Ένα άγνωστο σάουντρακ του Μάνου Χατζιδάκι κυκλοφορεί για πρώτη φορά

Ένα άγνωστο σάουντρακ του Μάνου Χατζιδάκι κυκλοφορεί για πρώτη φορά Facebook Twitter
Άξιζε αυτή η αναμονή 40 χρόνων και χαιρετίζουμε την επανεργοποίηση του δισκογραφικού Σείριου, εστιασμένου στην ανέκδοτη εργογραφία του Μάνου Χατζιδάκι, η οποία είναι τεράστια!
0

Μην έχοντας ενημερωθεί για την έκδοση, νόμισα πως πρόκειται για τη ζωντανή ηχογράφηση της πρόσφατης συναυλίας του Ηρωδείου, όπου παρουσιάστηκε για πρώτη φορά μπροστά σε κοινό η κινηματογραφική σουίτα ''FacCIA di Spia'' του Μάνου Χατζιδάκι. Ευτυχώς, όμως, τελικά πρόκειται για το αυθεντικό soundtrack της ομότιτλης ταινίας του Gioseppe Ferrara από το 1975. Βέβαια, κακώς υπάρχει στο εξώφυλλο μόνο η σήμανση ''κινηματογραφική σουίτα'', αφού ναι μεν είναι τέτοια η φύση της συγκεκριμένης εργασίας του Χατζιδάκι, όμως κανονικά θα έπρεπε να βλέπαμε και την αναγραφή ''Original Soundtrack''. Ψιλά γράμματα - θα μου πεις -, αλλά πιστεύω πως έχουν σημασία για την εργογραφία του Μάνου Χατζιδάκι και τις εκδόσεις της, τις οποίες πάντα ο θετός γιος και κληρονόμος του κρατούσε σε ιδιαίτερα υψηλό επίπεδο.

Πρόκειται πραγματικά για ένα αριστουργηματικό soundtrack στο σύνολο του με την πανέμορφη ''Μπαλάντα του Che'' να ξεχωρίζει πλάι στο ''Marche Revolution'', το εμβατήριο θέμα - λάιτ μοτίβ της ταινίας σε παραλλαγές.

Φοβάμαι πως το υψηλό αυτό επίπεδο απουσιάζει στην τωρινή έκδοση και δεν θα έπρεπε, καθώς έχουμε ένα μέχρι πρότινος ανέκδοτο και αρκετά ιδιαίτερο έργο του Χατζιδάκι: Ένα εξασέλιδο μόνο με ένα βιογραφικό του συνθέτη σε ελληνικά και αγγλικά, το οποίο έχουμε δει σε περισσότερα από 50 CD, δυο λόγια του Μάνου Χατζιδάκι περί κινηματογράφου και άλλα δυο λόγια για την ταινία ''FacCIA di Spia'' - ειδικά για την ταινία απουσιάζουν τα πάντα, πέραν της αναφοράς στον σκηνοθέτη: από την αφίσα (μήπως θα παραήταν spooky για εξώφυλλο δίσκου Χατζιδάκι;) μέχρι το κάστινγκ και τη διανομή των ρόλων. Σιγά το πράγμα, με ένα γκουγκλάρισμα αυτά πλέον βρίσκονται άνετα και από έγκυρα κινηματογραφικά sites.

Ευκαιρία λοιπόν να πούμε εδώ περισσότερα από δυο λόγια για την ταινία του Giuseppe Ferrara, τα οποία δε βρήκα στο διαδίκτυο, αλλά αποτελούν προϊόν δικής μου έρευνας και προσωπικών εκτιμήσεων:

