Οι πρώτοι δίσκοι που αγάπησε η Melentini

Οι πρώτοι δίσκοι που αγάπησε η Melentini Facebook Twitter
Φωτο: Petros Poulopoulos
0

 

Ανήκω στη γενιά των νοσταλγών της κασέτας και των cd. Mέχρι την εφηβεία ανταλλάζαμε μουσικές αντιγράφοντας ο ένας στον άλλο κασέτες ή μαγνητοφωνούσαμε από το ράδιο εκπομπές ολόκληρες, τότε που ακόμα δεν είχαν αγοραστεί ραδιοφωνικοί σταθμοί από τον όμιλο Μπερλουσκόνι και που ακόμα αξιόλογοι παραγωγοί έφτιαχναν λίστες το κατά δύναμιν βασισμένες σε προσωπικές τους συλλογές και όχι σύμφωνα με τις επιταγές των χορηγών.

Άρχισα να αγοράζω δίσκους όταν πλέον το ραδιόφωνο δεν είχε κανένα ενδιαφέρον. Αυτές τις μουσικές που αποκτούσαμε με ελάχιστο χαρτζιλίκι τις είχαμε σαν προσευχή, λιώναμε τα κομμάτια των δίσκων ακούγοντάς τα ξανά και ξανά και διαβάζαμε τα πάντα γύρω απ την ιστορία τους, χρονολογίες, στίχους, διαμάχες, δισκογραφικά trivia.

Σκάβοντας τη μουσική σε όλα τα επίπεδα οι Clash ήταν η αρχή της επαγρύπνησης της προσωπικότητάς μου αλλά και το έναυσμα για την κατανόηση της πολυπολυτισμικότητας της μουσικής που πάντρευε διαφορετικά είδη.

Oι πρώτες μουσικές που άρχισα να συλλέγω μετά την επέλαση του ΜTV όταν τέλειωνα το δημοτικό ήταν το ελληνικό, γαλλικό και αμερικάνικο underground χιπ χοπ. Wu tang clan, Terror xcrew, ffc, Cypress Hill, Psycho Realm, 2 Pac, Beastie Boys,Dmx, NTM, Lauryn Hill και πάρα πολλά άλλα. Όλους αυτούς τους δίσκους τους αγοράζαμε από κοινού με τον αδερφό μου απ' τον οποίο αποκόμισα τις περισσότερες εγκυκλοπαιδικές γνώσεις πάνω σε συγγενικά είδη μουσικής όπως dub, drum n bass, jungle . Πηγαίναμε μαζί στα δισκάδικα στο Mοναστηράκι και στα Eξάρχεια, αυτός ήταν πραγματικός συλλέκτης από πολύ μικρός. Τότε έκανα παρέα με γκραφιτάδες και διαβάζοντας πάρα πολλά για τα γκέτο και τον αγώνα των Aφροαμερικανών όπως και για τις μορφές αντίστασης στις καταπιεσμένες ζώνες ανά τον κόσμο, άρχισα να βρίσκω συσχετισμούς στις πολύπαθες γειτονιές της Αθήνας και να ανακαλύπτω τους δικούς της δυνάστες. Έτσι διεύρυνα σιγά σιγά τις μουσικές αναζητήσεις μου στα πανκ σχήματα απ το ιστορικό κίνημα στα τέλη της δεκαετίας του 70 .

Πρωτεργάτες φυσικά ήταν οι The Clash και σ' αυτούς ήθελα να καταλήξω μετά από αυτή τη μεγαλούτσικη εισαγωγή. Σκάβοντας τη μουσική σε όλα τα επίπεδα οι Clash ήταν η αρχή της επαγρύπνησης της προσωπικότητάς μου αλλά και το έναυσμα για την κατανόηση της πολυπολυτισμικότητας της μουσικής που πάντρευε διαφορετικά είδη. To London Calling και το Sandinista! ήταν οι δίσκοι που μου χάραξαν πορεία και ο Strummer κέρδισε το σεβασμό μου περισσότερο από όλους τους σύγχρονους του μπροστάρηδες καλλιτέχνες.

