Μισείτε το Despacito; Ιδού ο τεκμηριωμένος λόγος!

Μισείτε το Despacito; Ιδού ο τεκμηριωμένος λόγος! Facebook Twitter
4
Μισείτε το Despacito; Ιδού ο τεκμηριωμένος λόγος! Facebook Twitter

Το αγαπημένο site των μουσικόφιλων ClassicFm.com δημοσίευσε μία τεκμηριωμένη εξήγηση του γιατί το megahit του φετινού καλοκαιριού Despacito έχει τρελάνει τον κόσμο, μεταφορικά και κυριολεκτικά, και σας την παραθέτουμε με αναστεναγμό ανακούφισης που η ενόχληση που μας προκαλεί έχει θεωρητική βάση.

Είναι πλέον σαφές πως δεν αγαπάνε όλοι το 'Despacito' - και πιστεύουμε πως γνωρίζουμε το γιατί. Το μόνο που χρειάζεται κανείς για να το εξηγήσει είναι λίγες γνώσεις μουσικής θεωρίας...

Από την στιγμή που το κομμάτι αυτό έγινε viral, οι κριτικές που έχουν δημοσιευθεί είναι άπειρες. Φυσικά όλοι του αποδίδουν τον τίτλο του αναπόφευκτου θερινού soundtrack για το 2017. Ε και; Κάθε χρόνο υπάρχει και μια τέτοια καλοκαιρινή επιτυχία. Από το το Get Lucky των Daft Punk στο "Ακούγοντας τον πρώτο κούκο της άνοιξης" του Φρεντερίκ Ντέλιους (εντάξει, αστειευόμαστε λίγο εδώ), κάθε καλοκαίρι χρειάζεται τον ύμνο του. Φέτος ο κλήρος έλαχε στους Luis Fonsi και Daddy Yankee (και τον Justin Bieber) και τον παιάνα τους για την "υπέρβαση των ορίων κινδύνου".

 

Luis Fonsi ft Daddy Yankee - 'Despacito'

Από μουσικής απόψεως είναι σαφές πως πρόκειται για μια απίστευτα απλή σύνθεση. Απλή, κάτι που συνεπάγεται ότι προσφέρεται απλόχερα για διασκευές. Ήδη έχουν εμφανιστεί διασκευές του σε κάθε δυνατό είδος μουσικής (προφανώς ο ClassicFm.com ενθουσιάστηκε περισσότερο με τις κλασσικές διασκευές του), οι οποίες αναμφίβολα διευκολύνονται από την εγγενή απλοϊκότητα του άσματος. Οποιοσδήποτε ξέρει τέσσερα ακόρντα στην κιθάρα μπορεί να το παίξει. 

Δείτε εδώ τους θαυμάσιους τρόπους με τους οποίους έχει διασκευαστεί:

 

Despacito - Brooklyn Duo

 

Ο Rob Landes παίζει το Despacito σε ένα βιολί του 18ου αιώνα αξίας 1,2 εκατ. δολαρίων

Θα παρατηρήσατε ότι σε κάθε μία από τις διασκευές αυτές η μελωδία είναι εκείνη στην οποία παραμένουν πιστοί οι μουσικοί. Τα ακόρντα που στηρίζουν το τραγούδι είναι τόσο απλά (Σι μινόρε - Σολ - Ρε - Λα), διατρέχουν με άπειρες εμφανίσεις την ιστορία της ποπ μουσικής, σε βαθμό που μπορεί κανείς να υποθέσει πως το κοινό θα συμπληρώσει τα κενά χωρίς καν να ακούσει τις νότες, επιτρέποντας στη μελωδία να πάει όπου θέλει (εντός λογικών πλαισίων).

Ωστόσο πολλοί άνθρωποι το μισούν. Σε αντίθεση με πλείστα άλλα καλοκαιρινά χιτάκια, το 'Despacito' απ' ότι φαίνεται έχει εξαγριώσει εξίσου μεγάλο αριθμό ακροατών με εκείνους που το απολαμβάνουν. Αυτή τη στιγμή στο επίσημο βίντεο του τραγουδιού στο YouTube ο αριθμός των χρηστών που έχει πατήσει το κουμπί του "δεν μου αρέσει" έχει ξεπεράσει τις 500.000, και τα σχόλια από κάτω είναι ένα συνονθύλευμα άσχετων, ακατανόητων και λατρευτικών σχολίων και βαθιάς απορίας πως μπορεί οποιοσδήποτε να το θεωρεί ακροάσιμο. Αυτή η τελευταία κατηγορία αντιδράσεων είναι και η πιο ενδιαφέρουσα καθώς εκείνοι που το βρίσκουν αφόρητο συνεισέφεραν στην δημοφιλία του με την απέχθεια τους. 

 Η επανάληψη των ακόρντων αγγίζει τον μνημειώδη αριθμό των 25 φορών κατά την διάρκεια του. Θα λέγαμε λοιπόν πως είναι λίγο σπαστικό να προβλέπεις με ακρίβεια 25 φορές συναπτά την τροπή που θα πάρει η μελωδία ενός τραγουδιού.

