Μετά τα ΦΥΤΑ είναι η Φυτίνη

Μετά τα ΦΥΤΑ είναι η Φυτίνη Facebook Twitter
0

Μετά τα ΦΥΤΑ είναι η Φυτίνη Facebook Twitter
Από μια περιήγηση, πάντως, στο bandcamp διαπίστωσα πως το σχήμα επιχειρεί να αιτιολογήσει 100% το όνομά του... Φωτ.: M. Hulot/ ΓΚΡΕΚΑ

 

«H Φυτίνη είναι ένα ελληνόφωνο DIY label για την παραγωγή queer, performative, πειραματικής μουσικής και υβριδικών ηχητικών μέσων». Τούτo διαβάζουμε στο fytini.com… και μπορώ να πω πως είναι αρκετά ξεκάθαρο σαν προσδιορισμός. Παρά ταύτα αξίζει να πούμε λίγα λόγια παραπάνω…

Η ετικέτα επιχειρεί να δώσει σχήμα και μορφή στο ηχητικώς απροσδόκητο και το κοινωνικο-αισθητικώς αποκλεισμένο, έχοντας σαν βασικό της στόχο (έτσι το αντιλαμβάνομαι) την αποδραματοποίηση της pop. Υπάρχει η διάθεση, δηλαδή, να προσφερθεί χώρος στο αρχέτυπο και το πρωτόλειο, σε ό,τι αποτελεί, κάθε φορά, την βαθιά ουσία της μουσικής έκφρασης, και που καλύπτεται συχνά κάτω από τα αλλεπάλληλα στρώματα μιας, άψογης κατά τα λοιπά, επαγγελματικής παραγωγής.

Στην περίπτωση της ομάδας Φυτίνη, οι μουσικές παραγωγές της μοιάζουν παιδικές, και άρα απαλλαγμένες, από θέση, από οποιαδήποτε αίσθηση... άγχους. Το «άγχος» μεταφράστε το σε επίδειξη, σε υψηλή καλλιτεχνία, σε ευρεία αποδοχή, σε κέρδος...

Στην περίπτωση της Φυτίνης οι μουσικές προτάσεις μοιάζουν παιδικές, και άρα απαλλαγμένες, από θέση, από οποιαδήποτε αίσθηση… άγχους. Το «άγχος» μπορείτε να το μεταφράσετε σε… επίδειξη, υψηλή καλλιτεχνία, ευρεία αποδοχή, κέρδος και τα λοιπά.

Όπως παίζεις (σαν παιδί) χωρίς υστεροβουλία, δίχως την ανάγκη ν’ αποδείξεις τίποτα που να σχετίζεται με τον κόσμο των μεγάλων, έτσι κάπως κινείσαι και στο στούντιο καταγράφοντας ένα ηχητικό παιγνίδι. Φυσικά υπάρχουν επιρροές, όπως και αναφορές στις μουσικές των… μεγάλων, μόνο που κι εκείνες διαλύονται εις τα εξ ων συνετέθησαν.

Μετά τα ΦΥΤΑ είναι η Φυτίνη Facebook Twitter

Αυτή η πυρηνική αντίληψη αφορά στις παραγωγές των ΦΥΤΑ και της Φυτίνης που έχω ακούσει… και με την ευκαιρία ας δούμε μερικές… Αν και τα ΦΥΤΑ δεν υπάρχουν από τον Νοέμβριο του ’13, δικαιωματικά πρέπει να ξεκινήσουμε απ’ αυτά…

Όπως διαβάζουμε στο site τους… «τα ΦΥΤΑ αποτελούνται από τους Φ89 και Φ78, δύο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες με διαφορετικά μπακγράουντ.(…) Μαζί ξεκίνησαν να δουλεύουν στο βοτανολογικό ντεμπούτο τους “Άνθη”. Σύντομα νέοι δρόμοι ανοίχτηκαν μπροστά τους και αποφάσισαν ότι η μουσική όπως την ξέρουμε δεν τους χωρούσε και έτσι με τον δεύτερο δίσκο τους εισήγαγαν ένα νέο μουσικό είδος, την λεγόμενη bratmusik (τηγανητή μουσική) όπου το τηγάνισμα είναι τόσο κυριολεκτικό (ηχογραφήσεις στην κουζίνα και ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την μαγειρική θεματολογία) όσο και μεταφορικό (τσιγαρισμένοι ήχοι, σοταρισμένα αισθήματα και λιπαρές εκτελέσεις)».

