Εκλογές: Στραγγιστό ή γιαούρτι «Σόφη»;

Εκλογές: Στραγγιστό ή γιαούρτι «Σόφη»; Facebook Twitter
0

Το μαγαζί είναι μικρό, αλλά όμορφο. Χάρμα οφθαλμών και με ωραίες γεύσεις γιαουρτιού. Σερβίρεται με φρούτα ή γλυκά του κουταλιού. Η Σόφη που το τόλμησε είναι και αυτή βγαλμένη από μια άλλη Ελλάδα: άνοιξε το μαγαζί μέσα στη βαθιά κρίση, τον Μάη του 2011. Δυο φορές έδωσε μάχη να μην καούν οι πάγκοι κατά τη διάρκεια διαδηλώσεων. Με μεταπτυχιακά από ισχυρό αμερικανικό πανεπιστήμιο, διάλεξε το γήπεδο του γιαουρτιού, αντί να ψάχνει δουλειά στο Δημόσιο ή κάποια στεγνά εκτελεστική θέση σε κάποια πολυεθνική. Η Σόφη είναι «γάτα» στο μάρκετινγκ, αλλά πάνω απ’ όλα ένας ζεστός άνθρωπος. Γι’ αυτό μπράβο που το τόλμησε, μπράβο που πηγαίνει καλά, δυο φορές μπράβο που σκέφτεται να κάνει το επόμενο βήμα, ανοίγοντας ένα παρόμοιο κατάστημα σε μεγάλη πόλη των ΗΠΑ...

Η συνάντηση με τη Σόφη με εμπόδισε να γράψω μια πικρή ατάκα που σκεφτόμουν: «πρώτη φορά εκλογές θα έχουν χορηγό, κι αυτός θα είναι εταιρεία γιαουρτιού». Πέρα από την Ελλάδα της σπειροειδούς κατηφόρας, υπάρχει και η Ελλάδα της Σόφης. Θετική, ευρηματική, ψάχνει καινούργιους δρόμους, κλείνει τους λογαριασμούς της βολής μέσα στις χαοτικές διαδρομές της «φούσκας».

Η περίπτωση της Σόφης, που δεν είναι η μόνη, μας πιέζει ν’ αναζητήσουμε δημιουργικά μονοπάτια για την οργή και την απογοήτευση. Αντί να χάνουμε ενέργεια, πετώντας πραγματικά ή virtual γιαούρτια σε πολιτικούς, είναι προτιμότερο ν’ αναζητήσουμε τους τρόπους για να εξαντλήσουμε τα περιθώρια δημιουργικής υπέρβασης.

Κάθε μέρα συναντώ 4-5 περιπτώσεις επαγγελματιών κι επιχειρήσεων που η κρίση τους σφίγγει τον λαιμό, αλλά -διάβολε- ανακαλύπτω και 1-2 περιπτώσεις ανθρώπων που βρίσκουν μια θετική διαδρομή. Εδώ, δίπλα μας, ανάμεσά μας.

«Πόσες πρωτοβουλίες σαν της Σόφης μπορούν να έχουν κάποια τύχη;», θα με ρωτήσετε... Σωστή η παρατήρησή σας... Για κάθε νέα/νέο που βρίσκει μια χαραμάδα στην κρίση, υπάρχουν άλλοι 7-10 με παρόμοια προσόντα και την ίδια περίπου διάθεση που συναντούν τοίχο, το μπετόν αρμέ μιας βαθιάς κοινωνικής κρίσης, που τη φιλοτεχνήσαμε επί 36 χρόνια οι προηγούμενες γενιές.

