Τα αποτυχημένα τραγούδια του προέδρου της Ένωσης Κεντρώων Βασίλη Λεβέντη από το 1972

Τα αποτυχημένα τραγούδια του προέδρου της Ένωσης Κεντρώων Βασίλη Λεβέντη από το 1972 Facebook Twitter
Το front cover του πρώτου single του Βασίλη Λεβέντη (1972)
2

 

Πρώτη φορά διάβασα για την ύπαρξη δίσκου του Βασίλη Λεβέντη, πριν χρόνια, σ’ ένα παλιό περιοδικό – μπορεί το… πιο επιπέδου «Φαντάζιο», αλλά μπορεί και η πιο λαϊκή «Βεντέτα». Ή ίσως και κάποιο τρίτο... Έχω φάει τον τόπο να το βρω, αλλά δεν το έχω κατορθώσει μέχρι τώρα. Ήταν ένα μονόστηλο, με τη φωτογραφία τού εξωφύλλου τού πρώτου single, συν κάποια λόγια.

Στο δίκτυο η πρώτη αναφορά στα τραγούδια του Λεβέντη πρέπει να έγινε το 2011 από το blog του δισκοπωλείου Plan 59, ενώ κι εδώ στο LIFO.gr έγραψε τα σχετικά ο Αντώνης Μποσκοΐτης πριν ένα χρόνο περίπου (27/1/2015). Στις 30 του περασμένου Αυγούστου (εντός της προεκλογικής περιόδου των βουλευτικών της 20ης Σεπτεμβρίου), όταν το όνομα του Λεβέντη άρχισε να παίζει στα media όλο και πιο πολύ, συνέβη κάτι που είναι εντυπωσιακό… χωρίς στην πραγματικότητα να είναι. Διάφορα μεγάλα να τα πούμε sites, που προφανώς είχαν εντοπίσει το κείμενο του Μποσκοΐτη στο LiFO.gr, άρχισαν να… ξεπατικώνονται (σε σχέση πάντα με τα τραγούδια τού προέδρου), χωρίς να προσθέτουν απολύτως τίποτα δικό τους.  

Ο Βασίλης Λεβέντης είχε κυκλοφορήσει δύο δίσκους 45 στροφών το 1972, τραγουδώντας Μάνο Χατζιδάκι... Λάκη Τσίχλα και Πάνο Μαυρουλίδη. Επίδοξος τραγουδιστής; Μάλλον. Άνευ φωνητικών προσόντων όμως. Χρόνια αργότερα θα συνδέσει, με τρόπο... αεροπλανικό, εκείνα τα αποτυχημένα τραγούδια του με την αντίσταση κατά της δικτατορίας.

Έτσι, το protothema.gr ανεβάζει σχετικό κείμενο την 30/8 στις 12:41, το iefimerida.gr την ίδια μέρα στις 13:09, το imerisia.gr στις 13:19, το enikos.gr στις 13:31, το zougla.gr στις 13:34, το star.gr στις 16:20, το gazzetta.gr στις 23:02, το antenna.gr στις 23:42 κ.ο.κ. Εν ολίγοις; Ο (αντι)γράψας τού (αντι)γράψαντος, με αναπαραγωγή ανακριβειών και πρωτογενή πληροφορία ανύπαρκτη.

 

  

Πώς ακριβώς έχουν τα πράγματα;

Να πω κατ’ αρχάς πως τα 45άρια του Βασίλη Λεβέντη δεν είναι ένα αλλά δύο! Αυτό κανείς δεν το αναφέρει. Όλοι κάνουν το ίδιο λάθος λέγοντας πως στη μια πλευρά του μικρού δίσκου ο Λεβέντης τραγουδούσε «Τα παιδιά του Πειραιά» του Μάνου Χατζιδάκι και στη δεύτερη κάποιο κομμάτι ονόματι «Αχόρταγη Αλέκα» (σε label HELLAS RECORDS). 45άρι με τέτοια τραγούδια ΔΕΝ υπάρχει, ενώ και η… «Αχόρταγη Αλέκα» τιτλοφορείται απλώς «Αλέκα».

