Live

Με τον Παύλο Παυλίδη στο στούντιό του

Με τον Παύλο Παυλίδη στο στούντιό του Facebook Twitter
Φωτό: Στάθης Μαμαλάκης
0

Στο μικρό του στούντιο, κρυμμένο στο ισόγειο μιας πολυκατοικίας στη Νέα Σμύρνη, ο Παύλος Παυλίδης πίνει ουίσκι από ένα σφηνάκι, ακούγοντας τις τελευταίες ηχογραφήσεις που έκανε με την μπάντα του, τους B-Movies, πριν από λίγες ημέρες στην Ξεσσαλονίκη. («Σκέψου ότι αυτό που ακούς είναι γραμμένο λάιβ. Μας έκατσε τέλεια και μάλλον θα κρατήσουμε πολλά κομμάτια έτσι».) Η Μέλι, ένα West Highland White Terrier, κυκλοφορεί ανάμεσα στο σταντ με τις κιθάρες και κάτω από τον πάγκο με την κονσόλα και τους υπολογιστές, με ένα λούτρινο κουνέλι στο στόμα. Σε μια γωνιά του δωματίου, μια σανίδα του snowboard που του χάρισε κάποιος ύστερα από μια συναυλία σ’ ένα σαλέ στο Σέλι, παρόλο που ο Παύλος δεν κάνει snowboard και ούτε πρόκειται να κάνει, μάλλον. Έχει στο πρόσωπό του καταγεγραμμένη την εμπειρία μιας ξέφρενης διαδρομής 28 χρόνων στο highway της ελληνικής μουσικής, από τα υπόγεια στούντιο της Βέροιας (όπου το 1984 έπαιζε κιθάρα στους Τεμπέληδες της Εύφορης Κοιλάδας), στα θρυλικά κλαμπ της Θεσσαλονίκης (με την ίδια μπάντα, αναβαπτισμένοι αρχικά ως Λεγεώνα των Ξένων και ύστερα ως Μωρά στη Φωτιά), στους χρυσούς δίσκους με τα Ξύλινα Σπαθιά, στην εμφάνισή τους ως support στους Rolling Stones τον Σεπτέμβρη του 1998 μπροστά σε 80.000 θεατές («Η εμπειρία στο Ολυμπιακό Στάδιο με τους Stones ξεπερνούσε τη φαντασία. Ήταν σαν να είχαμε βρεθεί σε διαστημόπλοιο. Εξερευνούσαμε το τριώροφο πάλκο, δούλευαν εκατοντάδες άνθρωποι που δεν φαινόντουσαν πουθενά προς έξω, οι τεχνικοί μάς φερόντουσαν με ευγένεια - σαν παραμύθι. Χαίρομαι που το έζησα»), μέχρι τη σόλο καριέρα που τον καθιέρωσε ως έναν από τους σπουδαιότερους μουσικούς στην Ελλάδα. Άγριο νιάτο, πανκιό, βούτηξε με βουλιμία στο underground, όπως τα είδωλά του, αλλά δεν «κάηκε σαν τα ρωμαϊκά κεριά», γιατί εξελίχθηκε, μετουσίωσε το ταλέντο, τις εμπειρίες του και τα ακούσματά του σε «μεγάλες» μελωδίες, σε κινηματογραφικούς στίχους, σε αριστουργηματικά τραγούδια. Έχει ένα βλέμμα μιας καθησυχαστικής ευφορίας (θα γίνει και πατέρας σε δύο μήνες), κάτι που αντανακλάται στα σόλο κομμάτια του. Μελωδικές, ονειρικές συνθέσεις κοντά στην αντίστοιχη αμερικανική τραγουδοποιία και στίχοι όπως «Την πρώτη φορά ήταν σαν να ‘χε αρπάξει φωτιά / κάπου μέσα βαθιά κάτι μες στην ψυχή μου / Κοιτούσα τις φλόγες κι αυτόν τον αέρα μακριά / ν’ αλλάζει αργά τις σκιές της ερήμου» από την υπέροχη «Λευκή Καταιγίδα». Μου αρέσει πάντα πώς «κρατάει» τα σύμφωνα όταν τραγουδάει. Τα «μι» και τα «κάππα» του, σαν να υπάρχει ένα σημείο στίξης μέσα στις λέξεις, σαν κάποιος να πατάει για μερικά κλάσματα του δευτερολέπτου το mute στο κανάλι του μικροφώνου του. Ακούμε μερικά από τα καινούργια του κομμάτια, όπως το «Όσο ο αέρας» και το «Τις περισσότερες φορές», ίσως το πιο ωραίο κομμάτι που έχει γράψει ποτέ: ένα μινιμαλιστικό, ρομαντικό κομψοτέχνημα. «Η Θεσσαλονίκη τη δεκαετία του ‘80 είχε δύο πρόσωπα για μένα. Το ένα ήταν σκληρό γιατί έπρεπε να επιβιώσω σε μια πόλη, όπου είχα εγκαταλείψει αμέσως τον ρόλο του φοιτητή και τα προνόμια που τον ακολουθούσαν, και το άλλο ήταν ξένοιαστο και περιπετειώδες, με όλη την τρέλα και την ορμή της ηλικίας. Καμιά φορά σκέφτομαι ότι τα κατάφερνα από καθαρή απερισκεψία.

