Πάνω από 100 άγνωστα έργα του Francis Bacon εμφανίζονται στο νέο του catalogue raisonné

Πάνω από 100 άγνωστα έργα του Francis Bacon εμφανίζονται στο νέο του catalogue raisonné Facebook Twitter
0
Πάνω από 100 άγνωστα έργα του Francis Bacon εμφανίζονται στο νέο του catalogue raisonné Facebook Twitter
Ο Francis Bacon με τον William Burroughs στο Λονδίνο, 1989.

Πάνω από 100 πίνακες του Francis Bacon πρόκειται να αποκαλυφθούν για πρώτη φορά στα πλαίσια ενός δεκαετούς εγχειρήματος να δημοσιευθεί ένας κατάλογος που να περιλαμβάνει όλα τα έργα του. Μάλιστα συμπεριλμβάνει τον πρώτο πίνακα μιας από τις πλέον γνωστές και προκλητικές σειρές έργων του, τους Ωρυόμενους Πάπες, ένα μέχρι πρότινος άγνωστο έργο που ανακαλύφθηκε ξεχασμένο σε μια ιδιωτική ιταλική συλλογή.

Το κληροδότημα Francis Bacon έχει πλέον ολοκληρώσει τον catalogue raisonné του καλλιτέχνη και θα τον δημοσιεύσει την άνοιξη του 2016 επ' αφορμή της επετείου του θανάτου του, τον Απρίλιο του 1992. Ο ίδιος ο Bacon κατέστρεψε πολλούς από τους πίνακες του και μόνο οι μισοί από το σύνολο των 584 που διασώθηκαν είναι διαθέσιμοι ή κυκλοφορούν. "Τα σχόλια για τον Bacon, κάποια καλά και κάποια λιγότερο καλά, έχουν βασιστεί στο ένα τρίτο του έργου του." λέει ο ιστορικός της τέχνης Martin Harrison ο οποίος τα τελευταία δέκα έτη προσπάθησε να ανιχνεύσει κάθε έργο του. "Ανεξάρτητα από την προσπάθεια τεκμηρίωσης του σωζόμενου έργου του, η μεγάλη αποκάλυψη του νέου catalogue raisonné θα είναι ότι για πρώτη φορά, το σύνολο της παραγωγής του καλλιτέχνη θα μπορεί να ιδωθεί και να αξιολογηθεί. Πιστεύουμε ότι αυτό θα έχει σημαντική επίπτωση στην αντίληψη που έχουμε για τους πίνακες του."

Ο ζωγράφος ζούσε ακραία και έχει διατυπωθεί με πειστικό τρόπο το επιχείρημα ότι τα σπουδαιότερα έργα του προέκυψαν από τις σαδομαζοχιστικές σχέσεις που είχε με άλλους άνδρες.

Η ανακάλυψη του Ωρυόμενου Πάπα για τον Harrison ήταν ιδιαίτερα συγκλονιστική. Αυτή η σειρά πινάκων είχε προκύψει από την εμμονή του Bacon με το πορτρέτο του Πάπα Ιννοκέντιου Ι' που είχε φιλοτεχνήσει ο Velazquez τον 17ο αιώνα. Στις δεκαετίες του '60 και του '70 ζωγράφισε αρκετές σπουδές πάνω στο θέμα αυτό και τα έργα που προέκυψαν θεωρούνται από τις πιο ισχυρές εκφράσεις μεταπολεμικού τρόμου απέναντι στα πεπραγμένα της ανθρωπότητας. Ως πρώτος Ωρυόμενος Πάπας μέχρι πρόσφατα θεωρούνταν η Κεφαλή ΣΤ' του 1949, αλλά ο Harrison ανακοίνωσε ότι ανακάλυψε ένα προγενέστερο έργο φυλαγμένο σε μια αποθήκη. "Δεν είναι ένας εξαιρετικά σπουδαίος πίνακας αλλά είναι εξαιρετικά σπουδαίος από ιστορικής απόψεως."

Πάνω από 100 άγνωστα έργα του Francis Bacon εμφανίζονται στο νέο του catalogue raisonné Facebook Twitter
Τοπίο στη Μαλαμπάτα, 1964.

