Έφυγε ο νεορεμπέτης Μπάμπης Γκολές στα 68 του

 Έφυγε ο νεορεμπέτης Μπάμπης Γκολές στα 68 του Facebook Twitter
0

 

Πολλά χρόνια πίσω θυμάμαι τον Ταμπαχανιώτη Μπάμπη Γκολέ στην ταβέρνα ''Απόβραδο'' της Καλλίπολης του Πειραιά. Βρισκόταν με την παρέα του κι εκείνος, δεν επρόκειτο να τραγουδήσει. Σε κάποια φάση, όμως, όπως συνήθως γίνεται σε αντίστοιχες περιπτώσεις, βγήκαν τα μπουζούκια κι οι κιθάρες. Είπε το ''Μού'φαγες όλα τα δαχτυλίδια'' του Μητσάκη με μια φωνή στεντόρεια, δυνατή, της οποίας τα ''γυρίσματα'' γλύκαναν αμέσως όλους τους θαμώνες. Ακολούθησαν κι άλλα τραγούδια πολλά ενόσω ο ταβερνιάρης - Νιάου τον φωνάζαμε - πηγαινοερχόταν με πιατέλες μπακαλιάρο-σκορδαλιά.

Εκείνο το βράδυ, καθώς όλοι είχαμε γίνει μία παρέα, συνομίλησα με τον Γκολέ. Πρώτα απ' όλα του είπα πως μην έχοντας ιδιαίτερη σχέση με τη λαϊκή μουσική, τον μπέρδευα με τον αρκετά νεότερο του, Μπάμπη Τσέρτο, που τότε έκανε πάταγο με την αναβίωση του τραγουδιού ''Πίνω και μεθώ''. Του είπα ακόμη πως σαν φιγούρα φέρνει του Μπαγιαντέρα, ο οποίος υπήρξε εξαιρετικός μελωδός του ρεμπέτικου.

Ο Γκολές χαμογελούσε μ' όλα αυτά κι εγώ ένιωθα πως του έπαιρνα συνέντευξη πολύ πριν ασχοληθώ επαγγελματικά με το σπορ. Έμαθα, πράγματι, αρκετά πράγματα για την περίπτωση του, αρκετά ώστε σήμερα να μη χρειάζεται να ψάχνω βιογραφικά στοιχεία με αφορμή τη δυσάρεστη είδηση του θανάτου του...

Το 1982 ποιος θα τολμούσε να ''πειράξει'' αισθητικά τα ρεμπέτικα, με τα οποία αναστέναζε η Πλάκα ολόκληρη και η μάζα ανακάλυπτε στα ρεμπετάδικα ένα νέο τύπο διασκέδασης;

Πώς ξεκίνησε έφηβος να τραγουδάει σε καφενεία στην Πάτρα των αρχών της δεκαετίας του 1960. Πώς είχε την τύχη να δει ζωντανά τραγουδιστές - σημερινούς θρύλους του ρεμπέτικου και του λαϊκού τραγουδιού. Κι επίσης, πώς από πολύ μικρός άρχισε να παίζει κιθάρα και ούτι και κυρίως να την ψάχνει με τους δίσκους 78 στροφών για να είναι σε θέση χρόνια αργότερα να επαναφέρνει στο προσκήνιο με τη δική του δυναμική ξεχασμένα αριστουργηματικά τραγούδια.

Διόλου τυχαίο που σε ηλικία 35 ετών, έβγαλε τον πρώτο του προσωπικό δίσκο με τίτλο ''Τσάρκα στα παλιά'' και - με τι άλλο; - επανεκτελέσεις ρεμπέτικων τραγουδιών, μένοντας πιστός στη λαϊκή ορχήστρα με τα τρίχορδα α λα παλαιά. Άλλωστε το 1982 ποιος θα τολμούσε να ''πειράξει'' αισθητικά τα ρεμπέτικα, με τα οποία αναστέναζε η Πλάκα ολόκληρη και η μάζα ανακάλυπτε στα ρεμπετάδικα ένα νέο τύπο διασκέδασης;

