Review/ Ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου την Τρίτη 2 Σεπτεμβρίου στο Ηρώδειο

Review/ Ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου την Τρίτη 2 Σεπτεμβρίου στο Ηρώδειο Facebook Twitter
1

Ήθελα πολύ να πάω στη χθεσινή συναυλία του Ηρωδείου για πολλούς λόγους: Αφενός συναισθηματικούς, μια και είχα είκοσι χρόνια ακριβώς να δω live τον Βασίλη Παπακωνσταντίνου, αφετέρου ιστορικούς, εφόσον κι ο ίδιος θα είχε πολλά χρόνια να ερμηνεύσει Μίκη Θεοδωράκη.

Προτού ξεκινήσει η συναυλία και λίγο πριν οι μουσικοί της Λαϊκής Ορχήστρας Μίκης Θεοδωράκης πάρουν τις θέσεις τους, τα δυνατά χειροκροτήματα μεσ' στο κατάμεστο Ηρώδειο αποκάλυψαν την είσοδο του Μίκη αυτοπροσώπως, συνοδεία της Μαρίας Φαραντούρη και των δικών του ανθρώπων. Ο μαέστρος κάθισε στην ειδική καρέκλα του, με την οποία προσέρχεται πάντα στον ίδιο χώρο τα τελευταία χρόνια, και μολονότι δε σηκώθηκε καθόλου, είχα την αίσθηση πως διηύθυνε τους τραγουδιστές και τους μουσικούς από κει ακριβώς που βρισκόταν!

Review/ Ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου την Τρίτη 2 Σεπτεμβρίου στο Ηρώδειο Facebook Twitter
Βλέπεις αυτό τον άνθρωπο, τον ακούς κι αν δε γνωρίζεις την ηλικία του - αισίως μπήκε στα 64 - νομίζεις πως σου τραγουδάει κάποιος καλλίφωνος νεανίας, έτσι ακριβώς!

Αυτό που μου άρεσε περισσότερο ήταν πως δεν επρόκειτο περί συναυλίας - αρπαχτής. Αποτελούταν δηλαδή από ένα καλά δομημένο πρόγραμμα, με μια πρώτη ενότητα τραγουδιών του Θεοδωράκη που είπε σε πρώτη εκτέλεση ο Παπακωνσταντίνου και με όλα τα επόμενα τραγούδια χωρισμένα ανά ποιητές. 

Ακούσαμε έτσι λίγα κομμάτια από τους κύκλους Της Εξορίας (το Ήτανε νέοι σε ποίηση Μανώλη Αναγνωστάκη), Καρυωτάκης (το Κι αν έσβησε σαν ίσκιος) Εχθρός Λαός (το Αρνιέμαι - αρνιέμαι σε στίχους Ιάκωβου Καμπανέλλη) για να ακολουθήσουν αποσπάσματα από το Άξιον Εστί του Οδυσσέα Ελύτη, τα Λυρικά του Τάσου Λειβαδίτη, τα 18 λιανοτράγουδα της πικρής πατρίδας και τον Επιτάφιο του Γιάννη Ρίτσου, τα Τραγούδια του Αγώνα του Μάνου Ελευθερίου κ.α.

Ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου εμφανίστηκε με το γνώριμο rock στυλ του, όπως ακριβώς θα εμφανιζόταν και σε οποιονδήποτε άλλον συναυλιακό χώρο. Βλέπεις αυτό τον άνθρωπο, τον ακούς κι αν δε γνωρίζεις την ηλικία του - αισίως μπήκε στα 64 - νομίζεις πως σου τραγουδάει κάποιος καλλίφωνος νεανίας, έτσι ακριβώς! Κι αν η φωνή συνήθως προδίδει την ηλικία του εκάστοτε τραγουδιστή, όχι βέβαια με ακρίβεια, ο χρόνος για τον Βασίλη Παπακωνσταντίνου μοιάζει να έχει σταματήσει στο 1984, στο ΄89 και στο ΄93, τότε που τον βλέπαμε πιτσιρικάδες στο Κατράκειο της Νίκαιας και πετάγαμε τα πουκάμισα μας! Εντυπωσιακό, τουλάχιστον!

Review/ Ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου την Τρίτη 2 Σεπτεμβρίου στο Ηρώδειο Facebook Twitter

Δεν είναι τυχαίο ότι διάλεξε να ερμηνεύσει όχι μόνο μπαλάντες που είναι το φόρτε του, αλλά και ορισμένα πολύ απαιτητικά θεοδωρακικά τραγούδια σαν Τη Ρωμιοσύνη μην τη κλαις - αν είσαι εν ολίγοις τραγουδιστής και δεν τό'χεις, που λένε, με το συγκεκριμένο άσμα κάλλιστα γίνεσαι ρεζίλι. Οι διονυσιακές ιαχές του απαιτούν εύρος φωνής και αποφυγή κάθε στοιχείου θεατρινισμού και υπερβολής, κάτι που ο Παπακωνσταντίνου γνωρίζει καλά εδώ και τόσες δεκαετίες. 

