BEST OF 2015/ Tο βιβλίο που μου άλλαξε τη ζωή

BEST OF 2015/ Tο βιβλίο που μου άλλαξε τη ζωή Facebook Twitter
2

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΚΕΛΛΑ ΑΝΔΡΙΚΑΚΗ

Άρης Μπερλής
Mεταφραστής και κριτικός λογοτεχνίας


Βιβλίο, ένα και μοναδικό που άλλαξε τη ζωή μου δεν υπάρχει. Βιβλία που επηρέασαν την πνευματική μου εξέλιξη, διαμόρφωσαν την ευαισθησία μου και συνέβαλαν (μαζί με άλλα πράγματα) ώστε να γίνω αυτό που είμαι είναι πολλά. Το θεωρώ, λοιπόν, μάλλον άδικο έναντι των άλλων να μνημονεύσω ένα μόνο από αυτά. Αλλά θα μπορούσα ίσως να μνημονεύσω το πρώτο από αυτά τα καθοριστικά για μένα βιβλία, το πρώτο που μου έκανε βαθιά και διαρκή εντύπωση. Ένα βιβλίο που το διάβασα για πρώτη φορά όταν ήμουν δεκαπέντε ετών κι έκτοτε το διαβάζω ξανά κάθε δύο ή τρία χρόνια, με το ίδιο πάντα ενδιαφέρον: τη Μαντάμ Μποβαρί του Φλομπέρ. Μου άνοιξε δρόμους, σπρώχνοντάς με να διαβάσω άλλα σπουδαία βιβλία και ταυτόχρονα διαμόρφωσε λίγο-πολύ τον ηθικό μου κώδικα, πώς να κρίνω τους ανθρώπους και πώς να βλέπω τα ανθρώπινα – έτσι όπως μας διδάσκει πάντα η καλή λογοτεχνία.
O Άρης Μπερλής έχει μεταφράσει, μεταξύ άλλων, Γκίνσμπεργκ, Γουλφ, Τζόις, Μπροντέ, Γιάκομπσον, Κόνραντ, Πόε, Μπέκετ και Θέσινγκερ. Επίσης, έχει δημοσιεύσει τα «5 (+2) Δοκίμια για τον Ελύτη» (Ύψιλον, 1992) και «Κριτικά Δοκίμια» (Ύψιλον, 2001). Η πιο πρόσφατη μετάφραση που έχει κάνει είναι του δοκιμίου «Τι είναι μια ανθρωπιστική κριτική;» του Μ.Χ. Έιμπραμς που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις ΜΙΕΤ.

Σπύρος Γιανναράς
Συγγραφέας, μεταφραστής


Πορευόμαστε κι εξελισσόμαστε στον βίο μας ενσαρκώνοντας επάλληλα «εγώ» – τόσο ριζικά διαφορετικούς εαυτούς, που δυσκολευόμαστε, όταν κοιτάζουμε πίσω, να αναγνωρίσουμε. Η λογοτεχνία έχει τη δύναμη αυτή, της καταλυτικής μεταμόρφωσης του ανθρώπου. Γι' αυτό και τα βιβλία που ως άλλος ξεκινήσαμε και ως άλλος ολοκληρώσαμε είναι συνήθως περισσότερα από ένα. Στα πρώτα εφηβικά χρόνια με είχε στοιχειώσει ο Μιχαήλ Στρογκώφ του Βερν και λίγο αργότερα ο Κόμης Μοντεχρίστος του Δουμά, ένα από τα καλύτερα μυθιστορήματα που έχω διαβάσει ποτέ. Σταθμός υπήρξαν για μένα το Έγκλημα και Τιμωρία και οι Δαιμονισμένοι του Ντοστογιέφσκι, αλλά και Η γραμμή του ορίζοντος του Χρήστου Βακαλόπουλου. Το Χαμένο Κέντρο του Λορεντζάτου με οδήγησε στη σπουδή της λογοτεχνίας. Κουβαλάω πάντα μέσα μου ένα θάμπος από τα διηγήματα του Παπαδιαμάντη, αλλά και του Χατζή. Οι Mνήμες του Αδριανού της Γιουρσενάρ ήταν η πρώτη ίσως μελέτη θανάτου που άρχισε να με συμφιλιώνει με τη θνητότητά μου και τα Αποσπάσματα ερωτικού λόγου του Μπαρτ, με το άλγος του ανεκπλήρωτου έρωτα.
Η τελευταία μετάφραση του Σπύρου Γιανναρά είναι για το βιβλίο «Σάνσετ Πaρκ» του Πολ Όστερ που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Μεταίχμιο.

