Πώς οι προσευχές και τα γαμήλια Μαυριτάνικα γλέντια γίνονται η ποπ του μέλλοντος Facebook Twitter

Πώς οι προσευχές και τα γαμήλια Μαυριτάνικα γλέντια γίνονται η ποπ του μέλλοντος

2

«Η Μαυριτανία είναι εκεί που η έρημος Σαχάρα συναντάει τον Ατλαντικό Ωκεανό. Μια τεράστια μουσουλμανική χώρα με μικρό πληθυσμό που εκτείνεται από τη Σενεγάλη και δυτικά του Μαλί μέχρι το βορά, την Αλγερία και τη Δυτική Σαχάρα» γράφει ο Clive Bell στο Wire. «Οι μουσικοί εδώ συνεχίζουν την παράδοση των griot της Δυτικής Αφρικής: κατάγονται από οικογένειες που η παράδοσή τους στο τραγούδι πηγαίνει πίσω ολόκληρους αιώνες. Μπορεί το κοινωνικό στάτους τους να είναι θεωρητικά χαμηλό, αλλά είναι σεβαστοί και αξιόπιστοι ως διασκεδαστές, μεσολαβητές, τραγουδιστές ύμνων». Η Noura Mint Seymali είναι απόγονος μιας τέτοιας βαθιάς παράδοσης που χάνεται στα βάθη των αιώνων. Στη χώρα της τραγουδάει κυρίως σε γάμους, αλλά το τολμηρό ποπ fusion που παίζει με το συγκρότημά της έχει καταφέρει να βγει έξω από τα σύνορα και έχει αποκτήσει φανατικούς οπαδούς σε ολόκληρο τον κόσμο. Ο νέος δίσκος της που έχει τίτλο Arbina και κυκλοφόρησε προχθές ηχογραφήθηκε στο Μπρούκλιν από τον Tony Maimone (ο οποίος έχει συνεργαστεί με τον Pere Ubu και τους They Might Be Giants) περιέχει δέκα συναρπαστικά κομμάτια που ξεσηκώνουν -και συμπληρώνουν την σειρά των νέων κυκλοφοριών που ανανεώνουν το ενδιαφέρον για την αφρικάνικη μουσική. «Τα ‘θυελλώδη’ φωνητικά της είναι σε συνεχή επικοινωνία με την χαρακτηριστική μαυριτανική ηλεκτρική κιθάρα του συζύγου της, του Jeiche Ould Chighaly, κατακλυσμένα με wah-wah και αφρικάνικους ρυθμούς» γράφει ο Clive Bell, και παρόλο που ο ήχος τους είναι πιστός στην μαυριτανική παράδοση, έχει μια ποπ χροιά που πέρα από εξωτικό, τον κάνει και προσιτό στο δυτικό κοινό που στα live της ενθουσιάζεται και παραληρεί.

  

Και οι δύο γονείς της Noura ήταν σημαντικοί μουσικοί της Μαυριτανίας, ο πατέρας της Seymali Ould Ahmed Vall έχει συνθέσει τον εθνικό ύμνο της χώρας και η μητριά της, η Dimi Mint Abba, «η ντίβα της ερήμου», ήταν μία από τις πιο διάσημες τραγουδίστριες της χώρας. Από 13 χρονών έγραφε τραγούδια για τη μητέρα της και περιόδευε μαζί της συνοδεύοντάς την στα φωνητικά. Η Noura παντρεύτηκε τον σύζυγό της πολύ μικρή και από αμέσως άρχισαν να παίζουν μαζί στους γάμους. Είναι τραγουδίστρια και συνθέτης, αλλά επιπλέον παίζει και ardine, το παραδοσιακό μουσικό όργανο των griots, -μια 9χορδη άρπα που παίζουν μόνο οι γυναίκες. Αφού κυκλοφόρησαν δύο δίσκους, το 2014 ηχογράφησαν το πρώτο ολοκληρωμένο άλμπουμ τους, το Tzenni, που τους άνοιξε το δρόμο για όλα τα μεγάλα φεστιβάλ του κόσμου.  

Πώς οι προσευχές και τα γαμήλια Μαυριτάνικα γλέντια γίνονται η ποπ του μέλλοντος Facebook Twitter

