Χλιδάτοι έρωτες (μέχρι λιγώματος) και επίδειξη πλούτου στο νέο άλμπουμ του Jay-Z και της Beyonce

Χλιδάτοι έρωτες (μέχρι λιγώματος) και επίδειξη πλούτου στο νέο άλμπουμ του Jay-Z και της Beyonce Facebook Twitter
Tο ολοκαίνουργιο-αλλά-ήδη-υπερπετυχημένο Everything is Love, σηματοδοτεί το ευτυχισμένο τέλος στην περιπέτειά τους, στο οποίο, όπως και ο τίτλος δηλώνει, ανανεώνουν τους όρκους αιώνιας αγάπης και αφοσίωσης και ξαναζούν τις στιγμές ερωτικής ευδαιμονίας που τους έκαναν κάποτε ανδρόγυνο.
1

Γεγονός. Ο πρώτος κοινός δίσκος του ζεύγους Beyonce / Jay-Z που κυκλοφορούν ως The Carters -ολοκληρώνοντας με αυτό τον τρόπο την τριλογία των άλμπουμ που ξεκίνησε πέρσι με το Lemonade (με τις σπαραξικάρδιες αποκαλύψεις της απατημένης συζύγου, λαίδης Bey) και το 4:44 (την παραδοχή της ενοχής του Jay-Z που μετανιωμένος ζητάει συγχώρεση)- σφραγίζεται με το ολοκαίνουργιο-αλλά-ήδη-υπερπετυχημένο Everything is Love, το ευτυχισμένο τέλος στην περιπέτειά τους, στο οποίο, όπως και ο τίτλος δηλώνει, ανανεώνουν τους όρκους αιώνιας αγάπης και αφοσίωσης και ξαναζούν τις στιγμές ερωτικής ευδαιμονίας που τους έκαναν κάποτε ανδρόγυνο.


Με δυο λόγια αυτό είναι το Everything is Love, που έρχεται μετά από ένα αμφιλεγόμενο βίντεο για το «Apeshit» (όχι για το κομμάτι, αλλά για το ίδιο το βιντεοκλίπ που γυρίστηκε μέσα στο μουσείο του Λούβρου, προκαλώντας ποικίλες αντιδράσεις – σχεδόν σάλο) για να θυμίσει ότι πάνω απ' όλα ο Jay-Z και η σύζυγός του είναι μουσικοί – και μάλιστα καλοί μουσικοί. Κι αυτό κανείς δεν μπορεί να το αμφισβητήσει.

Η Beyonce και ο Jay-Z δεν είναι και ο Χίτλερ, δυο ποπ σταρ είναι που δεν διαφέρουν και πολύ από τους παλιότερους ποπ σταρ, δεν ήταν λιγότερη η χλίδα που ζούσε και ζει ο Μικ Τζάγκερ, η Μαντόνα, οι σταρ του Χόλιγουντ, η ιστορία της μουσικής είναι γεμάτη από πάμπλουτους καλλιτέχνες, τι σόι επιχείρημα είναι αυτό το «από τεχνικής άποψης είναι ένα άρτιο άλμπουμ, η φωνή της Beyonce σε μεγάλη φόρμα, είναι απόλαυση να την ακούς» για να βαθμολογηθεί τελικά το άλμπουμ με ενάμιση αστεράκι στα 5 «επειδή φορούν ρολόγια των 3 εκατομμυρίων δολαρίων;»

Βέβαια, η μουσική είναι πλέον μόνο ένα μικρό μέρος της προσωπικής τους μυθολογίας, την οποία προσπαθούν ευλαβικά να συντηρήσουν με κάθε τρόπο, κυρίως με την επίδειξη του πολυτελούς τρόπου ζωής – που, όμως, καλώς ή κακώς, είναι η ζωή τους.

Αφού ξεκαθαρίσω ότι το Everything is Love είναι ένα τόσο καλό άλμπουμ που δεν σε παίρνει και για πολλές αμφισβητήσεις, τουλάχιστον από μουσικής πλευράς (φλερτάρει έντονα με το rhythm and blues δίνοντας ένα παλιομοδίτικο allure στα κομμάτια, έχει τσιμπητό '70s μπάσο, μια παραγωγή τόσο πλούσια που οι λεπτομέρειες σε ζαλίζουν κι ωραία χορωδιακά μέρη) θα σταθώ στους στίχους που είναι και ο λόγος που τους επιτέθηκαν κάποιοι κριτικοί.

Οι οποίοι ενοχλήθηκαν από την αλαζονεία του πάμπλουτου ζευγαριού που κάνει επίδειξη της χλιδής με την οποία ζει και τα βάζει με τους συστημικούς μηχανισμούς στην πολιτική, την κοινωνία και την τέχνη που τους αποκλείει και τους αγνοεί εδώ και αιώνες λόγω ράτσας.

