Πάθος Πόθος Ποίηση

Πάθος Πόθος Ποίηση Facebook Twitter
Χάρης Βλαβιανός
0



1.

Εγκώμιο. Μεγαλώσαμε με τα περιοδικά. Πολλά περιοδικά (λογοτεχνικά, πολιτικά, ποικίλης ύλης, μουσικά) έκαναν το καλό να μας οδηγήσουν σε βιβλία, σε δίσκους βινυλίου, σε κινηματογραφικά αριστουργήματα, σε πολύβουα καφενεία, σε οδομαχίες, και, κυρίως, σε συναντήσεις. «Ιδεοδρόμιο», «Αντί», «Πολίτης», «Ντέφι», «Σύγχρονος Κινηματογράφος», «Σχολιαστής», αλλά και το εφήμερο «Αυγό» του Ρασούλη, η «Ανοιχτή Πόλη», το «Convoy», ο «Εκηβόλος», η «Λέξη», ο «Λεβιάθαν», η «Νήσος» κι ένα σωρό άλλα. Ήταν ένα μεγαλειώδες «μπουμ» των περιοδικών. Σχεδόν όλοι της παρέας γράφαμε στα περισσότερα από κείνα τα περιοδικά που διέπλαθαν μια γενιά με τους καλύτερους οιωνούς. Κάποιοι, μες στην νεανική και, μετέπειτα ώριμη, παραφορά μας βρήκαμε τρόπους να εκδώσουμε περιοδικά. Σήμερα, οι καιροί είναι ζόρικοι για τα περιοδικά και αξίζουν εύγε και μπράβο σε όσα επιμένουν να εκδίδονται και να μας προσφέρουν πολύτιμη ύλη. Ιδίως τα μακροβιότερα, που έδειξαν ότι με τη συνέπεια και την προσήλωση μπορείς να καταφέρεις πολλά. Το «Δέντρο» του Κώστα Μαυρουδή και του Τάσου Γουδέλη, το «Εντευκτήριο» του Γιώργου Κορδομενίδη, και η «Ποιητική» του Χάρη Βλαβιανού (ως συνέχεια της «Ποίησης» που εξέδιδε στη Νεφέλη ο Βλαβιανός) ανήκουν στα μακροβιότερα περιοδικά μας. Και όχι μόνο δεν γερνάνε, αλλά ανανεώνονται και πάντα μας εκπλήσσουν ευχάριστα. Επιπλέον, εμπνέουν και ενθαρρύνουν νεότερα περιοδικά να ξεπηδήσουν: το «Φρέαρ», το «Φρμκ», το «Νέο Πλανόδιο».

2.

Αρανίτσης. Στο πιο πρόσφατο, το #17 τεύχος, της «Ποιητικής», ο Ευγένιος Αρανίτσης συνεχίζει να εκπτύσσει την πολύπτυχη, πολυπρισματική, πολυσέλιδη μεταποιητική σύνθεσή του, που αρχικά είχε τον τίτλο F.I.L.M., ενώ τώρα «Μορφολογία». Πρόκειται για μια σύνοψη του λογοτεχνικού σύμπαντος, για μια περίληψη του κόσμου, όπως έλεγε η Μαρία Μήτσορα, όπου σχεδόν όλα τα λογοτεχνικά είδη συμπλέκονται ιδιοφυώς, αναμειγνύονται, λαμβάνουν μιαν ορισμένη, μεθοδικά οργανωμένη μορφή, η οποία συνδέει αναρίθμητες ιστορίες και stories που αντλούνται από μυθιστορήματα, από φιλοσοφικά έργα, από κινηματογραφικές ταινίες, από ποιητικές συλλογές, από επιστημονικά πονήματα και από προσωπικές αναμνήσεις, όνειρα, διαθέσεις, ρεμβασμούς. Γράφει ο Αρανίτσης: «Η γλώσσα ήταν μια ριπή τρικυμίας», και «ναι μεν πεθαίνουμε εξαιτίας του θανάτου, πλην ο ίδιος ο θάνατος είν' ολοζώντανος σαν λοχίας πεζικού», και «ναι μεν βλέπουμε χάρη στο φως, πλην το ίδιο το φως είναι τυφλό σαν τον ήλιο», και «τίποτα δεν μπορούσε να εννοηθεί ως υπαρκτό εάν δεν έμοιαζε με κάτι άλλο, όμως και τίποτα δεν μας ενέπνεε να παραμείνουμε πλάι στον άλλο (autre) του αντικειμένου στοργικά: προδομένοι ή απλώς κυνικοί, βαδίζαμε απ' το ίδιο στο ίδιο, δήθεν in progress». Η σύνθεση Μορφολογία μοιάζει ενίοτε με θορυβώδες τσιμπούσι, του οποίου συνδαιτυμόνες είναι οι αδελφοί Μαρξ παρέα με τον Mάρτιν Χάιντεγκερ, τον Λούντβιχ Βίτγκενσταϊν, έναν ποτισμένο με ψυχοδηλωτικά Μπόρχες και τον σκασμένο στα γέλια Ρομπέρτο Μπολάνιο, στο Θρυλικό Φαρμακείο του Νίκου-Γαβριήλ Πεντζίκη, το οποίο, ως διά μαγείας, έχει μεταμορφωθεί σε ένα Xanadu της Υπερλογοτεχνίας μετά τη μόνιμη εγκατάσταση του Όρσον Ουέλς στην Αμοργό.

