Υπόγειος κόσμος. Από τον Δημήτρη Πολιτάκη

Υπόγειος κόσμος. Από τον Δημήτρη Πολιτάκη Facebook Twitter
2
Υπόγειος κόσμος. Από τον Δημήτρη Πολιτάκη Facebook Twitter

Παρότι η εμβέλειά του στην αχανή και σε μεγάλο βαθμό αχαρτογράφητη –χωροταξικά και πολιτισμικά– στους νέους καιρούς πρωτεύουσα είναι περιορισμένη, το μετρό αποτελεί επί της ουσίας το μόνο μεγάλο σύγχρονο έργο (και μέσο) που πραγματικά φαίνεται να σέβονται οι πολίτες αυτής της πόλης. Και όχι μόνο επειδή «αποκτήσαμε κι εμείς επιτέλους μετρό», αυτό το υπερήφανο δέος έχει ξεθωριάσει προ πολλού, μαζί με τους εθνικούς θριάμβους του 2004. Ούτε «σοβαρό» αεροδρόμιο είχαμε μέχρι πρόσφατα, το «Ελευθέριος Βενιζέλος» (από την επιλογή του πασπαρτού ονόματος είχε διαφανεί η έλλειψη γνήσιου ενθουσιασμού) όμως είναι σαν ένα αναγκαίο κακό μεγάλης κλίμακας, λειτουργώντας εντελώς εκτός αστικού ιστού και χωρίς τίποτα από την ευκολία και τη vintage χάρη του παλιού Ελληνικού, ειδικά τις ωραίες εποχές των χαλαρών ελέγχων (μπορούσες άνετα να φτάσεις και μέχρι τον αεροδιάδρομο με την τσιγαρούκλα στο χέρι, ακόμα κι αν ήσουν περαστικός), όταν υπήρχε ακόμα μια κοσμοπολίτικη αύρα στο όλο σύστημα και οι αεροπορικές δεν μεταχειρίζονταν τους επιβάτες της οικονομικής σαν αγέλη ενοχλητικών πληβείων.


Το μετρό, αργά επεκτεινόμενο, καθαρό (κλινικό σχεδόν) και με τις εκάστοτε «ποιοτικές» μουσικούλες του (τις έχουν κόψει; Δεν έχω προσέξει τελευταία) να ακούγονται από τα μεγάφωνα (όταν δεν ακούγονται ανακοινώσεις για επικείμενες στάσεις εργασίας και για ανελκυστήρες εκτός λειτουργίας), είναι σαν να περιμένει υπομονετικά, μαζί με όσους το χρησιμοποιούν τακτικά, να εξομαλυνθούν οι συνθήκες που ισχύουν πάνω από το έδαφος, σαν γκρίζα ζώνη στην οποία δοκιμάζονται, μεταξύ άλλων, και νέου τύπου κοινωνικές συμπεριφορές. Κάθε είδους, ειδικά όμως σε σχέση με τον άλλον, αλλά και με το «Άλλο». Θα πρέπει να έχουν επαναληφθεί παρόμοιες σκηνές πολιτισμικού χάσματος άπειρες φορές από τότε, ειδικά τον πρώτο καιρό που λειτούργησε το μετρό της Αθήνας είχαν μια ιδιαίτερη ίσως σημειολογική βαρύτητα.

Αυτή η νέα φουρνιά έχει έτοιμο και το χαρτί της άμεσης θυματοποίησης για κάθε περίσταση, σου μιλάει με «παρακαλώ, κύριε» και πληθυντικό ευγενείας (όπως οι μπάτσοι στην Αμερική την ώρα που σε κολλάνε στον τοίχο για εξακρίβωση) και άμα τους κάνεις παρατήρηση, δεν θα σε πουν κωλόγερο, αλλά φασίστα.