Καινούργιες μουσικές, πολλές πρόβες, καινούργιος τρόπος ζωής. Ήταν για μένα όλα στο κόκκινο, μια και τα βράδια δεν επέστρεφα στο πατρικό μου, αλλά στο αυτοσχέδιο προβάδικο που είχαμε φτιάξει στα Λαδάδικα, μια περιοχή που τότε δεν ήταν κοσμική πιάτσα, όπως τώρα, άλλα μάλλον κακόφημη κι επικίνδυνη. Το να παίζεις ελληνόφωνο ροκ έμοιαζε με γοητευτικό αδιέξοδο. Η πόλη τότε έμοιαζε να είναι το Σιάτλ της Ελλάδας». Γύρω στο 1990 θα πάει στο Παρίσι για τρία περίπου χρόνια.

«Το ταξίδι στο Παρίσι ήταν βουτιά στο κενό. Γνώρισα τον Νίκο τον Καντάρη που με στήριξε και πίστεψε σε μένα. Εκεί άρχισε ένας κύκλος πολύ δημιουργικός, που κατέληξε στα Ξύλινα Σπαθιά. Η πρώτη μας συναυλία στον Μύλο ήταν που μας έκανε να καταλάβουμε ότι έχουν αλλάξει τα πράγματα και ότι υπήρχε κάποια προοπτική. Η παρουσία του κόσμου ήταν σαν ευνοϊκός άνεμος. Ακόμα είναι πολύ συγκινητικό...». «Αν ο Παυλίδης το 1993, αφήνοντας πίσω του την τρίχρονη παριζιάνικη φιλοξενία, αποφάσιζε να εγκατασταθεί στo Πάλμα ντε Μαγιόρκα ή ακόμη και στη Βαρκελώνη ή τη Βαλένθια, θα συναλλασσόταν με πεσέτες, δεν θα ‘πινε μονάχα λουλούδια από καιρό πεθαμένα και θα ‘χε σχηματίσει τους Espadas de Μadera και όχι τα Ξύλινα Σπαθιά. Αν έτσι είχε γραφτεί τότε η ιστορία, στη χώρα μας τα playlists των ραδιοφωνικών εκπομπών και τα πικάπ των ροκ στεκιών θα είχαν στερηθεί πολλά κορυφαία τραγούδια», διαβάζω σε ένα βιογραφικό του στο ίντερνετ. Μια τόσο μεγάλη αλήθεια, μια τόσο εύστοχη διαπίστωση. Ο Παυλίδης βρέθηκε, μετά την κυκλοφορία του πρώτου άλμπουμ των Σπαθιών (Ξεσσαλονίκη, 1993), στο μάτι του κυκλώνα του ελληνόφωνου ροκ που τότε, μαζί με τις Τρύπες, τα Διάφανα Κρίνα, τη Λευκή Συμφωνία και τους άλλους σάρωνε τα πάντα στο περασμά του. Ο «Βασιλιάς της Σκόνης» και η «Αδρεναλίνη» έγιναν μεγάλα χιτ, το «Λιωμένο Παγωτό» (από το «Πέρα απ’ τις πόλεις της ασφάλτου» του 1995) εισχώρησε βαθια στους πόρους του playlist των ελληνάδικων, που τότε ύψωναν τη σημαία της κιτς διασκέδασης σε όλη τη χώρα (δεν θέλω καν να τον ρωτήσω γι’ αυτό, φαντάζομαι ότι το σιχαίνεται πια το κομμάτι, όπως οι Radiohead το «Creep», όπως οι περισσότερες σοβαρές μπάντες το radio/club darling κομμάτι τους). Τώραμοιάζει να τα έχει αφήσει πίσω του όλα αυτά.

