Τρεις Γυναίκες

Τρεις Γυναίκες Facebook Twitter
1

(Στο προηγούμενο τεύχος: Α, Β, Γ / Αρανίτσης, Βέλτσος, Γκόζης)

Τρεις Γυναίκες Facebook Twitter
Άλκη Ζέη. Φωτό: Σπύρος Στάβερης / LIFO

1. Δ όπως Δέλτα. Ένας ξεριζωμένος, ένας απόλυτος outsider, παρίας, χωρίς μάνα, χωρίς πατέρα, χωρίς όνομα, χωρίς χώρα, μακριά από κάθε ένταξη, μακριά από κάθε δέσμευση, πλην αυτήν του έρωτος που γίνεται βαθιά, βαθύτατη αγάπη. Ο Νικήτας Δέλτα, ένας ήρωας βγαλμένος από τις ανάκατες αναστατώσεις που ήξερε να φαντάζεται και να απαθανατίζει ο Σαίξπηρ και από τα διαβάσματα της συγγραφέως σχετικά με την καταγωγική μας κατάρα, το σφαγείο και το μακελειό που είναι το λίκνο μας. Φωτιές γεννάνε τον Νικήτα Δέλτα, φωτιές και φευγιά. Θέλει, δεν θέλει, μπλέκεται. Θέλει, δεν θέλει, θ' ακούσει το αίμα να μιλάει. Θέλει, δεν θέλει, θα σκοτωθεί. Από το ίδιο του το χέρι. Η Μαριλένα Παπαϊωάννου (Αθήνα, 1982) γράφει τον Νικήτα Δέλτα (εκδ. Εστία). Όπως πολλοί συγγραφείς τα τελευταία χρόνια, έτσι και η Παπαϊωάννου θέλει να σκαλίσει τις στάχτες για να βγάλει φωτιά, θέλει να αναμοχλεύσει τα πάθη για να επισημάνει τα λάθη, θέλει να μάθει αν όντως υπάρχει η παραλία κάτω από το λιθόστρωτο, αν όντως είναι εφικτή και ευκταία η συμφιλίωση με τη Μνήμη, με την Ιστορία. Με μια πολυφωνική σκυταλοδρομία, η συγγραφέας κατορθώνει να αναβιώσει μια ταραγμένη εποχή, να φωτίσει σκοτεινές κόγχες σε καταφύγια, να δώσει τον λόγο στους ανώνυμους που ενεπλάκησαν στους μηχανισμούς των γεγονότων. Τραγικές μανάδες, απονήρευτοι αγωνιστές, περίεργες φυσιογνωμίες, παρασύρονται στη δίνη των γεγονότων. «Μπήκαμε όλοι στον χορό κι αρχίσαμε να χορεύουμε~ και συχνά χωρίς να σκεφτόμαστε» λέει ο αντάρτης Σταύρακας. Εντυπωσιακά ώριμο ντεμπούτο για την Μαριλένα Παπαϊωάννου και άλλο ένα κερδισμένο στοίχημα για την Εύα Καραϊτίδη και τις εκδόσεις Εστία που ξέρουν να ξετρυπώνουν τους κλασικούς του αύριο!

2. Ε όπως Ελεάννα: Ψηφίδες για το νυν. Σπαράγματα ιστοριών. Θραύσμα θραυσμάτων, ό,τι πρέπει (ενίοτε) για να καταλάβεις τι σόι κόσμος σε περιβάλλει, τι ιστορίες κρύβονται πίσω από καθημερινές χειρονομίες και συνήθειες. Η Ελεάννα Βλαστού (Αθήνα, 1975) μας εμφανίζει στις Εξαφανίσεις (εκδ. Πόλις) μερικά αρνητικά σποτάκια από τη σύγχρονη πραγματικότητα, από την αλαμπή μιζέρια της και από την αντιηρωική μουγκαμάρα της – μια μουγκαμάρα που είναι θυγατέρα της αμηχανίας απέναντι σε ό,τι ξαφνικά μας υπερβαίνει, μας αιφνιδιάζει, μας ρίχνει μια ξανάστροφη και μας προσπερνάει. Αν η Παπαϊωάννου ιχνηλατεί στο παρελθόν, η Βλαστού μένει στο παρόν: από το «Αγοράζω Χρυσό» στους δότες σπέρματος, από τα επίχρυσα όνειρα που έγιναν τσίγκος για πέταμα στη θλιβερή μοναξιά της χήρας που δεν της έχει απομείνει τίποτα πια, ούτε χώρος ούτε χρόνος. Με ένα γράψιμο κοφτό και στιλπνό, χωρίς περιττά γεμίσματα, με έξυπνες αναφορές στον πρωτομάστορα του θραυσματικού λόγου, τον Λούντβιχ Βίτγκενσταϊν, στον μετρ της ταχείας σαρωτικής στρατηγικής, τον Γκάρι Κασπάροφ, και στους νομπελίστες λογοτέχνες Οκτάβιο Πας και Μάριο Βάργκας Λιόσα, η Βλαστού συντάσσει την αναφορά μιας περιπόλου στα σοκάκια και στις λεωφόρους μιας πραγματικότητας που ολοένα και πιο συχνά κυμαίνεται ανάμεσα στη μελαγχολική, θλιμμένη τρέλα και την τρελή θλίψη.

