Γεωργία Νταγάκη, η ήρεμη διεθνής δύναμη

Γεωργία Νταγάκη, η ήρεμη διεθνής δύναμη Facebook Twitter
0
Γεωργία Νταγάκη, η ήρεμη διεθνής δύναμη Facebook Twitter
Ο Eric Burdon με τη Γεωργία Νταγάκη εν ώρα δράσης

Η Γεωργία Νταγάκη είναι άλλη μία ιδιαίτερη περίπτωση μέσα στο ελληνικό τραγούδι, αλλά και όχι μόνο, αν υποτεθεί πως οι συνεργασίες της με θρυλικά ονόματα του εξωτερικού θα αποτελούσαν όνειρο για κάθε συνάδελφο της στη χώρα της.

Μπορώ να αναφέρω τη συνύπαρξη της με τον Eric Burdon σε συναυλίες, αλλά και στη δισκογραφία, όπου με την κρητική λύρα της έδωσε ελληνικό χρώμα σε all time classic τραγούδια, σαν τα ''Don't let me be misunderstood'' και ''The House of the Rising Sun''. Την κυκλοφορία, επίσης, του άλμπουμ της με τον παράξενο - για τους ξένους - τίτλο ''Askardamykti'' (2009), σε 29 χώρες του εξωτερικού, μέσω της γερμανικής world music εταιρείας Network Medien. Τη συμμετοχή της, τέλος, εν είδει happening στην περσινή συναυλία του συγκροτήματος Violent Femmes στην Αθήνα.

Ο "Φόβος" εντάχθηκε μέσα στα 20 άλμπουμ που προτείνουν τα World Music Charts της Ευρώπης και που, κατά συνέπεια, θα παίζονται καθ' όλη τη διάρκεια του μήνα από ραδιόφωνα πολλών χωρών του εξωτερικού.

Στο περιθώριο όλων αυτών, η Νταγάκη έχει δουλέψει ως ερμηνεύτρια και ως μουσικός δίπλα σε σημαντικούς Έλληνες δημιουργούς: Τον Νίκο Ξυδάκη, τον Νίκο Ζούδιαρη, τον Παναγιώτη Μάργαρη, τον Παναγιώτη Καλαντζόπουλο, τον Ορφέα Περίδη και τον Βασίλη Παπακωνσταντίνου.

Επειδή έχω δει αρκετές φορές επί σκηνής τη Νταγάκη, γνωρίζοντας τα ξανοίγματα της στο εξωτερικό, προσπαθώ πάντα να την ''αναλύω'' κατά κάποιο τρόπο. Η Νταγάκη, λοιπόν, πάνω απ' όλα παίζει λύρα! Στα χέρια ενός όμορφου κοριτσιού το αρχαίο αυτό όργανο της Κρήτης προσαρμόζεται στο ξένο ρεπερτόριο που καλείται να υπηρετήσει κάθε φορά. Η διαφορά με άλλους ομότεχνούς της που κάνουν το ίδιο, με κορυφαίο φυσικά τον Ψαραντώνη, είναι πως ο ήχος της λύρας δεν επιβάλλεται, αλλά συνυπάρχει απλά κι ωραία με τα υπόλοιπα ηλεκτρικά κατά κόρον όργανα. Και για να γίνω πιο σαφής, όταν ο Ψαραντώνης συμμετέχει στο τελευταίο σάουντρακ των Nick Cave - Warren Ellis, ξέρεις εκ των προτέρων πως έχεις τη σύμπραξη τριών ξεχωριστών μουσικών προσωπικοτήτων. Όταν, όμως, η Νταγάκη εμπλουτίζει με τη λύρα της το ''The House of the Rising Sun'', λόγου χάριν, είναι σαν η μπάντα του Burdon να αποτελείται από κιθάρες, ντραμς, μπάσο και κρητική λύρα.

Αυτό δε φανερώνει έλλειψη μουσικού στίγματος εκ μέρους της Νταγάκη. Κάθε άλλο! Γνώμη μου είναι πως οι ξένοι την προτιμούν όχι μόνο για τη δεξιοτεχνία της στη λύρα, αλλά και για την καλή σκηνική παρουσία της, καθώς και για την αρμονικότατη ένταξη της στο εκάστοτε σχήμα.