Στο κομμάτι "Charlie don't surf" υπάρχει ένα τετράστιχο που λέει:

We've been told to keep the strangers out
We don't like them starting to hang around
We don't like them all over town
Across the world we are going to blow them down

Φυσικά αναφέρεται ειρωνικά στον αμερικάνικο ιμπεριαλισμό και την ψυχροπολεμική τακτική. Όμως τα συναισθήματα που σου έξυνε ήταν κάτι που λειτούργησε καταλυτικά για τη διαμόρφωση της κοσμοθεωρίας μου και της αντίληψής μου για τα πράγματα και την καθημερινότητα που συναντούσα. Εκείνη την εποχή κάνοντας παρέα και με παιδιά μεταναστών ζούσα από πρώτο χέρι τις δικές τους δυσκολίες και την περιθωριοποίησή τους από το γενικότερο status quo στην Ελλάδα του συντηρητικού επαρχιώτικου νεοπλουτισμού στα τέλη των 90s.

Τα κοινά μουσικά ενδιαφέροντα ήταν αυτά που έκαναν δυνατούς τους δεσμούς της παρέας και έτσι ανήκαμε όλοι σε έναν πυρήνα που μας κρατούσε ενωμένους από περιοχή σε περιοχή. Πηγαίναμε στις ίδιες συναυλίες , κάναμε μαζί παρέα στα ίδια πάρκα, στέκια και πλατείες. Η εφηβεία μου ήταν από τα πιο έντονα πράγματα που βίωσα, κινιόμουν σε μια σφαίρα αμφισβήτησης μετά βυθιζόμουν στα βιβλία και τη μουσική και κατέγραφα όλες τις συγκρούσεις και τις δυσλειτουργίες της αμφισβήτησης αυτής.

Το Sandinista! κυκλοφόρησε το 1980 σε compact disc με 2 σιντί από 18 τραγούδια στο καθένα.

O δίσκος αυτός είναι ένα αμάλγαμα funk,reggae, jazz, rockabilly, folk, dub, rhythm and blues και rap. Mπορεί πάντως κανείς να διακρίνει την ατμόσφαιρα των 80s ήδη σε μια post punk εποχή με τα synths και τη θεατρικότητα που αποπνέουν πολλά από τα κομμάτια του δίσκου όπως το magnificent seven, το somebody got murdered και το rebel waltz.

O τίτλος του δίσκου είναι αφιερωμένος στο ισπανικό απελευθερωτικό μέτωπο που ανέτρεψε τη δυναστεία των Σομόζα στη Νικαράγουα το 1979.

Spanish weeks in my disco casino
The freedom fighters died upon the hill
They sang the red flag
They wore the black one
But after they died it was Mockingbird Hill
Back home the buses went up in flashes
The Irish tomb was drenched in blood
Spanish bombs shatter the hotels
My señorita's rose was nipped in the bud

''Spanish Bombs'', album London Calling

Ο Strummer δεν ήταν αποδέκτης του νιχιλισμού και αυτό τον διαφοροποιούσε από το ρεύμα της πανκ υποκουλτούρας. Βεβαίως στην πάροδο του χρόνου όπως συμβαίνει με όλα τα ριζοσπαστικά κινήματα η διάβρωση και η εμπορευματοποίηση των ιδεών από τα μίντια ή ''τα εκάστοτε κατευθυντήρια μέσα, αποδυναμώνουν την όποια προσπάθεια αφύπνισης μετατρέποντας βαθιά κοινωνικά μηνύματα σε τυποποιημένα σλόγκαν. Η αντίφαση στην πορεία των clash έγκειται στο γεγονός ότι δισκογραφικά ήταν δεσμευμένοι με την αμερικάνικη εταιρία Columbia που υπάγεται στον κολοσσό της SONY. Δεν ξέρω αν οι Clash πέτυχαν να κατακτήσουν το μουσικό στερέωμα επειδή είχαν πίσω τους μια μεγάλη βιομηχανική δύναμη, το σίγουρο είναι πως ο Strummer δεν αλλοτριώθηκε.