Το τραγούδι που ανοίγει τον νέο δίσκο, το ομώνυμο, Arbina, παραπέμπει κατευθείαν στην παράδοση των griot, είναι μια προσευχή στην οποία παρακαλάει το θεό να είναι καλός με τους ανθρώπους, κάτι σαν το «κύριε ελέησον»: «Ω Θεέ μου, ελέησέ μας, φρόντισέ μας και κράτησέ μας ασφαλείς, δείξε οίκτο σε όλους τους ανθρώπους, όλων των θρησκειών, κράτησέ μας μακριά από την αρρώστια και από κάθε κακό». Η φάνκι κιθάρα αγκαλιάζει τους στίχους της που ακούγονται σαν κραυγή, ο ρυθμός μοιάζει αταίριαστος με την ικεσία, αλλά η σπαρακτική φωνή γίνεται όλο και πιο υποβλητική όσο προχωράει το τραγούδι. «Γυναίκες βιαστείτε» λέει παρακάτω, «η αρρώστια μπορεί να προληφθεί αν κάνεις εξετάσεις νωρίς, θα είσαι μια χαρά και δεν θα το μετανιώσεις. Η πρόληψη είναι το μόνο που μπορούμε να κάνουμε, η μόνη λύση σωτηρίας, το μόνο μας καθήκον, πέρα από αυτό τα πάντα είναι στο χέρι του θεού». Μιλάει για τον καρκίνο του μαστού και της μήτρας, το τραγούδι είναι ένας τρόπος να περάσει τα μηνύματα στις γυναίκες τις πατρίδας της, μέσω του πιο δημοφιλούς μέσου: της μουσικής. «Ο σημερινός ρόλος του griot είναι να περάσει ιδέες και μηνύματα όπως έκαναν και οι προηγούμενοι από εμάς» λέει.

Τα πιο πολλά τραγούδια στο νέο άλμπουμ της είναι δικές της συνθέσεις. «Τα καινούργια τραγούδια συχνά προκύπτουν από ιδέες που έχω ήδη δουλέψει, προσθέτοντας στοιχεία και αυτοσχεδιάζοντας μέχρι να αναπτυχθεί κάτι νέο. Διαφορετικά, βάζω μουσική σε αποσπάσματα ποίησης που ακούω ή θυμάμαι», εξηγεί. Το Mohammedoun είναι ένας ύμνος στον προφήτη Mohammed. Αυτού του είδους η μουσική συνδέει τον ισλαμικό κόσμο και το κομμάτι γράφτηκε μέσα από το WhatsApp με τα μέλη μιας θρησκευτικής ομάδας γυναικών να συνεισφέρουν μέσα από φωνητικά μηνύματα. Την μία στροφή την τραγουδάει μια ξαδέρφη της μέσω του application. Παρόλο που δεν φαίνεται από τον χορευτικό ρυθμό και τις μπασογραμμές που για κάποιον δυτικό παραπέμπουν σε διαφορετικά πράγματα, είναι βαθιά θρησκευτική μουσική.   

Ο παραγωγός του δίσκου, ο Matthew Tinari, ο οποίος είναι και ο ντράμερ και ο μάνατζερ του συγκροτήματος, γνωρίστηκε με τον Jeiche Ould Chighaly και την Noura πριν από αρκετά χρόνια σε ένα φεστιβάλ στη γειτονική Σενεγάλη. Αρχικά έφυγε από την Αμερική για να μελετήσει την γλώσσα Wolof και έζησε για έξι χρόνια στην Ντακάρ, όπου έπαιζε χιπ χοπ με τον Σενεγαλέζο ράπερ Didier Awadi. Όσο ασχολιόταν όμως με την μαυριτανική μουσική τόσο πιο πολύ γοητευόταν, έτσι μετακόμισε στην Μαυριτανία γυρνώντας από γάμο σε γάμο για να παρακολουθεί τα γλέντια. «Τη μαυριτανική μουσική δεν μπορείς να την ακούσεις σε κλαμπ και συναυλίες, ακούγεται αποκλειστικά στους γάμους από τους griots» λέει. «Οι άνθρωποι κάθονται σε ομάδες και οι μουσικοί αρχίζουν να παίζουν, αναφέροντας το σόι της κάθε οικογένειας ονομαστικά, έναν-έναν, λες και είναι MCs. Οι άνθρωποι που ακούν το όνομά τους σηκώνονται και ρίχνουν χαρτονομίσματα στους μουσικούς, μια ένδειξη σεβασμού και εκτίμησης, ακόμα και αν δεν τους αρέσει η μουσική που παίζουν. Η μουσική είναι το κεντρικό ενδιαφέρον στους γάμους: λειτουργεί ως μεσολαβητής για να συσφίξει τους δεσμούς ανάμεσα στις δύο οικογένειες, να τους φέρει κοντά στο παρελθόν και το μέλλον τους».

Δεν είναι όμως μόνο θρησκευτικά τα κομμάτια του Arbina. Στο Ghizlane η Noura με τους στίχους της «ζωγραφίζει» εικόνες σε μία όαση όπου οι νομάδες εκτρέφουν καμηλοπαρδάλεις: «το νερό κυλάει στα βοσκοτόπια / και είδα τις καμηλοπαρδάλεις να τρέχουν / αχ, μακάρι να μπορούσα να τρέξω ξοπίσω τους χωρίς να με καταλάβουν».