Ο ζωγράφος ζούσε ακραία και έχει διατυπωθεί με πειστικό τρόπο το επιχείρημα ότι τα σπουδαιότερα έργα του προέκυψαν από τις σαδομαζοχιστικές σχέσεις που είχε με άλλους άνδρες. Ο μεγάλος έρωτας της ζωής του ήταν ο Peter Lacy, πρώην πιλότος της Μάχης της Βρετανίας, σαδιστής, βίαιος και αλκοολικός. Ο κατάλογος ωστόσο μας αποκαλύπτει ότι υπάρχει λιγότερο σεξ στους διασωθέντες πίνακες του Bacon απ' ότι θα πίστευε κανείς. "Υπάρχουν μόνο 11 πίνακες στο συνολο του έργου του όπου άνδρες κάνουν σεξ, σε σύγκριση με 17 γυναικεία γυμνά για παράδειγμα".

Ο κατάλογος θα αντικάσταστήσει τον προϋπάρχοντα που χρονολογείται από τα μέσα της καριέρας του Bacon, δημοσιευμένο το 1964 από τον τότε διευθυντή της Tate, John Rothenstein και τον βοηθό του Ronald Alley. Ο κατάλογος εκείνος περιέχει μόνο 27σ πίνακες σε έγχρωμη αναπαραγωγή και η σύνταξη του χαρακτηρίστικες από μεγάλες δυσκολίες καθώς ο Bacon ήταν εξαιρετικά δύσκολος και μη συνεργάσιμος. "Είχαν την μοναδική δυσκολία να είναι ζωντανός ο Bacon, εγώ δεν υπέστην τέτοιο βάσανο" λέει ο Harrison.

Κατά την διάρκεια του όλου εγχειρήματος υπήρξαν πολλές υποδείξεις και λάθος μονοπάτια που οδήγησαν τον Harrison στην Ευρώπη, τις Ηνωμένες Πολιτείες, την Αυστραλία και την Ιαπωνία. "Πήρε δέκα χρόνια οπότε από άποψη χρόνου ήταν ένα μνημειώδες εγχείρημα και ο τελευταίος χρόνος διήρκεσε ακόμα περισσότερο καθώς δεν κοιμόμουν σχεδόν καθόλου."

Πάνω από 100 άγνωστα έργα του Francis Bacon εμφανίζονται στο νέο του catalogue raisonné Facebook Twitter
Λεπτομέρεια από σπουδή για Πορτραίτο του Βαν Γκογκ Δ', 1957.

Τα έργα του Bacon πάντα πωλούνται σε υψηλές τιμές στις δημοπρασίες. Το τρίπτυχο "Τρεις σπουδές του Lucian Freud" πωλήθηκε το 2013 στην τιμή ρεκόρ των 127,3 εκ. ευρώ.

Ωστόσο το έργο του Bacon όπως το γνωρίζουμε βασίζεται σε έναν πυρήνα περίπου 180 πινάκων. Υπάρχουν πολλοί περισσότεροι σε ιδιωτικές συλλογές και ανήκουν σε ανθρώπους που δεν ενδιαφέρονται να πουλήσουν ή να δανείσουν τα έργα. "Πολλοί από τους ιδιοκτήτες δεν επιθυμούν καμία δημοσιότητα. Κατάφερα να έχω πρόσβαση στους πίνακες γιατί συντάσσω τον catalogue raisonné και σκέφτηκαν: α, ναι θα έρθει αυτός ο παράξενος και βαρετός τύπος."

Ο Harrison δήλωσε ότι ήταν αναμφισβήτητα ενθουσιασμένος που ήταν ο πρώτος ιστορικός τέχνης που είδε κάποιους πίνακες. Αν έπρεπε να επιλέξει έναν αγαπημένο θα διάλεγε το Τοπίο στη Μαλαμπάτα του 1964, το οποίο κάποτε άνηκε στον συγγραφέα Roald Dahl, το οποίο πρωτοείδε ως φοιτητής. "Δεν το κατανοούσα. Δεν είχα καν ακουστά τον Francis Bacon και είχα καθηλωθεί, Μέχρι σήμερα θυμάμαι να σκέφτηκα ότι επρόκειτο για ιδιοφϋία. Δεν είχα ξανδεί κάτι τέτοιο και τα χρώματα με είχαν απλά μαγέψει."