Αυτό ήταν κάτι που δεν άρεσε του Γκολέ. Κατά ομολογία του ίδιου, με δυσκολία αποδεχόταν τον μικροαστό που πήγαινε στα ρεμπετάδικα να εκτονωθεί εκ του ασφαλούς με χασικλίδικα άσματα. Σαν έναν συμφοιτητή που καθόταν δίπλα μου στην ταβέρνα και λίγο πριν είχε προγκήξει μία άλλη συμφοιτήτρια μας, η οποία άκουγε φανατικά ψυχεδέλεια ''χωρίς νά'χει φάει ούτε ένα...τριπάκι στη ζωή της''.

 Έφυγε ο νεορεμπέτης Μπάμπης Γκολές στα 68 του Facebook Twitter
Άλλος ένας αυθεντικός λαϊκός καλλιτέχνης έφυγε για το μεγάλο ταξίδι. Ένας άνθρωπος που αγάπησε το ρεμπέτικο τραγούδι και το υπηρέτησε ευσυνείδητα, πιστά και ολόψυχα...

Την ίδια περίοδο που βγήκε ο πρώτος του δίσκος, ο Γκολές συνυπήρξε με τα περίφημα Παιδιά από την Πάτρα και την αναβίωση του λαϊκού τραγουδιού της δεκαετίας 1955 - 65 στο κέντρο ''Χάραμα'' της Πάτρας. Κάτι που δεν είναι ευρέως γνωστό, τα Παιδιά από την Πάτρα προτού υπάρξουν ως συγκρότημα είχαν θητεύσει Κι από κει, στην Αθήνα, με τον Μπάμπη Τσέρτο και την Κατερίνα Σκορδαλάκη στο πλάι του να τραγουδούν από μικρασιάτικα και Καζαντζίδη μέχρι Τώνη Μαρούδα και άλλα κομμάτια του ελαφρού ρεπερτορίου.

Άλλαξε πολλές εταιρείες ο Γκολές κατά την περιπλάνηση του στη δισκογραφία, δεδομένου του είδους που υπηρετούσε και του φολκλόρ, στο οποίο μοιραία ξέπεσε το τραγούδι του εκεί, γύρω στις αρχές του 2000: Εκείνη ακριβώς την περίοδο, ωστόσο, θυμάται κάποιους δίσκους του που είχαν βγει από την Eros Music του Στέλιου Φωτιάδη μετά τη θητεία του στην EMI και τη Lyra, αλλά και τη συνεργασία του με τους αδερφούς Φαληρέα τις προηγούμενες δεκαετίες. Τελευταία του δισκογραφική κατάθεση ήταν η συλλογή ''Όμορφα και όχι λησμονημένα'' το 2009 από την ανεξάρτητη εταιρεία Καθρέφτης Ήχων Αληθινών του Μωυσή Άσερ.

Ο παραγωγός Άγγελος Σφακιανάκης, θαυμαστής του Γκολέ και γνώριμος του από το 1979, θυμάται σήμερα τα εξής:

Τα προγράμματα του Μπάμπη ήταν επιμορφωτικά, δεν υπήρχε περίπτωση δηλαδή να πας να τον ακούσεις στα ίδια κάθε βράδυ, αφού σίγουρα θα έλεγε και 4 - 5 τελείως άγνωστα τραγούδια, δικές του ανακαλύψεις. Κι επειδή βαριόταν αφόρητα να επαναλαμβάνεται, όταν ο κόσμος του ζητούσε τη ''Γυφτοπούλα'', που επίσης είχε κάνει μεγάλη επιτυχία η Γλυκερία, εκείνος δεν του έκανε το χατήρι. Το 1992 μεσολάβησα για να γίνει ο δίσκος του, ''Το δέκα το καλό'', στη Lyra. Έτοιμη παραγωγή, δική του. Τρία χρόνια μετά βάλαμε μπροστά το ''Παλιό μεράκι - Αφιέρωμα στον Σταύρο Τζουανάκο''. Μια μέρα ήρθε ο Μπάμπης για πρόβα και μού'φερε ένα κακόηχο παλιομπούζουκο. Δεν ενδιαφερόταν καθόλου για το τεχνικό σκέλος της δουλειάς του, την ψυχή του μόνο ήθελε να καταθέτει στο τραγούδι. Αναγκάστηκα και έφερα εγώ μπουζούκι, έχοντας χαραμίσει ένα ολόκληρο εξάωρο χωρίς να γίνει δουλειά. Μεγάλος καλλιτέχνης, πρωτοπόρος που έπαιξε πρώτος τραγούδια του Γούναρη και του Μαρούδα μαζί με τα αμιγώς ρεμπέτικα και που ακόμη κι η σχολή της Θεσσαλονίκης με τον Αγάθωνα στην αναβίωση του ρεμπέτικου σίγουρα τού χρωστάει πολλά...

Άλλος ένας αυθεντικός λαϊκός καλλιτέχνης έφυγε για το μεγάλο ταξίδι. Ένας άνθρωπος που αγάπησε το ρεμπέτικο τραγούδι και το υπηρέτησε ευσυνείδητα, πιστά και ολόψυχα. Ο Μπάμπης Γκολές ήταν 68 ετών και η κηδεία του γίνεται σήμερα από τον ιερό ναό της Παναγίας Αλεξιώτισσας στην Πάτρα.

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Μουσική / Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Το Becoming Led Zeppelin εξερευνά τις συνθήκες δημιουργίας του θρυλικού συγκροτήματος αγνοώντας την ακολουθία από σατανιστικές τελετουργίες, γκρούπις, ηρωίνη, όργια και κακοποιήσεις που σημάδεψαν την μετεωρική τους διαδρομή
THE LIFO TEAM
H ψευδαίσθηση της «ανακάλυψης» μουσικής στις επιμελημένες playlists του Spotify

Μουσική / Ανακαλύπτουμε πράγματι μουσική στο Spotify ή ζούμε μια ψευδαίσθηση;

Αρχικά, τις επιμελημένες playlists της δημοφιλούς πλατφόρμας τις έφτιαχναν επαγγελματίες, που προσλαμβάνονταν για το γούστο και την κρίση τους. Όμως, πια τα πράγματα δεν λειτουργούν έτσι. Και παρότι μας περιβάλλει ένας ωκεανός ήχων, το Spotify αρκείται στο να μας κρατά αποκλεισμένους στο νησί μας.
THE LIFO TEAM
Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι (1840-1893)

Μουσική / Τσαϊκόφσκι: Πώς μπορεί ο κορυφαίος συνθέτης να ενοχλεί τη σημερινή Ρωσία;

Στη Ρωσία θεωρούν αδιανόητο το να φέρει η εθνική τους κληρονομιά ομοφυλοφιλική ταυτότητα, ακόμα κι αν πρόκειται για τον συνθέτη της «Λίμνης των κύκνων» και του «Καρυοθραύστη», καθώς και της «Παθητικής συμφωνίας», η οποία ίσως προμηνύει τη φημολογούμενη κρατική δολοφονία του. Με αφορμή την παράσταση που ανεβαίνει στην Εθνική Λυρική Σκηνή ανατρέχουμε στα νέα στοιχεία για τη ζωή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Μουσική / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Βασίλης Λούρας: «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Μουσική / «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Το ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Tα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας» που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Βασίλης Λούρας -και θα κυκλοφορήσει σύντομα στους κινηματογράφους από το Cinobo- είναι μια συναρπαστική ταινία για την Κάλλας που αποκαθιστά την αλήθεια για τα χρόνια της στην Ελλάδα αλλά και για τη θυελλώδη σχέση της με τη χώρα που η μεγάλη ντίβα θεωρούσε πατρίδα.
M. HULOT
67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Μουσική / 67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Η Beyoncé έδειξε να εκπλήσσεται όταν άκουσε το όνομά της από τα χείλη τής πάλαι ποτέ country artist και νυν βασίλισσας της pop, Τέιλορ Σουίφτ, ενώ όλοι οι υπόλοιποι έμειναν έκπληκτοι από μια γυμνή εμφάνιση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