Θάλαττα Facebook Twitter

Θάλαττα

1

Μικρός ήθελα να γίνω καπετάνιος.

Ήταν το ταβάνι των φιλοδοξιών μου στον λιμανίσιο περίγυρο που μεγάλωνα.

 

Στον Πειραιά οι καπετάνιοι ήταν άρχοντες με σεβασμό και φράγκα. Πολυταξιδεμένοι, ματσωμένοι, χορτασμένοι φαΐ, ποτό και γυναίκες.

 

Και ιστορίες. 

Πολλές ιστορίες θρίλερ και νουάρ. Ξαφνικοί κυκλώνες, ναυάγια, μοιραίες γυναίκες, μαχαιροβγάλτες, μπουνίδια στα λιμάνια και στα μπαρ, λαθραίοι και λαθραία.

 

Στα χρόνια μου η θάλασσα ήταν καταφύγιο ψυχών και σωμάτων.

 

Αρκούσε το απολυτήριο Γυμνασίου για να μπαρκάρεις ως τζόβενο. Στον χρόνο πάνω γινόσουν δόκιμος, αμέσως σχεδόν τρίτος καπετάνιος και έμπαινες σε μια σχετικά σύντομη πορεία για πρώτος.

 

Πολλές ιστορίες θρίλερ και νουάρ. Ξαφνικοί κυκλώνες, ναυάγια, μοιραίες γυναίκες, μαχαιροβγάλτες, μπουνίδια στα λιμάνια και στα μπαρ, λαθραίοι και λαθραία.

 

Αλλά ήξερες δεν ήξερες γράμματα, το βαπόρι είχε μια θέση για σένα. Σκληρή ζωή, ζόρικη δουλειά, μακριά από το σπίτι, όμως χάρη σε σένα ζούσαν υποφερτά άλλοι δέκα. 

 

Στα δύσκολα μεταπολεμικά χρόνια από το χρήμα των ναυτικών και των μεταναστών τρεφόταν και αναπτυσσόταν η Ελλάδα. 

 

Τα παιδιά των νησιών αλλά και τα παιδιά των βουνοκορφών που δεν είχαν αντικρύσει ποτέ ακρογιάλι, κατέφταναν μιλλούνια στον Πειραιά για να μπαρκάρουν.

 

Σήμερα κανείς δεν ονειρεύεται να να γίνει ταξιδιάρης.

Παρά την τεράστια ανεργία η δουλειά στη θάλασσα δεν υπάρχει καν ως επιλογή.

 

Σε όσες χώρες ανεβαίνει το βιοτικό επίπεδο ο ναυτικός προσανατολισμός των νέων απομακρύνεται. Στα ελληνικά βαπόρια το πλήρωμα είναι Φιλιπινέζοι, Αιγύπτιοι, κλπ.

 

Έχω θείους, ξαδέρφια και ανήψια καπετάνιους.

Αισθάνονται τυχεροί αν έχουν έστω και έναν Έλληνα πλήρωμα στο βαπόρι του.

 

Αλλιώς τα μεγαλώσαμε τα παιδιά μας.

Με σχολεία, ξένες γλώσσες, πιάνο, καράτε, μπαλέτο και διακοπές.  

 

Και αλλιώς τα βρήκαν.

Guest Editors
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βιωσιμότητα και συλλογικές φαντασιώσεις 

Γεύση / Μπορεί η υψηλή γαστρονομία να είναι πράγματι βιώσιμη;

Βραβευμένα εστιατόρια, που αποτελούν το όνειρο πολλών foodies, καυχιούνται για τις βιώσιμες πρακτικές τους, την ίδια στιγμή που κάποιες «λεπτομέρειες» για τη λειτουργία τους τείνουν να αποσιωπούνται από τη βιομηχανία της εστίασης.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΔΗΣ
Υπεράσπιση του ζωγράφου Μιχάλη Μαδένη

Guest Editors / Υπεράσπιση του ζωγράφου Μιχάλη Μαδένη

«Η συγκεκριμένη απόφαση αντιτίθεται στην καλλιτεχνική ελευθερία και στην ελευθερία της έκφρασης και έτσι, στην ουσία, «κλείνει την πόρτα» σε ένα ιδιαίτερα διαδεδομένο και σημαντικό διεθνώς καλλιτεχνικό κίνημα, μέσα στο οποίο υπάρχοντα αντικείμενα, έργα τέχνης ή εικόνες τους προσλαμβάνουν, χωρίς ιδιαίτερη διαφοροποίηση, ή και κάποιες φορές, χωρίς καμία διαφοροποίηση, ένα άλλο νόημα»
THE LIFO TEAM
Έλον Μασκ: Η πηγή του κακού