Υπάρχουν, όμως, και τα μαθηματικά. Ο Γρηγόρης έχει 15 στρέμματα λεμόνια/πορτοκάλια στην Κόρινθο και όχι μόνο δεν μπορεί να τα πουλήσει, αλλά, ενώ τα προσφέρει, δεν βρίσκεται κανένας να τα πάρει τσάμπα. Από τη στιγμή που τα λεμόνια Αργεντινής έρχονται στην Αθήνα πιο φθηνά απ’ ό,τι τα λεμόνια της Κορινθίας, τότε υπάρχει κάτι πολύ πιο στραβό στη χώρα από τον βολικό μύθο των μεσαζόντων. Ποια είναι η άσκηση; Να βρουν οι παραγωγοί, να βρούμε οι Έλληνες καταναλωτές τη διαδικασία ώστε να παίρνουμε τα λεμόνια της Κορινθίας λίγο πιο φθηνά από αυτά της Αργεντινής.

Λίγες μέρες πριν από τις εκλογές και είναι φανερό ότι οι πολιτικές ηγεσίες δεν μπορούν ούτε να βρουν τρόπο διάθεσης των ελληνικών λεμονιών, ούτε να μετασχηματίσουν το κύμα του γιαουρτιού σε δημιουργική ενεργεία. Η κρίση θα πάει μακριά και βαθιά. Αυτό που χρειαζόμαστε είναι χρόνο για να βρούμε τα μονοπάτια που αργότερα θα μας οδηγήσουν μέσα από μεγαλύτερους δρόμους στην ανάταση...

Για τον λόγο αυτό δεν συντάσσομαι με όσους κάνουν κριτική πληκτρολογίου σε διάφορες πρωτοβουλίες με κοινωνική διάσταση, διάθεση αλληλεγγύης, στοιχεία φιλανθρωπίας. Η κοινωνία ζητά γωνιές να προφυλαχτεί, να βρει λίγη ανακούφιση και μια σταγόνα ελπίδα. Σε τέτοιες ανελέητες εποχές κρίσης, οι πολλοί αναζητούν καταφύγιο σε κινήματα φόβου και καταγγελίας, κάποιοι λιγότεροι ζητούν τρόπο να προσφέρουν.

Αρκετές πρωτοβουλίες αλληλεγγύης ξεκινούν χωρίς συγκεκριμένο στόχο, ορισμένες είναι ρομαντικές, κάποιες έχουν πίσω τους ατζέντα. Κάπως έτσι όμως θα οικοδομήσει κουλτούρα μια κοινωνία που επί 50 χρόνια γλιστρούσε προς τον ψυχρό ατομικισμό και στην ενθυλάκωση κάθε δημόσιου αγαθού.

Παίξτε, λοιπόν, μετοχές στο άτυπο χρηματιστήριο της αλληλεγγύης... Καλό είναι να γνωρίζουμε πάντως ότι, όπως έγινε και στη Σοφοκλέους, δεν φτουράνε για πολύ οι φούσκες, ούτε μακροημερεύουν οι παράλογα μεγάλες αποδόσεις.

Το βέβαιο είναι ότι πρέπει να παίξουμε και τα «βαριά χαρτιά» της επιλογής στις εκλογές. Είναι φανερό ότι αποτελούν μια διαδικασία υπέρβασης του σημερινού πολιτικού συστήματος, μια αγωνιώδη αναζήτηση νέων ηγεσιών. Δεν αποτελεί άλλοθι αν έχουμε το παιδί αδιόριστο και τρία δωμάτια ημι-υπαίθριους. Είναι η πρώτη φορά μετά το 1974 που ο πολίτης έχει τόσο βάρος στην ψήφο του, είναι τόσο ευθεία η σχέση αυτού που θα ψηφίσει με αυτά που θα του συμβούν. Το πελατειακό κράτος αυτοπυρπολήθηκε και είμαστε όλοι τραγικά υπεύθυνοι απέναντι στην κάλπη.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βιωσιμότητα και συλλογικές φαντασιώσεις 

Γεύση / Μπορεί η υψηλή γαστρονομία να είναι πράγματι βιώσιμη;

Βραβευμένα εστιατόρια, που αποτελούν το όνειρο πολλών foodies, καυχιούνται για τις βιώσιμες πρακτικές τους, την ίδια στιγμή που κάποιες «λεπτομέρειες» για τη λειτουργία τους τείνουν να αποσιωπούνται από τη βιομηχανία της εστίασης.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΔΗΣ
Υπεράσπιση του ζωγράφου Μιχάλη Μαδένη

