Ο Δημήτρης Σαμόλης είναι ένας σύγχρονος παραμυθάς (που τυχαίνει να μελοποιεί τις ιστορίες του)

Ο Δημήτρης Σαμόλης είναι ένας σύγχρονος παραμυθάς (που τυχαίνει να μελοποιεί τις ιστορίες του) Facebook Twitter
1
Ο Δημήτρης Σαμόλης είναι ένας σύγχρονος παραμυθάς (που τυχαίνει να μελοποιεί τις ιστορίες του) Facebook Twitter

Ο νέος δίσκος του Σαμόλη λέγεται Ένα Σύμπαν Στα Μέτρα Σου και θα κυκλοφορήσει την παραμονή του Αγίου Βαλεντίνου. Είχα την ευκαιρία να ακούσω πρώτος το άλμπουμ. 

Ήδη απ' το Fortune Cookie, την μεγάλη του επιτυχία που ήταν στα αγγλικά, είχα εκτιμήσει τη λοξή ματιά του, τις αναφορές στην ποπ κουλτούρα, το χιούμορ. Όμως η μετάβαση απ' τα αγγλικά στα ελληνικά ξένισε αρχικά πολλούς. Καταλαβαίνω γιατί όσοοι επιχείρησαν να κρίνουν ορθολογικά τους ελληνικούς στίχους, πχ. στο Ατάρι, μπερδεύτηκαν ή ξενέρωσαν, όμως ταυτόχρονα ο τρόπος που ο Σαμόλης μπλέκει στιχουργικά το σουρεαλισμό με την καθημερινότητα είναι αυτό που τον κάνει ξεχωριστό. 

Τρία πράγματα είναι κυρίαρχα στο δίσκο: Το όνειρο, η συντροφικότητα κι η περιπέτεια. Και είναι όλα εκεί στο κομμάτι που ανοίγει το άλμπουμ, ένα τραγούδι που δεν υπάρχει ονλάιν άρα θα πρέπει να ακούσετε απ' το δίσκο όταν βγει.

Λέγεται Αερόστατο κι αυτοί είναι οι στίχοι του:

Μέναµε στην Ακρόπολη δυο χρόνια και µετά
Πήγαµε στα Εξάρχεια για να' ναι πιο φτηνά
Μα ήρθαν χρόνοι δίσεκτοι κι έπιασε φασαρία
Κι αποφασίσαµε να φύγουµε στην επαρχία

Μετακοµίσαµε στην Τούµπα στη Θεσσαλονίκη
Και στους δικούς µου στα Χανιά να µη δίνουµε νοίκι
Μα όπου κι αν πηγαίναµε µας έλειπε η θέα
Ώσπου ένα βράδυ µια ταινία µας έδωσε ιδέα

Να φτιάξουµε ένα αερόστατο από µπαλόνια

Και να ζήσουµε ευτυχισµένοι εκεί για χρόνια

Να πληρώνουµε φόρους στον ουρανό
Δυο σύννεφα το τετραγωνικό
Να µην έχουµε έννοια καµιά, ούτε καν τον καιρό
Να περνάµε τα σύνορα από ψηλά
Χωρίς πατρίδα - σηµαία καµιά
Κι όταν όλα θα µοιάζουν µικρά
Θ' ανοιχτούµε για κόσµους όπου όλα είναι δυνατά

Αφού είδαµε κι απόειδαµε µε τα της επαρχίας
Πήραµε σβάρνα τα χωριά της νότιας Γαλλίας
Σειρά πήρε το Άµστερνταµ, το Γιορκ, το Βερολίνο
Πήγαµε και στη Τζο που σπούδαζε στο Καµερίνο

Μα ο ήλιος µας ξανάφερε στα πάτρια εδάφη
Και το καλοκαίρι πήγαµε στο Ρούκουνα Ανάφη
Μα ακόµα και εκεί ήταν σαν κάτι να µας λείπει
Και µόνο εκείνη η ιδέα θα µας έδιωχνε τη λύπη

Ο Δημήτρης Σαμόλης είναι ένας σύγχρονος παραμυθάς (που τυχαίνει να μελοποιεί τις ιστορίες του) Facebook Twitter

Η ταινία είναι φυσικά το Up (Ψηλά στον Ουρανό), και η γλυκόπικρη αλλά ελπιδοφόρα αίσθηση του κομματιού κυριαρχεί σε όλο το άλμπουμ. Στο αυτοβιογραφικό 'Η Μούσα μου Είναι Αμερικάνα' ο Σαμόλης αφηγείται με μπόλικο αυτοσαρκασμό τα όνειρά του για καριέρα στην Αμερική και τα αποτυχημένα του σχέδια να μετακομίσει στις ΗΠΑ, χωρίς να εγκαταλείπει όμως την προσπάθεια, σίγουρος ότι κάποτε θα τα καταφέρει. 