Ήταν και η περίοδος τέτοια –άνεση, πίστωση, ευδαιμονία, μακαριότης– που έβγαζε τα πιο κακομαθημένα ένστικτα στους ανθρώπους. Ειδικά στους νέους, ειδικότερα στους πιο προνομιούχους συνήθως εξ αυτών, που δεν θέλουν και πολύ για να επιδείξουν την έντονη δυσανεξία τους προς τα οπισθοδρομικά ήθη της πατρίδας, ενώ ουσιαστικά προδίδουν τη φούρια του ξενολιγούρη και την έπαρση του κατά φαντασίαν κοσμοπολίτη. Θυμάμαι –πολύ έντονα για κάποιον λόγο– διάφορες περιπτώσεις κατά τις οποίες πιτσιρικάδες (ενήλικοι πάντως) ανέβαιναν τρέχοντας τις κυλιόμενες σκάλες με το backpack στους ώμους σπρώχνοντας όσους δεν ήταν εντελώς κολλημένοι στα δεξιά, ενώ μια φορά, πρόσφατα σχετικά, είδα ακριβώς μπροστά μου υποδειγματικό φρικοχίπστερ να χώνει αγκωνιά για κόκκινη κάρτα σε ηλικιωμένη γυναίκα που του έφραζε τον δρόμο προς κάποιο «επείγον περιστατικό». «Δεν ξέρετε ότι μόνο δεξιά επιτρέπεται να στέκεστε;», φώναξε στη σοκαρισμένη γυναίκα, συνεχίζοντας την επιθετική πορεία του, ενώ αυτό που εννοούσε ήταν: «Δεν έχεις πάει ποτέ στο Λονδίνο, βλάχα κωλόγρια;».


Χρησιμοποίησε, πάντως, αυστηρά «πολιτισμένο» λόγο (κλασικό δείγμα «ευγένειας» ως αντεστραμμένης αλαζονικότητας) αντί για ασεβές μπινελίκι που θυμάμαι εγώ αντίστοιχα στην εποχή μου. Εντάξει, όλοι γνωρίζουμε «prototypes» αυτού του τελευταίου μοντέλου κακομαθημένου νεανία και πολλοί υπήρξαμε λίγο-πολύ τέτοιοι, αλλά υπάρχουν διαφορετικές ποικιλίες και στις διαβαθμίσεις του κωλοπαιδισμού. Αυτή η νέα φουρνιά έχει έτοιμο και το χαρτί της άμεσης θυματοποίησης για κάθε περίσταση, σου μιλάει με «παρακαλώ, κύριε» και πληθυντικό ευγενείας (όπως οι μπάτσοι στην Αμερική την ώρα που σε κολλάνε στον τοίχο για εξακρίβωση) και άμα τους κάνεις παρατήρηση, δεν θα σε πουν κωλόγερο, αλλά φασίστα. Πρόκειται συνήθως για το είδος που σέβεται μόνο τον εξωτισμό και διακατέχεται από μια στρεβλή αντίληψη περί αυθεντικότητας, αναζητώντας ασφαλείς «αυθεντικές» εμπειρίες («παραδοσιακόν κουρείον, έτος ιδρύσεως 1821»), χωρίς τους κινδύνους αληθινού συγχρωτισμού και πραγματικής επικοινωνίας με το Άλλο. Αυτή είναι όμως μόνο μία από τις υπο-κατηγορίες φυλών και συμπεριφορών που συναντάς στο μετρό, όπου σπανίως, πάντως, παρουσιάζονται εντάσεις και όλα μοιάζουν να κυλάνε σε έναν ρυθμό πολιτισμένης καταστολής. Θα έχει ενδιαφέρον τι θα γίνει, ειδικά τον πρώτο καιρό λειτουργίας των νέων ακυρωτικών μηχανημάτων, και το αν θα δούμε κι εδώ περίτεχνα άλματα, κυνηγητά και συμπλοκές, όπως έχουμε δει (και έχουμε συμμετάσχει κάποτε) σε υπόγειους σταθμούς ξακουστών δυτικών μητροπόλεων.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO

Shortcut
2

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αναζητώντας το μυστικό του Γιάννη Πετρίδη

Δ. Πολιτάκης / Αναζητώντας το μυστικό του Γιάννη Πετρίδη

Στις 29 Μαρτίου συμπληρώθηκαν σαράντα έξι χρόνια από την πρώτη εκπομπή του ανθρώπου που μας έμαθε να ακούμε μουσική, όμως, παρά την οικειότητα, το κύρος και τη γνώση που εκπέμπει ακόμα η φωνή του από τα ερτζιανά, ο ίδιος παραμένει σε μεγάλο βαθμό ένα μυστήριο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
200 χρόνια «κρυφό σχολειό»

Δ. Πολιτάκης / 200 χρόνια «κρυφό σχολειό»

Πέρα από τις εθιμοτυπικές τελετουργίες της αρμόδιας επιτροπής, ο εορτασμός των 200 χρόνων από το ’21 θα μπορούσε να γίνει αφορμή για μια βαθύτερη αντίληψη των συναρπαστικών γεγονότων εκείνης της εποχής από αυτή που μας χάρισε το σχολείο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Αποχαιρετισμός στην κυρία Μιράντα

Δημήτρης Πολιτάκης / Αποχαιρετισμός στην κυρία Μιράντα

Πηγαίνοντας μετά από καιρό σε σπίτι φίλων, είδα στην εξώπορτα το αγγελτήριο θανάτου της ηθοποιού Μιράντας Κουνελάκη που έμενε στην ίδια πολυκατοικία και για χρόνια «επέβλεπε» στοργικά και διακριτικά τις νεανικές μας τρέλες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
H περίπτωση του Άκη Πάνου, που ακόμα μας στοιχειώνει

Δημήτρης Πολιτάκης / H περίπτωση του Άκη Πάνου, που ακόμα μας στοιχειώνει

Ούτε το έργο ενός δημιουργού μπορεί εύκολα να διαγραφεί ούτε όμως και η σύνδεσή του με τις όποιες αποτρόπαιες πράξεις. Μένει εκεί, σαν ανεξίτηλη κηλίδα που διαβρώνει και συρρικνώνει το σέβας, το δέος, την εκτίμηση, την απόλαυση. Αυτό είναι το τίμημα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Βρίσκοντας καταφύγιο στη μοιρολατρία και στα εποχικά μαγαζιά

Δημήτρης Πολιτάκης / Βρίσκοντας καταφύγιο στη μοιρολατρία και στα εποχικά μαγαζιά

Έχει ανάγκη ο κόσμος να περιβληθεί στην απομόνωσή του από ένα γιορτινό σκηνικό, από μια λαμπερή ψευδαίσθηση, ξορκίζοντας μια χρονιά που έγινε η προσωποποίηση όλων των δεινών που έχουν πέσει στο κεφάλι μας, όχι μόνο της πανδημίας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η πανδημία και η λαχτάρα μας να «σώσουμε τα Χριστούγεννα»

Δημήτρης Πολιτάκης / Η πανδημία και η λαχτάρα μας να «σώσουμε τα Χριστούγεννα»

Ας είμαστε προετοιμασμένοι για σεμνές, ταπεινές, υπερβατικές γιορτές, όπως θα έπρεπε δηλαδή πάντα να είναι, αν πιστέψουμε όλες αυτές τις χριστουγεννιάτικες ταινίες που βλέπουμε μια ζωή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Απόδραση από την Αθήνα

Δημήτρης Πολιτάκης / Απόδραση από την Αθήνα

Παίζει ξανά δυνατά ως σενάριο ή ως όραμα μέσα στην πανδημία η οριστική φυγή από τη μητρόπολη και η μετεγκατάσταση σε κάποια ιδανική γωνιά της επαρχίας με άμεση πρόσβαση σε φύση, βουνά, ακρογιαλιές, δειλινά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