Θα συναντήσεις έναν μελαχρινό άντρα

Θα συναντήσεις έναν μελαχρινό άντρα Facebook Twitter
0

Και που λέτε, γράφει ο Γιώργος ο Πίττας (που κάποτε έφτιαξε τη νεωτερική Νεοσέτ και μετά κυκλοφόρησε το λεύκωμα Η αθηναϊκή ταβέρνα), αυτός ο υπέροχος ιστοριοδίφης της λαϊκής Αθήνας (ένας μουσάτος κύριος, ένας σύγχρονος Οδυσσέας, μια μορφή που, αν τη συναντήσεις, θα σε κατεβάσει στα πιο άγνωστα καταγώγια της αθηναϊκής γεωγραφίας), δρόμο παίρνω δρόμο αφήνω, μπερδεύομαι, εκεί, μες στα στενά του λιμανιού, πίσω από την Αγία Σοφία, και με οδηγό το παλιό τραμ φτάνω, μετά από πολλή ώρα, στη ζητούμενη διασταύρωση και μένω άναυδος. Ένα καταπληκτικό κτίσμα με τεράστια παράθυρα και στο βάθος, στους τοίχους, να διακρίνεται ένα περίτεχνο εκθετήριο μπακάλικου και τρία μεγάλα παλιά ψυγεία. Ενθουσιασμένος παρκάρω, και μπαίνοντας, βλέπω πάνω από την ταμπέλα που έγραφε «Οινοπαντοπωλείον Το Ειδικόν, Απ. Παπακωνσταντίνου και Υιός, έτος ιδρύσεως 1920». Παραξενεύτηκα γιατί ήμουν στο σωστό μέρος, στη σωστή διεύθυνση, αλλά σε λάθος μαγαζί. Η Ελένη Ψυχούλη είναι πάνω από μια ομελέτα παραγεμισμένη με ένα ταπεινό corn beef (το υλικό που θα πετούσε στο πυρ το εξώτερον οποιοσδήποτε έχει ένα φλερτ με τη γαστρονομία) και μου ετοιμάζει την πειραιώτικη εκδοχή του χοτ-ντογκ. Μια γωνιά ψωμιού, άδεια από ψίχα, με ντομάτες, κρεμμύδια και ένα κεφτεδάκι mashed up. «Αυτό είναι η απόλυτη ελληνική γεύση», μου λέει και ύστερα τινάζει τα μαλλιά της σαν μια Ραπουνζέλ που ρίχνει την κοτσίδα της για να την πιάσει ο εν δυνάμει εραστής της. Την ίδια στιγμή η κυρία Ζέτα (η Στέλλα-κρατάω-μαχαίρι), η τραγουδίστρια, η one woman show μαγαζιού, χτυπάει τις κορώνες με το «όλου του κόσμου οι Κυριακές λάμπουν στο πρόσωπό σου» και όλο το μαγαζί κάνει ησυχία, όλοι κρέμονται από τα σύμφωνα και τα φωνήεντά της. Η Ζέτα μάς λέει ότι ήταν η πρώτη, πριν δέκα χρόνια, που έφτιαξε την κομπανία που παίζει κάθε Σάββατο. Αρχικά ήταν μόνη της ανάμεσα σε 14 άντρες, μια φελινική φιγούρα που τραγουδούσε και χόρευε σαν να έπαιζε σε μια σκηνή από το 8 1/2. Ακόμα το κάνει. Ο Παναγιώγης, ο φορτηγατζής, ο άνθρωπος με την κιθάρα που όταν τραγουδάει Ζαμπέτα το μάτι του αστράφτει («και η βρόχα έπεφτε straight through»), στα διαλείμματα τσιμπάει από ένα λουκάνικο με καυτερή σάλτσα ή από εκείνες τις μπουκίτσες σαγανάκι (κάπως εμβληματικό πιάτο για την ελληνική οικογένεια).