H μουσική των Clash δεν έχει την επιδεξιότητα και την ευγένεια που διαθέτουν άλλοι αξιόλογοι καλλιτέχνες του τότε και του τώρα, αλλά αναμφισβήτητα οι Clash ήταν αυθεντικοί, με σπουδαίο όραμα και πάντα θα με συγκινεί η δυναμική και η ιστορικής σημασίας επίδραση των στίχων του Strummer που έγιναν συνθήματα της πιο αντιδραστικής γενιάς που υπήρξε στην Ευρώπη τα τελευταία εκατό χρόνια.

 Εδώ μια φάλτσα χορωδία παιδιών μας τραγουδάει για τις προοπτικές καριέρας:

   "Career Opportunities"

The offered me the office, offered me the shop
They said I'd better take anything they'd got
Do you wanna make tea at the BBC?
Do you wanna be, do you really wanna be a cop?

Career opportunities are the ones that never knock
Every job they offer you is to keep you out the dock
Career opportunity, the ones that never knock

I hate the army an' I hate the R.A.F.
I don't wanna go fighting in the tropical heat
I hate the civil service rules
And I won't open letter bombs for you

Bus driver....ambulance man....ticket inspector

They're gonna have to introduce conscription
They're gonna have to take away my prescription
If they wanna get me making toys
If they wanna get me, well, I got no choice

Careers
Careers
Careers

Ain't never gonna knock


 ________________

' H Melentini θα εμφανιστεί για μία συναυλία με τους Running Blue Orchestra στις 7 Αυγούστου στο Pulsar Festival στη Σαμοθράκη. Πρόσφατα συμμετείχε στο νέο δίσκο του Παύλου Παυλίδη ''Στο διπλανό ουρανό" με τρομπέτα και φωνητικά και συνεργάστηκε για δεύτερη φορά με τους παραγωγούς Βlue Square στο τραγούδι "Βlind colors of the soul'',σε δική της ερμηνεία και στίχους, το οποίο μπορεί να  αγοραστεί σε ψηφιακή μορφή στο bandcamp. O προσωπικός της δίσκος "Explosions Around, the Desert Inside" κυκλοφορεί σε cd και βινύλιο από τη restlesswind.com και επιλεγμένα δισκοπωλεία. Περισσότερα στο Facebook και στο Melentini's music videos  

 


 


 

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κοντσέρτο του Αρανχουέθ: Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από αυτό το κοντσέρτο;

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από το Κοντσέρτο του Αρανχουέθ;

Σχεδόν έναν αιώνα μετά τη δημιουργία του το «Κοντσέρτο του Αρανχουέθ» του Χοακίν Ροντρίγκο παραμένει η μουσική στην οποία όλοι με κάποιο τρόπο παραδινόμαστε. Η Ματούλα Κουστένη αποκρυπτογραφεί τη μελαγχολία, τη σπαρακτική μελωδία, τη δύναμη της κιθάρας και τη μοναδική του ενέργεια.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

The Review / Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος Γιάννης Τσιούλης aka Cartoon Dandy συζητούν για την πορεία και τα τελευταία βήματα στη μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία μιας από τις μεγαλύτερες ποπ σταρ της τελευταίας 15ετίας και για το πόσο relevant είναι σήμερα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Η Ματούλα Κουστένη βουτά στα άδυτα μιας βαθιάς φιλίας, αυτής των Γιόζεφ Γιόακιμ και Γιοχάνες Μπραμς, που στηρίχτηκε στην καλλιτεχνική ιδιοφυΐα και τη χημεία αυτών των δύο μουσικών, αφήνοντας ένα μοναδικό ενθύμιο, το Κοντσέρτο για Βιολί και Ορχήστρα που υπογράφει -ποιος άλλος;- o Γιοχάνες Μπραμς.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