Η περίπτωση της Τζόντι Φόστερ

Η περίπτωση της Τζόντι Φόστερ Facebook Twitter
"Αγαπώ το θέατρο. Αλλά δεν είμαι βέβαιη αν μου ταιριάζει. Όλα εκείνα που άλλοι αγαπούν στο θέατρο, το ότι κάθε βράδυ η παράσταση δεν είναι ίδια και ο αυθορμητισμός, όλα αυτά εμένα με τρομάζουν."
0

Πως είναι δυνατόν να ξεπεράσει κανείς έναν ρόλο στο αριστουργηματικό Η Αλίκη δεν μένει πια εδώ (1974) του Μάρτιν Σκορσέζε, στην ηλικία των 12 ετών; Μα φυσικά κλέβοντας την παράσταση, και μαζί μια υποψηφιότητα για Όσκαρ, στην επόμενη ταινία του Σκορσέζε Ο Ταξιτζής (1976) στα 13. Η κινηματογραφική πορεία της Τζόντι Φόστερ υπήρξε σταθερά ανοδική κι ιδιαιτέρως ενδιαφέρουσα, ακόμα κι αν ο τελικός της προορισμός ήταν κάπως ασαφής, ειδικά για την ίδια. 

 

Η Τζόντι Φόστερ γεννήθηκε στο Λος Άντζελες το 1962 και μεγάλωσε με την μητέρα της (και ένα ολόκληρο χωριό τεχνικών κινηματογράφου) από το ένα κινηματογραφικό σετ στο άλλο με διαλείμματα για το σχολείο. Πλέον στα 53 η ίδια δηλώνει ότι δεν μπορεί να θυμηθεί καν την εποχή πριν γίνει ηθοποιός, παρότι δεν θεωρεί εαυτόν γεννημένη περφόρμερ. 

Η περίπτωση της Τζόντι Φόστερ Facebook Twitter
Στο Γέηλ σπούδασε λογοτεχνία και ισχυρίζεται πως ακόμη και σήμερα προσεγίζει τους ρόλους της μέσω του γραπτού λόγου, της πλοκής και της εικόνας, με άλλα λόγια σαν σκηνοθέτης.

"Ένα μέρος της επιθυμίας μου να επιστρέψω στην δουλειά οφειλόταν στο ότι ήθελα να περιστοιχίζομαι από αυτούς τους ανθρώπους που με μάθαιναν πράγματα και έπιναν άθλιο καφέ στις τρεις το πρωί ενώ κυκλοφορούσαμε φορώντας μπικίνι στην καρδιά του χειμώνα. Με κάποιον τρόπο αυτό έμοιαζε με πραγματική ζωή. Έμοιαζε περισσότερο με την πραγματική ζωή απ' ότι η ζωή μου."

 

Στα τέλη της δεκαετίας του 1980 ξεκίνησε μια ξέφρενη πορεία με συμμετοχές σε ταινίες που της απέφεραν μεταξύ άλλων δύο Όσκαρ καλύτερης ηθοποιού, για τις ταινίες Οι Κατηγορούμενοι (1988) και η Σιωπή των Αμνών (1991), και έκανε το ντεμπούτο της ως σκηνοθέτιδα με την ταινία Ο μικρός Κυριος Τέϊτ (1991). Λίγο μετά την τέταρτη οσκαρική υποψήφιότητα της το 1995 για την ερμηνεία της στο Νελλ, η Φόστερ σκηνοθέτησε την δεύτερη ταινία της Πίσω στο Σπίτι για τις Διακοπές (1995), με την Χόλυ Χάντερ και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ. Πλέον η Τζοντι Φόστερ έχει επιλέξει να βρίσκεται πίσω από την κάμερα, προτιμώντας να βλέπει παρά να την βλέπουν.  