Γεωργία Νταγάκη, η ήρεμη διεθνής δύναμη Facebook Twitter

Το τελευταίο άλμπουμ της, το "Φόβος", παρ' ότι έφτασε στα γραφεία της LIFO την επόμενη της κυκλοφορίας του, πριν μερικούς μήνες, ακόμη δεν έχω αξιωθεί να το ακούσω. Ένα άλμπουμ με 9 τραγούδια σε μουσική και στίχους της ίδιας της Νταγάκη και των Ψαραντώνη, Σταύρου Σιόλα, Ανδριάνας Μπάμπαλη, Οδυσσέα Ιωάννου, Ορέστη Ντάντου, Πηγής Λυκούδη, της Νορβηγίδας μουσικού και τραγουδοποιού Mari Boine Persen κ.α. Μαθαίνω όμως για κάτι πολύ ευχάριστο που συνέβη και που αξίζει της προσοχής όλων μας:

Με την είσοδο στον Απρίλιο, ο "Φόβος" ("Phobie" ο διεθνής τίτλος) εντάχθηκε μέσα στα 20 άλμπουμ που προτείνουν τα World Music Charts της Ευρώπης και που, κατά συνέπεια, θα παίζονται καθ' όλη τη διάρκεια του μήνα από ραδιόφωνα πολλών χωρών του εξωτερικού (Αγγλία, Γερμανία, Ολλανδία, Αυστρία, Σλοβενία, Λετονία, Νορβηγία, Ισπανία, Σλοβακία κ.α.) Κι αν στη διεθνή επιτροπή, μετέχουν και Έλληνες ραδιοφωνικοί παραγωγοί, το σίγουρο είναι πως δε μπορούν να στηρίξουν την υποψηφιότητα της χώρας τους. Δεν είναι και λίγο να καταφτάνουν περίπου χίλιοι δίσκοι το μήνα προς αξιολόγηση από τα World Music Charts Europe και να επιλέγεται τελικά μία δισκογραφική εργασία αμιγώς ελληνική για την τελική εικοσάδα! Για του λόγου το αληθές δείτε εδώ.

Όλο αυτό εν όψει της κοινής εμφάνισης της Γεωργίας Νταγάκη με το βρετανικό post punk ντουέτο των Eyeless in Gaza στο Βερολίνο, στις 15 Ιουλίου του 2015. Εκεί, η Νταγάκη θα παρουσιάσει ένα δικό της καινούργιο τραγούδι σε ποίηση Jacques Prevert, που οι Eyeless in Gaza ενορχήστρωσαν και συμπεριέλαβαν στις συναυλίες τους! Το ταξίδι συνεχίζεται!

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κοντσέρτο του Αρανχουέθ: Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από αυτό το κοντσέρτο;

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από το Κοντσέρτο του Αρανχουέθ;

Σχεδόν έναν αιώνα μετά τη δημιουργία του το «Κοντσέρτο του Αρανχουέθ» του Χοακίν Ροντρίγκο παραμένει η μουσική στην οποία όλοι με κάποιο τρόπο παραδινόμαστε. Η Ματούλα Κουστένη αποκρυπτογραφεί τη μελαγχολία, τη σπαρακτική μελωδία, τη δύναμη της κιθάρας και τη μοναδική του ενέργεια.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

The Review / Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος Γιάννης Τσιούλης aka Cartoon Dandy συζητούν για την πορεία και τα τελευταία βήματα στη μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία μιας από τις μεγαλύτερες ποπ σταρ της τελευταίας 15ετίας και για το πόσο relevant είναι σήμερα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Η Ματούλα Κουστένη βουτά στα άδυτα μιας βαθιάς φιλίας, αυτής των Γιόζεφ Γιόακιμ και Γιοχάνες Μπραμς, που στηρίχτηκε στην καλλιτεχνική ιδιοφυΐα και τη χημεία αυτών των δύο μουσικών, αφήνοντας ένα μοναδικό ενθύμιο, το Κοντσέρτο για Βιολί και Ορχήστρα που υπογράφει -ποιος άλλος;- o Γιοχάνες Μπραμς.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