Βάσει των στοιχείων που υπάρχουν στο βιβλίο του Βασίλη Χατζηαντωνίου «Λεύκωμα Ελληνικής Δισκογραφίας 45 Στροφών/ τόμος Ζ» [Ιδιωτική Έκδοση, Αθήνα 2015], η εταιρεία HELLAS RECORDS είχε κυκλοφορήσει τρία δισκάκια τη διετία 1972-73. Τα εξής:

 

 1. «Θε να στολίσω μια φωλιά/ Τα παιδιά του Πειραιά»

Το πρώτο τραγούδι ήταν γραμμένο από τους Ευάγγελο Τσίχλα, Κ. Σούλη, Θ. Γραμμένο, ενώ το δεύτερο ήταν φυσικά η σύνθεση του Μάνου Χατζιδάκι. Και τα δύο τραγούδια τα απέδιδε ο Βασίλης Λεβέντης, ενώ το δισκάκι είχε και εξώφυλλο.

Τα αποτυχημένα τραγούδια του προέδρου της Ένωσης Κεντρώων Βασίλη Λεβέντη από το 1972 Facebook Twitter
Η πρώτη πλευρά από το δεύτερο 45άρι του Βασίλη Λεβέντη στην HELLAS RECORDS (ευγενική παραχώρηση: Βασίλης Χατζηαντωνίου)

 

 2. «Η λυπημένη/ Αλέκα»

Το πρώτο track ήταν ορχηστρικό, σύνθεση κάποιου Πάνου Μαυρουλίδη από την… ανύπαρκτη ταινία «Στην Πέτρα της Υπομονής», ενώ το δεύτερο ανήκε στους Μαυρουλίδη και Ν. Παναγιωτούνη και το έλεγε ο Λεβέντης μαζί με κάποια Τζένη Λιέρη. Μετριότατο τραγούδι, για να μην πω κακό, που θυμίζει σάουντρακ από φολκλόρ ταινίες της πυρκαγιάς, της εποχής, όπως το «Sex… 13 Μποφόρ» και τα ρέστα. Άρα τα τραγούδια, στα οποία ακούγεται η φωνή του Λεβέντη είναι τρία και όχι δύο.

 

Τα αποτυχημένα τραγούδια του προέδρου της Ένωσης Κεντρώων Βασίλη Λεβέντη από το 1972 Facebook Twitter
Η «Αλέκα (ρυθμοί βαλς)», πίσω πλευρά στο δεύτερο 45άρι του Βασίλη Λεβέντη στην HELLAS RECORDS (ευγενική παραχώρηση: Βασίλης Χατζηαντωνίου)

 

3. «Η λυπημένη/ Στη δοξασμένη Ελλάδα»

Το πρώτο track είναι το ορχηστρικό από το προηγούμενο δισκάκι, ενώ «Στη δοξασμένη Ελλάδα» τραγουδούσε η Χορωδία του Φώτη Αλέπορου.

Δεν θα ήταν παράλογο, τώρα, αν υπέθετε κανείς πως η HELLAS RECORDS ήταν εταιρεία συμφερόντων Βασίλη Λεβέντη. Εξάλλου, με τέτοια φωνή, πολύ δύσκολα θα εύρισκε κάποιον άλλον ο πρόεδρος, για να τον χρηματοδοτήσει ως τραγουδιστή. Ο Λεβέντης δεν ήξερε να τραγουδάει, ήταν φάλτσος και όπου ακούγεται είναι… άστα να πάνε. Το γελοίο του πράγματος, όμως είναι άλλο. Στην πίσω πλευρά του εξωφύλλου του πρώτου single διαβάζουμε φαρδιά-πλατιά: «Ο Λάκης Τσίχλας και ο Μάνος Χατζηδάκις υποδεικνύουν τον… Βασίλη Λεβέντη»!

Αν είναι δυνατόν! Καλά αυτός ο Τσίχλας, που είχε γράψει και το «Θε να στολίσω μια φωλιά», αλλά ο Χατζιδάκις για ποιον ακριβώς λόγο θα υποδείκνυε τον Λεβέντη; Για να τραγουδούσε στον «Μεγάλο Ερωτικό»; Μιλάμε για θράσος! Κάτι τέτοια γινόντουσαν εκείνα τα χρόνια ερήμην του Χατζιδάκι, και γι’ αυτό όταν γύρισε ο άνθρωπος από την Αμερική έπιασε τον βούρδουλα.