«Δεν είναι ταμπού να τραγουδάει ή να παίζει μουσική μια γυναίκα στη Μαυριτανία» λέει ο Tinari. «Είναι μέρος της παράδοσής τους και όλες οι μεγάλες φωνές της χώρας είναι γυναικείες». Παρόλα αυτά, υπάρχει μια ιεραρχία στα κομμάτια και μια αλληλουχία που πρέπει να κρατηθεί στη δομή ενός προγράμματος. «Δεν θα άνοιγα ένα γλέντι με ένα κομμάτι που παραδοσιακά λέγεται στο τέλος» λέει η Noura, «και στα δύο άλμπουμ μου η σειρά των τραγουδιών είναι αυτή που ορίζει η παράδοση. Δεν ακολούθησα όμως 100% τους κανόνες. Κανείς δεν τους ακολουθεί 100%. Αυτό δεν αλλάζει με το φύλο, οι κανόνες στη σειρά των κομματιών ισχύουν για άντρες και γυναίκες».

Λέει ότι δεν την ενδιαφέρει η πολιτική και ότι δεν θέλει να περνάει πολιτικά μηνύματα. Δεν είναι τέτοια η μουσική της. Γνωρίζει όμως τη δύναμή της και την επιρροή που μπορεί να ασκήσει με τα τραγούδια της. Έχει έναν πολύ δυναμικό ρόλο μέσα στην κουλτούρα της Μαυριτανίας. «Μου αρέσει να στέλνω θετικά μηνύματα» λέει «και να χρησιμοποιήσω τη θέση μου για να τραγουδήσω για ουσιαστικά ιδανικά». Η μουσική της είναι περιζήτητη σε όλα τα φεστιβάλ του κόσμου. Αν ακούσεις τους δίσκους της καταλαβαίνεις γιατί.

www.nouramintseymali.com/

2

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Η Ματούλα Κουστένη βουτά στα άδυτα μιας βαθιάς φιλίας, αυτής των Γιόζεφ Γιόακιμ και Γιοχάνες Μπραμς, που στηρίχτηκε στην καλλιτεχνική ιδιοφυΐα και τη χημεία αυτών των δύο μουσικών, αφήνοντας ένα μοναδικό ενθύμιο, το Κοντσέρτο για Βιολί και Ορχήστρα που υπογράφει -ποιος άλλος;- o Γιοχάνες Μπραμς.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Συναυλία Μαλερ

Μουσική / Ένας έξοχος Μάλερ του Κουρεντζή στο Μέγαρο

Ο Κουρεντζής βημάτισε αργά πάνω στο λεπτό σκοινί που συνδέει το υπαρκτό και του μαγικό, του εδώ και του επέκεινα, και με αδρές κινήσεις δεν παρουσίασε απλώς το Adagietto αλλά εξήγησε στον ακροατή κάθε του συλλαβή
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΜΠΙΔΗΣ
Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμένομενη συνεργασία τους

Πολιτισμός / Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμενόμενη συνεργασία τους

Οι δύο σπουδαίοι ερμηνευτές θα συναντηθούν επί σκηνής από τις 5 Δεκεμβρίου στο Vox σε μια θεατροποιημένη παράσταση με κείμενα του Οδυσσέα Ιωάννου τα οποία θα παρουσιάζει o ίδιος έχοντας τον ρόλο του αφηγητή
LIFO NEWSROOM
Πόση techno αντέχει η Αθήνα;

The Review / Πόση techno αντέχει η Αθήνα;

O Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο ραδιοφωνικός παραγωγός και DJ Νίκος Ζώης συναντήθηκαν στη δεύτερη μέρα του φετινού Techniques και σχολιάζουν τη βραδιά, το σετ της –ακριβοθώρητης πλέον– Charlotte de Witte και όσα είναι hot τώρα στην ηλεκτρονική σκηνή και στο αθηναϊκό nightlife.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
νταλαρας παπακωνσταντίνου

Μουσική / Γιώργος Νταλάρας και Βασίλης Παπακωνσταντίνου ξανά μαζί 33 χρόνια μετά

Οι δύο σπουδαίοι ερμηνευτές ετοιμάζονται να μοιραστούν και πάλι τη σκηνή, παρουσιάζοντας μια θεατροποιημένη μουσική παράσταση με κείμενα και αφήγηση του Οδυσσέα Ιωάννου που θα αφορούν το ελληνικό τραγούδι.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντος μας

Daily / Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντός μας

«Μετά από 50 χρόνια στον δρόμο, είναι πολύ αργά για να σταματήσουμε τώρα», δηλώνει μ’ ένα διακριτικό μειδίαμα ο 75χρονος ροκ σταρ σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ που παρακολουθεί από απόσταση αναπνοής την πρόσφατη περιοδεία του Μπρους Σπρίνγκστιν και της θρυλικής μπάντας του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

σχόλια

2 σχόλια
Προσωπικά προτιμώ η μουσική που ακούω να είναι σε γλώσσα που καταλαβαίνω (πχ ελληνικά, αγγλικά, ιταλικά), ώστε να μπορώ να αντιληφθώ τι λένε οι στίχοι αλλά και να τους τραγουδήσω, να είναι σε μια μουσική φόρμα που μπορώ να ακολουθήσω και να μην τραγουδιέται από γυναίκες καλυμένες από την κορυφή ως τα νύχια -γιατί αυτό είναι δείγμα ανελευθερίας και η μουσική είναι ελευθερία- οπότε ευχαριστώ δε θα πάρω...