O AFFKT είναι ένας ιδιαίτερος παραγωγός / DJ / remixer από την Ισπανία που ξεχωρίζει με την εμμονή του στην ποιότητα και την αδιαφορία του προς την εμπορική επιτυχία. Βαριέται να κατηγοριοποιεί τη δημιουργία του και γράφει όταν εμπνέεται, καλύπτοντας ένα ευρύτατο φάσμα που ξεκινά από τη house και μπορεί να φτάσει ως την techno με κοινό παρανομαστή το λίγο πιο ευφάνταστο απ’ αυτό που έχουμε συνηθίσει να ακούμε και το... εξαιρετικό. Χαμηλού προφίλ, αλλά πολύ δραστήριος, είναι ο ιδιοκτήτης της Sincopat Records και του Pobla Mastering & Mixing Studio, το οποίο επιλέγουν για την ‘τελική πινελιά’ οι μεγαλύτεροι και πιο γνωστοί παραγωγοί του χώρου και το οποίο έχει βάλει τη σφραγίδα του σε πολλές επιτυχημένες κυκλοφορίες.
—Πού μεγάλωσες και ποιό ρόλο έπαιζε η μουσική στη ζωή σου;
Μεγάλωσα στη Βαλένθια σε μια γειτονιά που ονομάζεται Ruzafa. Θεωρείται πολύ μοντέρνα περιοχή να μένεις σήμερα, αλλά τότε δεν ήταν έτσι. Και οι δυο γονείς μου ήταν λάτρεις της μουσικής και προσπαθούσαν συνεχώς να μάθουν να παίζουν, γι’ αυτό και είχαμε πιάνο στο σπίτι. Ξεκίνησα να πηγαίνω στο Ωδείο στην ηλικία των 7 και μέχρι τα 16 μου. Σε κάποια φάση μου ήταν πολύ δύσκολο να συνδυάσω τις μουσικές σπουδές με τον φόρτο των σχολικών μαθημάτων και δεν ένιωθα πως η κλασική μουσική ήταν αυτό που πραγματικά μου άρεσε να παίζω.
Ακολουθώ διάφορες μουσικές διαδρομές κι ακόμη κι όταν σκέφτομαι πως θα ήταν καλό να κυκλοφορήσω κάτι που έχει μεγαλύτερες πιθανότητες να είναι επιτυχημένο εμπορικά, φροντίζω να το κάνω με τους δικούς μου όρους. Έτσι είναι και πιο ειλικρινές και παραμένει ενδιαφέρον. Τη μια μέρα θέλω να κάνω κάτι σκοτεινό και techno και το κάνω. Την επόμενη, θέλω να 'παίξω' με άλλους όρους και μου βγαίνει κάτι πολύ πιο light.
—Πώς και πότε ήρθες σε επαφή με την ηλεκτρονική μουσική;
Όταν ήμουν παιδί. Η Βαλένθια είναι μια πολύ ανοιχτόμυαλη Ισπανική πόλη σε σχέση με τη μουσική -και όχι μόνο- κι ένας από τους λόγους που αποτελεί πόλο έλξης για τους Ισπανούς, αλλά και γενικά για πολλούς ανθρώπους από όλον τον κόσμο. Η πρώτη μου παιδική ανάμνηση, λοιπόν, ήταν να ακούω τη μουσική που έπαιζαν κάποιοι πιτσιρικάδες έξω από το club ‘Barraca’. Φυσικά, επηρεάστηκα και πολύ από τη μουσική των 70s και των 80s που άκουγαν οι γονείς μου.
Ακολουθώ διάφορες μουσικές διαδρομές κι ακόμη κι όταν σκέφτομαι πως θα ήταν καλό να κυκλοφορήσω κάτι που έχει μεγαλύτερες πιθανότητες να είναι επιτυχημένο εμπορικά, φροντίζω να το κάνω με τους δικούς μου όρους. Έτσι είναι και πιο ειλικρινές και παραμένει ενδιαφέρον. Τη μια μέρα θέλω να κάνω κάτι σκοτεινό και techno και το κάνω. Την επόμενη, θέλω να 'παίξω' με άλλους όρους και μου βγαίνει κάτι πολύ πιο light.