 

Μου άνοιξε δρόμους, σπρώχνοντάς με να διαβάσω άλλα σπουδαία βιβλία και ταυτόχρονα διαμόρφωσε λίγο-πολύ τον ηθικό μου κώδικα, πώς να κρίνω τους ανθρώπους και πώς να βλέπω τα ανθρώπινα – έτσι όπως μας διδάσκει πάντα η καλή λογοτεχνία.

Ο Άρης Μπερλής για τη Μαντάμ Μποβαρί του Φλομπέρ.

 


Θωμάς Κοροβίνης
Συγγραφέας


Θητεύοντας στο εκκλησιαστικό αναλόγιο, γνωρίστηκα νωρίς με τη Βίβλο. Ήμουν ένας «αμαρτωλός» νέος, χωρίς το άχθος των γνωστών ενοχών, που αναζητούσε όμως, ανεμοδαρμένος, απάγκιο σε βιβλία με χωνεμένη γνώση και πειστικό διδακτισμό. Δύο σοφά κείμενα, το «Άσμα Ασμάτων» του Σολομώντα και ιδίως οι Ψαλμοί του γιου του, Προφητάνακτα Δαβίδ, ήταν το φάρμακό μου στην πιο κρίσιμη καμπή της ζωής μου. Θέρμαναν το συναίσθημά μου, ζυμώθηκα μ' αυτά, τα αποστήθισα, πέρασαν μέσα μου και με σφράγισαν. Γερνώντας με την ίδια εφηβική ταραχή, χωρίς να θεοκρατούμαι, δεν τα ξεπέρασα ποτέ.
Το βιβλίο του Θωμά Κοροβίνη «Τ' αγαπημένα του Θωμά Κοροβίνη: Ποιήματα και αφηγήματα άλλων» κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Μεταίχμιο, ενώ σύντομα πρόκειται να κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις Άγρα η συλλογή αφηγημάτων «Τι πάθος ατέλειωτο».

 

Μάκης Τσίτας
Συγγραφέας


Η Αιολική Γη του Ηλία Βενέζη ήταν το πρώτο βιβλίο ενηλίκων που διάβασα. Μιλούσε, με παραμυθένια γλώσσα, για τη ζωή των κατοίκων της Μικράς Ασίας (προ της Ανταλλαγής), που μου ήταν πολύ οικεία λόγω των διηγήσεων της Καππαδόκισσας γιαγιάς μου. Δεν είναι κανένα αριστούργημα, αλλά εμένα εκείνη την εποχή (το καλοκαίρι που τελείωσα το Δημοτικό) με μάγεψε. Με έφερε για πρώτη φορά σε επαφή με τον κόσμο της λογοτεχνίας. Μετά την ανάγνωσή του όλα άρχισαν, και μάλιστα πολύ γρήγορα, να αλλάζουν: και μέσα μου και γύρω μου. Έβλεπα πια τα πάντα με άλλο μάτι.
Το μυθιστόρημα του Μάκη Τσίτα «Μάρτυς μου ο Θεός» (Κίχλη, 2013) τιμήθηκε με το Βραβείο Λογοτεχνίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης 2014 και από τις 8 Νοεμβρίου παίζεται (κάθε Σάββατο και Κυριακή) στη σκηνή του Vault σε σκηνοθεσία Σοφίας Καραγιάννη και ερμηνεία Ιωσήφ Ιωσηφίδη.

 

