«Καφεθέατρο 1929»: Ένα από τα ομορφότερα καφενεία της Ελλάδας επαναλειτουργεί

«Καφεθέατρο 1929»: Ένα από τα ομορφότερα καφενεία της Ελλάδας επαναλειτουργεί Facebook Twitter
Στη σκηνή του έχει ανέβει και ο Μάνος Κατράκης, ενώ στο πιάνο που φιγουράρει στη σκηνή κάποιοι υποστηρίζουν ότι έπαιξε ο Μίμης Πλέσσας σε ηλικία 17 ετών. Η σάλα του «Πανελληνίου» μεταμορφωνόταν, καθώς η αίθουσά του χωρούσε 370 καρέκλες.
1

Το «Καφεθέατρο 1929» ή καφενείο «Πανελλήνιο», όπως ήταν επί χρόνια γνωστό στην πλατεία Κεχαγιά της Άμφισσας, είναι ένας ιδιαίτερος χώρος για τον τόπο κι έχει εξαιρετικά ενδιαφέρουσα ιστορία.

Μετά από διάστημα περίπου δύο χρόνων που είχε μείνει κλειστό, εδώ και δύο μήνες έχει ανοίξει τις τζαμένιες πόρτες του και αφήνει την πλούσια ιστορία του να μιλήσει στους θαμώνες. Με νέα ταυτότητα, διεκδικεί και πάλι τη θέση του στην καθημερινότητα της πόλης.


Θα μπορούσες άνετα να πεις ότι είναι το ομορφότερο από τα παραδοσιακά καφενεία ανά την Ελλάδα. Όμως και πάλι θα περιέγραφες ένα μόνο μέρος από την αίσθηση που αποκομίζεις από το καφενείο «Πανελλήνιο», αδικώντας έτσι έναν εκπληκτικό χώρο που εκπροσωπεί πολύ περισσότερα.


Έχει χαρακτηριστεί μνημείο πολιτιστικής κληρονομιάς και είναι το μοναδικό καφεθέατρο στην Ελλάδα που στην πολύχρονη ιστορία του έχει φιλοξενήσει αμέτρητους περιοδεύοντες θιάσους την εποχή των μπουλουκιών και όχι μόνο. Αντιπροσωπεύει ακόμη τις διάφορες οικονομικές και κοινωνικές μεταβολές και μεταλλάξεις της ελληνικής περιφέρειας κατά τη διάρκεια του 20ού αιώνα.

Το «Καφεθέατρο 1929» λειτουργεί εδώ και 2 μήνες και ήδη έχουμε κάνει μουσικά live, έχουμε ανεβάσει μονόπρακτα, ενώ σχεδιάζουμε κι άλλες εκδηλώσεις και πολιτιστικά δρώμενα.


Όμως τίποτε απ' όλα αυτά δεν μπορεί να υποκαταστήσει αυτό που αισθάνεσαι όταν μπαίνεις στη μεγάλη, ψηλοτάβανη αίθουσα, περνώντας από τις μεγάλες τζαμαρίες που αφήνουν το φώς να διαχέεται, ενώνοντας έτσι τον εσωτερικό χώρο με την όμορφη πλατεία Κεχαγιά.


Η ενέργεια και η μοναδικότητα του χώρου ενέπνευσαν τον Θόδωρο Αγγελόπουλο να γυρίσει εκεί το 1975 σκηνές από την ταινία του «Ο Θίασος» και η επιλογή αυτή φόρτισε ακόμη περισσότερο το «Πανελλήνιο», χτίζοντας τον μύθο του. Μάλιστα, οι παρεμβάσεις που έκανε ο Αγγελόπουλος στο περιβάλλον για να αποδώσει την ατμόσφαιρα του 1940 ήταν πολύ μικρές.

«Καφεθέατρο 1929»: Ένα από τα ομορφότερα καφενεία της Ελλάδας επαναλειτουργεί Facebook Twitter
«Με την ανακαίνιση επιδιώξαμε να δώσουμε στον χώρο το στυλ του Μεσοπολέμου. Έγινε προσπάθεια να φυλακιστεί ο χρόνος μέσα στον χώρο. Όποιες παρεμβάσεις υπήρξαν, έγιναν με σεβασμό στην ιστορία που φέρει ο χώρος και στα στοιχεία που τον απαρτίζουν» λέει ο Παναγιώτης Ταλάντης.