Η Heni Publishing θα κυκλοφορήσει τον κατάλογο στις 28 Απριλίου σε πέντε πανόδετους τόμους, τρεις με τους πίνακες και δύο με εισαγωγή και βιβλιογραφία. Ο κατάλογος θα τυπωθεί στην Ιταλία και θα κοστίζει 1.400 ευρώ.

Πάνω από 100 άγνωστα έργα του Francis Bacon εμφανίζονται στο νέο του catalogue raisonné Facebook Twitter
Λεπτομέρεια από το Πορτραίτο του George Dyer στον Καθρέπτη, 1968.
Πάνω από 100 άγνωστα έργα του Francis Bacon εμφανίζονται στο νέο του catalogue raisonné Facebook Twitter
Λεπτομέρεια από την Σπουδή στον Velazquez, 1950. Πρόκειται για ένα από τα άγνωστα έργα που συμπεριλαμβάνονται στον νέο κατάλογο.
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Εικαστικά / Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Η Tate Modern φέρνει στις αίθουσές της μια έκθεση για έναν «larger than life» περφόρμερ. Η πορεία του νεαρού αγοριού από το ήσυχο προάστιο Sunshine της Μελβούρνης που έγινε παγκοσμίως διάσημη προσωπικότητα στον χώρο του πολιτισμού, χάρη στον εξωφρενικό, πολύπλοκο και δημιουργικό χαρακτήρα του και άφησε ανεξίτηλο και αδιαμφισβήτητο αποτύπωμα στη σύγχρονη τέχνη και πέρα από αυτήν. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Εικαστικά / Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Η ανιψιά του μεγάλου ζωγράφου, Χριστίνα Μόραλη, ανοίγει για πρώτη φορά τις πόρτες του ανακαινισμένου εργαστηρίου του στην Αθήνα για να μας ξεναγήσει σε όλους τους χώρους αλλά και να μας δείξει άγνωστα έργα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Πολιτισμός / Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Η συνεργασία του Μουσείου Μπενάκη με το Musée du Quai Branly στο Παρίσι φέρνει στο σήμερα το μεγάλο ερώτημα, που προέκυψε τη δεκαετία του 1930 και απασχόλησε τους σουρεαλιστές αλλά και την επιστημονική κοινότητα της εποχής, σχετικά με το τι θεωρούμε αντικείμενο τέχνης. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Εικαστικά / Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Ένας από τους κορυφαίους εν ζωή καλλιτέχνες της Βρετανίας, και από τους πιο ακριβούς, θα δει στα 87 του χρόνια να οργανώνεται τον Απρίλιο η μεγαλύτερη μέχρι σήμερα αναδρομική έργων του στη δεύτερη πατρίδα του, τη Γαλλία, στο Fondation Louis Vuitton.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Εικαστικά / Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Μια σύγχρονη και κριτική ανάγνωση των θαυμαστών ερμαρίων με αξιοπερίεργα αντικείμενα της Αναγέννησης από 78 σύγχρονους εικαστικούς, με «αφηγήσεις» ενός φανταστικού κόσμου και τις αντιστοιχίες του στις πραγματικότητες του σήμερα, στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Σοφία Ροζάκη / Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Η νεαρή εικαστικός Σοφία Ροζάκη μάς ξεναγεί στην έκθεσή της «that’s what she said», στην οποία διερευνά εναλλακτικές αφηγήσεις γύρω από το σώμα, το φύλο, τη μνήμη, το τραύμα και τη σεξουαλικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση με τον θεατρικό και σουρεαλιστικό κόσμο των ρούχων της Ελένης Καββάδα

