ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

Η «Πλανωδία» του Σείριου Σαββαΐδη είναι ένα παράξενο άλμπουμ που δεν μοιάζει με τίποτα απ' όσα έχεις μέχρι τώρα ακούσει

Η «Πλανωδία» του Σείριου Σαββαΐδη είναι ένα παράξενο άλμπουμ που δεν μοιάζει με τίποτα απ' όσα έχεις μέχρι τώρα ακούσει Facebook Twitter
Η «Πλανωδία» είναι τόσο πέρα και τόσο έξω απ’ οτιδήποτε αναμένεις σήμερα ν’ ακούσεις στη χώρα, ώστε το μόνο που σου μένει είναι ν’ αρχίσεις να ρωτάς, να παραμιλάς και ν’ ακούς αποσβολωμένος.
0

Μπορεί να είχαν φθάσει στ’ αυτιά μου, περιστασιακά και… από ’δω κι από ’κει, τραγούδια τού Σείριου Σαββαΐδη (είτε με τους Μωβάστρο, είτε προσωπικά του) ήταν, όμως, η «Πλανωδία» του εκείνη που με χτύπησε κατακούτελα, όταν την πρωτάκουσα στο bandcamp το περασμένο φθινόπωρο.

Τι «δροσούλα», τι «καθάριο νερό» ήταν εκείνο; Τι αντίδοτο στην ανοησία και το ανυπόφορο λέγε-λέγε; Και δεν αναφέρομαι στην τραγουδιστική ανοησία σώνει και καλά, μα στη γενικότερη. Στα φληναφήματα που διαχέονται σε ανυπολόγιστες ποσότητες στην κανονική και ψηφιακή ζωή, σκεπάζοντας κάτω από τους τόνους τής βλακείας τις λίγες (πάντα ήταν λίγες) διαυγείς και αμόλυντες φωνές. Μια τέτοια διαυγής και αμόλυντη φωνή είναι κι αυτή του Σείριου Σαββαΐδη, που πηγάζει από τα ρουμάνια του Παγγαίου, για να χυθεί στο πέλαγο… πλημμυρίζοντας τη χώρα.

Βγάζοντας λοιπόν από πάνω του, και από μέσα του, όλα τα ωραία περιττά των προηγούμενων άλμπουμ, ο Σαββαΐδης επιλέγει για την «Πλανωδία» να μείνει μόνος του, απογυμνωμένος... ένας... εκείνος, με τη φωνή και την κιθάρα του.

Το εύχομαι δηλαδή. Αλλιώς, κακό του κεφαλιού μας. Ο δίσκος-δίσκος μπορεί να έχει τυπωθεί σε λίγα διάφανα αντίτυπα (198 τον αριθμό) από την G.O.D. Records –ίσα-ίσα για τους ανθρώπους, που εξακολουθούν ν’ ανατριχιάζουν από ένα πλαστικό (σαν κι αυτό) που περιστρέφεται σ’ ένα πλατώ–, όμως διατίθεται για ακρόαση, εδώ και μήνες, στο διαδίκτυο. Οπότε μικρό το κακό… Αυτοί, οι πολλοί, οι περισσότεροι, που θα ενδιαφερθούν να τον ακούσουν, θα τον ακούσουν. Πριν προχωρήσω, λοιπόν, στα πιο μέσα να πω το επιβαλλόμενο «εύγε» στην G.O.D., για την ανοιχτή κεραία και την επακόλουθη βινυλιακή επιλογή. Η «Πλανωδία» δεν είναι ένα άλμπουμ με ημερομηνία λήξεως και γι’ αυτό έπρεπε –με κάθε κόστος και πάση θυσία– να αποκρυσταλλωθεί στο χρόνο. Έγινε.