Παράλληλα, ο ιστορικός χώρος έχει αναδειχτεί από διάφορα ντοκιμαντέρ και σχετικά πρόσφατα από την αξιόλογη έκδοση «Τα καφενεία της Ελλάδας» του Γιώργου Πίττα.

Το καφενείο λειτουργούσε με την αρχική του μορφή έως το 2016 ο Θανάσης Μαστρονικολόπουλος, στην οικογένεια του οποίου ανήκει το κτίριο.

Ο ίδιος ο κυρ-Θανάσης, όπως τον ήξεραν όλοι στην Άμφισσα έως τον Απρίλιο του 2017 που απεβίωσε, δούλευε το καφενείο από τα 16 του χρόνια, το 1949, και η μορφή του ήταν συνυφασμένη με τον χώρο.


Στο πέρασμα των δεκαετιών το Πανελλήνιο ή Γυαλί Καφενές, όπως το αποκαλούσαν κάποιοι ντόπιοι, γνώρισε ανάπτυξη, ακμή και παρακμή, για να κλείσει το 2016, με εμφανή τα σημάδια του χρόνου στο κτίριο αλλά και στο άλλοτε πολύβουο και όλο ζωντάνια εσωτερικό του.


Τότε ήταν που το παιδικό όνειρο δύο νέων ανθρώπων από την Άμφισσα, του Παναγιώτη Ταλάντη και του Νίκου Λαζογιώργου, άρχισαν να παίρνουν σάρκα και οστά. Ήρθαν σε συμφωνία με τον κυρ-Θανάση και την οικογένειά του και ανέλαβαν να αναβιώσουν και να διαχειριστούν τον χώρο, ανασυστήνοντας τις ένδοξες εποχές του καφεθέατρου.

«Καφεθέατρο 1929»: Ένα από τα ομορφότερα καφενεία της Ελλάδας επαναλειτουργεί Facebook Twitter
Ο χώρος δεν έμεινε ίδιος, αφού πρέπει πλέον να εξυπηρετήσει τις ανάγκες μιας άλλης εποχής. Όμως οι παρεμβάσεις έγιναν με απόλυτο σεβασμό στην ιστορία του.

Τον σεβασμό τους για τον χώρο τον νιώθεις καταρχάς από τον τρόπο που έχει γίνει η ανακαίνιση, αλλά τον επιβεβαιώνεις με τις πρώτες κουβέντες που θα κάνεις μαζί τους, διαπιστώνοντας ταυτόχρονα πάθος αλλά και αποφασιστικότητα γι' αυτό που ανέλαβαν.


«Το κτίριο χτίστηκε την περίοδο 1905-1910 και έχει γαλαξιδιώτικη επιρροή στην αρχιτεκτονική του, πράγμα που μαρτυρά το ξύλινο ταβάνι με τις τάβλες» λέει ο Παναγιώτης Ταλάντης και ξεδιπλώνοντας τις αναμνήσεις του προσθέτει:

«Ήταν ένα όνειρο ζωής για μένα αυτός ο χώρος. Όταν ήμουν 23 χρονών το είχα ζητήσει από τον κυρ-Θανάση, αλλά θυμάμαι ότι τότε μου είχε πει: "Eίσαι μικρός ακόμη γι' αυτό το μαγαζί"».


Ο χώρος άρχισε να λειτουργεί ως καφενείο το 1929, οπότε πέρασε στην ιδιοκτησία της οικογένειας Μαστρονικολόπουλου, γι' αυτό το νέο όνομά του ήταν «Καφεθέατρο 1929».

Από τα πρώτα του χρόνια υιοθέτησε το ιταλικό στυλ αστικού καφενείου. Η μεγάλη ανάπτυξη της Άμφισσας, λόγω της παραγωγής και εμπορίας ελιάς, δημιούργησε αστική τάξη στην πόλη, η οποία αποτέλεσε και τη βασική αρχική πελατεία. Στο καφενείο σύχναζαν γιατροί, δικηγόροι και επιχειρηματίες.

«Καφεθέατρο 1929»: Ένα από τα ομορφότερα καφενεία της Ελλάδας επαναλειτουργεί Facebook Twitter
Από τα πρώτα του χρόνια υιοθέτησε το ιταλικό στυλ αστικού καφενείου.


Τα βασικά στοιχεία του χώρου είναι το ψηλό ταβάνι, τα ξύλινα τραπέζια και οι καρέκλες του κλασικού καφενείου, οι φαρδιές ξύλινες τάβλες στο δάπεδο και οι μεγάλες τζαμόπορτες που επιτρέπουν άπλετο φως στον χώρο.

