Η έκθεση «Το χάος των αναμνήσεων» στην γκαλερί a.antonopoulou.art δεν είναι άλλο από μια πλειάδα κακόγουστων, ευτελών, αστείων, ενίοτε και εξωφρενικών μικροαντικειμένων από τη συλλογή κιτς σουβενίρ που έχει μαζέψει από ταξίδια του ο Γιάννης Μπουτάρης και αναδεικνύουν το πάθος του γι' αυτά. Δεκάδες διακοσμητικά και χρηστικά αντικείμενα που ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης συνέλεξε μέσα σε μία τριακονταετία, περίοδο που ταξίδευε ανά τον κόσμο ως οινοπαραγωγός, εμπορευόμενος τα κρασιά του.
Πορσελάνινα, πλαστικά, ξυλόγλυπτα, σκαλισμένα σε μάρμαρο ζωάκια, πορτρέτα πολιτικών ηγετών, ήρωες της ελληνικής μυθολογίας, τσολιάδες και χωριατοπούλες, ταυρομάχοι και σπανιόλες, μπούστα γυναικών και ημίγυμνα pin-up girls, γυναίκες του Μανάρα, αγωνιστικά αυτοκίνητα, δεκάδες αναπτήρες, ζωγραφιστά πιάτα, τασάκια, λυχνάρια, ρολόγια επιτοίχια, τσέπης και χειρός, ματριόσκες, απίθανα διακοσμημένες φιάλες ποτών, τσαγιέρες με λεοπάρ σχέδια, γυάλινες σφαίρες, μπιμπελό και τοπόσημα από διάφορες πόλεις, περιοχές και χώρες, από το Ισραήλ μέχρι το Αζερμπαϊτζάν και από τη Μάλτα μέχρι την Αυστραλία. Ο Παρθενώνας και ο Λευκός Πύργος, ο Πύργος του Άιφελ και η Όπερα του Σίδνεϊ, ο κόκκινος τηλεφωνικός θάλαμος του Λονδίνου και το Manneken Pis («Ο μικρός που ουρεί»), το γνωστό μπρούντζινο άγαλμα των Βρυξελλών.
Η γκαλερίστα Αγγελική Αντωνοπούλου ξεχώρισε 600 σουβενίρ από τα περί τα 2.000 της συλλογής του Μπουτάρη, η οποία εκτίθεται κυρίως σε προθήκες στην αίθουσα πωλητηρίου του Κτήματος Κυρ-Γιάννη στο Γιαννακοχώρι Ημαθίας, τα κατέβασε στην Αθήνα και έστησε μια εγκατάσταση σύγχρονης τέχνης. Τα ταξινόμησε σε ενότητες, έτσι ώστε τα αντικείμενα της συλλογής να αφηγούνται μια νέα ιστορία.
Ζητήσαμε από τον δήμαρχο Θεσσαλονίκης να μας αφηγηθεί την ιστορία που συνοδεύει κάποια από αυτά.
— Θέλετε να θυμηθείτε τις ιστορίες μερικών αντικειμένων;
Δεν θυμάμαι καν την προέλευση των περισσοτέρων πια.
— Θα έχετε κάποια αγαπημένα, παρ' όλα αυτά...
Ναι, είναι κάνα δυο, στα οποία έχω αδυναμία και τα έχω σπίτι μου.
— Ποια είναι αυτά;
Το χρυσό μπούστο γυναίκας. Μου άρεσε πολύ και το έβαψα με χρυσό σπρέι. Το άλλο που μ' αρέσει πολύ είναι η κοπελιά που βρίσκεται στην έκθεση, ανάμεσα στα βατράχια. Είναι ένα τύπου pin-up girl με ολόσωμο ροζ μαγιό. Αυτή την κοπέλα όλο σκέρτσο δεν θυμάμαι από πού την πήρα.
— Δεν τη συγκαταλέγετε στα ερωτικά;
Όχι, τα ερωτικά όλα είναι του Μανάρα.
— Η αντίκα τύπου Τζάγκουαρ, το μεταλλικό αντίγραφο αυτοκινήτου, το οποίο δεν το λες κακόγουστο, από πού το πήρατε;
Από ένα κατάστημα στη Βιέννη το οποίο πουλάει ντιζαϊνάτα αντικείμενα. Μοιάζει με αντίκα, αλλά δεν είναι. Είναι φανταστικό μοντέλο, δεν υπάρχει αυτό το είδος. Το αγόρασα πριν από 2-3 χρόνια, κάποια Χριστούγεννα στη Βιέννη.
— Πρόσφατο απόκτημα θα είναι και ο λεμονοστύφτης με το κεφάλι της Μέρκελ...
Όχι, αυτό είναι πιο παλιό.
— Μου είπαν ότι οι μικρογραφίες με τους παπάδες που παίζουν διάφορα τυχερά παιχνίδια δημιούργησαν σκάνδαλο και αποσύρθηκαν.
Αυτούς τους πήρα από την Τήνο πριν από χρόνια. Μου είχαν πει –δεν ξέρω αν είναι αλήθεια ή ψέματα– ότι τα είδε ο Μητροπολίτης Σύρου, εκνευρίστηκε και τα απαγόρευσε. Δεν ξέρω αν πράγματι τα αποσύρανε, αλλά αυτό κυκλοφόρησε.
— Οπότε είναι σπάνια αντικείμενα.