Έχει καταβυθιστεί στην ουσία της ωριμότητάς του, μου μιλάει παθιασμένα για έναν δίσκο του Jun Miyake. «Είναι ένας Γιαπωνέζος που ζει και δουλεύει στο Παρίσι, έχει ένα εντεκαμελές συγκρότημα και συμμετέχει σε τζαζ φεστιβάλ κυρίως. Έχει κάνει έναν φοβερό δίσκο με αρκετές μποσανόβες, μεταξύ άλλων, και νομίζω πως λέγεται “Stolen from Strangers”. Aξίζει κανείς να το ακούσει». Και από την άλλη, ο Παυλίδης επιστρέφει εκεί, στις ρίζες του, στη Θεσσαλονική-Ξεσσαλονίκη, κάνει πρόβες ακόμα στο παλιό κτίριο στα Λαδάδικα, εκεί όπου γράφεται ακόμα η underground μουσική ιστορία της πόλης. «Είναι ένα ακόμα από αυτά τα κτίρια που στεγάζουν βιοτεχνίες και γραφεία το πρωί και το βράδυ αδειάζουν, και εκεί, με στοιχειώδη μόνωση, τα γκρουπ της πόλης προβάρουν μέχρι το πρωί. Παίζεις, ας πούμε, εσύ και ακούς από τα διπλανά δωμάτια, από τους πάνω και κάτω ορόφους, διάφορες μουσικές. Είναι τρομερή η ελευθεριάζουσα αυτή αίσθηση». Ο Παύλος δεν μιλάει πολύ. Μόνο ακούει στωικά και φτιάχνει στο μυαλό του εικόνες και ιστορίες που το βράδυ, πριν κοιμηθεί, θα γίνουν στίχοι, ενώ η Μέλι θα τρέχει στα πόδια του μ’ ένα κουνέλι στο στόμα κι εκείνος

θα πίνει σκωτσέζικο ουίσκι από ένα σφηνάκι. Κάπως έτσι τα έκανε όλα πάντα. Κάπως έτσι τα κάνει και τώρα. Respect

0

Live

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τραβόλτα: Σ’ αυτή την ψαροταβέρνα η παράδοση και η καινοτομία που αναδεικνύουν τη φρεσκάδα της θάλασσας πάνε χέρι-χέρι

Γεύση / Πώς να φτιάξετε στο σπίτι τα κορυφαία πιάτα του Τραβόλτα

Πριν από 13 χρόνια, σε μια ψαροταβέρνα πολύ μακριά από τη θάλασσα, οι αδελφοί Λιάκοι μαζί με τον Ανέστη Λαζάι συνδυάσαν την παράδοση με την καινοτομία και δημιούργησαν γεύσεις-σταθμούς, όπως το καλαμάρι κοντοσούβλι και η τσιπούρα χουνκιάρ, κερδίζοντας φανατικούς θαυμαστές.
ΝΙΚΗ ΜΗΤΑΡΕΑ
Λήμνος: Ταξίδι στους αμπελώνες και τις γεύσεις του νησιού