Είναι πολλοί εκείνοι που θ’ αρχίσουν να αναρωτιούνται σε σχέση με τον Σαββαΐδη. Πώς, από πού ορμώμενος, με τι «μπαγκάζια», ποιες αναφορές, ποια πορεία, ποιες σπουδές; Όλα τούτα, όμως, δεν είναι τίποτ’ άλλο από το ένα και μοναδικό… εκείνο που δεν μπορεί να οριοθετηθεί. Η «Πλανωδία» είναι τόσο πέρα και τόσο έξω απ’ οτιδήποτε αναμένεις σήμερα ν’ ακούσεις στη χώρα, ώστε το μόνο που σου μένει είναι ν’ αρχίσεις να ρωτάς… να παραμιλάς… και ν’ ακούς αποσβολωμένος.

Έτσι, και παρά το γεγονός πως οι προηγούμενες παρουσίες του Σαββαΐδη στην άυλη δισκογραφία μπορεί να εξηγήσουν πολλά, δεν μπορεί να εξηγήσουν τα πάντα. Το «τι» και το «πώς», εννοώ, της επιμέρους αφαίρεσης και κατόπιν της σύνθεσης όλων εκείνων που απομένουν προς μια χθόνια και ταυτοχρόνως υπερκόσμια προσευχή.

Η «Πλανωδία» του Σείριου Σαββαΐδη είναι ένα παράξενο άλμπουμ που δεν μοιάζει με τίποτα απ' όσα έχεις μέχρι τώρα ακούσει Facebook Twitter
Η «Πλανωδία» δεν είναι ένα άλμπουμ με ημερομηνία λήξεως και γι’ αυτό έπρεπε –με κάθε κόστος και πάση θυσία– να αποκρυσταλλωθεί στον χρόνο. Φωτό: Dimitris Fatisis

Βγάζοντας λοιπόν από πάνω του, και από μέσα του, όλα τα ωραία περιττά των προηγούμενων άλμπουμ (τα κρουστά, το ακορντεόν, τις ηλεκτρικές κιθάρες, μα ακόμη κι εκείνο τον ανατριχιαστικό άσκαυλο), ο Σαββαΐδης επιλέγει για την «Πλανωδία» να μείνει μόνος του, απογυμνωμένος… ένας… εκείνος, με τη φωνή και την κιθάρα του.

Επιλέγει, με άλλα λόγια, το ελάχιστο και απολύτως απαραίτητο, αλλά εκφραστικώς τόσο πλήρες, προκειμένου να ανιχνεύσει το μέγιστο – μια μυστική/μουσική διαδρομή, που θα τον μεταφέρει σ’ έναν φασματικό κόσμο ιερής και πέρα για πέρα ελληνικής αρχαιοπρέπειας. Αυτός είναι ο στόχος του. Και αυτόν τον στόχο επιτυγχάνει με τη φωνή και την κιθάρα του, τα δικά του τραγούδια, και βεβαίως με τις τρεις μη-δικές του επιλογές. Τις σπάνιας ομορφιάς μελοποιήσεις-αποδόσεις δύο δημοτικών («Μάγισσα», «Θαλασσάκι μου»), όπως και της «Ξανθούλας» του Διονυσίου Σολωμού. (Μπορεί τα συγκεκριμένα τραγούδια να τα έχουμε ακούσει πάμπολλες φορές, αλλά ποτέ όπως τώρα).

Η «Πλανωδία» του Σείριου Σαββαΐδη είναι ένα παράξενο άλμπουμ που δεν μοιάζει με τίποτα απ' όσα έχεις μέχρι τώρα ακούσει Facebook Twitter

Και αν οι versions των δημοτικών, όπως και η εφηβική ομορφιά της «Ξανθούλας», δείχνουν τις ρίζες της τραγουδοποιίας του Σαββαΐδη, υπάρχουν τα τέσσερα ολοδικά του tracks, η «Ανεμέλια», το «Ηλιοτρόπαια», το «Άγουρο κλίμα» και ο «Πραματευτής» που έρχονται να επιτείνουν και να ενδυναμώσουν την αρχική πεποίθηση – τον στόχο του, εννοούμε, έτσι όπως τον περιγράψαμε πιο πάνω.