Δεν ξέρω αν γίνεται να δεις το έργο ενός δημιουργού ξεχωριστά από τη ζωή του και τον τρόπο που σκέφτεται και ενεργεί, αλλά δεν ξέρω και αν ωφελεί να κάνεις σημειολογικές αναλύσεις για κάθε κομμάτι που ακούς, ειδικά για mega-hit της ποπ μουσικής που σε δέκα και και σε είκοσι χρόνια (αν αντέξουν στο χρόνο) θα τα ακούς με εντελώς διαφορετικό τρόπο.

 

Apeshit - The Carters

Η Beyonce και ο Jay-Z δεν είναι και ο Χίτλερ, δυο ποπ σταρ είναι που δεν διαφέρουν και πολύ από τους παλιότερους ποπ σταρ, δεν ήταν λιγότερη η χλίδα που ζούσε και ζει ο Μικ Τζάγκερ, η Μαντόνα, οι σταρ του Χόλιγουντ, η ιστορία της μουσικής είναι γεμάτη από πάμπλουτους καλλιτέχνες, τι σόι επιχείρημα είναι αυτό το «από τεχνικής άποψης είναι ένα άρτιο άλμπουμ, η φωνή της Beyonce σε μεγάλη φόρμα, είναι απόλαυση να την ακούς» για να βαθμολογηθεί τελικά το άλμπουμ με ενάμιση αστεράκι στα 5 «επειδή φορούν ρολόγια των 3 εκατομμυρίων δολαρίων;».

Όλα αυτά που ήταν προνόμιο και θα θεωρούνταν εντελώς φυσιλογικά πριν από 20 και 30 χρόνια, στην εποχή της υπερβολικής πολιτικής ορθότητας δεν συγχωρούνται. Η εποχή δεν έχει κανένα έλεος για σταρ. Για την ακρίβεια, δεν έχει έλεος για κανένα.

Το άλμπουμ ανοίγει με ένα από τα πιο ερωτικά καλοκαιρινά τραγούδια που εμφανίστηκαν τα τελευταία χρόνια (χωρίς τίποτα το πρόστυχο ή το μασκαρεμένα σέξι), το «Summer», όπου η Beyonce τραγουδάει ένα μοντέρνο «Άρλεκιν» με φωνή παλιάς σόουλ ντίβας:

«Ας κάνουμε έρωτα το κατακαλόκαιρο, πάνω στην άμμο της ακρογιαλιάς, κάνοντας σχέδια, να είμαστε ο ένας στην αγκαλιά του άλλου». Απευθύνεται στον Jay-Z και του λέει «θέλω να πνιγώ στο απύθμενο βάθος σου όπου το νερό είναι τόσο μα τόσο γαλάζιο. Πότε δεν φύγαμε τόσο μακριά απ' τη στεριά και ίσως να μην γυρίσουμε ποτέ πίσω».

Μέχρι το δεύτερο ρεφρέν έχει λιώσει απ' τον έρωτα, του λέει «έλα να κολυμπήσεις στον ωκεανό μου», κι αυτός της απαντάει ακόμα πιο «ποιητικά»: «προσπαθήσαμε να κρυφτούμε στους αμμόλοφους και να δούμε τον ουρανό να γίνεται ροδακινί, το φως της καλοκαιρινής νύχτας είναι το αριστούργημα του Θεού, κι εσύ είσαι γλυκιά σαν μπίρα Κορόνα» (είναι 2018 και τίποτα δεν γίνεται χωρίς τοποθέτηση προϊόντος).

Δεν ξέρεις αν πρέπει να τους πάρεις στα σοβαρά ή να γελάσεις, αλλά ακόμα και αν δεν σε πείθουν, το τραγούδι είναι τόσο καλό που δεν έχει και τόση σημασία αν αυτά που λένε τα εννοούν.

 

Summer - The Carters


Όπως δεν έχει σημασία και αν είναι ειλικρινείς στην ανταλλαγή ερωτόλογων και της ανανέωσης των όρκων -που γίνεται από την αρχή μέχρι το τέλος του δίσκου. «Χωρίσαμε αλλά συνεχίζουμε μαζί» ραπάρει αυτός στο κλείσιμο του «Lovehappy», «τώρα όμως είμαστε ευτυχισμένοι και ερωτευμένοι» προσθέτει αυτή, ενώ προηγουμένως του έχει πει «αγόρι μου μού έκανες διάφορα, μου κάνεις διάφορα, αλλά η αγάπη μου είναι πιο βαθιά απ΄τον πόνο και πιστεύω ότι μπορείς να αλλάξεις».

Το Everything is Love είναι ένας δίσκος γεμάτος καψουροτράγουδα που σε 50 χρόνια κανείς δεν θα θυμάται γιατί γράφτηκαν, αλλά θα προκαλούν τα ίδια συναισθήματα που προκαλεί σήμερα το «I Want You» ή το «Let's Get it On», όσο κι αν αυτό ακούγεται ιερόσυλο.

Στο βιβλίο του Homo Deus o Χαράρι αναφέρει ότι αφού έλυσε τα πιο πολλά προβλήματά του ο πλούσιος άνθρωπος έχει στραφεί στην αναζήτηση της αιωνιότητας, φαντάζομαι ότι με τόσα λεφτά, τώρα που ξαναγαπήθηκαν, ο Jay-Z και η Beyonce θα πρέπει να ενδιαφέρονται για την αιωνιότητα περισσότερο απ' ό,τι τους ενδιαφέρει η δικαιοσύνη στον κόσμο και οι περιφρονημένοι Αφροαμερικάνοι.

Το πιο πιθανό αν ήμουν στη θέση τους κι εμένα το ίδιο θα με απασχολούσε. Με τη διαφορά ότι δεν θα μπορούσα να γράψω ποτέ ένα τραγούδι σαν το «713», τον φόρο τιμής της Beyonce στην πόλη του Χιούστον από όπου κατάγεται, στο οποίο μέσα από τα hook-παρωδίες των Dr. Dre και Snoop Dog ραπάρει για την αγάπη που έχουν (κι αυτή και ο σύζυγός της) για τα παιδιά τους, πάνω απ' όλα γονείς, παρόλο που έγιναν πλούσιοι και πετυχημένοι.


Ή το «Friends», που θα μπορούσε να είναι και ένα πολύ καλό παλιό κομμάτι του Michael Jackson, με την Beyonce να τραγουδάει για τους φίλους στη ζωή τους, επαναλαμβάνοντας ως λιγωτική λούπα «επίπληξέ με, αλλά μην με εγκαταλείψεις ποτέ, μην με αφήσεις να πνιγώ, μην με απογοητεύσεις».

 

713 - The Carters


Λίγο πριν το κλείσει ο δίσκος και μέσα από ένα εντελώς '60s ρεφρέν αποκαλύπτονται οι στίχοι που προκάλεσαν σχεδόν όλες τις αντιδράσεις. Στο «Black Effect» παρουσιάζονται ερωτευμένοι με την ίδια τους την ράτσα, περήφανοι για την τεράστια επιτυχία τους, σύμβολα του μαύρου πλούτου, και ραπάρουν με έναν εντελώς αναπολογητικό τρόπο για όσα έχουν καταφέρει, καταλήγοντας «έχω κάνει μόνο την μισή πορεία / αλλά κοιτάζοντας στον καθρέφτη βλέπω έναν πιο μεγάλης ηλικίας εαυτό μου / μπορεί να μην κατάλαβα ότι πέρασαν τόσα πολλά χρόνια / αλλά έχω κάνει μόνο την μισή πορεία».


Αν έχεις όρεξη, μπορείς να βρεις ένα σωρό να τους προσάψεις. Αυτό που έχει σημασία έχει αυτό που μένει από την ακρόαση: Ότι είναι ένα πολύ καλό άλμπουμ. Το έχω ακούσει καμιά δεκαριά φορές απανωτά προσπαθώντας να βρω τι να γράψω και το ξανακούω άνετα. Είναι ζήτημα αν έχω ακούσει τόσες φορές άλλα δυο-τρία άλμπουμ φέτος. Δεν είναι πιο πολλά.

Μουσική
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Μότσαρτ και τα μυστήρια

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ο Μότσαρτ και τα μυστήρια

Η πιο διάσημη Συμφωνία του Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ κρύβει ακόμη και σήμερα άλυτα μυστήρια για ακροατές και μελετητές, τόσο για τη δημιουργία της όσο και για την πρώτη της εκτέλεση. Η συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στις 21 Μαρτίου στο Μέγαρο Μουσικής, στην οποία θα ακουστεί το περίφημο έργο, γίνεται αφορμή για τη Ματούλα Κουστένη να «σκαλίσει» τη ζωή του μεγάλου συνθέτη και τις συνθήκες κάτω από τις οποίες γράφτηκαν τα τελευταία του έργα.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Δημήτρης Μπάκουλης: «Έχω σταθεί τυχερός λόγω του φύλου μου»

Lifo Videos / Δημήτρης Μπάκουλης: «Έχω σταθεί τυχερός λόγω του φύλου μου»

Ο τραγουδοποιός που ξεκίνησε από το YouTube μιλά για τη νέα του δουλειά «Η άνθρωπος», για την ανάγκη να σπάσουν τα γλωσσικά στερεότυπα και για τον σεξισμό που επικρατεί στη μουσική βιομηχανία. 
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η «καταραμένη γενιά» των Βρετανίδων ποπ σταρ