Τζένη Μαστοράκη
Ποιήτρια, μεταφράστρια


Διάβασα έντεκα χρονών τον Δράκουλα. Εκείνο τον παλιό, του Δαρεμά. Θα έχω να τον δω μισό αιώνα πια, όμως την κουβερτούρα του εξωφύλλου τη θυμάμαι: πράσινο φόντο, η κοπέλα, ο Κόμης με τα μαύρα. Με την εικόνα, και με όλα τα άλλα εκεί μέσα, τα ροζ μού τέλειωσαν απότομα και οριστικά. Για κάποια χρόνια, που ξαναγυρνούσα και τον ξαναδιάβαζα, ήτανε νύχτες που το Πέρασμα του Μπόργκο ανηφόριζε δίπλα ή κάτω απ' το κρεβάτι μου. Έβλεπα εφιάλτες, περιπέτειες ασπρόμαυρες, τεχνικολόρ. Πάντα τη γλίτωνα, ξημέρωνε εγκαίρως. Τα πρωινά –με τρόπο, εννοείται– έριχνα μια ματιά και για σημάδια στον λαιμό. Είχα αρχίσει να φαντάζομαι επιτέλους το σκοτάδι και από την άλλη του μεριά. Τέλεια ήτανε.
Η Τζένη Μαστοράκη μετέφρασε ξανά το κλασικό μυθιστόρημα του Τζ.Ντ. Σάλιντζερ «Στη σίκαλη, στα στάχυα, ο πιάστης», το οποίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Γράμματα.

 


 

Ήτανε νύχτες που το Πέρασμα του Μπόργκο ανηφόριζε δίπλα ή κάτω απ' το κρεβάτι μου. Έβλεπα εφιάλτες, περιπέτειες ασπρόμαυρες, τεχνικολόρ. Πάντα τη γλίτωνα, ξημέρωνε εγκαίρως. Τα πρωινά –με τρόπο, εννοείται– έριχνα μια ματιά και για σημάδια στον λαιμό.

Η Τζένη Μαστοράκη για τον Δράκουλα του Μπραμ Στόκερ.

 


Κυριάκος Αθανασιάδης
Συγγραφέας, επιμελητής


Δεν έχω συγκρατήσει τον τίτλο. Ήταν μια πολύ φτηνή έκδοση, πιθανόν πολυγραφημένη: σχεδόν θυμάμαι τις στραβές του σελίδες. Αφορούσε ένα ταξίδι διαστημάνθρωπων στον Άρη και παρουσίαζε τις διάφορες μορφές ζωής που βρέθηκαν εκεί. Είχε και σκίτσα – πρόχειρα, ερασιτεχνικά, αλλά λεπτομερειακά. Έδειχναν τέρατα, Αρειανούς, αλλόκοτους οργανισμούς και διάφορα τέτοια. Ο συγγραφέας έδειχνε να τα πιστεύει όλα αυτά με την καρδιά του. Τον πίστεψα κι εγώ. Έψαχνα για παρόμοια βιβλία όλη την περίοδο που ακολούθησε, και για πολύ καιρό μετά. Εν πολλοίς, ακόμη το κάνω. Εκείνο το βιβλίο με διαμόρφωσε, δηλαδή το πρώτο που έτυχε να διαβάσω (τα πρώτα μας βιβλία είναι που μας αλλάζουν), αλλά δεν θυμάμαι τον τίτλο του. Ίσως να το έλεγαν Τα τέρατα του Άρη, ίσως και όχι. Ίσως και να το ονειρεύτηκα.
O Κυριάκος Αθανασιάδης είναι συνδημιουργός του Amagi radio (www.amagiradio.gr). Το νέο του βιβλίο, «Η Κόκκινη Μαρία», κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Διόπτρα.

 

Γλυκερία Μπασδέκη
Συγγραφέας, ποιήτρια


Ήταν το μοναδικό ενθύμιο (μαζί με μια θολή φωτογραφία) του θείου Αλέξανδρου, αδελφού της μαμάς. Διονυσίου Σολωμού, Άπαντα τα ευρισκόμενα, Προλεγόμενα Ιακ. Πολυλά – Μελέτη και μετάφρασις των ιταλικών Γ. Καλοσγούρου. Αθήνα, Ελευθερουδάκης, 1921. Θυμωμένη η γιαγιά (επειδή πέθανε), πέταξε τα περισσότερα βιβλία του: «αυτά έφταιγαν, αυτά του πήραν τα μυαλά» τη θυμάμαι να λέει. Ο θείος έφυγε το 1944. Το βιβλίο (αριθμός 232 στη βιβλιοθήκη του) αποκτήθηκε το 1943. Το χάρηκε λιγότερο από χρόνο. Αυτά τα Άπαντα τα ευρισκόμενα του αδικοχαμένου θείου θα μου άλλαζαν τη ζωή. Με θυμάμαι να τα διαβάζω από τότε που με θυμάμαι να διαβάζω. Ιδέα δεν είχα για τον κόντε Σολωμό. Κάτι πέρα από μένα και πέρα από τον χρόνο με έσπρωχνε να αποστηθίζω την Ευρυκόμη και την Ψυχούλα και τη Φαρμακωμένη. Μετά θα ερχόταν ο Λάμπρος κι ο Ιερομόναχος Διονύσιος. Δεν σταμάτησαν έκτοτε να έρχονται και να μου αλλάζουν τη ζωή.
H πιο πρόσφατη ποιητική συλλογή της Γλυκερίας Μπασδέκη «Σύρε καλέ την άλυσον» κυκλοφορεί από την Βibliotheque. Επίσης, υπογράφει το κείμενο της παράστασης «αχ!» της ομάδας bijoux de kant που θα παρουσιάζεται από τις 21/11 στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης.