Το 1974 ο Μάνος Χατζιδάκις, έχοντας ολοκληρώσει τη μουσική του για την ταινία ''Sweet movie'' του Dusan Makaveyef, δέχτηκε την πρόταση Ιταλών παραγωγών να μεταβεί στη γειτονική χώρα προκειμένου να γράψει μουσική για ένα πολιτικό θρίλερ που θα ήταν και η πρώτη ταινία του άγνωστου 42χρονου σκηνοθέτη Giuseppe Ferrara. Του Χατζιδάκι του άρεσε πολύ να δουλεύει στο εξωτερικό - θυμίζω την ταινία ''Heroes'' ή ''The Invincible Six'' (1970) του Jean Negulesco, για τις ανάγκες της οποίας είχε μεταβεί στο Ιράν. Αν και η ταινία του Ferrara επρόκειτο να είναι θρίλερ, όπως είπαμε, με αρκετά σκληρές στα όρια του splatter εικόνες, ο Χατζιδάκις αποδέχτηκε την πρόταση. Πιθανώς να τον ενδιέφερε το ότι το όλο κινηματογραφικό project στηνόταν μέσα στο πλαίσιο ενός έντονου αντιαμερικανισμού, διάχυτου σε ολόκληρη την Ευρώπη, εφόσον το θέμα ήταν τα εγκλήματα της CIA. Πιθανώς επίσης να τον ήλκυσε η παρουσία ενός χαρακτήρα - σύμβολο μέσα στην ταινία, του Che Guevara, που τον υποδύθηκε τελικά ο ηθοποιός Claudio Camaso. Μην ξεχνάμε, ήταν η ίδια ακριβώς περίοδος της Μεταπολίτευσης στην Ελλάδα με τον αμερικανικό κινηματογράφο ολότελα απομυθοποιημένο και τους δημιουργούς του ΝΕΚ πολιτικοποιημένους στο σύνολο τους. Γεγονός είναι πως ο Μάνος Χατζιδάκις πήγε στην Ιταλία και μαζί του πήρε ως μουσικό βοηθό τον 23χρονο Νίκο Κυπουργό. Η ταινία ονομάστηκε ''FacCIA di Spia'' με τα τρία τελευταία γράμματα της λέξης ''Faccia'' κεφαλαία, ώστε εν μέρει να γνωστοποιείται και το περιεχόμενο της από τον τίτλο της. Ο Χατζιδάκις αυτοπροσώπως μάλιστα, όταν παρουσίασε κάποτε από το Τρίτο Πρόγραμμα ολόκληρη τη μουσική του γι'αυτό το φιλμ, είχε χαρακτηρίσει παιγνιώδη και ευφυή τον τίτλο στο εναρκτήριο ζενερίκ. Για τη σύνθεση του soundtrack ο συνθέτης δούλεψε βασικά το πρώτο εξάμηνο του 1975, πηγαινοερχόμενος Ελλάδα - Ιταλία. Συνέθετε στην Ιταλία, ερχόταν στην Ελλάδα και ηχογραφούσε τα κομμάτια με το επιτελείο των δικών του μουσικών (Ν. Γκίνος, Β. Τενίδης, Β. Σκούρας, Σ. Άνθης, Σ. Ταχιάτης, Α. Ροδουσάκης, Α. Κρίθαρη και πολλοί άλλοι) και την άνοιξη του ίδιου έτους κάθισαν με τον Κυπουργό μπροστά στη μουβιόλα και ''φόρεσαν'' τις μουσικές πάνω στα πλάνα του Ferrara. Το ''FacCIA di Spia'' έκανε πρεμιέρα στην Ιταλία στις 21 Αυγούστου του 1975, ενώ στην Ελλάδα προβλήθηκε με τον τίτλο ''Τα εγκλήματα της CIA''. Δεν έχω γνώση κριτικών εκείνης της περιόδου, σε ιταλικά κινηματογραφικά sites ωστόσο βρήκα να αποδίδεται ο χαρακτηρισμός ''giallo'', συνδυασμός δηλαδή αστυνομικού φιλμ και ταινίας φρίκης. Διόλου τυχαίο ότι με μία προσεχτική ακρόαση της μουσικής του Χατζιδάκι από την παρούσα έκδοση, η εναρκτήρια σύνθεση θυμίζει θέμα του James Bernard για κάποια ταινία τρόμου της βρετανικής Hammer.

Ένα άγνωστο σάουντρακ του Μάνου Χατζιδάκι κυκλοφορεί για πρώτη φορά Facebook Twitter

Πρόκειται πραγματικά για ένα αριστουργηματικό soundtrack στο σύνολο του με την πανέμορφη ''Μπαλάντα του Che'' να ξεχωρίζει πλάι στο ''Marche Revolution'', το εμβατήριο θέμα - λάιτ μοτίβ της ταινίας σε παραλλαγές. Ένα soundtrack σημαντικότερο κατά τη γνώμη μου και από το θρυλικό ''Sweet movie'', από μουσικής άποψης τουλάχιστον, το οποίο ο Χατζιδάκις κράτησε στο αρχείο του ως το θάνατο του πιθανώς λόγω της ταινίας, για την οποία δημιουργήθηκε. Διότι, άλλο ήταν το ''Sweet movie'' που δικαίως έγραψε ιστορία στον παγκόσμιο κινηματογράφο και άλλο το ''FacCIA di Spia'', που αν δεν υπήρχε η μουσική του Χατζιδάκι, ουδείς θα το θυμόταν ειδικά στη χώρα μας. Τέλος, ένα soundtrack δίχως τραγούδια, μία κινηματογραφική σουίτα δηλαδή, που έδωσε την ευκαιρία στον συνθέτη να φτιάξει μια δωδεκάδα άκρως κινηματογραφικών θεμάτων, άλλοτε πιο λυρικά και άλλοτε πιο πομπώδη, κλείνοντας το μάτι περιστασιακά στον φίλο του, Nino Rota, όπως και στον Ennio Morricone.

Ένα άγνωστο σάουντρακ του Μάνου Χατζιδάκι κυκλοφορεί για πρώτη φορά Facebook Twitter
FacCIA di Spia

Άξιζε, λοιπόν, αυτή η αναμονή 40 χρόνων και χαιρετίζουμε την επανεργοποίηση του δισκογραφικού Σείριου, εστιασμένου στην ανέκδοτη εργογραφία του Μάνου Χατζιδάκι, η οποία είναι τεράστια! Ευχής έργον είναι να εκδοθούν ακόμη τα soundtracks από τις ταινίες ''Steps'', ''Heroes'' και ''The Martlet's Tale'' - εκεί ν'ακούσεις ποπ μπόσα νόβες - καθώς και το σύνολο των ανέκδοτων ηχογραφήσεων του Χατζιδάκι με τη Φλέρυ Νταντωνάκη - από κομμάτια της ''Αμοργού'', των ''Λειτουργικών'' και της ''Εποχής της Μελισσάνθης'' μέχρι της ατελείωτης ''Όπερα για Πέντε''.

Μουσική
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Μουσική / Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Το Becoming Led Zeppelin εξερευνά τις συνθήκες δημιουργίας του θρυλικού συγκροτήματος αγνοώντας την ακολουθία από σατανιστικές τελετουργίες, γκρούπις, ηρωίνη, όργια και κακοποιήσεις που σημάδεψαν την μετεωρική τους διαδρομή
THE LIFO TEAM
H ψευδαίσθηση της «ανακάλυψης» μουσικής στις επιμελημένες playlists του Spotify

Μουσική / Ανακαλύπτουμε πράγματι μουσική στο Spotify ή ζούμε μια ψευδαίσθηση;

Αρχικά, τις επιμελημένες playlists της δημοφιλούς πλατφόρμας τις έφτιαχναν επαγγελματίες, που προσλαμβάνονταν για το γούστο και την κρίση τους. Όμως, πια τα πράγματα δεν λειτουργούν έτσι. Και παρότι μας περιβάλλει ένας ωκεανός ήχων, το Spotify αρκείται στο να μας κρατά αποκλεισμένους στο νησί μας.
THE LIFO TEAM
Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι (1840-1893)

Μουσική / Τσαϊκόφσκι: Πώς μπορεί ο κορυφαίος συνθέτης να ενοχλεί τη σημερινή Ρωσία;

Στη Ρωσία θεωρούν αδιανόητο το να φέρει η εθνική τους κληρονομιά ομοφυλοφιλική ταυτότητα, ακόμα κι αν πρόκειται για τον συνθέτη της «Λίμνης των κύκνων» και του «Καρυοθραύστη», καθώς και της «Παθητικής συμφωνίας», η οποία ίσως προμηνύει τη φημολογούμενη κρατική δολοφονία του. Με αφορμή την παράσταση που ανεβαίνει στην Εθνική Λυρική Σκηνή ανατρέχουμε στα νέα στοιχεία για τη ζωή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Μουσική / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Βασίλης Λούρας: «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Μουσική / «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Το ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Tα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας» που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Βασίλης Λούρας -και θα κυκλοφορήσει σύντομα στους κινηματογράφους από το Cinobo- είναι μια συναρπαστική ταινία για την Κάλλας που αποκαθιστά την αλήθεια για τα χρόνια της στην Ελλάδα αλλά και για τη θυελλώδη σχέση της με τη χώρα που η μεγάλη ντίβα θεωρούσε πατρίδα.
M. HULOT
67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Μουσική / 67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Η Beyoncé έδειξε να εκπλήσσεται όταν άκουσε το όνομά της από τα χείλη τής πάλαι ποτέ country artist και νυν βασίλισσας της pop, Τέιλορ Σουίφτ, ενώ όλοι οι υπόλοιποι έμειναν έκπληκτοι από μια γυμνή εμφάνιση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