Άκρως επικοινωνιακός επίσης ο τραγουδιστής κέρδισε ακόμη ένα θερμό χειροκρότημα, λέγοντας πως ως λαός χρωστάμε περισσότερα στους ποιητές και λιγότερα στους δανειστές μας! 

Review/ Ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου την Τρίτη 2 Σεπτεμβρίου στο Ηρώδειο Facebook Twitter
Διάλεξε να ερμηνεύσει όχι μόνο μπαλάντες που είναι το φόρτε του, αλλά και ορισμένα πολύ απαιτητικά θεοδωρακικά τραγούδια σαν Τη Ρωμιοσύνη μην τη κλαις

Κι όμως, ενώ περίμενα - το ομολογώ - κάπου η συναυλία να ξεφύγει, να κατρακυλήσει έως και στη δημαγωγία με αριστερού τύπου συνθηματολογία, ο Παπακωνσταντίνου φρόντισε να την/ μας προφυλάξει και απ' αυτό: Τραγούδησε το Σφαγείο (Χτυπούν το βράδυ στην ταράτσα τον Ανδρέα) ή το Ένα το χελιδόνι με το φυσικό παλμό που προξενεί η μουσική του Θεοδωράκη και ο λόγος των ποιητών. Αυτό ο κόσμος το εισέπραξε και γι' αυτό δεν έβλεπες πολλές υψωμένες γροθιές, αλλά ένα κύμα παλλόμενο να σαρώνει το Ηρώδειο απ' άκρη σ' άκρη! Ένιωσα σα να ζούσα εκείνη τη συναυλία της Μεταπολίτευσης που κινηματογράφησε ο Νίκος Κούνδουρος στα Τραγούδια της Φωτιάς του, όπου ο λαός είχε αποτινάξει τη χούντα από πάνω του και, πολύ απλά, χαιρόταν!

Κορυφαία στιγμή της βραδιάς: Όταν ο Παπακωνσταντίνου κατέβηκε από τη σκηνή, πλησίασε τον Θεοδωράκη κι εκείνος άνοιξε διάπλατα την αγκαλιά του. Μια σφιχτή αγκαλιά του ερμηνευτή με τον συνθέτη του που διήρκησε αρκετά, προξενώντας όπως ήταν αναμενόμενο τις επευφημίες του κοινού. Σ' ευχαριστούμε, Δάσκαλε του είπε μετά ο Παπακωνσταντίνου, υποκλίθηκε και ξαναπήρε τη θέση του στη σκηνή για να κλείσει, επίσης όπως ήταν αναμενόμενο, με το Της Δικαιοσύνης Ήλιε Νοητέ του Ελύτη.

Review/ Ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου την Τρίτη 2 Σεπτεμβρίου στο Ηρώδειο Facebook Twitter

 

Στο ύψος των περιστάσεων και οι δύο γυναικείες φωνές που συνόδευσαν τον ερμηνευτή. Η πιο λαϊκή Σοφία Παπάζογλου και η πιο λυρική Μπέττυ Χαρλαύτη, εξαιρετικές αμφότερες, η πρώτη σε τραγούδια που της πήγαιναν πολύ, σαν τις Άπονες Εξουσίες και το Στα περβόλια, η δεύτερη στο Γελαστό παιδί και στον Λεβέντη από τα Τραγούδια του Αγώνα.

Review/ Ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου την Τρίτη 2 Σεπτεμβρίου στο Ηρώδειο Facebook Twitter

 

Χαίρομαι, επομένως, που βρέθηκα στο Ηρώδειο χθες βράδυ. Παρακολούθησα μία εξαιρετική συναυλία, στην οποία κυριάρχησαν πραγματικά δύο σταθερές αξίες: Η τραγουδοποιία του Μίκη Θεοδωράκη και η φωνή του Βασίλη Παπακωνσταντίνου.

Review/ Ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου την Τρίτη 2 Σεπτεμβρίου στο Ηρώδειο Facebook Twitter

Σημειωτέον, η διοργάνωση είχε φιλανθρωπικό χαρακτήρα. Όλα τα έσοδα από τα εισιτήρια διατέθηκαν για τον εξοπλιστικό εκσυγχρονισμό της Μονάδας Πρόωρων Νεογνών του Γενικού Νοσοκομείου Παίδων Αθηνών.

Review/ Ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου την Τρίτη 2 Σεπτεμβρίου στο Ηρώδειο Facebook Twitter

 

Μουσική
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Μουσική / 67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Η Beyoncé έδειξε να εκπλήσσεται όταν άκουσε το όνομά της από τα χείλη τής πάλαι ποτέ country artist και νυν βασίλισσας της pop, Τέιλορ Σουίφτ, ενώ όλοι οι υπόλοιποι έμειναν έκπληκτοι από μια γυμνή εμφάνιση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θέλω τα τραγούδια μου να γίνουν καραόκε για να τα τραγουδούν με πάθος οι μεθυσμένοι θείοι»

Μουσική / «Θέλω τα τραγούδια μου να γίνουν καραόκε για να τα τραγουδούν με πάθος οι μεθυσμένοι θείοι»