Φαντάζομαι, ναι.
— Είδα και έναν Χριστό ως φωτιστικό νυκτός.
Αυτό μου το έκαναν δώρο.
— Τα σεξουαλικά αντικείμενα έχουν συγκεκριμένη προέλευση;
Εκτός των γυναικών του Μανάρα, οι οποίες δεν είναι ακριβώς κιτς, έχουνε γούστο. Έχουν όλα μια υπερβολή, ας πούμε.
— Το τρίγωνο με τα πλαστικά ανθρωπάκια, δύο άντρες και μία γυναίκα, που κάνουν σεξ;
Ούτε αυτό θυμάμαι από πού το πήρα. Καθόλου.
— Υπάρχει και ένα μπουκάλι ούζο με... πέος σε στύση.
Αυτό το πήρα από την Αθήνα. Από είδη λαϊκής τέχνης.
— Η γόβα-μπουκάλι;
Όλα τα γυάλινα μπουκάλια –έχω και ένα σπαθί-μπουκάλι– είναι αρμένικα. Κάποια είναι αγορασμένα από το Ερεβάν και κάποια μου τα έχουν φέρει δώρο.
— Μου φάνηκε αστείος και συγχρόνως ιδιαίτερα κακόγουστος ο αναπτήρας-κάθισμα τουαλέτας.
Αυτό μου το έκαναν δώρο τη βραδιά των εγκαινίων. Όπως και ένα τασάκι με ένα κεφάλι σαν ψάρι, επίσης δώρο των εγκαινίων.
— Το κοχύλι με την Παναγία;
Δεν το θυμάμαι. Εκείνο που θυμάμαι πάρα πολύ καλά είναι ένας τεράστιος αητός-ρολόι που είναι μόνος του σε μια γωνιά και μια κυρία που είναι ανάσκελα, έχει τα πόδια της ψηλά και παίζει μ' ένα ρολόι. Αυτά τα βρήκα σε ένα μαγαζί στη Θεσσαλονίκη που πουλάει άπειρα τέτοια. Αυτά τα δύο μου έβγαλαν τα μάτια, γι' αυτό και τα πήρα.
— Από τα ελληνικά τι θα ξεχωρίζατε;
Τα μπουκάλια του ούζου είναι απίστευτα! Αλλά τα υπόλοιπα είναι χωρίς έμπνευση. Οι Παρθενώνες, η Μύκονος, τα αιγαιοπελαγίτικα σπιτάκια, εντελώς ανέμπνευστα.
— Το ξυπνητήρι με τη φωνή του μουεζίνη πού το βρήκατε;
Νομίζω ότι το πήρα Χριστούγεννα, σε μαγαζί παιδικών παιχνιδιών.
— Ούτε η Μπάρμπι με το χιτζάμπ είναι από μουσουλμανική χώρα;
Δεν ξέρω, δεν θυμάμαι. Κοίταξε, οι μουσουλμάνοι έχουν πρόβλημα, δεν έχουν πολύ χιούμορ με αυτά.
— Ποιο θεωρείτε το πιο ωραίο σας απόκτημα;
Υπάρχουν και κάποια ωραία, θα τα έλεγα κομψοτεχνήματα. Τα τσαγερά είναι κομψοτεχνήματα. Αυτά ξεκίνησα να τα κάνω δώρο στη γυναίκα μου, η οποία έπινε πάρα πολύ τσάι. Ακολουθούσε και μια ιεροτελεστία για το τσάι – την ψιλοκορόιδευα γι' αυτό. Κάποια στιγμή αποφάσισα να της κάνω δώρο τσαγιέρες. Αρχικά της πήρα κάποιες ασημένιες και μετά άρχισα να της αγοράζω αυτά: μια ζέμπρα, μια καμηλοπάρδαλη, μια γυναίκα με φουστάνι.
— Οι τσαγιέρες θα έχουν και συναισθηματική αξία για σας, αφού ανήκαν στη γυναίκα σας.
Εν τέλει, όλα έχουν συναισθηματική αξία. Παρόλο που είμαι δεμένος μαζί τους, με διασκεδάζουν πολύ. Ξέρεις ποιο είναι το πιο σημαντικό; Εγώ τα είχα στο κτήμα φύρδην μίγδην, από δω κι από κει, σκόρπια. Όταν τα είδα στην γκαλερί μαζεμένα θεματικά, απέκτησε μια εικόνα όλη αυτή η ιστορία.
— Υπάρχει κάποιο που είναι τόσο όμορφο, που δεν θα έπρεπε να βρίσκεται ανάμεσα σε όλα αυτά τα αντικείμενα;
Θεωρώ ότι και το όμορφο ταιριάζει μέσα στα άσχημα. Είναι 2-3 πορσελάνινα, κάτι κυρίες, κάτι κύριοι, τα οποία δεν είναι καθόλου άσχημα. Οι κινήσεις τους είναι τελείως εκτός της δικής μας εποχής. Γι' αυτό τα έβαλα! Μια κίνηση, μια υπόκλιση, ένα χειροφίλημα, λεπτότητες τελείως άλλων εποχών. Είναι καλοφτιαγμένα, ωραία, ένα από αυτά μάλιστα είναι από πορσελάνη αξίας. Όλα αυτά που εκτίθενται κάτω δεν είναι ούτε το 1/3 όσων έχω μαζεμένα.