Το κρασί με απλά λόγια / Λήμνος: Ένα από τα αρχαιότερα μέρη στον κόσμο που έφτιαχνε κρασί

Η Υρώ Κολιακουδάκη Dip WSET ταξιδεύει στη Λήμνο για να οινοτουρισμό και μοιράζεται με τον Παναγιώτη Ορφανίδη τις εμπειρίες της από τις γεύσεις που δοκίμασε και φυσικά ό,τι έμαθε για τα κρασιά, τις ποικιλίες, την αμπελουργία και τα οινοποιεία του νησιού.
THE LIFO TEAM
Χταπόδι με ασκολύμπρους, αβρονιές, κρίθαμα: Τα πολλά πρόσωπα ενός αρχέγονου φαγητού

Γεύση / Χταπόδι με ασκολύμπρους, αβρονιές και κρίθαμα: Τα πολλά πρόσωπα ενός αρχέγονου γεύματος

Δεν είναι απλώς ένα έδεσμα. Είναι μια τελετουργία που χάνεται στα βάθη του χρόνου, μια ιεροτελεστία που ξεκινά από την άγρια καταδίωξη στα βράχια και καταλήγει στο μεθυστικό άρωμα της θάλασσας, που αναδύεται στο πιάτο.
ΝΙΚΟΣ Γ. ΜΑΣΤΡΟΠΑΥΛΟΣ
Τάσος Μαντής: Από τα υδραυλικά στα αστέρια Michelin

Οι Αθηναίοι / Τάσος Μαντής: Από τα υδραυλικά στα αστέρια Michelin

Ένα απρόσμενο Σαββατοκύριακο σε ένα κότερο στάθηκε αρκετό για να αλλάξει τη ζωή του. Από την πρώτη του εμπειρία ως μάγειρας στον στρατό μέχρι τις κουζίνες των κορυφαίων εστιατορίων του κόσμου, κάθε σταθμός διαμόρφωσε τη φιλοσοφία του βραβευμένου σεφ. Σήμερα, μέσα από το αστεράτο Soil, αποδεικνύει πως η μαγειρική δεν είναι απλώς τέχνη, αλλά τρόπος ζωής.
M. HULOT
Αξώτης: Για καλοψημένο παϊδάκι και θεϊκές πατάτες στο Πολύγωνο

Γεύση / Αξώτης: Για καλοψημένο παϊδάκι και θεϊκές πατάτες στο Πολύγωνο

Μια ταβέρνα που έχτισαν το '56 οι οικοδόμοι της περιοχής και κράτησαν ζωντανή ακόμα και στις δύσκολες στιγμές, συνεχίζει μέχρι σήμερα να αποτελεί ένα comfort zone, με λίγα, κλασικά και καλά πράγματα, για τις μέρες που δεν θέλουμε να είμαστε μέρος της «φάσης».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
ΕΠΕΞ Έκανε την Ελληνίδα μαμά του αστέρι του TikTok κι όταν εκείνη πέθανε, συνέχισε να μαγειρεύει τις συνταγές της

Γεύση / Έκανε την Ελληνίδα μαμά του αστέρι του TikTok κι όταν εκείνη πέθανε, συνέχισε να μαγειρεύει τις συνταγές της

Ο Ελληνοαμερικανός stand-up κωμικός Γκας Κωνσταντέλλης έφτιαξε έναν «βωμό» στα social media για τη μητέρα του και τις συνταγές της, οι οποίες συγκεντρώνονται τώρα σ’ ένα βιβλίο.
THE LIFO TEAM
Τι είναι αυτό που κάνει τα αυτόριζα αμπέλια τόσο μοναδικά;