Το βλέμμα όμως μαγνητίζει η ιταλικής επιρροής σκηνή και το ανηφορικό πάλκο, χαρακτηριστικά που παραπέμπουν στην μπελ επόκ. Αυτή η σκηνή έχει γνωρίσει εποχές δόξας, καθώς την περίοδο από το 1936 μέχρι και τη δεκαετία του '80 πέρασαν από κει διάφοροι θίασοι.

Ο κυρ-Θανάσης μπορούσε να σου αφηγηθεί αμέτρητες ιστορίες για το πόσα πρόσφερε αυτός ο χώρος στην τέχνη, έχοντας φιλοξενήσει στη σκηνή του θεατρικές παραστάσεις, οπερέτες, επιθεωρήσεις. Τη δεκαετία του '50 λέγεται ότι πέρασαν από κει θίασοι με τους Αυλωνίτη, Φωτόπουλο και Μακρή.


Στη σκηνή του έχει ανέβει και ο Μάνος Κατράκης, ενώ στο πιάνο που φιγουράρει στη σκηνή κάποιοι υποστηρίζουν ότι έπαιξε ο Μίμης Πλέσσας σε ηλικία 17 ετών. Η σάλα του «Πανελληνίου» μεταμορφωνόταν, καθώς η αίθουσά του χωρούσε 370 καρέκλες.


Ο αυθεντικός και ιστορικός καλλιτεχνικά χώρος είναι που γοήτευσε τον Θόδωρο Αγγελόπουλο. Τα μαύρα τραπέζια που έχουν καταγραφεί στον «Θίασο», σε κάποια σημεία των οποίων υπάρχουν ακόμα οι σημειώσεις αυτών που έπαιζαν χαρτιά, είναι αυτά στα οποία θα πιεις τον καφέ σου σήμερα.

Η παστέλ βεραμάν απόχρωση στους τοίχους αλλά και το μπρονζέ χρώμα της νικοτίνης στο ταβάνι επιμένουν ακόμη και σήμερα, δίνοντας έμφαση στη σκηνή.


Στην πρόσφατη ανακαίνιση ο διακοσμητής Αλέξανδρος Πετράκης ανέδειξε με τον καλύτερο τρόπο τις χαρακτηριστικές λεπτομέρειες της σάλας.

Η μαντεμένια θερμάστρα έχει πάρει τη θέση της δίπλα από τη σκηνή και κάτω από τους παλιούς καθρέφτες προστέθηκε μια μπάρα με το παραδοσιακό ψυγείο, όπου φιγουράρουν παλιά μπουκάλια αναψυκτικών, και πιο δίπλα θα δεις το εντυπωσιακό μπιλιάρδο που διαμορφώθηκε κομψά για τον DJ.

«Καφεθέατρο 1929»: Ένα από τα ομορφότερα καφενεία της Ελλάδας επαναλειτουργεί Facebook Twitter
Τα βασικά στοιχεία του χώρου είναι το ψηλό ταβάνι, τα ξύλινα τραπέζια και οι καρέκλες του κλασικού καφενείου, οι φαρδιές ξύλινες τάβλες στο δάπεδο και οι μεγάλες τζαμόπορτες που επιτρέπουν άπλετο φως στον χώρο.


«Με την ανακαίνιση επιδιώξαμε να δώσουμε στον χώρο το στυλ του Μεσοπολέμου. Έγινε προσπάθεια να φυλακιστεί ο χρόνος μέσα στον χώρο. Όποιες παρεμβάσεις υπήρξαν, έγιναν με σεβασμό στην ιστορία που φέρει ο χώρος και στα στοιχεία που τον απαρτίζουν» λέει ο Παναγιώτης.


Μόλις περάσεις την τεράστια τζαμένια πόρτα, νιώθεις την αύρα και τη γοητεία μιας άλλης εποχής. Η θεατρική σκηνή είναι μαγική, με τους παλιούς πολυελαίους και τις κόκκινες βαριές κουρτίνες. Καφές, αναψυκτικά, μπίρες, τσίπουρο, κρασί και κοκτέιλ καλύπτουν τις επιλογές των θαμώνων.

Ο συνοδευτικός μεζές για το τσίπουρο (τυρί, ελιές, ντοματίνια, αγγούρι κομμένο σε ροδέλες, σαλάμι, λουκάνικο και κριτσίνια πολύσπορα) έρχεται σε ξύλινο δισκάκι. Κρύο πιάτο που θυμίζει το κλασικό μενού του καφενείου που σέρβιρε τσίρο, βραστό αυγό, τυρί και ελιές.