Εικαστικά / Tα ρούχα που σχεδιάζει η Ελένη Καββάδα είναι σαν έργα τέχνης

Οι δημιουργίες της ελληνίδας σχεδιάστριας παρουσιάζονται ως εκθεσιακά γλυπτά στην Intermission. Ογκώδη, σουρεαλιστικά, ποιητικά, ξεπερνούν τα όρια της μόδας και αγγίζουν την τέχνη. Πρόκειται με διαφορά για ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει να παρουσιάσει η Ελλάδα στον χώρο της μόδας και αξίζει μια βόλτα στον Πειραιά για να τα δείτε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Εικαστικά / Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Μια έκθεση εργαστηριακού χαρακτήρα με εκθέματα καλούπια, εργαλεία, προπλάσματα, ημιτελή έργα, σχέδια αλλά και ολοκληρωμένα έργα που για πρώτη φορά βγαίνουν από το εργαστήρι του γλύπτη Γιάννη Παππά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Pulp Fiction / Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος μιλά με τον ψυχίατρο, δραματοθεραπευτή και σκηνοθέτη Στέλιο Κρασανάκη για το αθέατο σύμπαν του ασυνείδητου στο σινεμά, το οποίο υπηρέτησε και απογείωσε ο Λιντς μέσα από το απαράμιλλο έργο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Εικαστικά / Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Αμερική αφιερωμένη στο έργο του Γερμανού ζωγράφου που στους πολλούς είναι γνωστός για τον πίνακα «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αφρική ανάμεσά μας*

Εικαστικά / «Χρησιμοποιούμε τα αντικείμενα για να ακουστούν ιστορίες ανθρώπων»

Στο Μουσείο Μπενάκη, η έκθεση «Η Αφρική ανάμεσά μας» αποτελεί έναν ζωντανό διάλογο ανάμεσα σε αντικείμενα, φωνές και μνήμες της ελληνο-αφρικανικής κοινότητας στην Ελλάδα, φωτίζοντας ταυτότητες, κληρονομιές και διασταυρώσεις πολιτισμών.
M. HULOT
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Εικαστικά / Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Στο εικαστικό της έργο τα τόπια γίνονται τοπία, οι κλωστές υφαίνουν τη μνήμη και η γεωγραφία ανάγεται σε κάτι βαθιά προσωπικό που αφορά τη συναισθηματική σχέση και οικειότητα της καλλιτέχνιδας με τον κόσμο του υφάσματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Μποκόρος, εικαστικός

Οι Αθηναίοι / Χρήστος Μποκόρος: «Η τέχνη δεν είναι θέαμα, πρέπει να σε αφορά και να σε πονάει»

Όταν βρέθηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών, ένιωσε ότι ναυάγησαν όλα του τα όνειρα και οι επιθυμίες. Αν και έχει ζωγραφίσει χιλιάδες κεράκια, ακόμα αισθάνεται αρχάριος, γιατί το καθένα είναι διαφορετικό, όπως και οι άνθρωποι. Για εκείνον, η τέχνη είναι ένα μνημείο, και κάθε φορά με τα έργα του ακουμπά εκεί που πονάει, για να παίρνει δύναμη.
M. HULOT
CHECK Έκθεση Ephemeral Party

Εικαστικά / Ephemeral Party: Μια έκθεση εικαστικών σε ένα πάρκινγκ στη Βασιλίσσης Σοφίας

Οι χώροι στάθμευσης αποτελούν μόνιμο θέμα συζήτησης για τους Αθηναίους. Και τώρα, ένας τέτοιος χώρος θα συζητηθεί έντονα για εντελώς άλλους λόγους από τους γνωστούς και συνηθισμένους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ανεκτίμητα έργα ισλαμικής τέχνης απ’ τα σημαντικότερα μουσεία του κόσμου 

Αποστολή στην Τζέντα / Ταξίδι στην Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών

Η LIFO ταξίδεψε στη Σαουδική Αραβία και επισκέφθηκε τη δεύτερη Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών, μια έκθεση που γεφυρώνει το χθες με το σήμερα και αναδεικνύει την καλλιτεχνική έκφραση της ισλαμικής κληρονομιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ψυχοπαίδης

Εικαστικά / Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης έφτιαξε μια πόλη από αναγεννημένα ερείπια στην γκαλερί Ζουμπουλάκη

Από ένα μακρινό ή πρόσφατο παρελθόν ξεβρασμένα στο σήμερα, τα σπασμένα αυτά κομμάτια μάς κάνουν να ανακαλούμε με τη φαντασία μας την προϊστορία τους, μια αλλοτινή ζωή που κάποτε υπήρξε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