Ακούγοντας την κασέτα «14 ημέρες στη ζωή της Πικάντικης Πίτσας», ένα ολοκληρωμένο άλμπουμ των ΦΥΤΑ, προκύπτουν ορισμένα ερωτήματα. Είναι δύο ή περισσότεροι; Τι όργανα χειρίζονται; Ό,τι ακούμε προέρχεται από πραγματικά όργανα ή μήπως από samples; (Αν και το ακορντεόν είναι αληθινό).

Από μια περιήγηση, πάντως, στο bandcamp διαπίστωσα πως το σχήμα επιχειρεί να αιτιολογήσει 100% το όνομά του. Εκδόσεις όπως τα «Ανθοϊάματα», τα «Φυτά τηγανητά», τα «Άνθη» κ.λπ., μα και περαιτέρω οι τίτλοι των tracks του εκάστοτε άλμπουμ, δεν μοιάζουν απλώς αλλά είναι δηλωτικοί ενός ευρύτερου πλάνου που υπάρχει στο μυαλό του γκρουπ, και που άνευ αυτού (του πλάνου) δεν θα είχε νόημα η όποια δραστηριότητά του.

 

Τα ΦΥΤΑ γράφουν «στοιχειώδη» τραγούδια, τα οποία από στιχουργικής πλευράς ενώ περιστρέφονται, κάθε φορά, γύρω από ένα… φυτικό concept, στην πραγματικότητα «λένε τα δικά τους». Επί του προκειμένου παρακολουθούμε τις… 14 ημέρες από τη ζωή της Πικάντικης Πίτσας – ήτοι μια σειρά σκοπών με τίτλους «Πιπέρι», «Κανέλα», «Κύμινο», «Μοσκοκάρυδο», «Ρίγανη», «Τσίλι», «Μουστάρδα» κ.λπ.

Μετά τα ΦΥΤΑ είναι η Φυτίνη Facebook Twitter
Πέφτω στην «παγίδα» δηλαδή της Φυτίνης… να αντιμετωπίσω τα σχιστομάτικα τερατάκια κάπως σαν τα στρουμφάκια (με τα οποία επίσης δεν μεγάλωσα – είμαι παλιότερος) ή τις φιγούρες του Disney (πέφτουμε στην κλάση μας…).

Να οι στίχοι από τη «Μουστάρδα»:

Οι πικρές μου μέρες
Μέρες βαμμένες από πάνω ως κάτω
Με ερείπια και εμετούς
Με βασανιστήρια και απομόνωση
Με σκουπίδια στο μυαλό
Μπλοκαρισμένες επιθυμίες
Αδιέξοδες αλέες
Και σπασμένες χορδές
Σπασμένες χορδές

 

Τα ΦΥΤΑ δηλαδή περιγράφουν φάσεις της κοινωνικής, ερωτικής ή αντι-ερωτικής καθημερινότητας μ’ έναν ελλειπτικό τρόπο, φέρνοντας στο νου την τραγουδοποιία της Λένα Πλάτωνος για παράδειγμα.

Ηχητικώς πιο «συγκεντρωμένοι», για να μην χρησιμοποιήσω τον όρο «ολοκληρωμένοι» (ένας όρος, που αντίκειται, υποθέτω, στις αισθητικές επιδιώξεις τους) τα ΦΥΤΑ, εμφανίζουν και άλλες «νύξεις» στα κομμάτια τους (όπως π.χ. η δημοτική παράδοση, τα βαλσάκια, τα παιδικά τραγούδια, τα jingles, το… τρανζίστορ), πράγμα που «βοηθά» και στην ευρύτερη στιχουργική κατανόηση.