Στην τρυφερή μπαλάντα Το Βιογραφικό Μου αντί για τα πτυχία και την προϋπηρεσία του αρχίζει να μιλά για το μεγάλο του έρωτα, πώς πρωτοσυναντήθηκαν, τα ταξίδια που έκαναν - αυτό είναι, λέει το πραγματικό του βιογραφικό., ενώ στο Λέων με Κριό ένα ζευγάρι που φαινομενικά δεν ταιριάζει κατορθώνει το ακατόρθωτο.

Η ενορχήστρωση συχνά αλλάζει από τραγούδι σε τραγούδι. Το δε Οι Θεοί Των Παιδιών ξεφεύγει εντελώς απ' το συνηθισμένο του ύφος και την προσωπική θεματολογία του, φτιάχνοντας ένα ευαίσθητο αλλά δυνατό παραμύθι για όσα γίνονται γύρω μας.

Η γλυκόπικρη νοσταλγία είναι παρούσα σε ένα απ' τα πιο κολλητικά τραγούδια του δίσκου το Πορτοκαλί Μουστάκι («που σου μείνε από τον πρωινό χυμό») και μας γυρνά στην παιδική ηλικία, τότε που η γραμμή μεταξύ φιλίας και έρωτα ήταν λεπτή - κι εμείς δεν ξέραμε τι ακριβώς μας γινόταν. 

Η πιο όμορφη μελωδία του δίσκου κατά τη γνώμη μου είναι το Φυσιολογικό, στο οποίο με πικρή ειρωνεία ο Σαμόλης απαντά στο αγωνιώδες ερώτημα της αγάπης του αν το να είναι μαζί είναι "φυσιολογικό" με τον πιο ανέλπιστο τρόπο - που σκοπό έχει να δείξει το πόσο άκυρη είναι η ερώτηση (και το πώς δυσκολεύουμε τις ζωές μας) 

Όταν έψαξα τον Σαμόλη για να του πω ότι μου άρεσε πολύ το άλμπουμ μου έγραψε το εξής:

«Εν τω μεταξυ το αλμπουμ βγαινει Δευτερα 13 Φλεβαρη οπου ειναι:

Παγκοσμια ημερα Ραδιοφωνου
Παγκοσμια ημερα Κινηματογραφου
Παγκοσμια ημερα προφυλακτικου
Παραμονη Αγιου Βαλεντινου
Και ημερα που γεννηθηκε ο Robbie Williams...
Τι άλλo να ζητήσω από το Σύμπαν
Πραγματικά ένα σύμπαν στα μέτρα μου»

Ο Δημήτρης Σαμόλης είναι ένας σύγχρονος παραμυθάς (που τυχαίνει να μελοποιεί τις ιστορίες του) Facebook Twitter

Facebook Page: Δημήτρης Σαμόλης

Μουσική
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Θέλω τα τραγούδια μου να γίνουν καραόκε για να τα τραγουδούν με πάθος οι μεθυσμένοι θείοι»

Μουσική / «Θέλω τα τραγούδια μου να γίνουν καραόκε για να τα τραγουδούν με πάθος οι μεθυσμένοι θείοι»

Η Michelle Gurevich γράφει μουσική για την ψυχή και τις εμπειρίες της, με μια γερή δόση μαύρου χιούμορ και αφοπλιστικής ειλικρίνειας. Μιλά στη LiFO λίγο πριν από την εμφάνισή της στο Fuzz.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Κοντσέρτο για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ: Ένα νεανικό έργο που δεν ξεπεράστηκε ποτέ

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Κοντσέρτο για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ: Ένα νεανικό έργο που δεν ξεπεράστηκε ποτέ

Πώς είναι άραγε να γράφεις το κορυφαίο σου έργο στα 25 σου χρόνια; Πόση αγωνία αισθάνεται ένας συνθέτης που καταλαβαίνει ότι όλοι προσδοκούν από εκείνον το επόμενο μεγάλο έργο; Πού κρύβεται η ακαταμάχητη δύναμη του Κοντσέρτου για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ; Η Ματούλα Κουστένη εξερευνά ένα από τα διασημότερα έργα για πιάνο και ορχήστρα, την ομορφιά του και την ιστορία του.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μπάρι Άνταμσον: «Το ροκ εν ρολ ήταν από τα τελευταία κινήματα που άλλαξαν πραγματικά τον κόσμο»

Μουσική / «Το ροκ εν ρολ ήταν από τα κινήματα που άλλαξαν πραγματικά τον κόσμο»

Λίγο πριν προσγειωθεί στην Αθήνα για ένα χορταστικό συναυλιακό διήμερο, ο πολυτάλαντος Μπάρι Άνταμσον μιλά για τη σκηνή του Mad-chester, για το ροκ εν ρολ που όσο «γερνάει» τόσο δυναμώνει, για τη γνωριμία του με τον Λιντς και τον εθισμό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Συνέντευξη Saturday Night Satan

Μουσική / «Όσο υπάρχει κόσμος που πηγαίνει στις συναυλίες, θα συνεχίσουμε να υπάρχουμε κι εμείς»