Στο ντεκόρ βινύλια της Αλέξιας, του Στράτου Διονυσίου, αυτό από τα δημοτικά της Ελένης Βιτάλη (πριν αποτρελαθεί), δεκάδες συσκευασίες από ντοματάκια Κύκνος και απορρυπαντικά Όμο (και τότε σκέφτομαι εκείνη την εφήμερη μόδα στα τέλη των '90s που ήταν στην ουσία και ο προπομπός της νέο-ταβέρνας, όταν μπαρ και τα εστιατόρια είχαν γεμίσει με τις τότε νοσταλγικές ελληνικές εμμονές), οικογενειακές φωτογραφίες, μια ξύλινη προτομή ενός Ινδιάνου και μια άλλη που ένα ολόσωμος μαυροτσούκαλος Μαορί κρατάει ένα μπαγλαμαδάκι κι ατενίζει το κατάστημα από το (so called) υπερώο. Κάπου εκεί και ένας διαφημιστικός καθρέφτης από το ούζο Sans Rival, το «παγκοσμίου φήμης», ένα ούζο «χωρίς αντίπαλο» (sic), ένα πιάτο φριγαδέλι (το «συκώτι» των ναυτικών), ένα με γραβιέρα Θεσσαλίας και η Ιωάννα, το αηδόνι στην παρέα μας, που σκίζει το «Δίχτυ» σαν να ήταν επαγγελματίας. Η Ελένη δεν έχει υπομονή. Την ξέρω από τον Μάρτιο του 2001 .Φέτος θα κάνει δυο εκπομπές μαγειρικής στην τηλεόραση. Τη μια ως αρχισυντάκτρια στο Mega (το «Food and the city») και την άλλη ως παρουσιάστρια στον ΣΚΑΪ (το «Σεφ στον αέρα»). Θα τη βλέπεις σχεδόν κάθε μεσημέρι στην τηλεόραση. Θα είναι το δικό της προσωπικό momentum. Το αξίζει. Και δίπλα της είναι ξανά η κυρία Ζέτα, αυτή που έχει αφήσει τη μισή ψυχή της στη Βαρκελώνη, σε ένα μπαρ δίπλα στην αγορά, κι από τότε ζωγραφίζει αντρικές μουσάτες φιγούρες πάνω στα τραπεζομάντηλα. Εμφανίζεται ένας τύπος με μια αρμαθιά κομπολόγια. Μυρίζουν υπέροχα. Μου λέει ότι αρχικά ποτίζει τις χάντρες με ένα μαγειρικό μπαχαρικό και όταν ανοίγουν οι πόροι τις βουτάει σε ένα μυστικό μείγμα με 4 διαφορετικά αρώματα. Το αποτέλεσμα είναι ένα είδος πατσουλί που σου σπάει τη μύτη. Από κάτω το υπόγειο είναι γεμάτο δεκάδες βαρέλια κρασί φτιαγμένα με μούστο που έχει σκάσει από τα Μεσόγεια, έτσι όπως επιτάσσει η παράδοση, τα στόρια είναι σημαδεμένα με τις σφαίρες των Γερμανών από τον πόλεμο κι η Ιωάννα (το αηδόνι) μου διηγείται μια ιστορία που κάποτε έσκασε ένας τύπος στην είσοδο και αυθόρμητα είπε στην παρέα της «αυτός δεν μοιάζει με τον Γιώργο Παπανδρέου;». Και ήταν ο Γιώργος Παπανδρέου. Κάποιος από την παρέα καπνίζει πουράκια Saint Louis Blues. Έξω βρέχει δαιμονισμένα. Μέσα παίζουν τα μπλουζ της Κοκκινιάς. Το ροκ του μέλλοντός μας.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βιωσιμότητα και συλλογικές φαντασιώσεις 

Γεύση / Μπορεί η υψηλή γαστρονομία να είναι πράγματι βιώσιμη;

Βραβευμένα εστιατόρια, που αποτελούν το όνειρο πολλών foodies, καυχιούνται για τις βιώσιμες πρακτικές τους, την ίδια στιγμή που κάποιες «λεπτομέρειες» για τη λειτουργία τους τείνουν να αποσιωπούνται από τη βιομηχανία της εστίασης.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΔΗΣ
Instant noodles: Tο πιο viral φαγητό στον κόσμο τώρα

Γεύση / Instant noodles: Tο πιο viral φαγητό στον κόσμο τώρα

Η συναρπαστική ιστορία του πιο εύκολου φαγητού ξεκινά από την αρχαία Κίνα και τη δυναστεία Τσινγκ. Σύμφωνα με έναν τριάστερο σεφ, υπάρχει τρόπος να κάνουμε τα συσκευασμένα noodles γκουρμέ. Δοκιμάσαμε όσα βρήκαμε στην Αθήνα και προτείνουμε τα καλύτερα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Ο Dr. George Soleas εξηγεί πώς έγινε ο κορυφαίος αγοραστής κρασιών στον κόσμο

Το κρασί με απλά λόγια / Πώς έγινα ο κορυφαίος αγοραστής κρασιών στον κόσμο

O Dr. George Soleas, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του LCBO, του μεγαλύτερου εισαγωγέα κρασιών και οινοπνευματωδών ποτών στον κόσμο, αφηγείται στην Υρώ Κολιακουδάκη (Dip WSET) και τον Παναγιώτη Ορφανίδη την κινηματογραφική ζωή του.
THE LIFO TEAM
Νίκος Ψιλάκης: Mια ζωή αφιερωμένη στην καταγραφή της κρητικής παράδοσης και κουζίνας