3.

Υπερρεαλισμός, Celan και Βέλτσος. Στο ίδιο τεύχος της «Ποιητικής» φιλοξενείται ένα πλούσιο αφιέρωμα στον υπερρεαλισμό με ανέκδοτα ποιήματα και φωτογραφίες του Ανδρέα Εμπειρίκου. Η λαμπρή τρόικα των σημερινών μελετητών και ιστορικών του υπερρεαλισμού (Νίκος Σιγάλας, Μιχάλης Χρυσανθόπουλος, Χρήστος Δανιήλ) δίνει το παρών, ενώ κείμενα των προπομπών στη μελέτη και την ιστορία του κινήματος (Φραγκίσκη Αμπατζοπούλου, Γιώργης Γιατρομανωλάκης) συνυπάρχουν με πονήματα του Λεωνίδα Εμπειρίκου, της Ευγενίας Γραμματικοπούλου, του Πέτρου Μαρτινίδη και της Χρυσής Καρατσινίδου. «Ένας αληθινά πολύ ελεύθερος ψυχισμός είναι δυνατόν να κάμη αντικειμενική και την πιο βαθειά υποκειμενικότητα» γράφει ο Ανδρέας Εμπειρίκος στο ημερολόγιό του, στις 21 Απριλίου του 1943, και αυτή η κρίσιμη σκέψη μπορεί κάλλιστα να θεωρηθεί μίνιμουμ πρόγραμμα τόσο της δικής του περιπέτειας στα γράμματα και στη ζωή όσο και κάθε απαλλαγμένου από παρωπίδες δημιουργού σήμερα. Στις σελίδες 244-250 του τεύχους συναντάμε το ποίημα «La Contrescarpe» του Paul Celan, του ποιητή που, μαζί με τον Σάμιουελ Μπέκετ, έκανε τον Aντόρνο να στοχαστεί τι μπορεί να σημαίνει η ποίηση μετά το Άουσβιτς, μεταφρασμένο και σχολιασμένο από την ακάματη Ιωάννα Αβραμίδου. «Ξερίζωσε το κέρμα της ανάσας / από τον αέρα γύρω σου και γύρω από το δέντρο:/ τόσο / πολλά / απαιτούν από εκείνον,/ που η ελπίδα τον οδηγεί πάνω και κάτω,/ στον κυρτωμένο δρόμο της καρδιάς – τόσο / πολλά // στη στροφή,/ εκεί όπου συναντάς το βέλος του άρτου,/ που ήπιε το κρασί της νύχτας του, το κρασί / της αγρύπνιας της δυστυχίας,/ της αγρύπνιας του βασιλιά» γράφει ο Celan, τον Απρίλιο του 1962. Και μερικές σελίδες πιο κάτω, στην αληθινά συνταρακτική κατάφασή του, στο Ναι προς την ποίηση και τη ζωή, με τίτλο «Η επτάψυχη», ο Γιώργος Βέλτσος γράφει: «Προσβλήθηκα από τον ιό της πολιομυελίτιδας τον Αύγουστο του 1949, στη Μύκονο, λίγο πριν κυκλοφορήσει το εμβόλιο. Ήμουν ένα από τα πρώτα κρούσματα στην Ελλάδα, με περιέφεραν στα αμφιθέατρα της Ιατρικής, παρουσιάζοντας στο κοινό τη νόσο και την υπομονή μου. Από τότε, το σώμα μου έχει την ηλικία αυτού του εκθέματος. Όπως ο Ρολάντ Μπαρτ με τη φυματίωση, θα έπρεπε να ζήσω και να ξεχάσω πως το σώμα μου είναι "ιστορικό". Έφαγα, όπως λένε, το Dasein μου».

http://radiobookspotting.blogspot.gr/

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Φοίβος Οικονομίδης

Βιβλίο / Φοίβος Οικονομίδης: «Είμαστε έτοιμοι ανά πάσα στιγμή να σπάσουμε σε χίλια κομμάτια»

Με αφορμή το νέο του βιβλίο «Γιακαράντες», ο Φοίβος Οικονομίδης, ένας από τους πιο χαρακτηριστικούς συγγραφείς της νεότερης γενιάς, μιλά για τη διάσπαση προσοχής, την αυτοβελτίωση, τα κοινωνικά δίκτυα, το βύθισμα στα ναρκωτικά και τα άγχη της γενιάς του.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Σερζ Τισερόν «Οικογενειακά μυστικά»

Το Πίσω Ράφι / «Το να κρατάμε ένα μυστικό είναι ό,τι πιο πολύτιμο και επικίνδυνο έχουμε»

Μελετώντας τις σκοτεινές γωνιές των οικογενειακών μυστικών, ο ψυχίατρος και ψυχαναλυτής Σερζ Τισερόν αποκαλύπτει τη δύναμη και τον κίνδυνο που κρύβουν καθώς μεταφέρονται από τη μια γενιά στην άλλη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το ηθικό ζήτημα με τις μεταθανάτιες εκδόσεις με αφορμή το ημερολόγιο της Τζόαν Ντίντιον

Βιβλίο / Μεταθανάτιες εκδόσεις και ηθικά διλήμματα: Η Τζόαν Ντίντιον στο επίκεντρο

Σύντομα θα κυκλοφορήσει ένα βιβλίο με τις προσφάτως ανακαλυφθείσες «ψυχιατρικές» σημειώσεις της αείμνηστης συγγραφέως, προκαλώντας ερωτήματα σχετικά με τη δεοντολογία της μεταθανάτιας δημοσίευσης έργων ενός συγγραφέα χωρίς την επίσημη έγκρισή του.
THE LIFO TEAM
Στα «Μαθήματα Ζωγραφικής» του Τσαρούχη αποκαλύπτεται όλος ο ελληνικός κόσμος

Ηχητικά Άρθρα / Γιάννης Τσαρούχης: «Η ζωγραφική μου θρέφεται από τη μοναξιά και τη σιωπή»

Στα εκπληκτικά «Μαθήματα Ζωγραφικής» του Γιάννη Τσαρούχη αποκαλύπτεται όλος ο ελληνικός κόσμος, από τις μινωικές τοιχογραφίες έως τα λαϊκά δημιουργήματα του Θεόφιλου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
George Le Nonce: «Εκτός από τα φέικ νιουζ, υπάρχει η φέικ λογοτεχνία και η φέικ ποίηση»

Ποίηση / George Le Nonce: «Εκτός από τα fake news, υπάρχει η fake λογοτεχνία και ποίηση»

Με αφορμή την έκδοση του τέταρτου ποιητικού του βιβλίου, με τίτλο «Μαντείο», ο Εξαρχειώτης ποιητής μιλά για την πορεία του, την ποίηση –queer και μη–, και για την εποχή του Web 2.0, αποφεύγοντας την boomer-ίστικη νοοτροπία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Χατζιδάκις, Ιωάννου, Χιόνης, Βακαλόπουλος, Κοντός: 5 βιβλία τους κυκλοφορούν ξανά

Βιβλίο / Χατζιδάκις, Ιωάννου, Χιόνης, Βακαλόπουλος, Κοντός: 5 βιβλία τους κυκλοφορούν ξανά

Μια σειρά από επανεκδόσεις αλλά και νέες εκδόσεις, που αφορούν ποιητές και λογοτέχνες που έχουν φύγει από τη ζωή μάς θυμίζουν γιατί επιστρέφουμε σε αυτούς, διαπιστώνοντας ότι παραμένουν, εν πολλοίς, αναντικατάστατοι.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Η νέα μετάφραση των «Μεταμορφώσεων» είναι ένας άθλος και εκδοτικό γεγονός.

Βιβλίο / Οβίδιος: Η νέα μετάφραση των «Μεταμορφώσεων» είναι ένας άθλος και εκδοτικό γεγονός

Ο κορυφαίος μελετητής του ρωμαϊκού κόσμου Θεόδωρος Δ. Παπαγγελής ολοκλήρωσε την απόδοση στα ελληνικά των 12.000 στίχων του έργου του Οβίδιου, εκφράζοντας ταυτόχρονα τον άκρως μοντέρνο χαρακτήρα του ποιητή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Τροχιές»: Η Samantha Harvey κέρδισε πανάξια το Booker

Βιβλίο / «Τροχιές»: Η Samantha Harvey κέρδισε πανάξια το Booker

Με θέμα την καθημερινότητα έξι αστροναυτών σε έναν διεθνή διαστημικό σταθμό, το μυθιστόρημα που κέρδισε το Booker 2024 μόλις μεταφράστηκε στα ελληνικά, είναι ένα ποίημα για τον πλανήτη Γη και μας καλεί να τον εκτιμήσουμε ξανά.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
2000 χρόνια μετά την πρώτη κυκλοφορία του, ένα βιβλίο για τους Ρωμαίους αυτοκράτορες γίνεται μπεστ-σέλερ

Βιβλίο / Ο Σουητώνιος του 69 μ.Χ. γίνεται ξανά μπεστ-σέλερ

Οι «Βίοι των Καισάρων», το εξόχως κουτσομπολίστικο βιβλίο που είχε γράψει ο Σουητώνιος για τον βίο και την πολιτεία της πρώτης σειράς των Ρωμαίων αυτοκρατόρων, κυκλοφόρησε σε νέα μετάφραση και μπήκε στη λίστα με τα ευπώλητα των Sunday Times.
THE LIFO TEAM
«Αν δεν μας αρέσουν οι ηγέτες που ψηφίζουμε, ας κατηγορήσουμε τον εαυτό μας»

Βιβλίο / «Αν δεν μας αρέσουν οι ηγέτες που ψηφίζουμε, ας κατηγορήσουμε τον εαυτό μας»

Ο «ροκ σταρ ιστορικός των ημερών», ο καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης και βραβευμένος συγγραφέας Peter Frankopan, μιλά στη LIFO για τους κινδύνους που απειλούν την Ευρώπη, τη Γάζα και την άνοδο της ακροδεξιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πένθος και ανάνηψη: Ο δικός μας Σαββόπουλος

Daily / Πένθος και ανάνηψη: Ο δικός μας Σαββόπουλος

Μια εικοσαετία μετά την πρώτη έκδοση του βιβλίου, κυκλοφορεί ξανά σε αναθεωρημένη μορφή, η ενθουσιώδης, στοχαστική, λυρική μελέτη του έργου του σπουδαίου όσο και «πολωτικού» Έλληνα τραγουδοποιού από τον Δημήτρη Καράμπελα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ο Γιάννης και η φασολιά

Guest Editors / Ο Γιάννης και η φασολιά

Τέλη ’70, Αθήνα. Ένας νεαρός βουτάει στην ποίηση στη βιβλιοθήκη της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης. Οι στίχοι του Γιάννη Κοντού τον αγγίζουν. Χρόνια μετά, ως συγγραφέας πια, δημιουργεί μια λογοτεχνική σχέση που κρατά δεκαετίες, ανάμεσα σε εκδοτικούς οίκους, ταβέρνες και πρωινά τηλεφωνήματα.
ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΡΑΠΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ευκλείδης Τσακαλώτος: Οφείλουμε να είμαστε πιο ριζοσπάστες και ταυτόχρονα πιο ρεαλιστές, ακόμα κι αν αυτό ακούγεται σαν τετραγωνισμός του κύκλου!

Βιβλίο / Ευκλείδης Τσακαλώτος: «Οφείλουμε να είμαστε πιο ριζοσπάστες και ταυτόχρονα πιο ρεαλιστές στην αριστερά»

Μια πολιτική κουβέντα «εφ’ όλης της ύλης» με τον βουλευτή της Νέας Αριστεράς, πανεπιστημιακό και πρώην υπουργό Οικονομικών στο στούντιο της LiFO με αφορμή το «Μανιφέστο για μια βιώσιμη κοινωνία», το τρίτο του συγγραφικό πόνημα τα τελευταία χρόνια.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