Αυτό είναι κάτι που συμβαίνει διαχρονικά. Πολλά από τα δημοφιλέστερα κομμάτια στην ιστορία της μουσικής, δέχθηκαν μύδρους από το κοινό και τους κριτικούς. Τα προφανή παραδείγματα είναι η Ιεροτελεστία της Άνοιξης του Στραβίνσκι, (προκάλεσε ακόμα και συμπλοκές), η 1η Συμφωνία του Ραχμάνινοφ (κατακρεουργήθηκε από τον Τύπο), η Λα Μποέμ (το κοινό την υποδέχθηκε με παγερή αδιαφορία) και πολλά άλλα μουσικά έργα, τα οποία επικρίθηκαν με ποικίλους τρόπους, αλλά άντεξαν στον χρόνο. Ίσως πιστεύετε πως είναι υπερβολή να εξισώνουμε ένα καλοκαιρινό ποπ κομμάτι που πάσχει από βαριά επιρροή της cumbia όπως το 'Despacito' με κάποια από τα σπουδαιότερα έργα κλασσικού ρεπερτορίου των τελευταίων αιώνων, ωστόσο η αρχή παραμένει η ίδια. Διαίρεσε το κοινό σου κι έχεις εξασφαλισμένη την δημοσιότητα.

Φυσικά βοηθάει κι ο Justin Bieber. Ναι, τα Ισπανικά του δεν είναι σπουδαία. Ποιος νοιάζεται όμως; Ο πρίγκηπας της ποπ που λατρεύει τον Μπετόβεν φέρει την έγκριση του ClassicFm.com (ως επί το πλείστον) οπότε χαιρόμαστε που τον ακούμε κι εκεί. Τα φωνητικά του έχουν εν γένει βελτιωθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια, και πλέον έχουν αποκτήσει χαρακτήρα. Φυσικά στην εν λόγω περίπτωση δεν καλείται να κάνει και πολλά, αυτή η απλοϊκή δομή ακόρντων του επιτρέπει κατά βάση να μιλάει αρμονικά (μετά βίας βρίσκει κανείς στην γραμμή της φωνής κάτι που να ξεπερνάει το τέταρτο κατά μία νότα) ώστε να διαταράξει την ακεραιότητα του τραγουδιού.

 

Luis Fonsi, Daddy Yankee - Despacito (Remix Audio) ft. Justin Bieber

Γιατί όμως το κοινό είναι τόσο διχασμένο; Είναι πρακτικά αδύνατον να αδιαφορήσεις για το  'Despacito' - είτε σας αρέσει, είτε η σκέψη του να το ακούσετε ακόμα μια φορά σας προκαλεί σωματικές αντιδράσεις, με κυρίαρχη την τάση να εκσφενδονίσετε το ραδιόφωνο σας σε κάποια χαράδρα την επόμενη φορά που θα κυριεύσει τα ραδιοκύματα. Ιδού η πιθανή απάντηση που βασίζεται στην θεωρία της μουσικής: πιθανά επειδή το τραγούδι έχει την λάθος διάρκεια. Αν ακούσετε μόνο 60 δευτερόλεπτα, όλα βαίνουν καλώς. Είναι σπουδαίο. Υπάρχουν κάποιες επαναλήψεις των ακόρντων, το ρεφρέν, φλύαροι στίχοι, ισπανική κιθαρίτσα. 

Τα τρεισήμισι λεπτά όμως είναι υπερβολικά. Η επανάληψη των ακόρντών αγγίζει τον μνημειώδη αριθμό των 25 φορών κατά την διάρκεια του. Θα λέγαμε λοιπόν πως είναι λίγο σπαστικό να προβλέπεις με ακρίβεια 25 φορές συναπτά την τροπή που θα πάρει η μελωδία ενός τραγουδιού. Αυτή είναι κατά βάση και η αιτία αυτής της έντονης διχογνωμίας. Αν κάποιος έχει υψηλή ανοχή στην ανιαρή επανάληψη, αν ακούσει μόνο το δεύτερο μισό του τραγουδιού στο ραδιόφωνο ή ένα ψήγμα en passant σε κάποιο μπαρ, όλα είναι εντάξει. Οι συνεχείς ακροάσεις ωστόσο πάντα θα είναι μια δοκιμασία.

Μουσική
4

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

WERA: Η τσελίστρια που αλλάζει το πρόσωπο της νυχτερινής διασκέδασης στην Αθήνα

Μουσική / Η τσελίστρια που κάνει το αθηναϊκό κοινό να σωπαίνει για να την παρακολουθήσει

Η Wera φτιάχνει κομμάτια βγαλμένα από σκανδιναβικό παραμύθι με νεράιδες, ξέρει τι θα πει «μουσικός στον δρόμο» αλλά και το πόσο δύσκολο είναι να είσαι μουσικός στην Ελλάδα.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
elton john

Μουσική / Το ντοκιμαντέρ που αποκάλυπτε τον πραγματικό Έλτον Τζον

Ένα νέο ντοκιμαντέρ στο Disney+ ακολουθεί τον διάσημο μουσικό στην πρόσφατη περιοδεία του και κάνει μια αναδρομή στην 55χρονη καριέρα του. Πριν από τρεις δεκαετίες όμως, μια άλλη ταινία τον έδειχνε σε όλο το αφιλτράριστο μεγαλείο του.
THE LIFO TEAM
Κοντσέρτο του Αρανχουέθ: Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από αυτό το κοντσέρτο;

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από το Κοντσέρτο του Αρανχουέθ;

Σχεδόν έναν αιώνα μετά τη δημιουργία του το «Κοντσέρτο του Αρανχουέθ» του Χοακίν Ροντρίγκο παραμένει η μουσική στην οποία όλοι με κάποιο τρόπο παραδινόμαστε. Η Ματούλα Κουστένη αποκρυπτογραφεί τη μελαγχολία, τη σπαρακτική μελωδία, τη δύναμη της κιθάρας και τη μοναδική του ενέργεια.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

The Review / Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος Γιάννης Τσιούλης aka Cartoon Dandy συζητούν για την πορεία και τα τελευταία βήματα στη μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία μιας από τις μεγαλύτερες ποπ σταρ της τελευταίας 15ετίας και για το πόσο relevant είναι σήμερα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