—Πώς αποφάσισες να ασχοληθείς με την παραγωγή ηλεκτρονικής μουσικής και πώς κυνήγησες το όνειρό σου;
Πάντα ένιωθα πως η μουσική ήταν πολύ σημαντική για μένα. Η ανάγκη μου αυτή είναι σχεδόν εγωιστική, το να κάνω μουσική είναι ανάλογο του ότι χρειάζομαι οξυγόνο και τροφή για να ζήσω. Σπούδασα sound engineering, γιατί ήθελα να εμβαθύνω και να καταλάβω πώς ακριβώς λειτουργεί ο ήχος, να έχω ολοκληρωμένες γνώσεις πάνω στο αντικείμενο.
—Ηχογραφείς ως AFFKT τα τελευταία 8 χρόνια. Πώς και πόσο έχει αλλάξει και εξελιχθεί η προσωπικότητα κι ο ήχος σου όλον αυτό τον καιρό;
Ο ήχος μου έχει ωριμάσει σε πολλές κατευθύνσεις. Πριν ξεκινήσω ως AFFKT έκανα Drum & Bass για κάποια χρόνια, παρέα με τον φίλο μου τον Ibrah, ως ‘Malsum’. Ουσιαστικά, ασχολούμουν και με τα δύο στυλ για αρκετό καιρό. Η παλέτα χρωμάτων του AFFKT έχει κι αυτή εξελιχθεί μέσα στα χρόνια. Ακολουθώ διάφορες μουσικές διαδρομές κι ακόμη κι όταν σκέφτομαι πως θα ήταν καλό να κυκλοφορήσω κάτι που έχει μεγαλύτερες πιθανότητες να είναι επιτυχημένο εμπορικά, φροντίζω να το κάνω με τους δικούς μου όρους. Έτσι είναι και πιο ειλικρινές και παραμένει ενδιαφέρον. Τη μια μέρα θέλω να κάνω κάτι σκοτεινό και techno και το κάνω. Την επόμενη, θέλω να ‘παίξω’ με άλλους όρους και μου βγαίνει κάτι πολύ πιο light. Δεν ξέρω πώς ακριβώς έχει αλλάξει, ή εξελιχθεί η προσωπικότητά μου μέσα από αυτή τη διαδικασία, ξέρω όμως πως έχω μάθει πολλά όλα αυτά τα χρόνια κι ότι μέσα μου νιώθω ζωντανό εκείνο το γεμάτο περιέργεια παιδί που θέλει απλά να κάνει και να παίζει μουσική.
—Είσαι αντιπροσωπευτικό δείγμα ενός ιδιαίτερου ήχου που δεν εγκλωβίζεται σε συγκεκριμένα είδη, βγάζοντας εκεί έξω κομμάτια που πάντα έχουν να πουν μια ιστορία.
Χαίρομαι πολύ που το νιώθεις και που ‘περνάει’ σε σένα, αλλά θέλω να ξέρεις πως δεν υπάρχει κάποιο πλάνο πίσω από αυτό. Το μόνο που θα μπορούσα να πω με σιγουριά είναι πως η εμπειρία μου έχει δείξει πως είναι πάντα καλό να εξηγείς σωστά αυτό που κάνεις. Όπως πολύ συχνά λέω, δε θέλω να μπερδεύω τον ακροατή, θέλω να είμαι ειλικρινής με τον εαυτό μου και να νιώθω ελεύθερος δημιουργικά.
—Η μουσική σου προδίδει έναν άνθρωπο που είναι τελειομανής, δύσκολα βρίσκεις έναν ήχο που να έχει μπει κατά λάθος, ή που είναι περιττός. Συγχρόνως, είναι εμφανέστατο το ότι θα μπορούσες να ηχογραφήσεις κομμάτια που θα ήταν πιο εμπορικά, η ευκολοχώνευτα, όμως δεν το κάνεις! Γιατί διάλεξες αυτόν το δύσκολο δρόμο;
Ναι, έχεις δίκιο, θέλω να είμαι απόλυτα σίγουρος για ένα κομμάτι όταν το τελειώνω, ακόμα κι όταν πιέζομαι χρονικά... έχω τα κόλπα να το ξεπερνάω κι αυτό (γελάει). Το να κάνω κάτι για να βγάλω περισσότερα χρήματα δε με ενδιαφέρει καθόλου. Όπως είπαμε και πριν, θέλω ο AFFKT να παράγει μουσική με τη μεγαλύτερη δυνατή καλλιτεχνική ελευθερία. Κάποια στιγμή στην καριέρα μου έκανα άλλα projects τα οποία μου έδιναν τα χρήματα που πλήρωναν τους λογαριασμούς, ώστε να έρθει αυτή η μέρα που η μουσική μου θα ήταν όσο πιο ειλικρινής γίνεται.