 

Γιώργος Σκαμπαρδώνης
Συγγραφέας


Δεν ξέρω αν μας καθορίζει ένα βιβλίο ή αν πρέπει να το έχει η κούτρα σου, καθώς λέμε, να κατεβάζει ψείρες. Προσωπικά, γοητεύτηκα από τη μαγεία πολλών βιβλίων και πολύ νέος. Κυρίως από το Κόκκινο και το Μαύρο του Σταντάλ, τα ποιήματα του Ελύτη, τα διηγήματα του Θεοτόκη, του Παπαδιαμάντη, του Γκι ντε Μοπασάν. Αλλά και από τον Όμηρο, το Τη Υπερμάχω, συν τον Ροΐδη. Δεν ξέρω. Ίσως το πιο μοιραίο να ήταν η Γυναίκα της Ζάκυθος, του Σολωμού.
Το βιβλίο «Νοέμβριος» του Γιώργου Σκαμπαρδώνη κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη.

 

 

 

Κωνσταντίνος Τζαμιώτης
Συγγραφέας


Από νωρίς ένιωσα την ανάγκη να μάθω πολλά πράγματα. Όλα ήθελα να τα ξέρω. Ίσως γι' αυτό δεν έγινα επιστήμονας. Ο επιστήμονας πρέπει πολύ γρήγορα να το πάρει απόφαση πως τα πιο πολλά πράγματα που υπάρχουνε στον κόσμο δεν θα τα ξέρει. Μια μέρα, στο μουσείο του Βοτανικού, ρώτησα για κάτι σχετικό με ένα δόντι από μαμούθ έναν μεγάλο γεωλόγο. «Δεν είναι από τα αντικείμενα που βρίσκονται στη δικιά μου βιτρίνα» μου αποκρίθηκε σοφά ο σπάνιος αυτός άνθρωπος. Ποτές μου δεν μπόρεσα ν' αντισταθώ στον πειρασμό να κοιτάζω τις βιτρίνες των άλλων. Από το 1984 που διάβασα αυτό το αυτοβιογραφικό απόσπασμα του Ανατόλ Φρανς στο βιβλίο του Το έγκλημα του Σιλβέστρ Μπονάρ (εκδόσεις Ντουντούμη, μετάφραση Ρενέ Ψυρούκη) ήταν σαν να έκλεισα μια μυστική συμφωνία με τον εαυτό μου. Συμφωνία που τηρώ ακόμη.
To βιβλίο του Κωνσταντίνου Τζαμιώτη «H πόλη και η σιωπή» κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Καστανιώτη. Παράλληλα, συμμετέχει στην ανθολογία «15 βγαίνουν με κόκκινο» των εκδόσεων Τόπος.

Θεόδωρος Γρηγοριάδης
Συγγραφέας


Γιώργος Ιωάννου, Επιτάφιος Θρήνος. Στη Μεταπολίτευση, ως φοιτητής, διάβασα τα πρώτα πεζογραφήματα του Γιώργου Ιωάννου. Αφουγκραζόμουν τη χαμηλή φωνή του, την οικειότητα των τοπίων, την ακρίβεια κάθε λέξης, τη λογοτεχνική της ανάδειξη. Προσπάθησα, τότε, να μιμηθώ τον τόνο και το ύφος του σε πρωτόλεια διηγήματα που χάθηκαν μαζί με τα νοτισμένα τετράδια. Ώσπου, το 1980, εκδίδεται η συλλογή διηγημάτων του Ο επιτάφιος θρήνος. Ιστορίες περιπλανώμενων ανθρώπων, καθηλωμένων, απελπισμένων, ιστορίες συντροφικότητας, ταπεινότητας αλλά και ενός διακαούς πόθου. Κοιτάζω ακόμη την περιφορά του θλιμμένου επιταφίου, σαν μέσα από δωμάτιο παράνομου ξενοδοχείου της Ομόνοιας, έχοντας την ελπίδα ότι στο τέλος της πομπής μάς περιμένει μια προσωπική ανάταση, ένα αναστημένο Σώμα.
Το μυθιστόρημα του Θεόδωρου Γρηγοριάδη «Ο Ναύτης» κυκλοφορεί σε επανέκδοση από τις εκδόσεις Πατάκη.

