Studio 54

Studio 54 Facebook Twitter
0
Studio 54 Facebook Twitter

Όταν μιλάμε για βραδινή διασκέδαση, για πάρτι, για μουσική και clubs μπορεί το μυαλό μας να πάει σε πολλά μέρη. Όταν σκεφτόμαστε από που ξεκίνησαν όλα, τότε το μυαλό μας μπορεί να πάει μόνο σε ένα μέρος ταξιδεύοντας πίσω στη δεκαετία του 70. Μια δεκαετία vintage που όμως είναι και πάλι της μόδας αφού η κουλτούρα εκείνης της εποχής είναι αξεπέραστη και αναβιώνει σήμερα στις διάφορες μορφές της.

Το Studio 54 λειτούργησε 33 μήνες και τον πρώτο χρόνο λειτουργίας τα κέρδη έφτασαν τα 7 εκατομμύρια δολάρια! Τότε ο Rubell είχε πει «μόνο η μαφία βγάζει περισσότερα». Η μοναδικότητα των '70s απογειώθηκε πίσω από τις πόρτες του Studio 54 και τα πάρτι πήραν μια άλλη μορφή.

Σε αυτό το διάστημα δεν υπήρξε κανείς διάσημος που να έζησε στη Νέα Υόρκη και να μην διασκέδασε εκεί, αλλά και κανένας άσημος που δεν θέλησε να περάσει την πόρτα του. Και η πόρτα του Studio 54 κάθε άλλο παρά «εύκολη» ήταν... Πολλοί από εκείνους που στήνονταν κάθε βράδυ στην είσοδο του κτηρίου στην οδό 254 West 54th του Μανχάταν δεν κατάφεραν ποτέ να μπουν μέσα.

Studio 54 Facebook Twitter
Studio 54 Facebook Twitter

Ευτυχώς για εμάς οι "πόρτες" των αγαπημένων μας club δεν έχουν τόσο σνομπ διάθεση και μπορούμε να επιλέγουμε που θα πάμε χωρίς να περνάμε ατελείωτες ώρες με τη σκέψη του τι θα φορέσουμε για να μπούμε μέσα. Αναλογίζομαι τους διάσημους που συνωστίζονταν έξω από τις πόρτες της διάσημης ντίσκο, ενώ απολαμβάνω το αγαπημένο μου Cutty Sark παρέα με τους φίλους μας σε ένα μπαράκι του κέντρου που ανακαλύψαμε στην urban agenda. Ωραία τα 70s αλλά με διάφορες δυσκολίες...

Στο Studio 54 οι «επιλογές της πόρτας» γίνονταν με σκοπό να διασκεδάζουν μαζί διαφορετικές ομάδες ατόμων. Μια φορά, μια πολύ μεγάλη παρέα φοιτητών του Χάρβαρντ πήγε στο Studio 54 για να διασκεδάσει. Μόλις εμφανίστηκαν με τα ακριβά κουστούμια και τις γραβάτες τους μπήκαν αμέσως μέσα. Τις επόμενες ώρες, οι μόνοι που περνούσαν την πόρτα της ντίσκο ήταν τρανσέξουαλ που σύμφωνα με τους ιδιοκτήτες θα μπορούσαν να κάνουν παρέα στα παιδιά του Χάρβαρντ! Ο Andy Warhol, καθημερινός θαμώνας του club έλεγε ότι στην πόρτα εφαρμοζόταν δικτατορία, αλλά εντός του καταστήματος υπήρχε η απόλυτη δημοκρατία.

Studio 54 Facebook Twitter

Λένε πως η τεράστια επιτυχία του Studio 54 κατά πολλούς οφείλεται στους ιδιοκτήτες Ian Schrager και Steve Rubbel (κυρίως στον δεύτερο) καθώς ο κανόνας διασκέδασης που είχαν επιβάλλει ήταν απαραβίαστος: «Το κλειδί για ένα καλό πάρτυ είναι να γεμίζεις τον χώρο με ανθρώπους που είναι πιο ενδιαφέροντες από εσένα».

Κάπως έτσι το Studio 54 έγινε η διασημότερη ντισκοτέκ όλων των εποχών, (ίσως μαζί με την Barbarella). Και πως θα μπορούσε να μην είναι πετυχημένη αφού βρισκόταν στην καρδιά της Νέας Υόρκης και συγκέντρωνε πίσω από τις πόρτες της όλα εκείνα τα στοιχεία που συνέθεταν τη δεκαετία του 70. Η ντίσκο μουσική ήταν στα καλύτερά της, ειδικά μετά τον «Πυρετό το Σαββατόβραδο». Τα κοινωνικά κινήματα ήταν σε έξαρση και το έιτζ ακόμη δεν είχε εμφανιστεί για να αλλάξει την ψυχολογία των θαμώνων που διέθεταν κάθε λογής σεξουαλική ταυτότητα . Η συγκυρία ήταν ανεπανάληπτη. Ήταν το κατάλληλο μαγαζί, στην κατάλληλη πόλη, την κατάλληλη στιγμή.

Κάποιοι από τους πιο γνωστούς θαμώνες του Studio 54 ήταν οι Donna Summer, Sylvester Stalone, Amii Stewart, Anita Ward, Frank Sinatra, Barbra Streisand, Diana Ross, Michael Jackson, Stevie Wonder, Grace Jones, Mick Jagger, Bianca Jagger, Dalí, Andy Warhol, Brooke Shields, Calvin Klein, Cher, Liza Minelli, Rod Stewart και Woody Allen. Όπως είναι αναμενόμενο το αγαπημένο στέκι των celebrities ήταν και αγαπημένο στέκι των παπαράτσι οι οποίοι στήνονταν με τις ώρες για να φωτογραφίσουν το διάσημο πλήθος. Κάποιες φορές οι πελάτες άνοιγαν διάδρομο από μόνοι τους για να περάσει κάποιος διάσημος, αλλά στην πραγματικότητα όλοι μέσα στο club ήταν ίσοι. Όποιος κατάφερνε να προσπελάσει το εμπόδιο «της πόρτας» γινόταν κοινωνός σε εμπειρία διασκέδασης με μοναδικά χαρακτηριστικά. Αυτός είναι και ο λόγος που το Studio 54 είχε πάρει το χαρακτηρισμό του μπάισέξουαλ club. Όπως έλεγε ο Rubell: «Δεν θέλω να γίνει ένας χώρος για ψωνιστήρι. Πρέπει να έρχονται εδώ για να διασκεδάσουν και όχι για να βρουν ερωτικό σύντροφο..."

Studio 54 Facebook Twitter

Κοιτάζω γύρω μου πόσο διαφορετικοί είναι οι θαμώνες του μπαρ. Είναι πράγματι εντυπωσιακό! Δεν μοιάζουν μεταξύ τους σε τίποτα κι όμως διασκεδάζουν στο ίδιο μέρος, απολαμβάνουν το ποτό τους όπως εγώ (πολλοί από αυτούς πίνουν επίσης Cutty Sark) και χορεύουν με τον ρυθμό της ίδιας μουσικής. Αν δεν είναι αυτό vintage κουλτούρα, τότε τι είναι; Η εποχή που oι πόρτες των μαγαζιών έκαναν face control έτσι ώστε να μπουν όμοιοι επισκέπτες τελείωσε. Επιστρέψαμε εκεί όπου ξεκίνησαν όλα. Τότε που η διασκέδαση ήταν για όλους. Άλλωστε, το urbanadventures.gr αναδεικνύει συνεχώς τις διαφορετικές αστικές κουλτούρες τόσο στην Αθήνα όσο και σε άλλες μεγάλες πόλεις και η λίστα συνεχώς μεγαλώνει. #Cuttypaizei κάθε μέρα και μπορούμε να το απολαμβάνουμε χωρίς πολλή σκέψη ή προετοιμασία γιατί η αστική διασκέδαση απέκτησε πάλι τη δημοκρατική διάθεση της δεκαετίας του 70, όπως τότε στο μακρινό Μανχάταν.

Φυσικά τότε η διασκέδαση συνοδευόταν από διάφορες εξτραβαγκάντζες (χαρακτηριστικό γνώρισμα του club, αλλά και της δεκαετίας). Για παράδειγμα η Bianca Jagger διέσχισε το club πάνω σε ένα λευκό άλογο στα 30ά της γενέθλια. Σε μια Πρωτοχρονιά οι ιδιοκτήτες έριξαν 4 τόνους χρυσόσκονη στους πελάτες για να ευχηθούν Καλή Χρονιά. Μάλιστα λέγεται ότι έβρισκες χρυσόσκονη στους τοίχους για μήνες μετά από εκείνη τη βραδιά. Τα μπαλκόνια του club, ήταν γνωστά σημεία για one night stand, μεταξύ δύο ή περισσότερων ατόμων. Ενώ οι διάσημοι που ήθελαν να αποφύγουν τα βλέμματα μπορούσαν να απομονωθούν σε έναν ξεχωριστό χώρο με την ονομασία "Το δωμάτιο του Rubell". Όλα αυτά προκάλεσαν τις αντιδράσεις των κατοίκων της Νέας Υόρκης και κατ' επέκταση των Αρχών της πόλης.

Studio 54 Facebook Twitter

Τελικά τον Δεκέμβριο του 1978, οι δύο ιδιοκτήτες συνελήφθησαν, μετά από επιδρομή για φοροδιαφυγή και πέρασαν 13 μήνες στη φυλακή. Τότε οι αρχές βρήκαν χτισμένα στους τοίχους και σε διάφορες κρυψώνες, κοκαΐνη και λεφτά...

Λίγο μετά την αποφυλάκισή τους οι ιδιοκτήτες πούλησαν το κτήριο στον Mark Fleischman και το Studio 54 άνοιξε και πάλι. Μόνο που στην πραγματικότητα το τέλος της θρυλικής ντίσκο είχε φτάσει...