—Οι περισσότεροι υποστηρίζουν πως λίγα απομένουν να ανακαλυφθούν στην (ηλεκτρονική) μουσική, η παρθενογένεση έχει σταματήσει να υπάρχει. Το πιστεύεις αυτό;
Δεν το πιστεύω, υπάρχει ένας απέραντος κόσμος πραγμάτων που περιμένει να ανακαλυφθεί. Η μουσική, γενικά, και όχι μόνο η ηλεκτρονική μουσική, ήταν πάντα άρρηκτα συνδεδεμένη με την τεχνολογία και ζούμε σε μια εποχή που όλο και περισσότερος κόσμος αποκτά καθημερινά πρόσβαση στην τεχνολογία. Έτσι, οι άνθρωποι με τις καλές ιδέες και την ανάγκη για έκφραση των συναισθημάτων τους θα είναι όλο και περισσότεροι στο μέλλον.
Η μουσική, γενικά, και όχι μόνο η ηλεκτρονική μουσική, ήταν πάντα άρρηκτα συνδεδεμένη με την τεχνολογία και ζούμε σε μια εποχή που όλο και περισσότερος κόσμος αποκτά καθημερινά πρόσβαση στην τεχνολογία. Έτσι, οι άνθρωποι με τις καλές ιδέες και την ανάγκη για έκφραση των συναισθημάτων τους θα είναι όλο και περισσότεροι στο μέλλον.
—Ποιά είναι η φιλοσοφία της δισκογραφικής εταιρίας σου, της Sincopat; Πόσο πολύ πρέπει να ψάξεις, ώστε να βρεις κομμάτια να κυκλοφορήσεις που ανταποκρίνονται στα standards σου;
Δε μας επηρεάζουν καθόλου τα hypes και δεν κολλάμε σε κάποιο συγκεκριμένο στυλ. Τα standards μου είναι να έχουν να ‘πουν’ κάτι το ιδιαίτερο, χωρίς να ψάχνουμε αυτό που είναι της μόδας, εκείνη τη στιγμή. Ναι, μπορεί να συμβαδίζουμε σε φάσεις με αυτό που βρίσκεται στον αφρό και ακούγεται πιο πολύ, όμως δεν είναι συνειδητό. Ιδανικά, θα ήθελα στο μέλλον να ακούν οι άνθρωποι τη μουσική που κυκλοφορήσαμε και να τη θεωρούν διαχρονική.
—Είσαι, επίσης, ο ιδιοκτήτης του Pobla Mastering and Mixing studio, το οποίο ευθύνεται για το post production κάποιων από τα καλύτερα κομμάτια που κυκλοφορούν. Στην εποχή του απόλυτου ‘do it yourself’ στην ηλεκτρονική μουσική, πώς αποφάσισες να το κάνεις αυτό; Πόσο σωστό, ή λάθος είναι για κάποιον να το κάνει ο ίδιος σπίτι του κατεβάζοντας απλά ένα mastering program από το internet;
Όπως όλα τα όμορφα πράγματα στη ζωή, ούτε αυτό το είχα προγραμματίσει, απλά έγινε. Πάντα ήθελα οι δουλειές μου να έχουν όλο και καλύτερο ήχο κι αυτό το συναίσθημα κι η ενέργεια έγιναν εταιρία. Η Pobla δεν είναι μόνο εγώ, αλλά και ο Inaki με τον Camilo είναι μέρος αυτού κι όλοι μαζί ένα μικρό κομμάτι του, αφού η οικογένειά μας μεγαλώνει συνεχώς λόγω του όγκου της δουλειάς που κάνουμε. Σεβόμαστε όλες τι επιλογές που έχει κάποιος πάνω σ’ αυτό το κομμάτι, αλλά εμείς είμαστε εδώ για να βοηθήσουμε τη δουλειά των ανθρώπων να ακούγεται καλύτερη. Πιστεύουμε πως το mixing και το mastering υποδεικνύουν πως τις περισσότερες φορές αυτός που το κάνει χρειάζεται να πάρει σημαντικές καλλιτεχνικές αποφάσεις που έχουν να κάνουν με την ηχητική του εικόνα του κομματιού. Άρα, δεν είναι τόσο απλό.