 

Αργύρης Ξάφης
Ηθοποιός


Το αλφαβητάρι της Α' Δημοτικού είναι το σημαντικότερο βιβλίο, αν και δεν είναι λογοτεχνία. Οι φράσεις «Λόλα, να ένα μήλο - Έλα, μήλα, μέλι» κ.λπ. είναι χαραγμένες τόσο βαθιά μέσα μου, σαν η μεγαλύτερη «πόρτα» προς κάτι τόσο καινούργιο, που δεν το φανταζόμουνα ποτέ. Παρηχήσεις, ρυθμός και παράλογο τόσο απερίσκεπτα δεμένα μεταξύ τους, που πολλές φορές –ακόμη και τώρα– ψάχνω να βρω το κρυμμένο δράμα πίσω από όλα αυτά, να βρω ένα γιατί που είμαι σίγουρος πως υπάρχει και απλώς δεν έχει αποκαλυφθεί ακόμα. Μπορεί να ακούγεται σαν ένα αστείο όλο αυτό και σίγουρα υπάρχουν σημαντικότερα βιβλία, αλλά μετά από αυτήν τη συνάντηση με το αλφαβητάρι μας ήξερα πως είχα μπει κάπου αλλού και δεν υπήρχε πια επιστροφή.
Ο Αργύρης Ξάφης ξεκινάει πρόβες για το « Mότζο» του Τζεζ Μπάτεργουερθ που ξεκινάει στο Θέατρο Πόρτα τον Φεβρουάριο σε σκηνοθεσία του Θωμά Μοσχόπουλου και διδάσκει υποκριτική στο Ωδείο Αθηνών.


Θωμάς Μοσχόπουλος
Σκηνοθέτης


Το πρώτο βιβλίο που σκέφτομαι είναι το Αναζητώντας τον χαμένο χρόνο του Προυστ. Είναι αυτό που άλλαξε μέσα μου τη σχέση χρόνου-ανάγνωσης και με επανέφερε στην απόλαυση και όχι στην κατανάλωση ενός βιβλίου. Το έχω ξεκινήσει από τα 32 μου χρόνια και το διαβάζω αργά και σταθερά, σαν Ευαγγέλιο. Άλλαξε τη σχέση μου με τον αφηγηματικό χρόνο και τη γραμμικότητα της αφήγησης. Αυτά όσον αφορά τα δομικά στοιχεία. Η σχέση μου με τους ήρωές του είναι σαν να υπάρχει σε ένα παράλληλο με το δικό μου σύμπαν. Με συνοδεύει σαν άνθρωπος που ξέρω εδώ και πολλά χρόνια και κάθε φορά που τον συναντώ, ανακαλύπτω κάτι καινούριο γι' αυτόν. Το Αναζητώντας τον χαμένο χρόνο συνδυάζει πολλά για έναν αναγνώστη. Είναι ένα βιβλίο «πλήρες» και δυσκολεύομαι να μιλώ γι' αυτό, όπως δυσκολεύομαι κάθε φορά που μιλώ για κάτι πολύ δικό μου. Καθώς επιμηκύνεται η σχέση μου μαζί του, αλλάζει και ο τρόπος που αφηγούμαι την ίδια μου τη ζωή και υιοθετώ την οπτική του απέναντί της. Να τη βλέπω με μάτι κριτικό και τρυφερό.
Ο Θωμάς Μοσχόπουλος ετοιμάζει, μεταξύ άλλων, την παράσταση «Λίλιομ» του Φέρεντς Μόλναρ, που κάνει πρεμιέρα στο Θέατρο Πόρτα στις 20 Δεκεμβρίου.

Αμάντα Μιχαλοπούλου
Συγγραφέας


Ήμουν δεκαοκτώ χρονών και δεν ήξερα τίποτα για την αυτοαναφορικότητα, για τα βιβλία που σχολιάζουν άλλα βιβλία. Δεν είχα διαβάσει Μπόρχες ακόμη, ούτε Λόρενς Στερν. Σ' αυτή την κατάσταση αναγνωστικής αγνότητας με βρήκε ο Ίταλο Καλβίνο. Θυμάμαι σαν τώρα τη στιγμή που άνοιξα το βιβλίο του στο Θεμέλιο και διάβασα την πρώτη φράση: «Είσαι έτοιμος ν' αρχίσεις να διαβάζεις το νέο μυθιστόρημα του Ίταλο Καλβίνο Αν μια νύχτα του χειμώνα ένας ταξιδιώτης. Χαλάρωσε. Συγκεντρώσου. Διώξε από πάνω σου κάθε άλλη σκέψη». Ακολούθησα την προτροπή του. Το Αν μια νύχτα του χειμώνα ένας ταξιδιώτης είναι το μυθιστόρημα που με έκανε συγγραφέα, αλλά και παθιασμένη αναγνώστρια που ζηλεύει τα κείμενα των άλλων και γράφει επιδιώκοντας μια ρομαντική, ατελέσφορη συνάντηση μαζί τους. Ο Καλβίνο επινοεί τον Αναγνώστη και την Αναγνώστρια, ένα ζευγάρι που ερωτεύεται ενώ προσπαθεί να βρει το χειρόγραφο του βιβλίου που υποτίθεται ότι διαβάζει. Διάφορες καταστροφές συμβαίνουν κι έτσι οι δυο τους διαβάζουν συνεχώς το βιβλίο από την αρχή. Όλες οι συγγραφικές εμμονές μου πηγάζουν από αυτό το ανατρεπτικό, χιουμοριστικό, απαιτητικό βιβλίο που σε μαθαίνει να βλέπεις το μυθιστόρημα ως ανοιχτό κόσμο. Ως μαγικό σύμπαν όπου όλα μπορούν να συμβούν.
Από τις εκδόσεις Καστανιώτη κυκλοφορούν το νέο μυθιστόρημα της Αμάντας Μιχαλοπούλου «Η γυναίκα του Θεού» και σε επανέκδοση η συλλογή διηγημάτων «Έξω η ζωή είναι πολύχρωμη».

Χίλντα Παπαδημητρίου
Συγγραφέας, μεταφράστρια


Ρέι Μπράντμπερι - Φαρενάιτ 451: Από τα πρώτα «σοβαρά» βιβλία που διάλεξα μόνη μου, στην εφηβεία, χαζεύοντας στις προθήκες των παλαιοβιβλιοπωλών δίπλα στη Νομική. Η παραβολή ενός δυστοπικού κόσμου χωρίς βιβλία παραμένει ο χειρότερος εφιάλτης μου από τότε. Η υπόθεση με δυο λόγια: τον 24ο αιώνα, τα βιβλία είναι απαγορευμένο είδος και η δουλειά των πυροσβεστών είναι να τα καίνε. Ταυτίστηκα απόλυτα με τον πυρονόμο Μόνταγκ που αλλάζει στρατόπεδο κι εντάσσεται σε μια ομάδα αντιστασιακών, οι οποίοι απομνημονεύουν ο καθένας από ένα βιβλίο, έτσι ώστε οι ιστορίες να μη χαθούν ποτέ. Και αποφάσισα ότι σε ανάλογη εφιαλτική περίπτωση, θα διάλεγα να διασώσω το Φαρενάιτ 451, φυσικά.
Tα βιβλία της Χίλντας Παπαδημητρίου «Για μια χούφτα βινύλια» και «Έχουνε Όλοι Κακούς Σκοπούς» κυκλοφορούν από τις εκδόσεις Μεταίχμιο. Από τις ίδιες εκδόσεις κυκλοφορεί και η τελευταία της μετάφραση, «Το γυάλινο κλειδί» του Dashiell Hamett.

