Η εικαστική μπλόφα της Μαρίας Τσάγκαρη και η Ύδρα ως απόλυτος προορισμός νέων καλλιτεχνών

Η εικαστική μπλόφα της Μαρίας Τσάγκαρη και η Ύδρα ως απόλυτος προορισμός νέων καλλιτεχνών Facebook Twitter
Η εγκατάστασή της Μαρίας Τσάγκαρη, της οποίας τα εγκαίνια έγιναν το Σάββατο 2 Ιουλίου, έχει τίτλο «Part two / The expectation» («2ο μέρος/Η προσδοκία») και αποτελείται από συστάδες βαμμένων μπλε φυτών και ανθέων, που στην πραγματικότητα προέρχονται από την πανίδα του νησιού, έχοντας περάσει από ειδική επεξεργασία ηλεκτρόλυσης
0

Χρόνο με τον χρόνο η Ύδρα εξελίσσεται στον απόλυτο εικαστικό προορισμό του ελληνικού καλοκαιριού. Αυτό είναι γνωστό κι ευτυχώς επιβεβαιώνεται με όλο και πιο ενδιαφέρουσες εκθέσεις, πρότζεκτ και καλλιτεχνικές επεμβάσεις. Ανάμεσα σε όλα όσα συμβαίνουν ήδη, λοιπόν, μόλις δυο χρόνια πριν προστέθηκε και ο οργανισμός HYam (Ύδρα για τους καλλιτέχνες της Μεσογείου), δημιούργημα της Γαλλίδας δημοσιογράφου Πολίν Σιμόν, συζύγου του ζωγράφου Γιάννη Κόττη και εποχικής κατοίκου της Ύδρας.

Η Σιμόν οραματίζεται έναν θεσμό με στόχο την προώθηση των νέων καλλιτεχνών της Μεσογείου. Το HYam θα αποτελέσει μια πλατφόρμα μέσω της οποίας καλλιτέχνες έως 36 ετών θα έχουν την ευκαιρία να παρουσιάσουν και να αναδείξουν τη δουλειά τους, στη Γαλλία καταρχάς, συγκεκριμένα στο Παρίσι, και στη συνέχεια στην Ύδρα. Μια επιτροπή, της οποίας προεδρεύει ο διευθυντής του Κέντρου Πομπιντού, Αλέν Σεμπάν, και η οποία αποτελείται από σημαντικούς εκπροσώπους της διεθνούς σκηνής της τέχνης, εξετάζει προτάσεις καλλιτεχνών, στους οποίους, εφόσον επιλεγούν στην τελική τετράδα, θα παρέχεται η δυνατότητα να εκθέσουν έργα τους σε γκαλερί του Παρισιού, ενώ ο τελικός νικητής θα αποκτά το δικαίωμα να αναπτύξει ένα του πρότζεκτ στην Ύδρα.

Αυτός ο διαγωνισμός πραγματοποιείται κάθε δύο χρόνια και για φέτος αποφασίστηκε οι καλλιτέχνες που θα συμμετείχαν να είναι από την Ελλάδα και την Κύπρο. Εν τέλει, οι τέσσερις φιναλίστ που επιλέχθηκαν ήταν οι Ράνια Μπέλου, Μαριάννα Χριστοφίδη, Αθανάσιος Ζαγορίσιος και Μαρία Τσάγκαρη. Η τελευταία είναι και η νικήτρια του διαγωνισμού, για το σύνολο του μέχρι τώρα έργου της.

Το HYam θα αποτελέσει μια πλατφόρμα μέσω της οποίας καλλιτέχνες έως 36 ετών θα έχουν την ευκαιρία να παρουσιάσουν και να αναδείξουν τη δουλειά τους, στη Γαλλία καταρχάς, συγκεκριμένα στο Παρίσι, και στη συνέχεια στην Ύδρα.