Το κρασί με απλά λόγια / Αυτόριζα αμπέλια: Ο μεγάλος θησαυρός της αμπελουργίας

Είναι τα πιο «ειλικρινή» αμπέλια στον κόσμο, εξ’ ου και οι Γάλλοι τα αποκαλούν «franc de pied». O εξαιρετικός σύμβουλος-οινολόγος Σπύρος Ζουμπούλης μιλά στην Υρώ Κολιακουδάκη Dip WSET και στον Παναγιώτη Ορφανίδη για το κρασί που προσφέρει όλη την αλήθεια για το terroir που το γέννησε.
THE LIFO TEAM
Meigma: Το νέο μεζεδοπωλείο της Αθήνας δεν θυμίζει κανένα άλλο

Γεύση / Meigma: Το νέο μεζεδοπωλείο της Αθήνας δεν θυμίζει κανένα άλλο

Μετά το Ρίνι που αγαπήθηκε πολύ, η Μαρίνα Χρονά σερβίρει στον Κεραμεικό μικρά πιάτα που της αρέσουν, είτε πρόκειται για φάβα φουρνιστή και ντολμαδάκια κασιώτικα είτε για ravioloni και shepherd’s pie.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Konak: Στον Άγιο Δημήτριο για αυθεντικό κεμπάπ και λαχματζούν

Γεύση / Konak: Στον Άγιο Δημήτριο για αυθεντικό κεμπάπ και λαχματζούν

Ο Apo, ένας Τούρκος πολιτικός πρόσφυγας που έφτασε στην Ελλάδα με 7 ευρώ στην τσέπη, σερβίρει πλέον τσιγ κιοφτέ, πληθωρικό μπεϊντί κεμπάπ και χειροποίητο ντονέρ, ενώ μοιράζεται μαζί μας τρεις από τις συνταγές του.
ΝΙΚΗ ΜΗΤΑΡΕΑ
Φάε έναν Βαλεντίνο

Γεύση / Φάε έναν Βαλεντίνο

Όπως και στη ζωή, έτσι και στα πιο καλά ζαχαροπλαστεία της Αθήνας κυκλοφορούν καρδιές μικρές και καρδιές μεγάλες· για να τις δωρίσετε ή για να τις κρατήσετε για πάρτη σας. Φτιάχνουν επίσης cheesecake, choux, πανετόνε και rolls ειδικά για τη μέρα που κάποιοι τη γιορτάζουν και σε κάποιους περνάει εντελώς αδιάφορη. Ποιος, όμως, μπορεί να αντισταθεί σε ένα λαχταριστό γλυκό;
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Φαΐ να σε ζεστάνει το πιο κρύο ΣΚ της χρονιάς: 15 θέματα γεμάτα χειμωνιάτικα φαγητά και γλυκά!

Γεύση / Φαΐ να σε ζεστάνει το πιο κρύο ΣΚ της χρονιάς: 15 θέματα γεμάτα χειμωνιάτικα φαγητά και γλυκά!

Τι θες; Τις σούπες που έτρωγες στην Ήπειρο; Ωραία γιουβαρλάκια; Ή μια σωστά χυλωμένη φασολάδα; Ό,τι θες από φαγητό που να θυμίζει «χειμώνα» θα το βρεις σε αυτό εδώ το mega post.
THE LIFO TEAM
Δώδεκα Πιάτα

Γεύση / «Δώδεκα Πιάτα» στο Κουκάκι: Για χειροποίητο γύρο στην ταβέρνα ενός αστεράτου σεφ

Ο Παύλος Kυριάκης είχε κατά νου δύο πράγματα: Να φτιάξει ένα μέρος όπου θα μπορούν να τον επισκέπτονται εύκολα οι φίλοι του και να σερβίρει κλασικά πιάτα - λίγα και καλά.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