Βίτγκενσταϊν. Αντιλαμβάνεσθε!

Γιάννης Τζώρτζης - Το κέρασμα του απογεύματος. Εκδόσεις Ίκαρος. Σελ.: 40«Ρίγη της υγρασίας, ρίγη της ιστορίας. Κάποτε είχες κι εσύ ένα όνομα. Τώρα ζωντανεύεις τα παιδικά μου αναγνώσματα κι οι στρατιές της νύχτας πληθαίνουν». Από το Κέρασμα του απογεύματος (εκδ. Ίκαρος), όπου ο Γιάννης Τζώρτζης (1959) ξεκαθαρίζει κι αυτός τους λογαριασμούς του με τον λυρισμό, επιλέγοντας όχι τον κατατεμαχισμό του νοήματος, όπως ο Αρανίτσης, αλλά την υποταγή του σε μια απατηλή πεζότητα. Το Ποίημα παριστάνει επίτηδες ότι είναι ακίνδυνο πεζό, για να το αφήσουν να τοποθετήσει με την ησυχία του τις επικίνδυνες νάρκες. Ποίηση εμπρηστική!

Paul Ricοeur - Η Μνήμη, η Ιστορία, η Λήθη. Μτφρ.: Ξενοφών Κομνηνός. Εκδόσεις Ίνδικτος. Σελ.: 8453. Νίτσε & Ρικέρ: Μονίμως στο κομοδίνο και στο γραφείο αυτό τον καιρό (και το συστήνω θερμότατα): το κίτρινο βιβλίο, τα σπαράγματα του Νίτσε Η φιλοσοφία στα χρόνια της αρχαιοελληνικής τραγωδίας – Οι προπλατωνικοί φιλόσοφοι και σημειώσεις (1867-75) (εκδ. Gutenberg) με πρόλογο και μετάφραση και σχόλια του Βαγγέλη Δουβαλέρη και φιλολογική επιμέλεια του Ήρκου Ρ. Αποστολίδη, όπου σαν μαγεμένο το μυαλό μας αφήνεται στο πώς ο Νίτσε, μόλις 25 χρόνων τότε, ιστορεί τα όσα έπραξαν και σκέφτηκαν οι  Έλληνες φιλόσοφοι από τον Θαλή ως τον Σωκράτη, και μετά, πάλι με μαγεμένο το μυαλό, παρακολουθούμε, νοερά, τις διαλέξεις του ποιητή/φιλοσόφου. Στον Αναξαγόρα: «Ο νους είν' ένας από μηχανής άθεος», σημειώνει ο Νίτσε. Και αλλού, θαυμαστά και συνταρακτικά, για τον Ηράκλειτο: «Το ένα και αέναο γίγνεσθαι, η αστάθμητη πραγματικότητα, που ακατάπαυστα δρα και γίνεται χωρίς ποτέ να είναι –καθώς διδάσκει ο Ηράκλειτος– τρομάζει ως ιδέα~ μοιάζει με σεισμό: το έδαφος τρέμει κάτω απ' τα πόδια μας και δεν ξέρουμε πού να σταθούμε. Χρειάζεται ένα πολύ δυνατό και ικανό μυαλό για να μετουσιώσει την τρομακτική αυτή αίσθηση σε κάτι υψηλό, σε κάτι που εκπλήσσει ευχάριστα: την εναντιότητα».

Επίσης, το ογκώδες πόνημα του Paul Ricοeur, Η Μνήμη, η Ιστορία, η Λήθη (μτφρ. Ξενοφών Κομνηνός, εκδ. Ίνδικτος), όπου ο σπουδαίος αυτός στοχαστής επιχειρεί να καταυγάσει τα σκοτεινά μονοπάτια ανάμεσα στη μνήμη και τη λήθη, στη σχάρα και στον κάνναβο και στον λαβύρινθο που είναι η εμπλοκή μας με τον χρόνο, με όσα αφήνουμε, εκόντες άκοντες, πίσω μας, και όσα, πάλι εκόντες άκοντες, δεν μπορούμε παρά να κουβαλάμε πάντα μαζί μας όπου κι αν πάμε, όσο μακριά κι αν προχωρήσουμε στον χώρο ή/και στον χώρο. «Αυτό που στην ιστορική εμπειρία φαντάζει παράδοξο» γράφει ο Ricοeur, «ήτοι υπερβολική μνήμη εδώ, ανεπαρκής μνήμη εκεί, επιδέχεται μεθερμήνευση υπό τις κατηγορίες της αντίστασης, του καταναγκασμού επανάληψης και τελικά βρίσκεται να υποβάλλεται στη βάσανο της δύσκολης εργασίας της ανάμνησης. Η υπερβολή μνήμης θυμίζει συγκεκριμένα τον καταναγκασμό επανάληψης, για τον οποίο ο Freud μας λέγει ότι οδηγεί στην υποκατάσταση από τον εκδραματισμό της αληθινής ενθύμησης μέσω της οποίας το παρόν θα συμφιλιωνόταν με το παρελθόν: πόσες βιαιότητες στον κόσμο δεν επέχουν θέση acting out "αντί" της ενθύμησης!».

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Γκάρι Ιντιάνα δεν μένει πια εδώ 

Απώλειες / Γκάρι Ιντιάνα (1950-2024): Ένας queer ήρωας του νεοϋορκέζικου underground

Συγγραφέας, ηθοποιός, πολυτάλαντος καλλιτέχνης, κριτικός τέχνης, ονομαστός και συχνά καυστικός ακόμα και με προσωπικούς του φίλους, o Γκάρι Ιντιάνα πέθανε τον περασμένο μήνα από καρκίνο σε ηλικία 74 ετών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τζούλια Τσιακίρη

Οι Αθηναίοι / Τζούλια Τσιακίρη: «Οι ταβερνιάρηδες είναι ευεργέτες του γένους»

Με διαλείμματα στο Παρίσι και τη Νέα Υόρκη, έχει περάσει όλη της τη ζωή στο κέντρο της Αθήνας - το ξέρει σαν την παλάμη της. Έχει συνομιλήσει και συνεργαστεί με την αθηναϊκη ιντελεγκέντσια, είναι άλλωστε κομμάτι της. Εδώ και 60 χρόνια, με τη χειροποίητη, λεπτολόγα δουλειά της στον χώρο του βιβλίου και με τις εκδόσεις «Το Ροδακιό» ήξερε ότι δεν πάει για τα πολλά. Αλλά δεν μετανιώνει για τίποτα απ’ όσα της επιφύλαξε η μοίρα «εις τον ρουν της τρικυμιώδους ζωής της».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
«H woke ατζέντα του Μεσοπολέμου», μια έκδοση-ντοκουμέντο

Βιβλίο / Woke ατζέντα είχαμε ήδη από τον Μεσοπόλεμο

Μέσα από τις «12 queer ιστορίες που απασχόλησαν τις αθηναϊκές εφημερίδες πριν από έναν αιώνα», όπως αναφέρει ο υπότιτλος του εν λόγω βιβλίου που έχει τη μορφή ημερολογιακής ατζέντας, αποκαλύπτεται ένας ολόκληρος κόσμος βαμμένος στα χρώματα ενός πρώιμου ουράνιου τόξου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Βιβλίο / Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Μια νέα ερευνητική έκδοση του Ιδρύματος Ωνάση, ευχάριστη και ζωντανή, αφηγείται την ιστορία της πολυκατοικίας αλλά και της πόλης μας με τις μεγάλες και τις μικρότερες αλλαγές της, μέσα από 37 ιστορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χυδαιότητα, ένα ελάττωμα της νεωτερικότητας

Βιβλίο / Χυδαιότητα, ένα ελάττωμα της εποχής μας

Το δοκίμιο «Νεωτερικότητα και χυδαιότητα» του Γάλλου συγγραφέα Μπερτράν Μπιφόν εξετάζει το φαινόμενο της εξάπλωσης της χυδαιότητας στην εποχή της νεωτερικότητας και διερευνά τη φύση, τα αίτια και το αντίδοτό της.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
«Μαθαίνεις να υπάρχεις μέσα στο γράψιμο και αυτό είναι επικίνδυνο»

Βιβλίο / «Μαθαίνεις να υπάρχεις μέσα στο γράψιμο και αυτό είναι επικίνδυνο»

Μια κουβέντα με τη Δανάη Σιώζιου, μία από τις πιο σημαντικές ποιήτριες της νέας γενιάς, που την έχουν καθορίσει ιστορίες δυσκολιών και φτώχειας και της οποίας το έργο έχει μεταφραστεί σε πάνω από 20 γλώσσες.
M. HULOT
«Τα περισσότερα περιστατικά αστυνομικής βίας εκδηλώνονται σε βάρος ειρηνικών διαδηλωτών»  

Βιβλίο / «Τα περισσότερα περιστατικά αστυνομικής βίας εκδηλώνονται σε βάρος ειρηνικών διαδηλωτών»  

Μια επίκαιρη συζήτηση με την εγκληματολόγο Αναστασία Τσουκαλά για ένα πρόβλημα που θεωρεί «πρωτίστως αξιακό», με αφορμή την κυκλοφορία του τελευταίου της βιβλίου της το οποίο αφιερώνει «στα θύματα, που μάταια αναζήτησαν δικαιοσύνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