3. Ζ όπως Ζέη. Και μόνο να παραθέσεις τα ονόματα, φτάνει. Η ιστορία πάλλεται και σκιρτάει μπροστά στα αδηφάγα και έκθαμβα μάτια του αναγνώστη. Κώστας Αξελός, Νίκος Γκάτσος, Νίκος Καρύδης, Αλέκος Πατσιφάς, Κάρολος Κουν, Διδώ Σωτηρίου, Ζωρζ Σαρρή, Ελένη Βακαλό, Ανδρέας Εμπειρίκος, Μάνος Χατζιδάκις, Ντιριντάουα, Μάνος Ζαχαρίας, Γιάννης Τσαρούχης, Αλέκα Παΐζη, Έλλη Λαμπέτη, Μάριος Πλωρίτης, και, φυσικά, Γιώργος Σεβαστίκογλου. Συγγενείς και φίλοι της Άλκης Ζέη, φυσιογνωμίες και προσωπικότητες που διέπρεψαν στις τέχνες και στα γράμματα, που ναυπήγησαν την Κιβωτό στην οποία όλοι καταφεύγουμε ακόμα και σήμερα για λυτρωτικές ανάσες, για να πάρουμε αμπάριζα και να πασχίσουμε κι εμείς να ψελλίσουμε πώς βλέπουμε τον κόσμο που μας περιβάλλει. «Είμαι ένα θλιμμένο καλαμπόκι», ιδού μια φράση της μικρής τότε Άλκης Ζέη που προκάλεσε ακαριαία τον θαυμασμό του Ανδρέα Εμπειρίκου. Γραμμένη με θαυμαστή απλότητα, με λείο χιούμορ, με αγάπη για τη ζωή και τα πράγματα, με κατάφαση, με ένα τζοϋσικό «ναι, ναι, ναι», η ιστορία των δύο πρώτων δεκαετιών της ζωής της είναι ένα ακόμα δώρο της τόσο αγαπημένης μας συγγραφέως. Μια φράση που συνοψίζει την ιστορία των εκδόσεων Ίκαρος, βρίσκω ότι συνοψίζει και την ιστορία της λογοτεχνίας στη χώρα μας: «Παράλληλα, όμως, έρωτες, πάθη και μεγάλες φιλίες δενόντανε μέσα στον "Ίκαρο". Όλα εκεί, σε μια σταλιά χώρο».

 

radiobookspotting.blogspot.gr/

1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σελίν Κιριόλ «Φωνή χωρίς ήχο»

Το πίσω ράφι / «Ένα από τα πιο ιδιοφυώς γραμμένα μυθιστορήματα της σύγχρονης λογοτεχνίας»

Έτσι είχε γράψει ο Πολ Όστερ εξαίροντας τη γραφή της Σελίν Κιριόλ στο «Φωνή χωρίς ήχο» για την οικονομία, τη συμπόνια και τις χιουμοριστικές πινελιές της, για τον τρόπο που προσεγγίζει μια γυναίκα αποξενωμένη σε μια απέραντη μεγαλούπολη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μαίρη Κουκουλέ

Οι Αθηναίοι / Μαίρη Κουκουλέ (1939-2025): Η αιρετική λαογράφος που κατέγραψε τη νεοελληνική αθυροστομία

Μοίρασε τη ζωή της ανάμεσα στην Αθήνα και το Παρίσι, υπήρξε σύντροφος ζωής του επίσης αιρετικού Ηλία Πετρόπουλου. Ο Μάης του ’68 ήταν ό,τι συγκλονιστικότερο έζησε. Πέθανε σε ηλικία 86 ετών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Στρατής Τσίρκας και οι Ακυβέρνητες Πολιτείες

Βιβλίο / Ο Στρατής Τσίρκας και οι Ακυβέρνητες Πολιτείες

Σε ποια εποχή γράφτηκε η φημισμένη τριλογία; Πώς διαβάζουμε σήμερα αυτό το σημαντικό μυθιστόρημα; Ποιοι είναι οι ήρωές του; Αυτά και πολλά ακόμα αναλύει με εξαιρετικό τρόπο η Κωνσταντίνα Βούλγαρη σε τρία ηχητικά ντοκιμαντέρ. 
THE LIFO TEAM
Θανάσης Σκρουμπέλος, συγγραφέας

Οι Αθηναίοι / «Δεν μπορεί να κερδίζει συνέχεια το δίκιο του ισχυρού»

Στο Λονδίνο, ο Θανάσης Σκρουμπέλος έλεγε ότι είναι «απ’ τον Κολωνό, γείτονας του Σοφοκλή». Έχοντας βγει από τα σπλάχνα της, ο συγγραφέας που έγραψε για την Αθήνα του περιθωρίου, για τη γειτονιά του και τον Ολυμπιακό, πιστεύει ότι η αριστερά που γνώρισε έχει πεθάνει, ενώ το «γελοίο που εκφράζει η ισχυρή άρχουσα τάξη» είναι ο μεγαλύτερός του φόβος.
M. HULOT
Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή

Πέθανε Σαν Σήμερα / Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή στο ελληνικό θέατρο

Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης κυκλοφόρησε έναν τόμο 535 σελίδων, αφιερωμένο στον σπουδαίο σκηνοθέτη, φιλόλογο, συγγραφέα και ακαδημαϊκό που άφησε ανεξίτηλη τη σφραγίδα του στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μέριλιν Γιάλομ: «H ιστορία της συζύγου»

Το Πίσω Ράφι / H ιστορία της συζύγου από την αρχαιότητα έως τον 20ό αιώνα

Η φεμινίστρια συγγραφέας και ιστορικός Μέριλιν Γιάλομ εξερευνά τη διαδρομή της συζυγικής ταυτότητας, αποκαλύπτοντας πώς η έννοια του γάμου μεταλλάχθηκε από θρησκευτικό καθήκον σε πεδίο συναισθηματικής ελευθερίας.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Ο γενναιόδωρα οργισμένος Τζορτζ Όργουελ

Βιβλίο / Ο γενναιόδωρα οργισμένος Τζορτζ Όργουελ

Η έκδοση με τα κριτικά κείμενα του Τζορτζ Όργουελ για τη λογοτεχνία και την πολιτική με τον τίτλο «Ό,τι μου κάνει κέφι» μας φέρνει ενώπιον ενός τρομερά οξυδερκούς και ενίοτε γενναιόδωρα οργισμένου στοχαστή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το βιβλιοπωλείο Κάουφμαν και η ανεκτίμητη προσφορά του στην πνευματική ζωή της Αθήνας

Βιβλίο / Το βιβλιοπωλείο Κάουφμαν και η ανεκτίμητη προσφορά του στην πνευματική ζωή της Αθήνας

Μέσα από αφηγήσεις, φωτογραφίες και ντοκουμέντα μιας νέας έκδοσης ζωντανεύει το βιβλιοπωλείο που συνδέθηκε με τις μνήμες χιλιάδων Αθηναίων και έπαιξε ρόλο στην πολιτιστική διαμόρφωση και καλλιέργεια πολλών γενεών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Κάποια στιγμή έμαθα να βάζω στον λόγο μου ένα "ίσως", ένα "ενδεχομένως"»

Οι Αθηναίοι / «Κάποια στιγμή έμαθα να βάζω στον λόγο μου ένα "ίσως", ένα "ενδεχομένως"»

Στην Α’ Δημοτικού τη μάγεψε η φράση «Η Ντόρα έφερε μπαμπακιές». Διαμορφώθηκε με Προυστ, Βιρτζίνια Γουλφ, Γιώργο Ιωάννου και Κοσμά Πολίτη. Ως συγγραφέα την κινεί η περιέργεια για τις ανθρώπινες σχέσεις. Η Αγγέλα Καστρινάκη είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μπρους Τσάτουιν: Ένας αεικίνητος ταξιδιώτης

Πέθανε Σαν Σήμερα / Μπρους Τσάτουιν: Ένας αεικίνητος ταξιδιώτης

Ο αιώνιος ταξιδευτής, μυθιστοριογράφος και ταξιδιωτικός συγγραφέας περιπλανήθηκε στα πιο άβατα σημεία του κόσμου αναζητώντας το DNA των νομάδων και έζησε μια μυθιστορηματική ζωή που υπερβαίνει αυτήν που κατέγραψε στα βιβλία του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
10 σημαντικά βιβλία που θα κυκλοφορήσουν το πρώτο τρίμηνο του 2025

Βιβλίο / Δέκα σημαντικά βιβλία που θα κυκλοφορήσουν το πρώτο τρίμηνο του 2025

Το πιο πρόσφατο Booker, επανεκδόσεις μυθιστορημάτων με θέμα τον Εμφύλιο, το τελευταίο βιβλίο του Μάριο Βάργκας Λιόσα, η νέα Αμάντα Μιχαλοπούλου και μια συγκεντρωτική έκδοση των ποιημάτων του Αργύρη Χιόνη είναι μερικές μόνο από τις πολυαναμενόμενες προσεχέις εκδόσεις.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Ο Διονύσης Σαββόπουλος: σύζυγος, πατέρας, τραγουδοποιός

Βιβλίο / Ο Διονύσης Σαββόπουλος: σύζυγος, πατέρας, τραγουδοποιός

Στην πιο de profundis στιγμή της ζωής του ο συνθέτης γράφει το αυτοβιογραφικό «Γιατί τα χρόνια τρέχουν χύμα», αποκαλύπτοντας σαν σε προσευχή τις πιο προσωπικές, τρωτές στιγμές του, ζητώντας συγγνώμη από τους οικείους του και ομολογώντας ότι η έμπνευση συμπορεύεται με τη θνητότητα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ

σχόλια

1 σχόλια