Guest Editors / Υπεράσπιση του ζωγράφου Μιχάλη Μαδένη

«Η συγκεκριμένη απόφαση αντιτίθεται στην καλλιτεχνική ελευθερία και στην ελευθερία της έκφρασης και έτσι, στην ουσία, «κλείνει την πόρτα» σε ένα ιδιαίτερα διαδεδομένο και σημαντικό διεθνώς καλλιτεχνικό κίνημα, μέσα στο οποίο υπάρχοντα αντικείμενα, έργα τέχνης ή εικόνες τους προσλαμβάνουν, χωρίς ιδιαίτερη διαφοροποίηση, ή και κάποιες φορές, χωρίς καμία διαφοροποίηση, ένα άλλο νόημα»
THE LIFO TEAM
Έλον Μασκ: Η πηγή του κακού

Guest Editors / Έλον Μασκ: Η πηγή του κακού

Κατάλαβε πως μια δημοκρατική κυριαρχία στις ΗΠΑ θα αναγκαζόταν να συγκρουστεί μαζί του. Έτσι, ο άνθρωπος - «τοτέμ» του σύγχρονου καπιταλισμού έχει για πολιορκητικό κριό το κοινωνικό δίκτυο Χ που λειτουργεί πια ως μεγάφωνο για κάθε ακραίο στοιχείο.
ΑΛΚΗΣ ΚΟΥΠΕΤΩΡΗΣ
«Κι όμως»: Ο Δημήτρης Δημητριάδης για τον Χρήστο Γιανναρά

Guest Editors / «Κι όμως»: Ο Δημήτρης Δημητριάδης για τον Χρήστο Γιανναρά

«Η ελληνικότητα μόνο κατ’ όνομα ενδιαφέρει και παθιάζει τον Χρήστο Γιανναρά». Ένα άρθρο–απάντηση του συγγραφέα σε δύο κείμενα που δημοσιεύτηκαν μετά τον θάνατο του Έλληνα διανοητή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ
Φίκος - Για το εκκλησάκι του Μυταρά

Guest Editors / «Το έφτιαξε όπως το ένιωσε εκείνη τη στιγμή»: Ο Φίκος γράφει για το κλείσιμο του παρεκκλησιού του Μυταρά

Το ιδανικό θα ήταν να έχουμε μια ζωντανή παράδοση στην οποία ο καλλιτέχνης εκφράζει (την κοινωνία του) και εκφράζεται. Δυστυχώς ξεμένουμε με δύο επιλογές: από τη μια ένα καλλιτεχνικό νεκροταφείο και από την άλλη ένα δυσλειτουργικό αλλά ζωντανό έργο.
ΦΙΚΟΣ
Ο Richie Hawtin παίζει ακόμα για τα παράξενα παιδιά 

Respublika / Onassis Stegi / Ο Richie Hawtin παίζει ακόμα για τα παράξενα παιδιά 

Ο DJ και παραγωγός που μπήκε σαν «φύτουλας» στην techno δεν σκοπεύει να την παρατήσει επειδή έγινε mainstream. Προσπαθεί να κάνει το κοινό να χορεύει με τα μάτια ερμητικά κλειστά, όπως θέλει να συμβεί και στο set του στη Μαλακάσα. 
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
ASSISTED SUICIDE

Guest Editors / «Αξίζει να συνεχίσω να παλεύω για τη ζωή μου;»

Τι συμβαίνει στην Ευρώπη όσον αφορά την ευθανασία; Ποιο είναι το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο στην Ελλάδα; Ο δικηγόρος Βασίλειος Χ. Αρβανίτης γράφει για ένα ακανθώδες ζήτημα που επανέρχεται συνεχώς στο προσκήνιο.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ Χ. ΑΡΒΑΝΙΤΗΣ