Μουσική / Η «καταραμένη γενιά» των Βρετανίδων ποπ σταρ

Η μουσική βιομηχανία συχνά ρομαντικοποιεί τον πόνο, αλλά οι γυναίκες πληρώνουν το τίμημα. Από την Amy Winehouse μέχρι τη Duffy, πολλές επιτυχημένες τραγουδίστριες έχουν βρεθεί αντιμέτωπες με ανελέητη πίεση, κακοποίηση και προβλήματα ψυχικής υγείας.
THE LIFO TEAM
79’ με τον Παντελή Δημητριάδη

Μουσική / «Νιώθω ότι δεν μπορώ να συμπλεύσω με τον κόσμο γύρω μου»

Ο Παντελής Δημητριάδης, βασικός δημιουργός των Παιδιών της Παλαιότητας –αρχικά Κόρε. Ύδρο.– μιλά για όλα όσα τον κάνουν να νιώθει ως ένα ον σε μια παράλληλη πραγματικότητα, σε μια ειλικρινή συνέντευξη-απολογισμό με αφορμή τις εμφανίσεις τους στην Αθήνα.
M. HULOT
Laibach: «Μπορούμε να είμαστε όλα όσα φοβάστε και όλα όσα επιθυμείτε»

Μουσική / Laibach: «Μπορούμε να είμαστε όλα όσα φοβάστε και όλα όσα επιθυμείτε»

Λίγο πριν από την αποψινή της περφόρμανς στην Αθήνα (Gazarte), η ρηξικέλευθη σλοβένικη μουσική κολεκτίβα εκθέτει το καλλιτεχνικό και φιλοσοφικό της μανιφέστο στη LiFO «προειδοποιώντας» ότι δεν είναι εδώ για να προσφέρει την άνεση του ψέματος, αλλά τη δυσφορία της αλήθειας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Δημήτρης Παπαδημητρίου - Βερόνικα Δαβάκη: «Στο ρεμπέτικο έχουν ειπωθεί πράγματα πιο καίρια και πιο λακωνικά απ’ ό,τι στην υψηλή ποίηση»

Μουσική / «Στο ρεμπέτικο έχουν ειπωθεί πράγματα πιο καίρια απ’ ό,τι στην υψηλή ποίηση»

Με αφορμή τη νέα τους μουσική παράσταση με εντελώς άγνωστα τραγούδια των Παπαϊωάννου και Τούντα, ο Δημήτρης Παπαδημητρίου και η Βερόνικα Δαβάκη μιλάνε για όσα οραματίζονται για το «Ελληνικό Σχέδιο» που βρίσκεται στην υπηρεσία της ελληνικής μουσικής και των δημιουργών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η ξανθιά φιλοδοξία της Sabrina Carpenter

Μουσική / Η Sabrina Carpenter ξέρει ακριβώς τι κάνει στην ποπ

Η πρώτη καλλιτέχνιδα που είχε ταυτόχρονα ένα νο1 άλμπουμ και τρία τραγούδια στην πεντάδα των UK Charts και τρια κομμάτια στην πεντάδα του Billboard Hot 100 –κάτι που είχε να συμβεί από την εποχή των Beatles– δεν είναι τόσο αθώα όσο φαίνεται. Στην πορεία, έχει σπάσει αρκετά στερεότυπα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Ελάχιστοι άνθρωποι που ασχολήθηκαν με την τέχνη άφησαν παρακαταθήκη»

Οι Αθηναίοι / «Αυτό που λέμε ευτυχισμένη ζωή δεν υπάρχει»

Ο Θέμης Ανδρεάδης γνώρισε τεράστια επιτυχία με το σατιρικό τραγούδι αλλά το ρίσκο να ασχοληθεί με το αγαπημένο του είδος, την μπαλάντα, τον άφησε εκτός μουσικής για σχεδόν είκοσι χρόνια. Η επιστροφή του με ένα δίσκο βινυλίου με συμμετοχές μουσικών από τις νεότερες γενιές ανοίγει ένα νέο, πιο φωτεινό κεφάλαιο στη ζωή του.
M. HULOT
Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ

σχόλια

1 σχόλια
Τα βιντεο ειναι εργα τεχνης και η μουσικη τα που γραφεις.Η Beyonce ειναι πολυ "μεγαλη" ο Jay-Z φανταζει νανος μπροστα της.Οι λεξεις "χλιδατη" και "χλιδα" πρεπει να ειναι παραγωγα του αρχαιου ρηματος Χλιδαω -χλιδω, ριζα, πιθανως, και της λεξης "χλευαζω"!Το λογο τωρα εχει η λογοκρισια της LIFO