Η εγκατάστασή της, της οποίας τα εγκαίνια έγιναν το Σάββατο 2 Ιουλίου, έχει τίτλο «Part two / The expectation» («2ο μέρος/Η προσδοκία») και αποτελείται από συστάδες βαμμένων μπλε φυτών και ανθέων, που στην πραγματικότητα προέρχονται από την πανίδα του νησιού, έχουν περάσει από ειδική επεξεργασία ηλεκτρόλυσης κι έχουν μεταφυτευθεί στα βράχια του μονοπατιού που οδηγεί στα Παλιά Σφαγεία. Μια εικαστική παρέμβαση με αφετηρία την ενασχόληση της καλλιτέχνιδας με το μπλε χρώμα και τη σύνδεσή του με τον Γερμανό λογοτέχνη και φιλόσοφο του 18ου αι., πρωτοπόρο του ρομαντισμού, Νοβάλις, αλλά και με το δικό της πρότζεκτ διαρκείας με τίτλο «The New Green».

Η εικαστική μπλόφα της Μαρίας Τσάγκαρη και η Ύδρα ως απόλυτος προορισμός νέων καλλιτεχνών Facebook Twitter
Η εικαστικός Μαρία Τσάγκαρη

Αλλά, ας βάλουμε τα πράγματα σε μια σειρά. Η νεαρή εικαστικός Μαρία Τσάγκαρη έχει αφιερώσει πολύ χρόνο ερευνώντας το χρώμα μπλε. Αυτή η έρευνα την οδήγησε στο ημιτελές μυθιστόρημα του Νοβάλις «Heinrich von Ofterdingen» όπου αναπτύσσεται η ιδέα ενός μπλε λουλουδιού, το οποίο μετά τον πρόωρο θάνατο του συγγραφέα ξεπέρασε την απλή λογοτεχνική διάσταση και εξελίχθηκε σε ένα είδος εμβληματικού συμβόλου του γερμανικού ρομαντισμού, τόσο καλλιτεχνικά όσο και πολιτικά – η αναζήτηση της ελευθερίας μέσα από το μπλε χρώμα. Να σημειώσουμε εδώ ότι η γνωστή Βρετανίδα συγγραφέας και κάτοχος βραβείου Booker Πηνελόπη Φιτζέραλντ έγραψε το μυθιστόρημα «Το γαλάζιο λουλούδι» εμπνευσμένη ακριβώς από τη ζωή του Νοβάλις που δυστυχώς δεν διήρκεσε πολύ, αφού πέθανε το 1801, σε ηλικία μόλις 29 ετών, χωρίς να προλάβει να προχωρήσει στο δεύτερο από τα έξι μέρη που ήθελε να γράψει ως συνέχεια του μυθιστορήματος. Στις σημειώσεις του που εξέδωσαν οι φίλοι του μετά τον θάνατό του αναφέρεται στα σχέδιά του να επισκεφθεί την Ελλάδα. Σε αυτήν ακριβώς την προσδοκία αναφέρεται και η Τσάγκαρη στον τίτλο του έργου της στην Ύδρα. Είναι σαν να «γράφει», σαν να συμπληρώνει, αντ' αυτού, το μυθιστόρημά του.