Ένα «μαζεμένο» σχήμα έκδηλου πειραματισμού είναι οι φίλοι μας, και παρότι η εν λόγω κασέτα δεν βοηθά, από πρακτικής πλευράς, στην διάδοση του μηνύματός τους, λέω πως ένα βινύλιο –το οποίο αξίζουν και με το παραπάνω– θα ήταν ό,τι έπρεπε. Έστω και με χρονοκαθυστέρηση…

Μετά τα ΦΥΤΑ είναι η Φυτίνη Facebook Twitter
Δεν ξέρω, για να λέμε την αλήθεια, αν είναι παιδικό ή μη το CD (αν αφορά και σε παιδιά δηλαδή – γιατί όχι;) εκείνο που νοιώθω είναι την προσπάθεια τής Καρτσάκη να μιλήσει και να τραγουδήσει σε μια γλώσσα στρωτή, νηφάλια και αποκαλυπτική, που να εμπεριέχει στοιχεία πρωτόλεια και αυθόρμητα

Κάποια στιγμή τα ΦΥΤΑ δημιουργούν το πόρταλ Φυτίνη, ανοίγοντας τις δραστηριότητές τους. Ένα από τα πρώτα άλμπουμ τους ήταν τα «Ποιήματα για Πόκεμον»...

Πρόκειται για μία παράξενη πορτοκαλί και πολύ περιποιημένη κασέτα μικρής διάρκειας (δεκατρία λεπτά η πρώτη πλευρά και έντεκα η δεύτερη) της ομάδας Φυτίνη που περιέχει τραγούδια για φωνή (Ιωάννα Μετζοφόρτη) και πιάνο (Αλεξανδρόσος). Τι τραγούδια;

Τραγούδια, που άλλοτε έχουν τη μορφή ενός σύγχρονου lied, ενώ άλλοτε ακούγονται κάπως πιο συμβατικά (έως και pop) και τα οποία σχετίζονται με την κουλτούρα των Πόκεμον – τη γνωστή ιαπωνική σειρά βιντεοπαιχνιδιών και κινουμένων σχεδίων, με τα οποία μεγάλωσε (και) μία γενιά ελληνοπαίδων, εκεί προς τα τέλη των nineties.

Τα τραγούδια φανερώνουν κάτι σοβαρό (από την μεριά των εμπνευστών του project), που δεν ξέρω αν είναι αμέσως φανερό (για όποιον ακούσει την κασέτα και διαβάσει τα στιχάκια στις χρωματιστές κάρτες). Επιχειρείται μια «κλασικοποίηση» των «Ποιημάτων για Πόκεμον». Nα εμφανισθούν δηλαδή μ’ έναν τρόπο συνθετικό, στιχουργικό και ενοργανικό, που να παραπέμπει σε έργο κάποιας παλιότερης δεκαετίας.

Πιθανώς, δια αυτού του τρόπου η ομάδα Φυτίνη να θέλει να δηλώσει πως και τα Πόκεμον ΔΕΝ πρέπει να ιδωθούν ως κάτι ξεχωριστό, ως κάτι «απ’ έξω», που να διαφοροποιείται σώνει και καλά από την… Λιλιπούπολη ή από την Θεία Λένα. Και αυτό είναι αλήθεια.

Εγώ, ας πούμε, που δεν έχω την παραμικρή ιδέα της χρήσης και της σημασίας των Πόκεμον, αντιλαμβάνομαι και αποκωδικοποιώ τα συγκεκριμένα τραγούδια με όρους παρελθόντος. Πέφτω στην «παγίδα» δηλαδή της Φυτίνης… να αντιμετωπίσω τα σχιστομάτικα τερατάκια κάπως σαν τα στρουμφάκια (με τα οποία επίσης δεν μεγάλωσα – είμαι παλιότερος) ή τις φιγούρες του Disney (πέφτουμε στην κλάση μας…). Το αποτέλεσμα ομολογώ πως είναι πάντα ευχάριστο, όταν δεν είναι εκπληκτικό («Η μπάγια ρούμπα της Σανφλώρας», «Φαντασία γύρω από τον Scyther»).