 

Τώρα ετοιμάζεται για την κυκλοφορία της τέταρτης ταινίας της ως σκηνοθέτις, την δραματική ταινία Money Monster που θυμίζει τις δημιουργίες του Σίντνεϋ Λιούμετ. Στην συζήτηση που είχε με την λαμπρή νέα ηθοποιό και υποψήφια για Όσκαρ Σίρσα Ρόναν για το Interview η Φόστερ δήλωσε: "Πρόκειται για μια μεγάλη, mainstream ταινία, όπου πρωταγωνιστούν ο Τζορτζ Κλούνεϊ και η Τζούλια Ρόμπερτς. Όμως για εμένα στην πραγματικότητα είναι μια αφήγηση σχετικά με τους ανθρώπους και τον χαρακτήρα. Όλα τα άλλα υπάρχουν για να εξυπηρετήσουν αυτόν τον όμορφο πυρήνα ή ιστορία ανάμεσα στους δύο αυτούς ανθρώπους, που εξερευνά τις μεγαλύτερες αλήθειες: γιατί συνδυάζονται τα χρήματα με την αξία." 

 

Η περίπτωση της Τζόντι Φόστερ Facebook Twitter
"Δεν μεγάλωσα θέλοντας να γίνω ηθοποιος. Δεν θυμάμαι ποτέ να μην είμαι ηθοποιός. Δεν πιστεύω όμως ότι διαθέτω την κατάλληλη προσωπικότητα. Δεν είμαι πολύ εξωστρεφής..."

  

Στην ερώτηση για το πως τα καταφέρνει να διαχειρίζεται τον χρόνο και τις δουλειές της απάντησε: "Είτε είσαι εστιασμένος είτε κάνεις πολλά πράγματα ταυτόχρονα. Εγώ είμαι άνθρωπος που εστιάζει απόλυτα σε αυτό που κάνει. Προτιμώ να μην παίζω στην ταινία που σκηνοθετώ. Βέβαια πιστεύω επίσης πως ως ηθοποιός μαθαίνεις να πατάς έναν διακόπτη για γρήγορη ενεργοποίηση και απενεργοποίηση και κατά κάποιον τρόπο απομονώνεις κάθε δραστηριότητα. Μαθαίνεις να διευκολύνεις την κάμερα και τους άλλους ηθοποιούς, να προσέχεις που είναι το μικροφωνο και το σημάδι σου και να είσαι σε θέση να επαναλαμβάνεσαι κάποιες φορές. Υπάρχει λοιπόν μια πλευρά σου που είναι τελείως αφοσιωμένη στην σκηνή και μια άλλη που κοιτάζει τι συμβαίνει τριγύρω και παρακολουθεί." 

 

Η Σίρσα τώρα κάνει πρόβες για μια θεατρική παράσταση ενώ η μόνη εμπειρία της Τζόντι από θέατρο ήταν σε σχολικές παραστάσεις. Άραγε οι συμμαθητές της ένιωθαν παράξενα που έπαιζαν δίπλα σε κάποια που είχε στο ενεργητικό της τόσο μεγάλες κινηματογραφικές επιτυχίες ήδη από την προεφηβεία; "Δεν φαίνονταν να νιώθουν άβολα. Ίσως επειδή ήταν 18 χρονών και τόσο σίγουροι για τον εαυτό τους. Αλλά ήταν μια περίεργη περίοδος της ζωής μου και μια παράξενη εμπειρία. Με έκανε να σκεφτώ "Πω πω, δεν ξέρω αν θέλω να το ξανακάνω αυτό ποτέ." Και αγαπώ το θέατρο. Αγαπώ να πηγαίνω. Αγαπώ την εμπειρία του θεάτρου. Αλλά δεν είμαι βέβαιη αν μου ταιριάζει. Νομίζω πως τότε [στις σχολικές παραστάσεις] μου έλειπαν όλα αυτά τα υπέροχα πράγματα...μου έλειπε ο έλεγχος που έχεις στα φιλμ, και μου έλειπε το να πω την ατάκα σωστά, πραγματικά σωστά, έτσι όπως ελπίζεις ότι θα το δούνε οι θεατές. Όλα εκείνα που άλλοι αγαπούν στο θέατρο, το ότι κάθε βράδυ η παράσταση δεν είναι ίδια και ο αυθορμητισμός, όλα αυτά εμένα με τρομάζουν."