Βιβλίο / Νίκος Ψιλάκης: Mια ζωή αφιερωμένη στην καταγραφή της κρητικής παράδοσης και κουζίνας

Ο Νίκος Ψιλάκης ερευνά και μελετά την κρητική παράδοση εδώ και τέσσερις δεκαετίες. Τα βιβλία του είναι μνημειώδεις εκδόσεις για το φαγητό, τις λαϊκές τελετουργίες και τα μοναστήρια της Κρήτης που διασώζουν και προωθούν τον ελληνικό πολιτισμό.
M. HULOT
Proveleggios

Γεύση / Ο Αλέξανδρος Καρακάτσανης έχασε πολλά σε μια νύχτα, αλλά επιστρέφει δυναμικά στο Proveleggios

Ο νεαρός και ταλαντούχος σεφ που είδε το πρώτο του μαγαζί στην Αθήνα να καίγεται ολοσχερώς δεν το έβαλε κάτω στιγμή. Πρόσφατα ανέλαβε να αλλάξει την κουζίνα του δημοφιλούς εστιατορίου και θέλει να αφηγηθεί τις αναμνήσεις όλης της ομάδας που τον υποδέχτηκε μέσα από τα πιάτα του.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Τοkaj: Η περιοχή των αυτοκρατορικών κρασιών της Ουγγαρίας

Το κρασί με απλά λόγια / Τοkaj: Η περιοχή των αυτοκρατορικών κρασιών της Ουγγαρίας

Τι είναι το Aszu, το Szamorodni, το Furmint και το Harslevelu; O Robert Kindl, γενικός διευθυντής του θρυλικού Oremus, εξηγεί στην Υρώ Κολιακουδάκη Dip WSET τον Παναγιώτη Ορφανίδη γιατί το Tokaj είναι μια από τις σημαντικότερες οινοπαραγωγικές περιοχές της Ευρώπης.
THE LIFO TEAM
Πού έμαθαν να πίνουν μπίρα οι Αθηναίοι;

Ιστορία μιας πόλης / Πού έμαθαν να πίνουν μπίρα οι Αθηναίοι;

Φιξ, Μετς, Κλωναρίδη. Τρία τοπωνύμια, τρεις περιοχές της Αθήνας που σχετίζονται με τη ζυθοποιία. Επιχειρήσεις που έμαθαν στην αθηναϊκή κοινωνία να πίνει μπίρα, να την απολαμβάνει κατ’ οίκον ή σε πάρκα. H Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Βασίλη Νάστο για τη ζυθοποιία Κλωναρίδη και την εξέλιξη της περιοχής των Πατησίων.
THE LIFO TEAM
Alchemist

Γεύση / Στο Alchemist, ένα από τα καλύτερα εστιατόρια του κόσμου, η δυσφορία είναι στο μενού

Σε ένα εστιατόριο της Κοπεγχάγης σερβίρονται ωμές μέδουσες και παγωτό από αίμα γουρουνιού ενώ στην οροφή προβάλλονται βίντεο σχετικά με την κλιματική αλλαγή. Πρόκειται για «γαστρονομική όπερα» ή για μια ηδονιστική υπερβολή;
THE LIFO TEAM
Kennedy

Γεύση / Kennedy: Για γαλλικά κρασιά, ψωμί με βούτυρο και ακροάσεις δίσκων

Στο νέο wine bar του κέντρου -που έχει πάρει το όνομα του από το biannual περιοδικό του Chris Kontos- θα βρίσκουμε κρασιά που δεν παίζουν αλλού στην Αθήνα ενώ η μουσική και ο ήχος θα έχουν πρωταγωνιστικό ρόλο.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Σωτήρης Κοντιζάς: «Έχω ακούσει σε τσακωμό ότι έχω αλλάξει, αλλά δεν το έχω νιώσει»

Γεύση / Σωτήρης Κοντιζάς: «Έχω ακούσει σε τσακωμό ότι έχω αλλάξει, αλλά δεν το έχω νιώσει»

Ο σταρ σεφ που όλοι θεωρούν «δικό τους άνθρωπο», σε μια συνέντευξη για την κατάσταση της εστίασης στην Αθήνα και την επιλογή του να αποχωρήσει από τρία από τα μαγαζιά που έστησε στο κέντρο της πόλης.
M. HULOT