Η Michelle Gurevich γράφει μουσική για την ψυχή και τις εμπειρίες της, με μια γερή δόση μαύρου χιούμορ και αφοπλιστικής ειλικρίνειας. Μιλά στη LiFO λίγο πριν από την εμφάνισή της στο Fuzz.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Κοντσέρτο για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ: Ένα νεανικό έργο που δεν ξεπεράστηκε ποτέ

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Κοντσέρτο για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ: Ένα νεανικό έργο που δεν ξεπεράστηκε ποτέ

Πώς είναι άραγε να γράφεις το κορυφαίο σου έργο στα 25 σου χρόνια; Πόση αγωνία αισθάνεται ένας συνθέτης που καταλαβαίνει ότι όλοι προσδοκούν από εκείνον το επόμενο μεγάλο έργο; Πού κρύβεται η ακαταμάχητη δύναμη του Κοντσέρτου για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ; Η Ματούλα Κουστένη εξερευνά ένα από τα διασημότερα έργα για πιάνο και ορχήστρα, την ομορφιά του και την ιστορία του.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μπάρι Άνταμσον: «Το ροκ εν ρολ ήταν από τα τελευταία κινήματα που άλλαξαν πραγματικά τον κόσμο»

Μουσική / «Το ροκ εν ρολ ήταν από τα κινήματα που άλλαξαν πραγματικά τον κόσμο»

Λίγο πριν προσγειωθεί στην Αθήνα για ένα χορταστικό συναυλιακό διήμερο, ο πολυτάλαντος Μπάρι Άνταμσον μιλά για τη σκηνή του Mad-chester, για το ροκ εν ρολ που όσο «γερνάει» τόσο δυναμώνει, για τη γνωριμία του με τον Λιντς και τον εθισμό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Συνέντευξη Saturday Night Satan

Μουσική / «Όσο υπάρχει κόσμος που πηγαίνει στις συναυλίες, θα συνεχίσουμε να υπάρχουμε κι εμείς»

Mε μια γυναικεία φωνή να ηγείται, αντλώντας έμπνευση από τον horror κινηματογράφο και με επιρροές από τα ’70s και ’80s, οι Saturday Night Satan φέρνουν νέο αέρα στην εγχώρια metal σκηνή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΝΤΑΤΣΗΣ
Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

Μουσική / Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

«Μη σταματάτε. Έχουμε αφθονία. Έχουμε λύσεις. Μπορούμε να αρχίσουμε πάλι από την αρχή»: Η Björk παρουσιάζει την προσωπική της ουτοπία με το πρότζεκτ «Cornucopia» και μιλάει μπροστά στην κάμερα, για πρώτη φορά μετά από πολύ καιρό. 
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ O Tsolimon βλέπει όνειρα με γιαπωνέζικα καρτούν

Μουσική / Ο Tsolimon έγραψε ένα άλμπουμ κλαίγοντας και οδηγώντας

Στον πρώτο του προσωπικό δίσκο, ο νεαρός τραγουδοποιός που λατρεύει τον Λεξ και τα Pokemon συνδυάζει την ηλεκτρονική μπαλάντα με το ραπ και το ζεϊμπέκικο. Όταν έστειλε το «Καλό» στον Κραουνάκη, εκείνος του απάντησε πως πρέπει να το τραγουδήσει η Στανίση - τελικά, το είπε ο ίδιος και η Δεσποινίς Τρίχρωμη.
M. HULOT
Ο Bad Bunny και το μέλλον της urbano μουσικής

Μουσική / Ο Bad Bunny και το μέλλον της παρεξηγημένης urbano μουσικής

Το «Debí tirar más fotos» του 30χρονου Πορτορικανού μουσικού είναι ένα λάτιν αριστούργημα αφιερωμένο στις ρίζες του, στην ιστορία του Πουέρτο Ρίκο και στις σύγχρονες κοινωνικές προκλήσεις, όπως ο υπερτουρισμός και η εποχή του Τραμπ, που πλήττει τους μετανάστες.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Η «Δύναμη του πεπρωμένου» αποτελεί τα τελευταία 150 χρόνια έναν διαρκή θρίαμβο της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι

Μουσική / Η «Δύναμη του πεπρωμένου»: Ο θρίαμβος της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι

Η όπερα που απασχόλησε τον Τζουζέπε Βέρντι επί είκοσι χρόνια και θεωρείται από τις σημαντικότερες του διεθνούς ρεπερτορίου επιστρέφει στην Εθνική Λυρική Σκηνή, με μια παράσταση αντάξια της φήμης της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το συναρπαστικό, άχρονο, χαμένο άλμπουμ της Ούρσουλα Λε Γκεν

Πέθανε Σαν Σήμερα / Το συναρπαστικό, άχρονο, χαμένο άλμπουμ της Ούρσουλα Λε Γκεν

H πολυβραβευμένη συγγραφέας επιστημονικής φαντασίας που πέθανε σαν σήμερα, το 2018, είχε συνεργαστεί με τον συνθέτη Todd Barton στη δημιουργία ενός φιλόδοξου πρότζεκτ που εκτείνονταν πέρα από τη συγγραφή.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ

σχόλια

1 σχόλια