 

Η περίπτωση της Τζόντι Φόστερ Facebook Twitter
 

 

Η Τζόντι Φόστερ δεν ονειρεύτηκε ποτέ να γίνει ηθοποιός, γιατί πολύ απλά η υποκριτική ήταν η καθημερινότητα της. Όπως λέει και η ίδια: "Δεν μεγάλωσα θέλοντας να γίνω ηθοποιος. Δεν θυμάμαι ποτέ να μην είμαι ηθοποιός. Δεν πιστεύω όμως ότι διαθέτω την κατάλληλη προσωπικότητα. Δεν είμαι πολύ εξωστρεφής. Δεν θέλω να χορεύω στα τραπέζια και να κάνω μιμήσεις. Νομίζω ότι ο τρόπος που το προσεγγίζω είναι το να αγαπώ τις ιστορίες. Αυτή ήταν η πρώτη μου αγάπη, οι λέξεις. Οι λέξεις και η ιστορία και πως να δημιουργώ εικόνες. Φαντάζομαι πως το προσεγγίζω όλο ως σκηνοθέτης. Νομίζω ότι ταιριάζει πολύ περισσότερο με την ψυχοσύνθεση μου να είμαι σκηνοθέτης, έτσι αυτό έχει πια επηρεάσει την υποκριτική μου."

 

Μετά από 41 χρόνια στο προσκήνιο σκοπεύει να συνεχίσει αδιάλλειπτα να δηλώνει παρούσα στο σινεμα;  "Έχω κάνει κάποια διαλείμματα μέσα στα χρόνια, που και που εξαντλούμαι." Από παιδί όμως όταν έσβηναν τα φώτα και οι κάμερες εκείνο που επιθυμούσε ήταν να επιστρέψει στο σετ:  "Ένα μέρος της επιθυμίας μου να επιστρέψω στην δουλειά οφειλόταν στο ότι ήθελα να περιστοιχίζομαι από αυτούς τους ανθρώπους που με μάθαιναν πράγματα και έπιναν άθλιο καφέ στις τρεις το πρωί ενώ κυκλοφορούσαμε φορώντας μπικίνι στην καρδιά του χειμώνα. Με κάποιον τρόπο αυτό έμοιαζε με πραγματική ζωή. Έμοιαζε περισσότερο με την πραγματική ζωή απ' ότι η ζωή μου." 

 

Στοιχεία από το Interview

 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Η φιγούρα της Μελίνας με τρόμαζε και με έλκυε ταυτόχρονα»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ευριπίδη Σαμπάτη

Μυθολογίες / «Η φιγούρα της Μελίνας με τρόμαζε και με έλκυε ταυτόχρονα»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ευριπίδη Σαμπάτη

Ο τραγουδοποιός Ευριπίδης Σαμπάτης επιλέγει 10 ταινίες, καθεμιά απ' τις οποίες για διαφορετικούς λόγους τον ταρακούνησαν τόσο που η ζωή του δεν ήταν ποτέ πια η ίδια.
Είδαμε το «Juror#2» του Κλιντ Ίστγουντ και είναι η καλύτερη αμερικανική ταινία της χρονιάς

Οθόνες / To «Juror#2» του Κλιντ Ίστγουντ είναι η καλύτερη αμερικανική ταινία της χρονιάς

Αλλά δυστυχώς δεν θα προβληθεί στις κινηματογραφικές αίθουσες, επειδή οι υπεύθυνοι του στούντιο θεωρούν ότι το ενήλικο σινεμά αυτού του τύπου ανήκει στις streaming πλατφόρμες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά

Οθόνες / Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά μόλις κυκλοφόρησε

Τα κείμενα του Φώντα Τρούσα για τις «βαθιά υποτιμημένες ταινίες που απελευθέρωσαν τη ματιά του θεατή από την οικογενειακή τηλεοπτική εικόνα, απενοχοποιώντας περαιτέρω το γυμνό» και για τον underground και τον πειραματικό ελληνικό κινηματογράφο κυκλοφορούν σε ένα μοναδικό, κυριολεκτικά, βιβλίο, από τα LiFO Books.
M. HULOT
Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό νέο ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό ντοκιμαντέρ

