Stardust Memories

Stardust Memories Facebook Twitter
0

Σε μια εποχή που η ροκπαραφιλολογία εστιάζει σε νοσταλγικέςsex, drugs androck and rollιστορίες από τα χαρακώματα περασμένωνηρωικών καιρών, προορισμένες για αγοράκιακάθε ηλικίας που επιζητούν να βιώσουνέστω διά της οσμώσεως κάτι από τη ροκμυθολογία του παρελθόντος, τα νηφάλιααπομνημονεύματα που κυκλοφόρησανπρόσφατα δύο παραλίγο αστέρες του«εναλλακτικού» ροκ των ‘90sμοιάζουν λίγο με πικρό καφέ μετά απόβαρύ μεθύσι. Απόσταγμα στερνής γνώσης,τα βιβλία του Dean Wareham(Galaxie 500/Luna)και της Juliana Hatfield,που βγήκαν λίγο πριν και λίγο μετά τοκαλοκαίρι αντίστοιχα, αποτελούνκαταγραφές -χωρίς φόβο, πάθος και ενοχές-της ζωής στο indie/εναλλακτικόσύμπαν και συγχρόνως μνημόσυνο σ'εκείνη την περίοδο της περασμένηςδεκαετίας όπου οι σπασίκλες/outsiders/εστέτεκπρόσωποι της «περίφημης»Generation Xφάνηκαν προς στιγμήν να κερδίζουν τοπαιχνίδι, έστω κι αν η νίκη αποδείχτηκεπύρρειος. Ο Wareham (46 χρονών)δεν κρύβει στο βιβλίο του με τίτλο BlackPostcards ότι παρά το«κουλτουριάρικο» παρελθόν του-περιφερόταν ως τροτσκιστής στοΠανεπιστήμιο του Χάρβαρντ- ήθελε ναγίνει ροκ σταρ, αλλά από το ξεκίνημασχεδόν της καλτ δημοσιότητας των Galaxie500 τα έβρισκε δύσκολα με το οξύμωρο του«ροκ ιδεαλισμού»: «... Μια μπάνταμπορεί να ξεκινήσει ως αγνή φιλικήσχέση. Μοιράζεσαι την αγάπη και τονενθουσιασμό για τη μουσική με κάποιουςανθρώπους... αλλά αν η μπάντα γνωρίσειέστω και μικρή επιτυχία, μπαίνει σε μιαάλλη λογική. Γίνεται μπίζνα και οι φίλοισου γίνονται συνέταιροι... Στην αρχήέχει πλάκα να ανήκεις μαζί τους σ' αυτήντη μυστική κοινότητα, σ' αυτήν τη σέκτα.Αλλά σταδιακά ανακατεύεσαι στις ζωέςτους πιο πολύ απ' ό,τι θα ήθελες. Αντίγια φίλοι, γίνονται κάτι σαν εραστές.Εραστές με τους οποίους συγκατοικείςμε το ζόρι, ενώ στην πραγματικότηταθέλεις να είσαι μόνος».

Όσο ενδιαφέρον όμως κιαν έχουν οι αναπολήσεις και ο σταδιακόςκλονισμός κολεκτιβιστικών ψευδαισθήσεων,εκεί που πετυχαίνουν φλέβα τα δύο βιβλίαείναι στην ειλικρινή πρόθεση των«συγγραφέων» τους να παραδεχτούνότι ίσως τελικά να μην είχαν το ροκγονίδιο. Ή απλά μεγάλωσαν και λαχταρούνάλλες νορμάλ πίστες -κανονικές, «γήινες»οικογένειες και όχι τις «εναέριεςοικογένειες» αιώνιων εφήβων τηςΓενιάς Χ. Παράλληλα δεν διστάζουν νακαταγράψουν τη δυσκολία τους μετά απότόσα χρόνια «παραμύθας» ναδιαχειριστούν αποτελεσματικά το «εδώκαι τώρα» ή ακόμα και τα πράγματα πουείναι αυτονόητα για την καθημερινή ζωήάλλων ανθρώπων. Σε κάποιο σημείο τουBlack Postcards oDean Warehamπεριγράφει μια συνεδρία με τον ψυχαναλυτήτου, στην οποία μιλά για το μικρό γιοτου:
«Ο Τζακ έχει αυτήτην απίστευτη ικανότητα να απολαμβάνειτη στιγμή. Χαμογελά διαρκώς, ενώ εγώνιώθω μόνιμα μια θλίψη για το παρελθόνκαι μια ανησυχία για το μέλλον».
«Κατουράς το παρόν».
«Παρντόν;»
«Έχεις το ένα πόδιστο παρελθόν και το άλλο στο μέλλον καικατουράς ενδιάμεσα το παρόν».