Μετά τα ΦΥΤΑ είναι η Φυτίνη Facebook Twitter
Αγγελική Καρτσάκη

Μέλος της ομάδας Φυτίνη έγινε εσχάτως και Αγγελίνα Καρτσάκη, μουσικός με σπουδές σε Θεσσαλονίκη και Λονδίνο και μέλος, ήδη, ποικίλων συνασπισμών (The Black Hook, Oiseaux Bizzares, Spring, ensemble ARKYS, Τhe Phoneyisland Cabaret Orchestra κ.ά.), που φανερώνουν διάθεση για πειραματισμό και εξερεύνηση. Η Καρτσάκη, ή ΝΤόΝΤΟ κατά το project, έχει έτοιμο CD, το οποίον επιγράφει «ΗΛΕΚΤΡΙΚέΣ ΣΥΣΚΕΥέΣ & άΛΛΑ ΖώΑ» και που διακρίνεται (και αυτό) για την ιδιοσυγκρασιακή παιδικότητά του.

Δεν ξέρω, για να λέμε την αλήθεια, αν είναι παιδικό ή μη το CD (αν αφορά και σε παιδιά δηλαδή – γιατί όχι;)  εκείνο που νοιώθω είναι την προσπάθεια τής Καρτσάκη να μιλήσει και να τραγουδήσει σε μια γλώσσα στρωτή, νηφάλια και αποκαλυπτική, που να εμπεριέχει στοιχεία πρωτόλεια και αυθόρμητα. Σκέψεις, που μετατρέπονται σε λόγο και περαιτέρω σε τραγούδια, με γνώμονα την αμεσότητα και την απλότητα.

Τούτο, βεβαίως, δεν σημαίνει πως και τα νοήματα είναι εκ προοιμίου απλά, αφού, ορισμένες φορές, κάτω από το αρχέτυπο, κρύβεται μια πιο σύνθετη εικόνα. Θέλω να πω πως το «ΗΛΕΚΤΡΙΚέΣ ΣΥΣΚΕΥέΣ & άΛΛΑ ΖώΑ» μπορεί να «διαβαστεί» με ποικίλους τρόπους και να αποκρυπτογραφηθεί (αν υπάρχει λόγος) αναλόγως.

Πιθανόν ορισμένοι, ακούγοντας το CD, ν’ ανακαλέσουν στη μνήμη τους την Λένα Πλάτωνος της «Λιλιπούπολης», ή ακόμη καλύτερα εκείνη των «Μασκών Ηλίου» και του «Γκάλοπ».

Η αλήθεια είναι πως η Καρτσάκη είναι επηρεασμένη από εκείνο το αισθητικό σκηνικό (Πλάτωνος, Γιαννάτου… αντιλαμβάνεστε), συγχρόνως, όμως, έχει φροντίσει να καταστήσει σαφή και τη δική της φόρμα. Σε τι συνίσταται αυτή; Σε μιαν ακόμη μεγαλύτερη απλοποίηση του ηχητικού καμβά, αντλώντας από το στοιχειώδες την ψυχολογία του παιγνιδιού.

Αν ό,τι σκέφτεσαι το τραγουδάς, τότε όπως παίζεις συνθέτεις…

Επαφή: http://fytini.com/fyta/

 


 

 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Μότσαρτ και τα μυστήρια

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ο Μότσαρτ και τα μυστήρια

Η πιο διάσημη Συμφωνία του Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ κρύβει ακόμη και σήμερα άλυτα μυστήρια για ακροατές και μελετητές, τόσο για τη δημιουργία της όσο και για την πρώτη της εκτέλεση. Η συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στις 21 Μαρτίου στο Μέγαρο Μουσικής, στην οποία θα ακουστεί το περίφημο έργο, γίνεται αφορμή για τη Ματούλα Κουστένη να «σκαλίσει» τη ζωή του μεγάλου συνθέτη και τις συνθήκες κάτω από τις οποίες γράφτηκαν τα τελευταία του έργα.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Δημήτρης Μπάκουλης: «Έχω σταθεί τυχερός λόγω του φύλου μου»

Lifo Videos / Δημήτρης Μπάκουλης: «Έχω σταθεί τυχερός λόγω του φύλου μου»

Ο τραγουδοποιός που ξεκίνησε από το YouTube μιλά για τη νέα του δουλειά «Η άνθρωπος», για την ανάγκη να σπάσουν τα γλωσσικά στερεότυπα και για τον σεξισμό που επικρατεί στη μουσική βιομηχανία. 
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η «καταραμένη γενιά» των Βρετανίδων ποπ σταρ

Μουσική / Η «καταραμένη γενιά» των Βρετανίδων ποπ σταρ

Η μουσική βιομηχανία συχνά ρομαντικοποιεί τον πόνο, αλλά οι γυναίκες πληρώνουν το τίμημα. Από την Amy Winehouse μέχρι τη Duffy, πολλές επιτυχημένες τραγουδίστριες έχουν βρεθεί αντιμέτωπες με ανελέητη πίεση, κακοποίηση και προβλήματα ψυχικής υγείας.
THE LIFO TEAM
79’ με τον Παντελή Δημητριάδη

Μουσική / «Νιώθω ότι δεν μπορώ να συμπλεύσω με τον κόσμο γύρω μου»

Ο Παντελής Δημητριάδης, βασικός δημιουργός των Παιδιών της Παλαιότητας –αρχικά Κόρε. Ύδρο.– μιλά για όλα όσα τον κάνουν να νιώθει ως ένα ον σε μια παράλληλη πραγματικότητα, σε μια ειλικρινή συνέντευξη-απολογισμό με αφορμή τις εμφανίσεις τους στην Αθήνα.
M. HULOT
Laibach: «Μπορούμε να είμαστε όλα όσα φοβάστε και όλα όσα επιθυμείτε»

Μουσική / Laibach: «Μπορούμε να είμαστε όλα όσα φοβάστε και όλα όσα επιθυμείτε»

Λίγο πριν από την αποψινή της περφόρμανς στην Αθήνα (Gazarte), η ρηξικέλευθη σλοβένικη μουσική κολεκτίβα εκθέτει το καλλιτεχνικό και φιλοσοφικό της μανιφέστο στη LiFO «προειδοποιώντας» ότι δεν είναι εδώ για να προσφέρει την άνεση του ψέματος, αλλά τη δυσφορία της αλήθειας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Δημήτρης Παπαδημητρίου - Βερόνικα Δαβάκη: «Στο ρεμπέτικο έχουν ειπωθεί πράγματα πιο καίρια και πιο λακωνικά απ’ ό,τι στην υψηλή ποίηση»

Μουσική / «Στο ρεμπέτικο έχουν ειπωθεί πράγματα πιο καίρια απ’ ό,τι στην υψηλή ποίηση»

Με αφορμή τη νέα τους μουσική παράσταση με εντελώς άγνωστα τραγούδια των Παπαϊωάννου και Τούντα, ο Δημήτρης Παπαδημητρίου και η Βερόνικα Δαβάκη μιλάνε για όσα οραματίζονται για το «Ελληνικό Σχέδιο» που βρίσκεται στην υπηρεσία της ελληνικής μουσικής και των δημιουργών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η ξανθιά φιλοδοξία της Sabrina Carpenter

Μουσική / Η Sabrina Carpenter ξέρει ακριβώς τι κάνει στην ποπ

Η πρώτη καλλιτέχνιδα που είχε ταυτόχρονα ένα νο1 άλμπουμ και τρία τραγούδια στην πεντάδα των UK Charts και τρια κομμάτια στην πεντάδα του Billboard Hot 100 –κάτι που είχε να συμβεί από την εποχή των Beatles– δεν είναι τόσο αθώα όσο φαίνεται. Στην πορεία, έχει σπάσει αρκετά στερεότυπα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Ελάχιστοι άνθρωποι που ασχολήθηκαν με την τέχνη άφησαν παρακαταθήκη»

Οι Αθηναίοι / «Αυτό που λέμε ευτυχισμένη ζωή δεν υπάρχει»

Ο Θέμης Ανδρεάδης γνώρισε τεράστια επιτυχία με το σατιρικό τραγούδι αλλά το ρίσκο να ασχοληθεί με το αγαπημένο του είδος, την μπαλάντα, τον άφησε εκτός μουσικής για σχεδόν είκοσι χρόνια. Η επιστροφή του με ένα δίσκο βινυλίου με συμμετοχές μουσικών από τις νεότερες γενιές ανοίγει ένα νέο, πιο φωτεινό κεφάλαιο στη ζωή του.
M. HULOT
Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