Το πρότζεκτ σηματοδοτεί συγχρόνως ακόμα μία «εφαρμογή» της εταιρείας The New Green που έχει δημιουργήσει η Τσάγκαρη. Πρόκειται για μια φανταστική εταιρεία που υποτίθεται ότι δραστηριοποιείται διεθνώς μέσα από διαφημιστικές καμπάνιες, μπάνερ και χρήση των social media, στοχεύοντας στη διάδοση της ιδέας ότι υπάρχει τρόπος να μετατρέψουμε οποιονδήποτε φυσικό οργανισμό έχει πράσινο χρώμα σε μπλε! Μια διαδραστική «μπλόφα» που ουσιαστικό στόχο έχει να δοκιμάσει την κοινή πεποίθηση όσον αφορά όχι απλώς τα χρώματα αλλά και την πιθανότητα να δεχτούμε ως κοινωνία θεμελιώδεις αλλαγές, όπως, λ.χ., η αλλαγή χρώματος στο γρασίδι ενός κήπου από πράσινο σε μπλε! Αυτό το παιχνίδι έπαιξε με τη συνδρομή περφόρμερ στο πλαίσιο ενός πρότζεκτ που ανέπτυξε τον χειμώνα που μας πέρασε, όταν συμμετείχε σε ένα residency στην πόλη Albi της Νότιας Γαλλίας, τη γενέτειρα του Τουλούζ Λοτρέκ, έναν τόπο που κατά την Αναγέννηση ήταν κέντρο παραγωγής της μπλε χρωστικής χάρη σε μια χημική επεξεργασία του φυτού παστέλ. Αυτήν τη διαδικασία και παραγωγή ακολουθούσαν και άλλες γαλλικές πόλεις, όπως και κάποιες της Ισπανίας. Χάρη στην εξαγωγή του μπλε χρώματος, η Albi θησαύρισε, εξού και η εξαιρετική και πλούσια αρχιτεκτονική της παράδοση, που σήμερα την καθιστά μνημείο παγκόσμιας κληρονομιάς της Ουνέσκο. Εκεί, λοιπόν, όπου η Ελληνίδα εικαστικός βρέθηκε από σύμπτωση, χωρίς να γνωρίζει αυτή την ιδιαιτερότητα της ιστορίας της πόλης, που όμως τόσο πολύ την αφορούσε, ενέταξε στο πρότζεκ της και τα διαφημιστικά της The New Green που παρουσίαζαν διάσημες τοποθεσίες της Γαλλίας και του Βελγίου, χρωματισμένες μπλε, ενώ ενέπλεκαν ακόμα και μια χιουμοριστική ιστορική ανακρίβεια, ότι προσωπικότητες που γεννήθηκαν εκεί είχαν αποπειραθεί στην εποχή τους να αλλάξουν τα χρώματα της γης και του περιβάλλοντός τους.

Η εικαστική μπλόφα της Μαρίας Τσάγκαρη και η Ύδρα ως απόλυτος προορισμός νέων καλλιτεχνών Facebook Twitter
Η The New Green που έχει δημιουργήσει η Τσάγκαρη είναι μια φανταστική εταιρεία που υποτίθεται ότι δραστηριοποιείται διεθνώς μέσα από διαφημιστικές καμπάνιες, μπάνερ και χρήση των social media, στοχεύοντας στη διάδοση της ιδέας ότι υπάρχει τρόπος να μετατρέψουμε οποιονδήποτε φυσικό οργανισμό έχει πράσινο χρώμα σε μπλε!


Η Μαρία Τσάγκαρη έχει κάνει παρόμοια εφαρμογή στο γκαζόν κήπου παλαιάς κατοικίας της Λέσβου. Μέχρι τη βραδιά των εγκαινίων, κάποιοι, πιθανόν παιδιά, είχαν φροντίσει ήδη να αφαιρέσουν και να «δανειστούν» για τον εαυτό τους τρία από τα 300 περίπου κλωνάρια και λουλούδια της εγκατάστασης στην Ύδρα, μάλλον όχι από υπερβολική αγάπη για την τέχνη. Ας ελπίσουμε ότι τους επόμενους 2,5 μήνες, κατά τους οποίους οι επισκέπτες και οι κάτοικοι του νησιού θα έχουν τη δυνατότητα να χαίρονται τα μπλε άνθη και φυτά της Τσάγκαρη, δεν θα υποστεί η εγκατάσταση παρόμοιες «αφαιμάξεις» και βανδαλισμούς, ώστε να μη μαγαριστεί το καλό όνομα της Ύδρας στον τομέα των εικαστικών.

Η εικαστική μπλόφα της Μαρίας Τσάγκαρη και η Ύδρα ως απόλυτος προορισμός νέων καλλιτεχνών Facebook Twitter
Η εικαστική μπλόφα της Μαρίας Τσάγκαρη και η Ύδρα ως απόλυτος προορισμός νέων καλλιτεχνών Facebook Twitter
Η εικαστική μπλόφα της Μαρίας Τσάγκαρη και η Ύδρα ως απόλυτος προορισμός νέων καλλιτεχνών Facebook Twitter

Η εικαστική μπλόφα της Μαρίας Τσάγκαρη και η Ύδρα ως απόλυτος προορισμός νέων καλλιτεχνών Facebook Twitter

Η εικαστική μπλόφα της Μαρίας Τσάγκαρη και η Ύδρα ως απόλυτος προορισμός νέων καλλιτεχνών Facebook Twitter
Η εικαστική μπλόφα της Μαρίας Τσάγκαρη και η Ύδρα ως απόλυτος προορισμός νέων καλλιτεχνών Facebook Twitter
Η εικαστική μπλόφα της Μαρίας Τσάγκαρη και η Ύδρα ως απόλυτος προορισμός νέων καλλιτεχνών Facebook Twitter
Η εικαστική μπλόφα της Μαρίας Τσάγκαρη και η Ύδρα ως απόλυτος προορισμός νέων καλλιτεχνών Facebook Twitter
Η εικαστική μπλόφα της Μαρίας Τσάγκαρη και η Ύδρα ως απόλυτος προορισμός νέων καλλιτεχνών Facebook Twitter
Η εικαστική μπλόφα της Μαρίας Τσάγκαρη και η Ύδρα ως απόλυτος προορισμός νέων καλλιτεχνών Facebook Twitter
Η εικαστική μπλόφα της Μαρίας Τσάγκαρη και η Ύδρα ως απόλυτος προορισμός νέων καλλιτεχνών Facebook Twitter
Η εικαστική μπλόφα της Μαρίας Τσάγκαρη και η Ύδρα ως απόλυτος προορισμός νέων καλλιτεχνών Facebook Twitter
Η εικαστική μπλόφα της Μαρίας Τσάγκαρη και η Ύδρα ως απόλυτος προορισμός νέων καλλιτεχνών Facebook Twitter
Η εικαστική μπλόφα της Μαρίας Τσάγκαρη και η Ύδρα ως απόλυτος προορισμός νέων καλλιτεχνών Facebook Twitter
Η εικαστική μπλόφα της Μαρίας Τσάγκαρη και η Ύδρα ως απόλυτος προορισμός νέων καλλιτεχνών Facebook Twitter
Η εικαστική μπλόφα της Μαρίας Τσάγκαρη και η Ύδρα ως απόλυτος προορισμός νέων καλλιτεχνών Facebook Twitter
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Project Mycelium: Η διάβρωση, η αναγέννηση και τα μανιτάρια που φυτρώνουν σε μια φανταστική τουαλέτα της Κάλλας

Εικαστικά / Μια πρωτοποριακή συνάντηση τέχνης, επιστήμης, ιστορίας και οικολογίας

Στο Project Mycelium, τρία εντυπωσιακά κοστούμια, που θα μπορούσαν να φοράνε η Μαρία Κάλλας, η βασίλισσα Αμαλία και ο Ιωάννης Καποδίστριας, καταβροχθίζονται από ζωντανούς μύκητες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Εικαστικά / Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Η 27χρονη εικαστικός μιλά για τη διαδρομή της από την Αθήνα στο Λος Άντζελες, για το πώς το ερωτικό πάθος μεταμόρφωσε την τέχνη της, καθώς και για τη μυστικιστική διάσταση στα έργα της. Για τη γνωριμία της με τη Lana Del Rey απέφυγε να μιλήσει.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
«Η εμμονή του βλέμματος»: Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