Ένα νέο ντοκιμαντέρ εξετάζει και αμφισβητεί όλα όσα νομίζουμε ότι γνωρίζουμε για τη διαβόητη φιγούρα, παρουσιάζοντας για πρώτη φορά ηχογραφημένες συνομιλίες του σε διάστημα είκοσι ετών.
THE LIFO TEAM
Τα γεγονότα της ζωής

Οθόνες / Κασσαβέτης, Σκορσέζε, Ερίθε: 10 άχαστες προβολές στο φετινό Πανόραμα

Πρεμιέρες, παράλληλες εκδηλώσεις, αφιερώματα: Από τις 21 ως τις 27 Νοεμβρίου, οι κινηματογράφοι Τριανόν, Newman και Στούντιο φιλοξενούν το μακροβιότερο αθηναϊκό κινηματογραφικό φεστιβάλ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Οθόνες / Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Ο αγαπημένος Έλληνας σκηνοθέτης ξεδίπλωσε σημαντικές στιγμές από τη ζωή και την πορεία του και αφηγήθηκε πολύτιμες ιστορίες που διαμόρφωσαν το queer σινεμά του στο φετινό Iconic Talks Powered by Mastercard που πραγματοποιήθηκε στο 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Τα δέκα αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

Μυθολογίες / Τα 10 αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

«Κάθε φορά που το βλέπω προσπαθώ να καταλάβω πώς έχει οργανωθεί αυτό το χάος»: Ο Αλέξανδρος Βούλγαρης μάς καλεί να ανακαλύψουμε δέκα animation διαφορετικών τεχνικών, που τον έχουν επηρεάσει βαθιά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Οθόνες / 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Η Fischer, επίσημος χορηγός των Βραβείων Κοινού εδώ και μια δεκαετία, στήριξε για μία ακόμη χρονιά τον θεσμό, απονέμοντας πέντε βραβεία στις ταινίες που συγκέντρωσαν τις περισσότερες ψήφους των θεατών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου «Game of Thrones» συνεχίζεται

Οθόνες / «Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου Game of Thrones συνεχίζεται

Η σειρά του HBO, που παίρνει τη σκυτάλη από το πραγματικά αξιόλογο «Penguin», προσπαθεί να επικαλεστεί τη συνταγή του μεγάλου hit του καναλιού και ξεστρατίζει από το ατμοσφαιρικό σύμπαν του Ντενί Βιλνέβ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι θρυλικοί boomers του 65ου φεστιβάλ θεσσαλονίκης

Pulp Fiction / Οι θρυλικοί boomers του 65ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Ρέιφ Φάινς, Ζιλιέτ Μπινός, Ματ Ντίλον: Oι διάσημοι, σχεδόν συνομήλικοι ηθοποιοί που τιμήθηκαν με Χρυσό Αλέξανδρο και έδειξαν με τις διαφορετικές επιλογές τους ισάριθμα σίκουελ στην καριέρας τους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Οθόνες / «Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Ένα έπος δράσης και χαρακτήρων που κυλά θεαματικά, ουσιαστικά, υπερβολικά, συγκινητικά, χορταστικά και εμφατικά, όπως όλοι οι υποψήφιοι θεατές αναμένουν εδώ και πολύ καιρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η πιο διάσημη υπόθεση «απαγωγής από εξωγήινους» αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Οθόνες / Η απαγωγή του αιώνα αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Παρότι συμμετείχε στο σενάριο του ντοκιμαντέρ «The Manhattan Alien Abduction», η Λίντα Ναπολιτάνο που ισχυρίζεται ότι απήχθη από εξωγήινους στο κέντρο του Μανχάταν προ 35ετίας μηνύει την πλατφόρμα για αθέτηση της συμφωνίας τους.
THE LIFO TEAM