Mε μια γυναικεία φωνή να ηγείται, αντλώντας έμπνευση από τον horror κινηματογράφο και με επιρροές από τα ’70s και ’80s, οι Saturday Night Satan φέρνουν νέο αέρα στην εγχώρια metal σκηνή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΝΤΑΤΣΗΣ
Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

Μουσική / Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

«Μη σταματάτε. Έχουμε αφθονία. Έχουμε λύσεις. Μπορούμε να αρχίσουμε πάλι από την αρχή»: Η Björk παρουσιάζει την προσωπική της ουτοπία με το πρότζεκτ «Cornucopia» και μιλάει μπροστά στην κάμερα, για πρώτη φορά μετά από πολύ καιρό. 
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ O Tsolimon βλέπει όνειρα με γιαπωνέζικα καρτούν

Μουσική / Ο Tsolimon έγραψε ένα άλμπουμ κλαίγοντας και οδηγώντας

Στον πρώτο του προσωπικό δίσκο, ο νεαρός τραγουδοποιός που λατρεύει τον Λεξ και τα Pokemon συνδυάζει την ηλεκτρονική μπαλάντα με το ραπ και το ζεϊμπέκικο. Όταν έστειλε το «Καλό» στον Κραουνάκη, εκείνος του απάντησε πως πρέπει να το τραγουδήσει η Στανίση - τελικά, το είπε ο ίδιος και η Δεσποινίς Τρίχρωμη.
M. HULOT
Ο Bad Bunny και το μέλλον της urbano μουσικής

Μουσική / Ο Bad Bunny και το μέλλον της παρεξηγημένης urbano μουσικής

Το «Debí tirar más fotos» του 30χρονου Πορτορικανού μουσικού είναι ένα λάτιν αριστούργημα αφιερωμένο στις ρίζες του, στην ιστορία του Πουέρτο Ρίκο και στις σύγχρονες κοινωνικές προκλήσεις, όπως ο υπερτουρισμός και η εποχή του Τραμπ, που πλήττει τους μετανάστες.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Η «Δύναμη του πεπρωμένου» αποτελεί τα τελευταία 150 χρόνια έναν διαρκή θρίαμβο της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι

Μουσική / Η «Δύναμη του πεπρωμένου»: Ο θρίαμβος της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι

Η όπερα που απασχόλησε τον Τζουζέπε Βέρντι επί είκοσι χρόνια και θεωρείται από τις σημαντικότερες του διεθνούς ρεπερτορίου επιστρέφει στην Εθνική Λυρική Σκηνή, με μια παράσταση αντάξια της φήμης της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το συναρπαστικό, άχρονο, χαμένο άλμπουμ της Ούρσουλα Λε Γκεν

Πέθανε Σαν Σήμερα / Το συναρπαστικό, άχρονο, χαμένο άλμπουμ της Ούρσουλα Λε Γκεν

H πολυβραβευμένη συγγραφέας επιστημονικής φαντασίας που πέθανε σαν σήμερα, το 2018, είχε συνεργαστεί με τον συνθέτη Todd Barton στη δημιουργία ενός φιλόδοξου πρότζεκτ που εκτείνονταν πέρα από τη συγγραφή.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Θα πατήσεις σε λουλούδια, θα πατήσεις και σε σκατά για να βρεις διεξόδους»

Μουσική / Αεκτζής, αναρχικός, καζαντζιδικός: Η ανορθόδοξη πορεία του Γιάννη Μπαχ Σπυρόπουλου στο ελληνικό τραγούδι

Συνθέτης, στιχουργός, αρθρογράφος, ζωγράφος, ραδιοφωνικός παραγωγός, ο Γιάννης Μπαχ Σπυρόπουλος έχει γράψει τη δική του ιστορία στην ελληνική δισκογραφία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Για μένα αυτό είναι οι ταινίες, μια περιπέτεια έξω και πέρα από την ηθική»

Οθόνες / «Για μένα αυτό είναι οι ταινίες, μια περιπέτεια έξω και πέρα από την ηθική»

Μια μεγάλη κουβέντα με τον σκηνοθέτη και μουσικό Γιάννη Βεσλεμέ που κυκλοφορεί ταυτόχρονα το νέο του άλμπουμ και η ρετροφουτουριστική του ταινία «Αγαπούσε τα λουλούδια περισσότερο». (SPOILER ALERT)
M. HULOT
Laurent Garnier

Μουσική / «Βλέπω μαριονέτες να παίζουν μουσική έχοντας τα ακουστικά περισσότερο στον λαιμό παρά στα αυτιά»

Με αφορμή ένα επικό τετραπλό mix –house, techno, UK focus και downtempo– για τα 25 χρόνια λειτουργίας του θρυλικού fabric, ο Γάλλος παραγωγός, DJ και πρόσφατα χρισμένος ιππότης της Λεγεώνας της Τιμής Laurent Garnier μιλά για το τότε και το τώρα της ηλεκτρονικής μουσικής.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