Ακολούθως, περιγράφειτη μέρα που χώρισε με τη γυναίκα του καιείδε το μικρό να φεύγει από το σπίτι μετην νταντά: «Πήγα στο στούντιο, έκατσαστο πάτωμα κι άρχισα να κλαίω. Περίεργοιήχοι έβγαιναν από το λαιμό μου από κάπουπολύ βαθιά - πρωτόγονοι θόρυβοι που δενείχα ιδέα ότι βρίσκονταν μέσα μου.Προφανώς όμως ήταν πάντα εκεί».

Προς το τέλος του βιβλίουτης, που έχει τίτλο When IGrow Up (ΌτανΜεγαλώσω) και κυκλοφόρησε παράλληλα μετο νέο της άλμπουμ, η JulianHatfield (41 χρονών) γράφει(αναστενάζοντας, μπορεί να φανταστείκανείς) για το χρόνιο και ψυχοφθόροκόλλημά της με ένα πολύ συγκεκριμένοτύπο ροκ γκόμενου σε μπάντα -το αρχέτυποτου «αιώνιου αγοριού», νάρκισσου,ανώριμου, ευαίσθητου και καλλιτεχνίζοντος-και την οριστική συνειδητοποίησή τηςπριν λίγα χρόνια ότι ζούσε σε λάθος τριπκαι στην πραγματικότητα επιζητούσε απότο σύντροφο αλλά κι από τον εαυτό τηςακριβώς τα αντίθετα: λογική, σιγουριά,υπομονή, γνώση, αυτοπεποίθηση, καλοσύνη...

«Αγαπούσατο rockand roll.Και τους άντρες που το ζούσαν. Ήθελανα είμαι ένας απ' αυτούς... Αλλά ήμουνεντελώς παραπλανημένη. Γιατί κατά βάθοςδεν είμαι rock androller. Κατά βάθος είμαιβιβλιοθηκάριος, καλόγερος, γεροντοκόρη.Ήμουν σαν το ψάρι έξω από το νερό στοσύγχρονο ροκ σύμπαν. Γι' αυτό και ένιωθαμονίμως δυσαρέσκεια και αβεβαιότητα.Βρισκόμουν σε λάθος περιβάλλον - γι'αυτό και πάντα μου φαινόταν ότι κάτιήταν τραγικά λάθος. Δεν θέλω εκκωφαντικόθόρυβο και δόξα και σκάνδαλα και ναρκωτικάκαι τρελά ξενύχτια και προβολείς. Θέλωηρεμία και τάξη - απομόνωση και χώρο γιαστοχασμό. Θέλω να ξυπνώ την αυγή, να πίνωτσάι και ν' ακούω τα πουλιά. Θέλω νααντικρίσω την πραγματικότητα. Κανένααπ' αυτά τα cool ροκ αγοράκια-αυτές οι αδύνατες, χλωμές, αναμαλιασμένες,moody αρσενικές καλλονές-δεν είναι όσο cool φαίνονταιστο αγύμναστο μάτι. Φυσικά δεν πρόκειταινα το παραδεχτούν ποτέ. Εγώ όμως έχω δειτην αλήθεια. Δεν είναι cool,ούτε κι εγώ είμαι cool.Κανείς μας δεν υπήρξε ποτέ cool.Αυτό που ήμαστε και παραμένουμε είναικρυφά φρικαρισμένοι...».

Άρνηση; Ωριμότητα;Ρεαλισμός; Πικρία; Η μοίρα του ευαίσθητουφλώρου; Ίσως ένας συνδυασμός απ' όλααυτά που βοηθούν σε μια υγιή επιβίωσηόταν ο χρόνος βαραίνει. Έχει κανείςπάντως την αίσθηση ότι οι μεσήλικεςμεταλλάδες και οι classicπουρόκερς δεν έχουν τέτοια προβλήματα.Μακάριοι οι πτωχοί τω πνεύματι; Μπα,απλά διαφορετική αντίληψη, όπως μπορείνα βεβαιώσει οποιοσδήποτε έχει διαβάσειέστω και μια πρόταση από την αυτοβιογραφίατου 62χρονου Lemmy τωνMotorhead.