«Θέλουμε να συνεχίσουμε την παράδοση του καφωδείου – πρόκειται για έναν όρο του '60, τον θρύλο του μεγάλου καφενείου. Είναι η ιστορία του τόπου μας. Το καφενείο στηρίχτηκε και στήριξε τα μπουλούκια, πολιτιστικά έχει προσφέρει στην τέχνη», λέει ο Παναγιώτης και προσθέτει:

«Για μας ήταν σημαντική επένδυση σε σχέση με τα δεδομένα της περιοχής. Κράτησε 14 μήνες η προσπάθεια ανακαίνισης και έγινε με την άδεια και τον έλεγχο του υπουργείου Πολιτισμού. Το "Καφεθέατρο 1929" λειτουργεί εδώ και 2 μήνες και ήδη έχουμε κάνει μουσικά live, έχουμε ανεβάσει μονόπρακτα, ενώ σχεδιάζουμε κι άλλες εκδηλώσεις και πολιτιστικά δρώμενα».


Ο χώρος δεν έμεινε ίδιος, αφού πρέπει πλέον να εξυπηρετήσει τις ανάγκες μιας άλλης εποχής. Όμως οι παρεμβάσεις έγιναν με απόλυτο σεβασμό στην ιστορία του. Ιδιαίτερα σημαντικό είναι ότι πλέον δεν υπάρχουν τα σημάδια της εγκατάλειψης και της ερήμωσης − κάθε άλλο.

Γεμίζει και πάλι με πελάτες όλων των ηλικιών, ντόπιους που έχουν αναμνήσεις από τον χώρο αλλά και επισκέπτες της Άμφισσας που θέλουν να πάρουν γεύση από την αίγλη του χώρου. Είναι το μέλλον που σέβεται την παράδοση.

Καφεθέατρο 1929, πλατεία Κεχαγιά 3, Άμφισσα

 

Γεύση
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Από ένα fun εστιατόριο μέχρι ένα αναψυκτήριο: 11 νέες αθηναϊκές αφίξεις

Γεύση / Από ένα fun εστιατόριο μέχρι ένα αναψυκτήριο: 11 νέες αθηναϊκές αφίξεις

Εστιατόρια που συζητιούνται εντόνως, τα πιο «to see and to be seen» μαγαζιά των ημερών ή απλώς μέρη που φτιάχτηκαν για να γίνουν εύκολα στέκια. - Spoiler alert: Σε αυτή τη λίστα θα συναντήσετε πολύ κρασί και μουσική από βινύλια.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Αν ένα απόσταγμα έχει να αφηγηθεί ενδιαφέρουσες ιστορίες, αυτό είναι το ουίσκι

Γεύση / Αν ένα απόσταγμα έχει να αφηγηθεί ενδιαφέρουσες ιστορίες, αυτό είναι το ουίσκι

Η ξενάγηση σε ένα αποστακτήριο σας ακούγεται κάπως τυπικά τουριστική; Προτιμάτε στα ταξίδια σας να «ζείτε» την πόλη; Κι όμως, υπάρχει ένα αποστακτήριο στο Δουβλίνο -αυτό του πολυβραβευμένου Teeling- που θα σας βοηθήσει να γνωρίσετε καλύτερα το μέρος που γέννησε το ουίσκι.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Raw Βata: Στους Αμπελόκηπους σερβίρουν κοκορέτσι και τραχανά με αχνιστή προβατίνα

Γεύση / Raw Βata: Στους Αμπελόκηπους σερβίρουν κοκορέτσι και τραχανά με αχνιστή προβατίνα

Ο Χρόνης Δαμαλάς προσφέρει μια κουζίνα που είναι οικεία και νέα ταυτόχρονα, με fusion ιδέες και έμφαση στην Ελλάδα, μαθαίνει στους τουρίστες τον τραχανά και σερβίρει το signature κοκορέτσι του χωρίς εντεράκια - μας έδωσε μάλιστα και τη συνταγή γι' αυτό, μαζί με δύο ακόμα.
ΝΙΚΗ ΜΗΤΑΡΕΑ
Μαρία Κατσούλη: H ξεχωριστή πορεία της πρώτης Ελληνίδας οινοχόου

Το κρασί με απλά λόγια / Μαρία Κατσούλη, πώς ήταν να είσαι οινοχόος στα μακρινά 90's;

Από την Κρήτη στην Αθήνα και στις σάλες των πιο διάσημων ελληνικών εστιατορίων της δεκαετίας του ’90, η διαδρομή της Μαρίας Κατσούλη στον χώρο του κρασιού καθόρισε και ουσιαστικά δημιούργησε τη θέση του οινοχόου στη χώρα μας. Η Υρώ Κολιακουδάκη Dip WSET και ο Παναγιώτης Ορφανίδης συζητούν μαζί της.
THE LIFO TEAM
Γεωργιάννα Χιλιαδάκη, πες μας πώς κάνεις τα γιουβαρλάκια σου

Γεύση / Γεωργιάννα Χιλιαδάκη, πώς κάνεις τα γιουβαρλάκια σου;

Στο καινούργιο εστιατόριο Iodio η σεφ Γεωργιάννα Χιλιαδάκη φτιάχνει πιάτα θαλασσινά με τον ξεχωριστό δικό της τρόπο. Μπήκαμε στην κουζίνα της, μιλήσαμε μαζί της και μάθαμε τις τεχνικές των πιάτων της. 
ΝΙΚΗ ΜΗΤΑΡΕΑ
H μανία με το τρουφόλαδο και τι σημαίνει «εκλεκτό» στη γαστρονομία;

Radio Lifo / H μανία με το τρουφόλαδο και τι σημαίνει «εκλεκτό» στη γαστρονομία

Γιατί αναζητάμε διαρκώς το «εξωτικό» και το σπάνιο, αντί να εκτιμάμε περισσότερο τα υλικά και τα φαγητά με τα οποία μεγαλώσαμε; Η Κωνσταντίνα Βούλγαρη συνομιλεί με τους Nomade et Sauvage, τους μάγειρες Ιορδάνη Τσενεκλίδη και Παναγιώτη Σιαφάκα, για το τι θεωρείται εκλεκτό, τι ορίζεται ως πολυτέλεια στο φαγητό και πώς οι μόδες και οι τάσεις διαμορφώνουν τις διατροφικές μας συνήθειες.
Η ζωή και τα ήθη ενός λεσβιακού χωριού μέσα από το φαγητό

Βιβλίο / Η ζωή και τα ήθη ενός λεσβιακού χωριού μέσα από το φαγητό

Στον Μανταμάδο οι γυναίκες του Φυσιολατρικού–Ανθρωπιστικού Συλλόγου «Ηλιαχτίδα» δημιούργησαν ένα βιβλίο που συνδυάζει τη νοσταλγία της παράδοσης με τις γευστικές μνήμες της τοπικής κουζίνας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Osteria Mamma 

Γεύση / Ένα νέο ιταλικό σερβίρει πιάτα που περιέχουν άγνωστες στην Αθήνα λέξεις

Θέλοντας να τιμήσει μια επιθυμία της μητέρας της, έπειτα από πολλά ταξίδια και γεύματα σε διαφορετικές ιταλικές πόλεις, η Ελένη Σαράντη ετοιμάζει στο Osteria Mamma πιάτα με μπόλικη comfort νοστιμιά.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Τα γλυκά των φετινών Χριστουγέννων 

Γεύση / Όλα τα νέα χριστουγεννιάτικα γλυκά σε μία λίστα

Τετράγωνοι κουραμπιέδες, κρητική αλλά και γαλλική βασιλόπιτα, πολλά προζυμένια πανετόνε: Σε αυτή τη λίστα δεν θα βρείτε τα κλασικά γλυκά της Αθήνας -τα ξέρετε ήδη- αλλά όλες τις φρέσκες ιδέες των τριτοκυματικών φούρνων και των πιο δημιουργικών ζαχαροπλαστών.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ

σχόλια

1 σχόλια
Πόσο όμορφος και μοναδικός χώρος. Μπράβο τους!Σχεδιάζω ολιγοήμερη εκδρομή με καλή παρέα στην Άμφισσα και ο κύριος λόγος είναι αυτό το καταπληκτικό καφενείο! Η εξωτερική του όψη και όχι μόνο, θα μπορούσε να αποτελεί ομιχλώδες σκηνικό σε ταινία του Θεόδωρου Αγγελόπουλου ή έμπνευση για τον ζωγράφου Γιάννη Τσαρούχη (βλέπε πίνακα "ΝΕΟΝ"):https://i.pinimg.com/originals/25/a8/b3/25a8b381d5152682ffd30e61ef4c8b42.jpg