Ξένια Κουναλάκη
Δημοσιογράφος


Ο Τομ Σόγιερ ήταν το ίνδαλμά μου. Ήταν η αλήτρα που παγίδευε τζιτζίκια μέσα σε σπιρτόκουτα και τα ταλαιπωρούσε, που έβγαζε κέρδη αραχτός, βάζοντας άλλους να βάψουν τον φράχτη, την τιμωρία που του επιβλήθηκε. Ατίθασος και ψεύτης, έκανε κοπάνα για να πάει να κολυμπήσει, έτρωγε τα γλυκά που δεν έπρεπε, έλεγε τα λάθος λόγια τη λάθος στιγμή κι έκανε αταξίες με τον αβίαστο αυθορμητισμό ενός γνήσια αναρχικού ανήλικου (αν και συνήθως «αναρχικός» και «ανήλικος» είναι ταυτόσημες έννοιες). Ταυτόχρονα, όμως, ήταν ο πιστός φίλος του απόκληρου Χοκ Φιν, ο μεγάλος ρομαντικός, αθεράπευτα ερωτευμένος με την Μπέκι Θάτσερ, την κόρη του δικαστή, αλλά και παράτολμος, απηνής διώκτης του Ιντιάνα Τζο (ας ξεχάσουμε τον υφέρποντα ρατσισμό). Όταν πριν από πέντε χρόνια επισκέφτηκα το σπίτι του Μαρκ Τουέιν στο Χάρτφορντ του Κονέτικατ, ένα επιβλητικό κατακόκκινο βικτωριανό κτίσμα, αυτό που με εντυπωσίασε περισσότερο ήταν το περίτεχνο ξύλινο κεφαλάρι του κρεβατιού του, διακοσμημένο με ανάγλυφους αγγέλους. Ο ξεναγός μάς είπε μια ηλίθια λεπτομέρεια: ότι ο Τουέιν κοιμόταν ανάποδα στο κρεβάτι του. Ένιωσα μια καθησυχαστική οικειότητα: μιμούμενη τη δεύτερη πρωθιέρεια των παιδικών μου χρόνων, την Πίπη Φακιδομύτη, συνήθιζα ως πιτσιρίκι να κοιμάμαι με τις πατούσες στο μαξιλάρι.
Η Ξένια Κουναλάκη είναι δημοσιογράφος της «Καθημερινής».

2

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Διαβάζοντας για την Αμερική του Τραμπ

Βιβλίο / Διαβάζοντας για την Αμερική του Τραμπ

Μόλις μία εβδομάδα μετά τις αμερικανικές εκλογές, βιβλία δυστοπικού περιεχομένου και πολιτικής θεωρίας εκτοξεύτηκαν στις πρώτες θέσεις των παγκόσμιων πωλήσεων, αποδεικνύοντας ότι η ανάγνωση παραμένει το ένα και μοναδικό όπλο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά

Οθόνες / Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά μόλις κυκλοφόρησε

Τα κείμενα του Φώντα Τρούσα για τις «βαθιά υποτιμημένες ταινίες που απελευθέρωσαν τη ματιά του θεατή από την οικογενειακή τηλεοπτική εικόνα, απενοχοποιώντας περαιτέρω το γυμνό» και για τον underground και τον πειραματικό ελληνικό κινηματογράφο κυκλοφορούν σε ένα μοναδικό, κυριολεκτικά, βιβλίο, από τα LiFO Books.
M. HULOT
Κανείς δεν ήξερε ότι ήταν μαύρη: Η εξωπραγματική ιστορία της επιμελήτριας του JP Morgan

Βιβλίο / Κανείς δεν ήξερε ότι ήταν μαύρη: Η εξωπραγματική ιστορία της επιμελήτριας του JP Morgan

Υπεύθυνη για τα πιο πολύτιμα αποκτήματα της ιδιωτικής συλλογής του διάσημου τραπεζίτη, η απέριττα κομψή βιβλιοθηκάριος Μπελ ντα Κόστα Γκριν ήταν μαύρη αλλά εμφανιζόταν ως λευκή στον αφρό της υψηλής κοινωνίας μέχρι και τον θάνατό της το 1950.
THE LIFO TEAM
Leslie Absher: «Κόρη κατασκόπου, queer κορίτσι» 

Βιβλίο / Κόρη κατασκόπου, queer κορίτσι, συγγραφέας

Η Αμερικανίδα δημοσιογράφος Leslie Absher μάς ξεναγεί στο «Σπίτι με τα μυστικά», εκθέτοντας ταυτόχρονα την προσωπική της πορεία προς την απελευθέρωση, την «ελληνική» της εμπειρία και τις εντυπώσεις της από τις προεδρικές εκλογές στις ΗΠΑ. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Πολυτεχνείο - Ένα παραμύθι που δεν λέει παραμύθια»

Βιβλίο / Το Πολυτεχνείο έγινε κόμικ: Μια νέα έκδοση για μια μονίμως επίκαιρη εξέγερση

Παραμονές της φετινής επετείου της εξέγερσης του Πολυτεχνείου, οι εκδόσεις Red ‘n’ Noir κυκλοφόρησαν ένα έξοχο κόμικ αφιερωμένο σε αυτή, που το υπογράφουν ο συγγραφέας Γιώργος Κτενάς και ο σκιτσογράφος John Antono.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί δεν θα ξεχάσουμε ποτέ τον Μάλκολμ Λόουρι και το «Κάτω από το ηφαίστειο»

Βιβλίο / Το μεγαλόπνοο «Κάτω από το ηφαίστειο» του Μάλκολμ Λόουρι, μια προφητεία για την αποσύνθεση του κόσμου

Οι αναλογίες μεταξύ του μυθιστορηματικού βίου του Βρετανού συγγραφέα και του κορυφαίου έργου του είναι παραπάνω από δραματικές, όπως και αυτές μεταξύ της υπαρξιακής πτώσης του και του σημερινού, αδιέξοδου κόσμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ψέμα μέχρι αποδείξεως του εναντίου

Βιβλίο / Ψέμα μέχρι αποδείξεως του εναντίου

Στο νέο του βιβλίο, «Ψέματα που μας έμαθαν για αλήθειες», το οποίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Διόπτρα, ο Νικόλας Σμυρνάκης καταρρίπτει 23 μύθους που μας καταπιέζουν, βοηθώντας μας να ζήσουμε ουσιαστικότερα.
ΜΑΡΙΑ ΔΡΟΥΚΟΠΟΥΛΟΥ
Βασίλης Σωτηρόπουλος: «Έχουν γίνει μεγάλα βήματα στη νομοθεσία για τα ΛΟΑΤΚΙ+ δικαιώματα, υπάρχουν όμως ακόμα σημαντικά κενά»

Βιβλίο / Βασίλης Σωτηρόπουλος: «Έχουν γίνει μεγάλα βήματα στη νομοθεσία για τα ΛΟΑΤΚΙ+ δικαιώματα, υπάρχουν όμως ακόμα σημαντικά κενά»

Μια διαφωτιστική συζήτηση με τον γνωστό δικηγόρο παρ’ Αρείω Πάγω και συγγραφέα με αφορμή την έκδοση του βιβλίου του ΛΟΑΤΚΙ + Δικαιώματα & Ελευθερίες (εκδ. Σάκκουλα), ένα μνημειώδες όσο και πολύτιμο βοήθημα για κάθε ενδιαφερόμενο άτομο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βασιλική Πέτσα: «Αυτό που μας πάει μπροστά δεν είναι η πρόοδος αλλά η αγάπη»

Βιβλίο / Η Βασιλική Πέτσα έγραψε ένα μεστό μυθιστόρημα με αφορμή μια ποδοσφαιρική τραγωδία

Η ακαδημαϊκός άφησε για λίγο το βλέμμα του κριτή και υιοθέτησε αυτό του συγγραφέα, καταλήγοντας να γράψει μια ιστορία για το συλλογικό τραύμα που έρχεται να προστεθεί στις ατομικές τραγωδίες και για τη σημασία της φιλικής αγάπης.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Μιχάλης Γκανάς: Ο ποιητής της συλλογικής μας μνήμης

Απώλειες / Μιχάλης Γκανάς (1944-2024): Ο ποιητής της συλλογικής μας μνήμης

«Ό,τι με βασανίζει κατά βάθος είναι η οριστική απώλεια ανθρώπων, τόπων και τρόπων και το ανέφικτο της επιστροφής». Ο σημαντικός Έλληνας ποιητής έφυγε σήμερα από τη ζωή σε ηλικία 80 ετών.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Queer»: Το μυθιστόρημα της στέρησης που πόνεσε τον Μπάροουζ

Βιβλίο / «Queer»: Το μυθιστόρημα της στέρησης που πόνεσε τον Μπάροουζ

Μια αναδρομή στην έξοχη, προκλητική όσο και «προφητική» νουβέλα του Ουίλιαμ Μπάροουζ στην οποία βασίστηκε η πολυαναμενόμενη ταινία του Λούκα Γκουαντανίνο που βγαίνει σύντομα στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