Δεν ξέρω αν η ιστορία του Studio 54 θα επαναληφθεί. Είναι σίγουρο όμως ότι αποτελεί αναφορά όχι μόνο για την vintage δεκαετια των '70s αλλά και για την urban αισθητική της διασκέδασης. Πίνω την τελευταία γουλιά από το ποτό μου και ετοιμαζόμαστε να φύγουμε. Φυσικά η βραδιά δεν έχει τελειώσει. Μια ματιά στην πλατφόρμα του Cutty Sark και η urban culture των 70s μας περιμένει στο επόμενο μπαράκι. Όταν #cuttypaizei εμείς είμαστε πάντα εκεί. Κι αυτό είναι που απολαμβάνω περισσότερο στην αστική μορφή της διασκέδασης.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Μουσική / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Βασίλης Λούρας: «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Μουσική / «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Το ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Tα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας» που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Βασίλης Λούρας -και θα κυκλοφορήσει σύντομα στους κινηματογράφους από το Cinobo- είναι μια συναρπαστική ταινία για την Κάλλας που αποκαθιστά την αλήθεια για τα χρόνια της στην Ελλάδα αλλά και για τη θυελλώδη σχέση της με τη χώρα που η μεγάλη ντίβα θεωρούσε πατρίδα.
M. HULOT
67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Μουσική / 67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Η Beyoncé έδειξε να εκπλήσσεται όταν άκουσε το όνομά της από τα χείλη τής πάλαι ποτέ country artist και νυν βασίλισσας της pop, Τέιλορ Σουίφτ, ενώ όλοι οι υπόλοιποι έμειναν έκπληκτοι από μια γυμνή εμφάνιση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θέλω τα τραγούδια μου να γίνουν καραόκε για να τα τραγουδούν με πάθος οι μεθυσμένοι θείοι»

Μουσική / «Θέλω τα τραγούδια μου να γίνουν καραόκε για να τα τραγουδούν με πάθος οι μεθυσμένοι θείοι»

Η Michelle Gurevich γράφει μουσική για την ψυχή και τις εμπειρίες της, με μια γερή δόση μαύρου χιούμορ και αφοπλιστικής ειλικρίνειας. Μιλά στη LiFO λίγο πριν από την εμφάνισή της στο Fuzz.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Κοντσέρτο για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ: Ένα νεανικό έργο που δεν ξεπεράστηκε ποτέ

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Κοντσέρτο για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ: Ένα νεανικό έργο που δεν ξεπεράστηκε ποτέ

Πώς είναι άραγε να γράφεις το κορυφαίο σου έργο στα 25 σου χρόνια; Πόση αγωνία αισθάνεται ένας συνθέτης που καταλαβαίνει ότι όλοι προσδοκούν από εκείνον το επόμενο μεγάλο έργο; Πού κρύβεται η ακαταμάχητη δύναμη του Κοντσέρτου για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ; Η Ματούλα Κουστένη εξερευνά ένα από τα διασημότερα έργα για πιάνο και ορχήστρα, την ομορφιά του και την ιστορία του.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μπάρι Άνταμσον: «Το ροκ εν ρολ ήταν από τα τελευταία κινήματα που άλλαξαν πραγματικά τον κόσμο»

Μουσική / «Το ροκ εν ρολ ήταν από τα κινήματα που άλλαξαν πραγματικά τον κόσμο»

Λίγο πριν προσγειωθεί στην Αθήνα για ένα χορταστικό συναυλιακό διήμερο, ο πολυτάλαντος Μπάρι Άνταμσον μιλά για τη σκηνή του Mad-chester, για το ροκ εν ρολ που όσο «γερνάει» τόσο δυναμώνει, για τη γνωριμία του με τον Λιντς και τον εθισμό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Συνέντευξη Saturday Night Satan

Μουσική / «Όσο υπάρχει κόσμος που πηγαίνει στις συναυλίες, θα συνεχίσουμε να υπάρχουμε κι εμείς»

Mε μια γυναικεία φωνή να ηγείται, αντλώντας έμπνευση από τον horror κινηματογράφο και με επιρροές από τα ’70s και ’80s, οι Saturday Night Satan φέρνουν νέο αέρα στην εγχώρια metal σκηνή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΝΤΑΤΣΗΣ
Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

Μουσική / Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

«Μη σταματάτε. Έχουμε αφθονία. Έχουμε λύσεις. Μπορούμε να αρχίσουμε πάλι από την αρχή»: Η Björk παρουσιάζει την προσωπική της ουτοπία με το πρότζεκτ «Cornucopia» και μιλάει μπροστά στην κάμερα, για πρώτη φορά μετά από πολύ καιρό. 
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ O Tsolimon βλέπει όνειρα με γιαπωνέζικα καρτούν

Μουσική / Ο Tsolimon έγραψε ένα άλμπουμ κλαίγοντας και οδηγώντας

Στον πρώτο του προσωπικό δίσκο, ο νεαρός τραγουδοποιός που λατρεύει τον Λεξ και τα Pokemon συνδυάζει την ηλεκτρονική μπαλάντα με το ραπ και το ζεϊμπέκικο. Όταν έστειλε το «Καλό» στον Κραουνάκη, εκείνος του απάντησε πως πρέπει να το τραγουδήσει η Στανίση - τελικά, το είπε ο ίδιος και η Δεσποινίς Τρίχρωμη.
M. HULOT