Τι μουσικές έχει ακούσει ο Σαββαΐδης; Τα σπαράγματα της αρχαίας ελληνικής μουσικής είναι ελάχιστα, οι συνθετικοί αναστοχασμοί πάνω σ’ αυτά επαρκείς, υπάρχει πάντα η βυζαντινή μουσική, το ακριτικό και το δημοτικό τραγούδι, υπάρχει η λεγόμενη «παλαιά μουσική», το medieval και το loner folk του ’60 και του ’70, το ελληνικό τραγούδι (το έντεχνο και όλα τα υπόλοιπα). Σαφείς υπαινιγμοί από πολλά εντοπίζονται στην «Πλανωδία», όμως το καθοριστικό δεν είναι τούτο. Εκείνο που προέχει, στην περίπτωσή μας, είναι το άλεσμα των όποιων αναφορών και η τόσο προσωπική, όσο και γοητευτική συνισταμένη τους.

Σ’ αυτή τη μοναδική διαδρομή, που έχει αποφασίσει να κάνει, ο Σείριος Σαββαΐδης θα βρει στο δρόμο του ελάχιστους συνταξιδιώτες. Ο μόνος που έρχεται τώρα στο νου μου είναι ο διαλυμένος hippie MIJ, ο yodeling astrologer, που ξεκίνησε το ταξίδι του προς το χάος το 1969 και ακόμα πηγαίνει…

 

Η «Πλανωδία» του Σείριου Σαββαΐδη είναι ένα παράξενο άλμπουμ που δεν μοιάζει με τίποτα απ' όσα έχεις μέχρι τώρα ακούσει Facebook Twitter

 

 

Άγουρο κλίμα

Κάποτε ταξίδεψα στον ουρανό

σήκωνε η ψυχή μου πρίμο στεναγμό

λεύτερο υψώθηκε τ’ ανάστημα

σαν λευκό πουλί που μικρανάσταινα

κι εσύ μέγιστη Άρτεμις σαΐτευες

άτακτους πλανήτες και αγριοκόμητες

έλαμψε η σαΐτα σου και σάστισα 

κι εκεί δα λαβώθηκα κατάστηθα

Μια στιγμή πλανήθηκα στη λησμονιά

στο κενό στου κόσμου τα μεσάνυχτα

τ’ όνειρο μου λάβαρο μεσίστιο

το ταξίδι θρήνησα ολονύχτιο

τι μαντάτα φέρνεις τάχα θεριστή

πες του ανέμου το τραγούδι να μου πει

τα χρυσά μας τρόπαια του ήλιου

παίγνια στη βουλή τ’ ανεμομήλου

 

Τώρα πια μαραίνομαι στον κήπο σου

κάποτε θα κόψω αυτές τις ρίζες σου

π’ όμοια με ντύσαν στερφοχώραφο

κλίμα που ωριμάζει μα είναι άγουρο

κι όπως θα γκρεμίζεστε ένα-ένα

όνειρά μου ελάφια πληγωμένα

τόσο η καρδιά μου θ’ αλαφρύνει

που θε ν’ αγκαλιάσω τη Σελήνη

0

ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κοντσέρτο του Αρανχουέθ: Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από αυτό το κοντσέρτο;

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από το Κοντσέρτο του Αρανχουέθ;

Σχεδόν έναν αιώνα μετά τη δημιουργία του το «Κοντσέρτο του Αρανχουέθ» του Χοακίν Ροντρίγκο παραμένει η μουσική στην οποία όλοι με κάποιο τρόπο παραδινόμαστε. Η Ματούλα Κουστένη αποκρυπτογραφεί τη μελαγχολία, τη σπαρακτική μελωδία, τη δύναμη της κιθάρας και τη μοναδική του ενέργεια.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

The Review / Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος Γιάννης Τσιούλης aka Cartoon Dandy συζητούν για την πορεία και τα τελευταία βήματα στη μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία μιας από τις μεγαλύτερες ποπ σταρ της τελευταίας 15ετίας και για το πόσο relevant είναι σήμερα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