—Ζητούν τη γνώμη σας για τα κομμάτια τους, ή απλά χρησιμοποιούν τις υπηρεσίες σας;
Κάποιες φορές τη ζητούν, ναι. Μάλλον εμπιστεύονται τις γνώσεις μας, την ακουστική των studios μας και τα μηχανήματα που χρησιμοποιούμε. Η εταιρία μας είναι σχετικά καινούρια, όμως έχουμε κάνει περίπου 6000 masterings και 1500 mixes.
—Η Ισπανία έχει γίνει μια από τις πιο σημαντικές και επιδραστικές χώρες στο χώρο της ηλεκτρονικής μουσικής. Φοβερά φεστιβάλ, DJs/παραγωγοί, συγκροτήματα, δισκογραφικές...
Δεν είναι μόνο ένα το συστατικό που βοηθά τη μουσική σκηνή να μεγαλώνει συνεχώς στην Ισπανία, πάντα είχαμε πολύ σημαντική μουσική παράδοση. Παλιότερα, οι άνθρωποι έτειναν στο να υποστηρίζουν και να θεωρούν ότι είναι καλύτεροι οι καλλιτέχνες εκτός χώρας, όπως και στο ποδόσφαιρο. Σήμερα υπάρχει ένα πολύ δυνατό και δεμένο δίκτυο από μουσικούς/παραγωγούς, εταιρίες, promoters και clubs. Η Ίμπιζα επηρεάζει πολύ, επίσης, αν και σε εμάς φαίνεται σαν μια άλλη χώρα. Πολλοί Ισπανοί καλλιτέχνες έγιναν παγκόσμια γνωστοί πολύ πρόσφατα κι αυτό βοηθάει πολύ, πιστεύω, και θα βοηθήσει και τις γενιές που θα ακολουθήσουν.
—Η Ισπανία, όπως και η Ελλάδα, χτυπήθηκε άσχημα από την οικονομική κρίση. Έχει επηρεαστεί η δουλειά σου και η ζωή σου;
Ναι, έχουμε πολλά κοινά σημεία και στοιχεία με την Ελλάδα και βρίσκω πως και η συμπεριφορά των ανθρώπων είναι κοινή. Κανείς δεν έμεινε ανεπηρέαστος από την κρίση. Έκλεισαν πολλά clubs κι επιχειρήσεις και ο αντίκτυπος ήταν μεγάλος και στους καλλιτέχνες και στις δισκογραφικές.
—Είσαι αισιόδοξος για το μέλλον της Ευρώπης, όταν καθημερινά βλέπουμε και βιώνουμε τόσα πολλά δυσάρεστα πράγματα όπως π.χ. το θέμα των προσφύγων, τις επιθέσεις στο Παρίσι, το επίπεδο φτώχειας να ανεβαίνει, την παντελή έλλειψη εμπιστοσύνης στους πολιτικούς...
Θέλω να είμαι αισιόδοξος, ναι. Θα ήθελα να δω τις Βόρειες Ευρωπαϊκές χώρες να εστιάζουν στα κοινά στοιχεία που μοιραζόμαστε κι όχι σ’ αυτά που μας χωρίζουν. Όπως, επίσης, και οι χώρες του Νότου θα έπρεπε να έχουν ειλικρινείς πολιτικούς και αλληλεγγύη. Πρέπει να κατανοήσουμε πως στον κόσμο που ζούμε σήμερα, όλοι συνδεόμαστε μεταξύ μας με τον ένα, ή τον άλλο τρόπο. Δεν είμαι πολύ σίγουρος για το ποιό θα είναι το επόμενο βήμα στην ανθρώπινη εξέλιξη, αλλά πραγματικά ελπίζω να προέλθει μέσα από το σεβασμό και τη συγχώρεση.
—Τι να περιμένουμε από εσένα στο άμεσο μέλλον;
Κυκλοφορεί το νέο μου άλμπουμ, το οποίο πιστεύω πως είναι πολύ πλούσιο/πολύχρωμο ηχητικά και αισιόδοξο. Θα ακολουθήσουν κάποια EPs τα οποία είναι ήδη έτοιμα και έχω ως προτεραιότητα το στήσιμο του live μου, παρέα με τον Sutja Gutiérrez. Στην Sincopat θα κάνουμε ένα βήμα μπροστά μέσα στο ’16 κυκλοφορώντας συγκλονιστική μουσική από καλλιτέχνες που έχουμε ήδη υπογράψει. Σε προσωπικό επίπεδο, ελπίζω να έχω περισσότερο χρόνο για μένα και την οικογένειά μου.
σχόλια