Η εικόνα είναι νεκρή

Η εικόνα είναι νεκρή Facebook Twitter
Ίσως είναι εξαίσια, μεγαλειώδης, μαγευτική, αλλά νεκρή.
0

Λένε μια εικόνα είναι χίλιες λέξεις.

Τότε τι πρέπει να ειπωθεί για τις λέξεις;  

 

Πείτε τη λέξη σύννεφο, χείλια, μαλλιά άνθρωπος και σκεφτείτε τις μύριες δυνητικές απεικονίσεις.

 

Η εικόνα είναι νεκρή. 

Ίσως είναι εξαίσια, μεγαλειώδης, μαγευτική, αλλά νεκρή. 

 

Και πεπερασμένη. Δηλώνει μια στιγμή που έχει περάσει ανεπιστρεπτί. Πληροφορεί, πιστοποιεί, αποδεικνύει, αποτυπώνει.

 

Από έναν καθαρά λογοκρατούμενο πολιτισμό (που ήταν εξέλιξη της εικονικής γραφής) επιστρέψαμε πάλι σε ένα πολιτισμό εικονικό.

 

Για να την εννοήσεις χρειάζεται ο λόγος.  

Παγκοσμίως πρώτες σε αναγνωσιμότητα εφημερίδων και περιοδικών είναι οι λεζάντες των εικόνων.

 

Ακόμα και κινούμενη ή σε εξέλιξη όπως ο βωβός κινηματογράφος και τα κόμικ χρειάζονται λεζάντα.

 

Στην εικόνα αυτό που βλέπεις αυτό είναι. 

Δεν αφήνει πολλά περιθώρια στη φαντασία. Στις λίγες δημιουργικές παίρνεις απλώς μια επίγευση.

 

Η εικόνα στερείται της μαγικής παρομοίωσης που σε ταξιδεύει αλλού ή αποδίδει ιδιότητες που ψηλώνουν τον νου, τον αβγατίζουν.

 

Τα μαγικά σαν και όπως, «ψηλός σαν κυπαρίσσι», «άγριος σαν θύελλα», «ζούσε όπως οι ερημίτες», «τον φοβάται όπως ο διάολος το λιβάνι».

 

Ο λόγος δίνει ζωή και στα άψυχα: «φεγγάρι μάγια μου ‘κανες», φ«φεγγάρι χλωμό, απόψε πονώ», «θα πιω απόψε το φεγγάρι».

 

Από έναν καθαρά λογοκρατούμενο πολιτισμό (που ήταν εξέλιξη της εικονικής γραφής) επιστρέψαμε πάλι σε ένα πολιτισμό εικονικό. 

 

Τώρα οθόνες μας πληροφορούν, μας ψυχαγωγούν και μας κατευθύνουν (κινητό, υπολογιστής, τηλεόραση, σήματα…).

 

Κερδίζουμε σε πληροφορίες και χάνουμε σε νόημα.

Βυθιζόμαστε σε έναν ωκεανό εικόνων που αδυνατούμε ή δεν προλαβαίνουμε να ερμηνεύσουμε σε βάθος. 

 

Μένουμε στην επιφάνεια με έναν λόγο φατικό που περιορίζει το νόημα.

 

 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βιωσιμότητα και συλλογικές φαντασιώσεις 

Γεύση / Μπορεί η υψηλή γαστρονομία να είναι πράγματι βιώσιμη;

Βραβευμένα εστιατόρια, που αποτελούν το όνειρο πολλών foodies, καυχιούνται για τις βιώσιμες πρακτικές τους, την ίδια στιγμή που κάποιες «λεπτομέρειες» για τη λειτουργία τους τείνουν να αποσιωπούνται από τη βιομηχανία της εστίασης.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΔΗΣ
Υπεράσπιση του ζωγράφου Μιχάλη Μαδένη

Guest Editors / Υπεράσπιση του ζωγράφου Μιχάλη Μαδένη

«Η συγκεκριμένη απόφαση αντιτίθεται στην καλλιτεχνική ελευθερία και στην ελευθερία της έκφρασης και έτσι, στην ουσία, «κλείνει την πόρτα» σε ένα ιδιαίτερα διαδεδομένο και σημαντικό διεθνώς καλλιτεχνικό κίνημα, μέσα στο οποίο υπάρχοντα αντικείμενα, έργα τέχνης ή εικόνες τους προσλαμβάνουν, χωρίς ιδιαίτερη διαφοροποίηση, ή και κάποιες φορές, χωρίς καμία διαφοροποίηση, ένα άλλο νόημα»
THE LIFO TEAM
Έλον Μασκ: Η πηγή του κακού

Guest Editors / Έλον Μασκ: Η πηγή του κακού

Κατάλαβε πως μια δημοκρατική κυριαρχία στις ΗΠΑ θα αναγκαζόταν να συγκρουστεί μαζί του. Έτσι, ο άνθρωπος - «τοτέμ» του σύγχρονου καπιταλισμού έχει για πολιορκητικό κριό το κοινωνικό δίκτυο Χ που λειτουργεί πια ως μεγάφωνο για κάθε ακραίο στοιχείο.
ΑΛΚΗΣ ΚΟΥΠΕΤΩΡΗΣ
«Κι όμως»: Ο Δημήτρης Δημητριάδης για τον Χρήστο Γιανναρά

Guest Editors / «Κι όμως»: Ο Δημήτρης Δημητριάδης για τον Χρήστο Γιανναρά

«Η ελληνικότητα μόνο κατ’ όνομα ενδιαφέρει και παθιάζει τον Χρήστο Γιανναρά». Ένα άρθρο–απάντηση του συγγραφέα σε δύο κείμενα που δημοσιεύτηκαν μετά τον θάνατο του Έλληνα διανοητή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ
Φίκος - Για το εκκλησάκι του Μυταρά

Guest Editors / «Το έφτιαξε όπως το ένιωσε εκείνη τη στιγμή»: Ο Φίκος γράφει για το κλείσιμο του παρεκκλησιού του Μυταρά

Το ιδανικό θα ήταν να έχουμε μια ζωντανή παράδοση στην οποία ο καλλιτέχνης εκφράζει (την κοινωνία του) και εκφράζεται. Δυστυχώς ξεμένουμε με δύο επιλογές: από τη μια ένα καλλιτεχνικό νεκροταφείο και από την άλλη ένα δυσλειτουργικό αλλά ζωντανό έργο.
ΦΙΚΟΣ
Ο Richie Hawtin παίζει ακόμα για τα παράξενα παιδιά 

Respublika / Onassis Stegi / Ο Richie Hawtin παίζει ακόμα για τα παράξενα παιδιά 

Ο DJ και παραγωγός που μπήκε σαν «φύτουλας» στην techno δεν σκοπεύει να την παρατήσει επειδή έγινε mainstream. Προσπαθεί να κάνει το κοινό να χορεύει με τα μάτια ερμητικά κλειστά, όπως θέλει να συμβεί και στο set του στη Μαλακάσα. 
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
ASSISTED SUICIDE

Guest Editors / «Αξίζει να συνεχίσω να παλεύω για τη ζωή μου;»

Τι συμβαίνει στην Ευρώπη όσον αφορά την ευθανασία; Ποιο είναι το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο στην Ελλάδα; Ο δικηγόρος Βασίλειος Χ. Αρβανίτης γράφει για ένα ακανθώδες ζήτημα που επανέρχεται συνεχώς στο προσκήνιο.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ Χ. ΑΡΒΑΝΙΤΗΣ