Shortcut
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αναζητώντας το μυστικό του Γιάννη Πετρίδη

Δ. Πολιτάκης / Αναζητώντας το μυστικό του Γιάννη Πετρίδη

Στις 29 Μαρτίου συμπληρώθηκαν σαράντα έξι χρόνια από την πρώτη εκπομπή του ανθρώπου που μας έμαθε να ακούμε μουσική, όμως, παρά την οικειότητα, το κύρος και τη γνώση που εκπέμπει ακόμα η φωνή του από τα ερτζιανά, ο ίδιος παραμένει σε μεγάλο βαθμό ένα μυστήριο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
200 χρόνια «κρυφό σχολειό»

Δ. Πολιτάκης / 200 χρόνια «κρυφό σχολειό»

Πέρα από τις εθιμοτυπικές τελετουργίες της αρμόδιας επιτροπής, ο εορτασμός των 200 χρόνων από το ’21 θα μπορούσε να γίνει αφορμή για μια βαθύτερη αντίληψη των συναρπαστικών γεγονότων εκείνης της εποχής από αυτή που μας χάρισε το σχολείο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Αποχαιρετισμός στην κυρία Μιράντα

Δημήτρης Πολιτάκης / Αποχαιρετισμός στην κυρία Μιράντα

Πηγαίνοντας μετά από καιρό σε σπίτι φίλων, είδα στην εξώπορτα το αγγελτήριο θανάτου της ηθοποιού Μιράντας Κουνελάκη που έμενε στην ίδια πολυκατοικία και για χρόνια «επέβλεπε» στοργικά και διακριτικά τις νεανικές μας τρέλες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
H περίπτωση του Άκη Πάνου, που ακόμα μας στοιχειώνει

Δημήτρης Πολιτάκης / H περίπτωση του Άκη Πάνου, που ακόμα μας στοιχειώνει

Ούτε το έργο ενός δημιουργού μπορεί εύκολα να διαγραφεί ούτε όμως και η σύνδεσή του με τις όποιες αποτρόπαιες πράξεις. Μένει εκεί, σαν ανεξίτηλη κηλίδα που διαβρώνει και συρρικνώνει το σέβας, το δέος, την εκτίμηση, την απόλαυση. Αυτό είναι το τίμημα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Βρίσκοντας καταφύγιο στη μοιρολατρία και στα εποχικά μαγαζιά

Δημήτρης Πολιτάκης / Βρίσκοντας καταφύγιο στη μοιρολατρία και στα εποχικά μαγαζιά

Έχει ανάγκη ο κόσμος να περιβληθεί στην απομόνωσή του από ένα γιορτινό σκηνικό, από μια λαμπερή ψευδαίσθηση, ξορκίζοντας μια χρονιά που έγινε η προσωποποίηση όλων των δεινών που έχουν πέσει στο κεφάλι μας, όχι μόνο της πανδημίας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η πανδημία και η λαχτάρα μας να «σώσουμε τα Χριστούγεννα»

Δημήτρης Πολιτάκης / Η πανδημία και η λαχτάρα μας να «σώσουμε τα Χριστούγεννα»

Ας είμαστε προετοιμασμένοι για σεμνές, ταπεινές, υπερβατικές γιορτές, όπως θα έπρεπε δηλαδή πάντα να είναι, αν πιστέψουμε όλες αυτές τις χριστουγεννιάτικες ταινίες που βλέπουμε μια ζωή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Απόδραση από την Αθήνα

Δημήτρης Πολιτάκης / Απόδραση από την Αθήνα

Παίζει ξανά δυνατά ως σενάριο ή ως όραμα μέσα στην πανδημία η οριστική φυγή από τη μητρόπολη και η μετεγκατάσταση σε κάποια ιδανική γωνιά της επαρχίας με άμεση πρόσβαση σε φύση, βουνά, ακρογιαλιές, δειλινά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