The Review / Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

Ποιο είναι το αποκαλούμενο «εθνικό αφήγημα» που υπηρετεί η Εθνική Πινακοθήκη; Ο Χρήστος Παρίδης συζητά με τον δημοσιογράφο και επιμελητή εκθέσεων Δημήτρη Τρίκα για τη νέα επετειακή έκθεση στη μνήμη του Παναγιώτη Τέτση, η οποία μόλις εγκαινιάστηκε στην Εθνική Πινακοθήκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου / Περικλής Βυζάντιος: από το Παρίσι της Μπελ Επόκ στο φως της Ύδρας 

Εικαστικά / Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου

Μια ανασκόπηση της ζωής και του έργου του ζωγράφου, που ήταν γνωστός για τα ελληνικά τοπία και την Ύδρα, με αφορμή την αναδρομική έκθεση του Περικλή και του Ντίκου Βυζάντιου στο Ίδρυμα Θεοχαράκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
 Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Εικαστικά / Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Με αφορμή την αναδρομική έκθεση στη Συλλογή Peggy Guggenheim στη Βενετία, έφτασε η στιγμή να ανακαλύψουμε τη ζωγράφο που θεωρείται εθνικός θησαυρός για την Πορτογαλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Εικαστικά / Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Μια νέα έκθεση στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στο Παρίσι με πορτρέτα της κόρης του Ανρί Ματίς, Μαργκερίτ, προσφέρει μια νέα οπτική στο έργο του μεγάλου Γάλλου καλλιτέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Εικαστικά / Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Αφρικανική τέχνη, κριτική στην αποικιοκρατία, έργα για τα δικαιώματα των ζώων και εμπνευσμένα από διαστημικά ταξίδια, νέοι καλλιτέχνες και αναδρομικές εκθέσεις σε μουσεία και γκαλερί της Αθήνας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τέσσερις σημαντικοί διεθνείς καλλιτέχνες αποτελούν τον προπομπό της μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ

Εικαστικά / ΕΜΣΤ: Τέσσερις διεθνείς καλλιτέχνες και μία θεματική έκθεση για τα ζώα που δεν έχει ξαναγίνει ποτέ

Δύο ατομικές εκθέσεις και δύο μεγάλης κλίμακας in situ εγκαταστάσεις φωτίζουν τη σχέση μας με τα ζώα και τις οικολογικές συνέπειες της αποικιοκρατίας ενώ αποτελούν προπομπό μιας μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Εικαστικά / «Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Στην υποβλητική της έκθεση στο ΕΜΣΤ, η εικαστικός Τζάνις Ράφα αναδημιουργεί ένα φανταστικό περιβάλλον άδειων στάβλων για να μιλήσει για τη σχέση του ανθρώπινου και του ζωικού κόσμου, ενώ μας προκαλεί να σκεφτούμε τις έννοιες της φροντίδας και της αγάπης, αλλά και την ανάγκη μας για κυριαρχία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Εικαστικά / Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Το Μουσείο Μπενάκη τιμά με μια σημαντική έκθεση τη μνήμη του σκηνοθέτη, διανοούμενου, ιστοριοδίφη και ερευνητή του λαϊκού μας πολιτισμού, συνδημιουργού του θρυλικού «Παρασκηνίου». Ο επιμελητής της έκθεσης, Γιώργος Σκεύας, μας μιλά γι’ αυτήν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγάλη έκθεση του Steve McQueen για τα κινήματα που διαμόρφωσαν τη Μεγάλη Βρετανία

Εικαστικά / Η Μεγάλη Βρετανία που αντιστάθηκε υπάρχει ακόμα στις φωτογραφίες αυτής της έκθεσης

Από τις σουφραζέτες των αρχών του 20ού αιώνα μέχρι τις διαμαρτυρίες για τον πόλεμο στο Ιράκ, η έκθεση σε επιμέλεια του Steve McQueen συγκεντρώνει τις πιο δυνατές εικόνες μιας χώρας που βγήκε πολύ συχνά και πολύ δυνατά στους δρόμους.  
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT