Usurum Band: Τα παιδιά του Θανάση, του Γκοντάρ και της Κόκα-Κόλα

Usurum Band: Τα παιδιά του Θανάση, του Γκοντάρ και της Κόκα-Κόλα Facebook Twitter
0

 

Το άλμπουμ των Usurum δεν είναι καινούργιο. Δεν είναι και τόσο παλιό, όμως, ώστε νά'χουν ξεθωριάσει οι μνήμες της πρώτης ακρόασης του. Ένα άλμπουμ που ίσως επειδή δεν ήταν αγγλόφωνο, δεν ακολουθούσε κάπου τα σημεία των καιρών δηλαδή, πέρασε σχεδόν απαρατήρητο. Και όμως, οι πιτσιρικάδες που αποτελούν τους Usurum - για πιτσιρικάδες εικοσάρηδες πρόκειται - κατάφεραν να φτιάξουν κατάσταση, υπηρετώντας μια μουσική σκηνή που, αν θες, τη λες ''αντεργκράουντ'', δε θες, τη λες απλά ''ανεξάρτητη'' κι είσαι πάλι ''μέσα''!

''Άμα μπορείς να εκφραστείς καλά στα αγγλικά, είναι ωραίο το αποτέλεσμα. Eμείς ωστόσο προτιμήσαμε τον ελληνικό λόγο, δεδομένης και της ελληνικότητας της μουσικής μας. Ας είμαστε ανοιχτοί σε όλα τα μουσικά ρεύματα, ερεθίσματα κι ακούσματα, ας μην υπάρχουν στεγανά αν θέλουμε να είμαστε ειλικρινείς από καλλιτεχνικής άποψης''

Τα τραγούδια των Usurum δεν είναι ούτε αμιγώς ροκ, ούτε μπαλάντες, ούτε ηλεκτρικές δημοτικοφανείς συνθέσεις. Είναι ένα συνονθύλευμα όλων αυτών, στα χνάρια του δρόμου που άνοιξε ο Θανάσης Παπακωνσταντίνου την τελευταία 20ετία στο ελληνικό τραγούδι, για να μην πάμε ακόμη πιο πίσω με την Balkan - rock ''σχολή'' του Σαββόπουλου. Στην ίδια ''οικογένεια'' νέων μουσικών, θα τοποθετούσαμε άνετα τον Θοδωρή Κοτονιά με τα Μακρινά Ξαδέρφια, τον Νίκο Χαλβατζή από την Κοζάνη και τους Δάρνακες από τις Σέρρες, καλλιτέχνες που δεν γύρισαν την πλάτη στη μητρική τους γλώσσα, ασχολούμενοι με τη διεθνοποιημένη γλώσσα της μουσικής, το ροκ, όπως θά'λεγε και ο Ηρακλής Τριανταφυλλίδης των DNA και της Λερναίας Ύδρας.

 

Usurum Band: Τα παιδιά του Θανάση, του Γκοντάρ και της Κόκα-Κόλα Facebook Twitter
Φωτο: Eleftheria Anthi Photography

Δεν είναι τυχαίο ότι μαζί με τις ηλεκτρικές κιθάρες, το πιάνο, τα ντραμς και τα electronics, οι Usurum παίζουν ακόμη με ντέφια, νταούλια, μπεντίρ, νέι, duduk, cajon, φαγκότο και στάμνες. Κινητήρια δύναμη τους είναι το ντουέτο των Σταύρου Ρουμελιώτη (κιθάρες, φωνητικά) - Κοσμά Λαμπίδη (τραγούδι, νέι), 23 ετών αμφότεροι, υπεύθυνοι για όλες τις συνθέσεις του γκρουπ. Δύο ακόμη μουσικοί τους πλαισιώνουν, ο Γιώργος Σταυρίδης (τύμπανα, νταούλι, djembe, cajon, πιάτα, μπεντίρ, παιχνιδάκια) και ο Λάμπρος Λαπίνας (φαγκότο, duduk). Από κει και πέρα, στο ντεμπούτο άλμπουμ τους είχαν και τη Σοφία Γιαννίτσιου στο τραγούδι, τα πλήκτρα και το πιάνο, ενώ στο επικείμενο live τους στον Σταυρό του Νότου θα συμπράξουν μαζί τους ο Νίκος Αντωνόπουλος (κιθάρες) και ο Κώστας Σηφάκης (κοντραμπάσο, ηλεκτρικό μπάσο).

Μου είχε κάνει εντύπωση όχι τόσο η πρόθεση τους να μελοποιήσουν τα ''Παράθυρα'' του Κωνσταντίνου Καβάφη, όσο η έλλειψη κάθε περισπούδαστου ύφους εκ μέρους τους. Είναι κι αυτός ο ήχος του νέι που δίνει στο κομμάτι μιαν αίσθηση αγοραία, φερμένη από παζάρι της Αλεξάνδρειας, δικαιώνοντας κάπου και το όνομα της μπάντας. Διότι, ναι μεν το όνομα Usurum προέκυψε από το τραγούδι του Νικόλα Άσιμου, στην πορεία όμως σηματοδότησε την ανταλλαγή αγαθών μεταξύ των μουσικών και του κοινού τους.

 

Τι ώθησε δύο νέα παιδιά να μελοποιήσουν Καβάφη και, μάλιστα, δύο ποιήματα του, τα ''Παράθυρα'' και το ''Αιμιλιανός Μονάη, Αλεξανδρεύς, 628-655 μ.Χ.''; ''Με τον Κοσμά είμαστε μαζί από τα 7 μας χρόνια'' λέει ο Σταύρος, ''και στα 16 μας διαβάζαμε Καβάφη. Όχι ότι τα καταλαβαίναμε όλα, αλλά μας γεννούσαν τη μουσική. Τότε μελοποιήσαμε και τα δύο αυτά ποιήματα, όπως κι άλλο ένα του Ομάρ Καγιάμ. Τι να σου πω, μάλλον δεν είχαμε επιτυχία στα κορίτσια και το ρίξαμε στη βαριά κουλτούρα''...Ο Κοσμάς απ' την άλλη είναι πιο σταράτος στο λόγο του: ''Η αδυναμία μας να γράψουμε καλό στίχο τότε, μας οδήγησε στους ποιητές. Σκεφτήκαμε Άσε να βάλουμε εμείς τις μουσικούλες μας κι ας τα πουν οι Δάσκαλοι μια χαρά''. Τελευταία, επίσης, μελοποίησαν και ένα απόσπασμα από το ''Μονόγραμμα'' του Οδυσσέα Ελύτη, για το οποίο - όπως μάλλον ήταν αναμενόμενο - δεν κατόρθωσαν να πάρουν την άδεια της Ιουλίτας Ηλιοπούλου.

Οι Usurum χωρίζονται ενίοτε σε δύο μπάντες: Η δεύτερη ονομάζεται Usurum Light, αποτελούμενη μόνο από τον Ρουμελιώτη και τον Λαμπίδη. ''Είναι η χειμωνιάτικη δομή των Usurum'' λέει ο Σταύρος, ''όταν οι υπόλοιποι μουσικοί σπουδάζουν στα πανεπιστήμια εκτός Αθήνας''. ''Και όχι μόνο'' συνεχίζει ο Κοσμάς, εξηγώντας πως η Σοφία Γιαννίτσιου δεν είναι πια κοντά τους, εφόσον σπουδάζει στο Λονδίνο. Η αλήθεια είναι, πάντως, πως ως Usurum Light έχουν εμφανιστεί σε αρκετές μουσικές σκηνές της πρωτεύουσας την τελευταία διετία.

Usurum Band: Τα παιδιά του Θανάση, του Γκοντάρ και της Κόκα-Κόλα Facebook Twitter
Φωτο: Eleftheria Anthi Photography

 

Όσο για την αγγλόφωνη σκηνή που ακόμη καλά κρατεί, οι Usurum θεωρούν ''συγγενείς'' τους τούς σύγχρονους τους, Night On Earth και Modrec, ενώ από το παρελθόν, τους θρυλικούς Aphrodite's Child και το ντουέτο In trance 95 των Νίκου Βελιώτη - Άλεξ Μαχαίρα από τα 80s. ''Άμα μπορείς να εκφραστείς καλά στα αγγλικά, είναι ωραίο το αποτέλεσμα'' λέει επ'αυτού ο Ρουμελιώτης, ''εμείς ωστόσο προτιμήσαμε τον ελληνικό λόγο, δεδομένης και της ελληνικότητας της μουσικής μας. Ας είμαστε ανοιχτοί σε όλα τα μουσικά ρεύματα, ερεθίσματα κι ακούσματα, ας μην υπάρχουν στεγανά αν θέλουμε να είμαστε ειλικρινείς από καλλιτεχνικής άποψης''.

Τους πιστεύω. Άλλωστε, την Κυριακή στον Σταυρό του Νότου, εκτός των κομματιών του ομότιτλου πρώτου άλμπουμ τους και πολλών καινούργιων από το επερχόμενο δεύτερο, θα παίξουν διασκευές σε αρκετά παραδοσιακά, καθώς και στο τραγούδι ''Με την πρώτη σταγόνα της βροχής'' από τον ''Μεγάλο Ερωτικό'' του Μάνου Χατζιδάκι. ''Μη μας ξενίζει η διασκευή στον Χατζιδάκι'' εξηγεί ο Κοσμάς, ''πρόκειται για τον απόλυτα νεανικό συνθέτη με τις απόλυτα διαχρονικές μελοποιήσεις του, είτε στον Γκάτσο, είτε στον Lorca και σ' άλλους ποιητές. Πιστεύω πως η πλειοψηφία των νέων μουσικών πάντα θα τον προσεγγίζει, ανακαλύπτοντας συνεχώς καινούργια πράγματα, από τη Μυθολογία και το Ελλάς, η χώρα των Ονείρων μέχρι τον Μεγάλο Ερωτικό και τις Μπαλάντες της οδού Αθηνάς''.

Λεπτομέρεια: Τους Usurum είχα πρωτοσυναντήσει σε μια προβολή ταινίας του Γκοντάρ στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος. ''Πως σας φαίνεται που προτίθεμαι να ονομάσω το άρθρο Τα παιδιά του Θανάση, του Γκοντάρ και της Κόκα-Κόλα;'' τους ρώτησα, για να λάβω την εξής απάντηση: ''Κανένα θέμα. Μουσικά επηρεαστήκαμε από τον Θανάση Παπακωνσταντίνου, από κινηματογράφο βλέπουμε συχνά ταινίες μεγάλων δημιουργών ή και ακραίες αμερικανιές, και Κόκα-Κόλα, ναι, πίνουμε, δεν τη σνομπάρουμε''.

Usurum Band: Τα παιδιά του Θανάση, του Γκοντάρ και της Κόκα-Κόλα Facebook Twitter
Οι Usurum Light (Κοσμάς Λαμπίδης - Σταύρος Ρουμελιώτης)

 

Μουσική
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

The Review / Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος Γιάννης Τσιούλης aka Cartoon Dandy συζητούν για την πορεία και τα τελευταία βήματα στη μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία μιας από τις μεγαλύτερες ποπ σταρ της τελευταίας 15ετίας και για το πόσο relevant είναι σήμερα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Η Ματούλα Κουστένη βουτά στα άδυτα μιας βαθιάς φιλίας, αυτής των Γιόζεφ Γιόακιμ και Γιοχάνες Μπραμς, που στηρίχτηκε στην καλλιτεχνική ιδιοφυΐα και τη χημεία αυτών των δύο μουσικών, αφήνοντας ένα μοναδικό ενθύμιο, το Κοντσέρτο για Βιολί και Ορχήστρα που υπογράφει -ποιος άλλος;- o Γιοχάνες Μπραμς.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Συναυλία Μαλερ

Μουσική / Ένας έξοχος Μάλερ του Κουρεντζή στο Μέγαρο

Ο Κουρεντζής βημάτισε αργά πάνω στο λεπτό σκοινί που συνδέει το υπαρκτό και του μαγικό, του εδώ και του επέκεινα, και με αδρές κινήσεις δεν παρουσίασε απλώς το Adagietto αλλά εξήγησε στον ακροατή κάθε του συλλαβή
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΜΠΙΔΗΣ