Η Στοά Εμπόρων πήρε το όνομά της από το Ταμείο Εμπόρων στο ισόγειο του οποίου και βρίσκεται.
Πρόκειται για έργο της μεσοπολεμικής αρχιτεκτονικής περιόδου, σχεδιασμένο από τους αρχιτέκτονες Λεωνίδα Μπόνη (Μετοχικό Ταμείο Στρατού, θέατρο Ρεξ) και Εμμανουήλ Λαζαρίδη (Μνημείο του Αγνώστου Στρατιώτη).
Δεν χρησιμοποιείται εμπορικά για περισσότερο από 20 χρόνια. Το Ταμείο Ασφάλισης Εμπόρων μετεγκαταστάθηκε στην Ακαδημίας.
Ο απώτερος στόχος της πρωτοβουλίας «Ίχνη Εμπορίου» είναι οι χώροι να διαμορφωθούν σύμφωνα με τις νέες ανάγκες της περιοχής και αυτών που τη χρησιμοποιούν, έτσι ώστε να ενταχθεί ξανά στον αστικό ιστό του κέντρου της πόλης.
Τη δεκαετία του '80 φιλοξενούσε φωτογραφείο, υφασματάδικο, μαγαζί με καλλυντικά κ.ά.
Η στοά βρίσκεται επί της Βουλής 8-10. Ενώνει την οδό Βουλής με τη Λέκκα. Η είσοδός της ξεκινά δίπλα στον φούρνο Άριστον και καταλήγει δίπλα στο μπαρ Όμικρον.
Μπορούμε να πούμε ότι η στοά ενώνει τις παρυφές του εμπορικού τριγώνου με την καρδιά του, λειτουργώντας ως συνδετικός κρίκος μεταξύ μιας περιοχής με χαρακτηριστικά μεγάλης κλίμακας (τοπόσημα όπως η πλατεία Συντάγματος, το πρώην Μετοχικό Ταμείο Στρατού) και μιας άλλης με μεγάλη πυκνότητα σε επίπεδο εμπορικών δραστηριοτήτων μικρομεσαίας κλίμακας, τοπικών παραγωγών, μικρών βιοτεχνιών.
Αποτελεί μία από τις πιο όμορφες από τις 170 στοές της Αθήνας. Αναπτύσσεται σε δύο επίπεδα που ενώνονται με μια διπλή μαρμάρινη σκάλα.
Στην πλευρά της Λέκκα βρίσκονταν τα καταφύγια του Συντάγματος που λειτούργησαν κατά τη διάρκεια της Κατοχής.
Η ανοιχτή πρόσκληση απευθύνεται σε καλλιτέχνες, σχεδιαστές, τεχνίτες, επιμελητές, αρχιτέκτονες, δεξιοτέχνες, γραφίστες, μουσικούς, μάγειρες, εφευρέτες, μικρές επιχειρηματικές συμπράξεις και κάθε είδους νέους δημιουργούς.
Η κατάθεση των προτάσεων πρέπει να γίνει ως τις 7 Νοεμβρίου.
Η εκμετάλλευση των κενών καταστημάτων θα γίνει από την 1η Δεκεμβρίου έως τις 15 Μαρτίου, με πιθανότητα επέκτασης μέχρι τον Ιούνιο του 2015.
Τα κενά καταστήματα θα χρησιμοποιηθούν ως πειραματικά εργαστήρια παραγωγής και διερεύνησης νέων ιδεών και ως showrooms.
To μοναδικό αντάλλαγμα που θα ζητηθεί είναι ότι τουλάχιστον δύο φορές κάθε μήνα, κάθε μαγαζί θα πρέπει να «ανοίγει» για το κοινό με εργαστήρια που μπορεί να έχουν τη μορφή εκμάθησης, έκθεσης, προβολών, παρουσιάσεων κ.ά.
Ο απώτερος στόχος της πρωτοβουλίας «Ίχνη Εμπορίου» είναι οι χώροι να διαμορφωθούν σύμφωνα με τις νέες ανάγκες της περιοχής και αυτών που τη χρησιμοποιούν, έτσι ώστε να ενταχθεί ξανά στον αστικό ιστό του κέντρου της πόλης.
Στον πρώτο κύκλο της πρωτοβουλίας τα καταστήματα της στοάς δέχθηκαν 12 επεμβάσεις από ισάριθμες πολυσυλλεκτικές ομάδες της Αθήνας. Nέοι δημιουργοί, καλλιτέχνες, αρχιτέκτονες, δημιουργικά δίκτυα, πολυδιάστατες ομάδες εργασίας και άτυπες συλλογικότητες δούλεψαν τις ιδέες τους επί έναν μήνα στα καταστήματα και τις παρουσίαζαν στο κοινό όλο τον περασμένο Ιούνιο.
Η ομάδα Beforelight, υπεύθυνη για τον φωτισμό της οδού Πιττάκη, παρουσίασε στη στοά τη νέα φωτιστική της παρέμβαση στον δημόσιο χώρο, την εγκατάσταση «ΑθήΝεον», ένα μικρό μουσείο φωτεινών επιγραφών της εμπορικής Αθήνας των παλαιότερων χρόνων.
Η ιδέα ανήκει σε δύο αρχιτέκτονες, τη Μάρθα Γιαννακοπούλου και τον Χάρη Μπίσκο, οι οποίοι θέλησαν να ξαναζωντανέψουν αυτήν τη «νεκρή ζώνη», όπως την αποκαλούν.
σχόλια