Guest Editors / Έλον Μασκ: Η πηγή του κακού

Κατάλαβε πως μια δημοκρατική κυριαρχία στις ΗΠΑ θα αναγκαζόταν να συγκρουστεί μαζί του. Έτσι, ο άνθρωπος - «τοτέμ» του σύγχρονου καπιταλισμού έχει για πολιορκητικό κριό το κοινωνικό δίκτυο Χ που λειτουργεί πια ως μεγάφωνο για κάθε ακραίο στοιχείο.
ΑΛΚΗΣ ΚΟΥΠΕΤΩΡΗΣ
«Κι όμως»: Ο Δημήτρης Δημητριάδης για τον Χρήστο Γιανναρά

Guest Editors / «Κι όμως»: Ο Δημήτρης Δημητριάδης για τον Χρήστο Γιανναρά

«Η ελληνικότητα μόνο κατ’ όνομα ενδιαφέρει και παθιάζει τον Χρήστο Γιανναρά». Ένα άρθρο–απάντηση του συγγραφέα σε δύο κείμενα που δημοσιεύτηκαν μετά τον θάνατο του Έλληνα διανοητή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ
Φίκος - Για το εκκλησάκι του Μυταρά

Guest Editors / «Το έφτιαξε όπως το ένιωσε εκείνη τη στιγμή»: Ο Φίκος γράφει για το κλείσιμο του παρεκκλησιού του Μυταρά

Το ιδανικό θα ήταν να έχουμε μια ζωντανή παράδοση στην οποία ο καλλιτέχνης εκφράζει (την κοινωνία του) και εκφράζεται. Δυστυχώς ξεμένουμε με δύο επιλογές: από τη μια ένα καλλιτεχνικό νεκροταφείο και από την άλλη ένα δυσλειτουργικό αλλά ζωντανό έργο.
ΦΙΚΟΣ
Ο Richie Hawtin παίζει ακόμα για τα παράξενα παιδιά 

Respublika / Onassis Stegi / Ο Richie Hawtin παίζει ακόμα για τα παράξενα παιδιά 

Ο DJ και παραγωγός που μπήκε σαν «φύτουλας» στην techno δεν σκοπεύει να την παρατήσει επειδή έγινε mainstream. Προσπαθεί να κάνει το κοινό να χορεύει με τα μάτια ερμητικά κλειστά, όπως θέλει να συμβεί και στο set του στη Μαλακάσα. 
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
ASSISTED SUICIDE

Guest Editors / «Αξίζει να συνεχίσω να παλεύω για τη ζωή μου;»

Τι συμβαίνει στην Ευρώπη όσον αφορά την ευθανασία; Ποιο είναι το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο στην Ελλάδα; Ο δικηγόρος Βασίλειος Χ. Αρβανίτης γράφει για ένα ακανθώδες ζήτημα που επανέρχεται συνεχώς στο προσκήνιο.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ Χ. ΑΡΒΑΝΙΤΗΣ

σχόλια

1 σχόλια
Ωραίο άρθρο, τα ναυτιλιακά γραφεία στην Ελλάδα διψάνε για ανθρώπους με θαλάσσια προϋπηρεσία (έστω ναι βραχυχρόνια) για να επανδρώσουν επαρκώς νευραλγικές θέσεις τους στην στεριά πλεον. Μια πολύ καλή επαγγελματική επιλογή (κατά την γνώμη μου) υπό το πρισμα διαφόρων κριτηρίων μα περισσότερο της επαγγελματικής αποκατάστασης. Τροφή για σκέψη και έρευνα για όλα τα νέα παιδιά Λυκείου και όχι μόνο που καλούντε να λάβουν μια πολύ κρίσιμη απόφαση που απαιτεί πολύ ωριμότητα σε μια ηλικία νεαρή και ευαίσθητη. Επίσης με λίγη ναυτική εμπειρία κ με μια ακαδημαϊκή εξειδίκευση (master) οι ορίζοντες απορρόφησης στα ναυτιλιακά γραφεία διευρυνοντε αλλά μακρηγορώ. Οποίος/οποία ενδιαφέρεται καλό είναι να το ψάξει με ηρεμία και νηφαλιότητα. Καλό βράδυ.