 

Τα αποτυχημένα τραγούδια του προέδρου της Ένωσης Κεντρώων Βασίλη Λεβέντη από το 1972 Facebook Twitter
Το back cover του πρώτου single του Βασίλη Λεβέντη (1972)

Η μοναδική φορά που ξέρω να έχει μιλήσει ο Βασίλης Λεβέντης γι’ αυτά τα τραγούδια ήταν στο «Ευθέως» του Κωνσταντίνου Μπογδάνου στον ΣΚΑΪ, την 9/1/2014. Ο Μπογδάνος είχε τσιμπήσει την ανάρτηση για το δισκάκι του Λεβέντη από το blog του δισκάδικου Plan 59 και δεν έχασε την ευκαιρία, κάποια στιγμή, να ρωτήσει τα σχετικά. Ο πρόεδρος, όμως, δεν μας τα είπε ούτε εκεί όπως πρέπει. Ο Μπογδάνος τον ρωτούσε για το δισκάκι (το ένα δισκάκι) και ο Λεβέντης απαντούσε για τη χούντα!

 «Ήτανε χούντα τότε. Εμείς ήμαστε παιδιά της χούντας. Εγώ μπήκα στο Πολυτεχνείο το ’69.(…) Τότε οι φοιτητές… μέχρι τον τρίτο χρόνο…  ούτε αρχαιρεσίες γινόντουσαν και απαγορεύονταν και οι συγκεντρώσεις και τα πάντα. Από το τρίτο έτος και μετά επέτρεψε ο Παπαδόπουλος να γίνεται συνδικαλισμός μέσα, να ψηφίζουνε οι φοιτητές εκπροσώπους και έτσι έπεσε η χούντα[sic]… Το δισκάκι αυτό προέκυψε στο πρώτο έτος με κάτι παιδιά άλλα, που ασχοληθήκαμε έτσι σαν ένας τρόπος…»...

Φυσικά, το δισκάκι δεν πρόεκυψε στο «πρώτο έτος» το 1969, αλλά το 1972. Όμως σ’ αυτό ακριβώς το σημείο η κουβέντα ξεστρατίζει, καθώς ο Μπογδάνος χάνει την ερώτηση με το πράγμα να πηγαίνει αλλού. Κάποια στιγμή ακούμε τον Βασίλη Λεβέντη να λέει:

 «Εκείνη η γενιά, η δική μας, ήταν δύσκολη γενιά. Ήμασταν φτωχόπαιδα. Να φανταστείτε πως όταν εγώ πρωτομπήκα στο Πολυτεχνείο ανέβαινα από τον Πειραιά με τα πόδια. Δεν είχαμε λεφτά ούτε για τον ηλεκτρικό».

Σ’ αυτό το σημείο ο Μπογδάνος φλασάρει και ξαναθυμάται το δισκάκι:

 –«Και το δισκάκι πώς το κάνατε; Το δισκάκι δεν ήθελε έξοδα;». Πολύ σωστή ερώτηση.

Για ν’ απαντήσει ο Λεβέντης: «Εντάξει, το δισκάκι το βγάλαμε στις μέρες της χούντας (σ.σ. άιντε πάλι η χούντα) και το πήρανε οι συμφοιτητές μου και το διαθέτανε στην Αθήνα σε γραφεία, από ’δω από ’κει… Μαζί με φυλλάδια αντιστασιακά το μοιράζαμε. Είχαμε πολύγραφο, και απλά για να μη φαίνεται ότι μοιράζαμε φυλλάδια και μας μαζέψει η αστυνομία… Υποτίθεται σ’ έναν έλεγχο (αν με ρωτούσαν)… τι έχεις;… (θα έλεγα) δισκάκια…».

  

Καλά, οι άνθρωποι έκαναν ολόκληρη παραγωγή δίσκου (τυπώνοντας και εξώφυλλα!) για να διακινούν… αντιχουντικές προκηρύξεις; Και γιατί δεν πήγαιναν σ’ ένα μπακάλικο ν’ αγοράσουν ρέγγες και να κρύψουν τις… προκηρύξεις τους ανάμεσα στα λαδόχαρτα; Δεν θα τους ερχόταν φθηνότερα; Δεν μας τα λέει καθόλου καλά ο πρόεδρος…

Ο Βασίλης Λεβέντης επιχειρεί να εμφανισθεί ως αντιστασιακός, και μάλιστα μέσω των «Παιδιών του Πειραιά» και της «Αλέκας», με  αεροπλανικό τρόπο! Αυτό δεν το βρίσκω καθόλου μα καθόλου πρέπον… Και, τέλος πάντων, ας μας πει ο αρχηγός της Ένωσης Κεντρώων σε ποια αντιστασιακή ομάδα ανήκε, ποιανού χώρου, και ποιες ακριβώς ήταν οι δράσεις και επιδιώξεις της ομάδας, ώστε να μας πληροφορήσει σχετικώς για να ησυχάσουμε κι εμείς…

Και ας μας μιλήσει, αν βρει χρόνο και αν θέλει –τώρα που είναι πολυάσχολος– και για ’κείνα τα δισκάκια καθαρά και ξάστερα, χωρίς να ανακατεύει ανάμεσα τις χούντες και τα υπόλοιπα… μελοδράματα. Δεν υπάρχει κανένας απολύτως λόγος.

2

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Μουσική / Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Το Becoming Led Zeppelin εξερευνά τις συνθήκες δημιουργίας του θρυλικού συγκροτήματος αγνοώντας την ακολουθία από σατανιστικές τελετουργίες, γκρούπις, ηρωίνη, όργια και κακοποιήσεις που σημάδεψαν την μετεωρική τους διαδρομή
THE LIFO TEAM
H ψευδαίσθηση της «ανακάλυψης» μουσικής στις επιμελημένες playlists του Spotify

Μουσική / Ανακαλύπτουμε πράγματι μουσική στο Spotify ή ζούμε μια ψευδαίσθηση;

Αρχικά, τις επιμελημένες playlists της δημοφιλούς πλατφόρμας τις έφτιαχναν επαγγελματίες, που προσλαμβάνονταν για το γούστο και την κρίση τους. Όμως, πια τα πράγματα δεν λειτουργούν έτσι. Και παρότι μας περιβάλλει ένας ωκεανός ήχων, το Spotify αρκείται στο να μας κρατά αποκλεισμένους στο νησί μας.
THE LIFO TEAM
Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι (1840-1893)

Μουσική / Τσαϊκόφσκι: Πώς μπορεί ο κορυφαίος συνθέτης να ενοχλεί τη σημερινή Ρωσία;

Στη Ρωσία θεωρούν αδιανόητο το να φέρει η εθνική τους κληρονομιά ομοφυλοφιλική ταυτότητα, ακόμα κι αν πρόκειται για τον συνθέτη της «Λίμνης των κύκνων» και του «Καρυοθραύστη», καθώς και της «Παθητικής συμφωνίας», η οποία ίσως προμηνύει τη φημολογούμενη κρατική δολοφονία του. Με αφορμή την παράσταση που ανεβαίνει στην Εθνική Λυρική Σκηνή ανατρέχουμε στα νέα στοιχεία για τη ζωή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Μουσική / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Βασίλης Λούρας: «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Μουσική / «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Το ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Tα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας» που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Βασίλης Λούρας -και θα κυκλοφορήσει σύντομα στους κινηματογράφους από το Cinobo- είναι μια συναρπαστική ταινία για την Κάλλας που αποκαθιστά την αλήθεια για τα χρόνια της στην Ελλάδα αλλά και για τη θυελλώδη σχέση της με τη χώρα που η μεγάλη ντίβα θεωρούσε πατρίδα.
M. HULOT
67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Μουσική / 67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Η Beyoncé έδειξε να εκπλήσσεται όταν άκουσε το όνομά της από τα χείλη τής πάλαι ποτέ country artist και νυν βασίλισσας της pop, Τέιλορ Σουίφτ, ενώ όλοι οι υπόλοιποι έμειναν έκπληκτοι από μια γυμνή εμφάνιση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

2 σχόλια
Πρόεδρε φάουλ... αχόρταγη που είναι η Αλέκα αφού επήρε σε δύο άντρες ... η καρδιά δεν κολλάει αφού αποδυναμώνει το αχόρταγη. Έστω ας ήταν αχόρταγη που είναι η Αλέκα αφού επήρε άλλους δέκα ταιριάζει καλύτερα.