Η απολύμανση του ''Άξιον Εστί'' με τον Γιώργο Νταλάρα στο Ηρώδειο

Η απολύμανση του ''Άξιον Εστί'' με τον Γιώργο Νταλάρα στο Ηρώδειο Facebook Twitter
0

Η απολύμανση του ''Άξιον Εστί'' με τον Γιώργο Νταλάρα στο Ηρώδειο Facebook Twitter
Το χειροκρότημα του κοινού ανάγκασε στο τέλος τον πεπειραμένο μαέστρο Λουκά Καρυτινό και τους Νταλάρα, Πλατανιά, Σακελλαρίου να κατέβουν από τη σκηνή και να πλησιάσουν τον Μίκη Θεοδωράκη στη θέση του για τους συγκινητικούς εναγκαλισμούς. Φωτο: Τhomas Daskalakis

 

Η συναυλία με ''Το Άξιον Εστί'' του Μίκη Θεοδωράκη και του Οδυσσέα Ελύτη στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού την περασμένη Τρίτη είχε μεγάλη σημασία: Κατ' αρχάς, έλαβε χώρα μόλις δύο 24ωρα μετά τη διαβόητη Συμφωνία μεταξύ Ελλάδας και δανειστών στις Βρυξέλλες. Λογικό, επομένως, που αμέσως μετά το τραγούδι ''Της Δικαιοσύνης Ήλιε Νοητέ'', το παρατεταμένο χειροκρότημα του κόσμου οδήγησε σε ένα μικρό διάλειμμα εν μέσω του έργου, ωθώντας τον ίδιο τον Μίκη Θεοδωράκη να σηκωθεί από το καροτσάκι, με το οποίο προσήλθε στη συναυλία, προκειμένου να χαιρετίσει το πλήθος. Τα μάτια δάκρυσαν στο άκουσμα των στίχων ''Μη παρακαλώ σας, μη τη λησμονάτε τη χώρα μου'' και δεν πρόκειται για απλό σχήμα λόγου.

Έπειτα, ''Το Άξιον Εστί'' φέτος συμπληρώνει 51 χρόνια ζωής (γράφτηκε νωρίτερα, αλλά δισκογραφήθηκε το 1964), παραμένοντας ένα μνημειώδες έργο της ελληνικής λόγιας, αλλά και λαϊκής μουσικής. Διόλου τυχαίο που ενώ στο πρώτο μέρος αποδόθηκε η ''Πρώτη Συμφωνία'' (1954) του Θεοδωράκη από την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, στο δεύτερο μέρος, με ''Το Άξιον Εστί'', την εμφάνιση τους έκαναν επί σκηνής και τα δύο μπουζούκια. Ο ωραιότερος τρόπος για να εορταστούν και τα 90 χρόνια του μεγαλύτερου εν ζωή Έλληνα μουσικοσυνθέτη, του ανθρώπου που δόξασε παγκοσμίως την Ελλάδα του 20ου αι. και που ακόμη με τις επιστολές του παίρνει θέση στα πολιτικά πράγματα του τόπου.

Ο Γιώργος Νταλάρας όντας ευφυής ως καλλιτέχνης, αλλά και ''ψημένος'' με το συγκεκριμένο έργο, ευτυχώς δεν εμπλούτισε την ερμηνεία του με ανούσια χαμόγελα και φωνητική επιδειξιομανία.

Το χθεσινό ''Άξιον Εστί'' στο Ηρώδειο, παρουσία του Μίκη, της Ιουλίτας Ηλιοπούλου, του Μάνου Ελευθερίου, της Αλίκης Καγιαλόγλου και άλλων σημαντικών καλλιτεχνών, κατά τη γνώμη μου...απολύμανε το λαϊκό ορατόριο μετά από το φιάσκο της παράστασης του Σάκη Ρουβά, που κανείς μάλλον δεν θέλει να θυμάται. Όχι ότι κινδυνεύει ένα τόσο σπουδαίο έργο από διαφορετικές προσεγγίσεις και εκτελέσεις μέσα στα χρόνια. Προσωπικά, ανήκα σ'αυτούς που ούτε και η δισκογραφημένη κιόλας εκτέλεση με τον Γιάννη Κότσιρα τούς είχε αρέσει. Ακόμη δε μπορώ να ξεχάσω το κάπως ενοχλητικό χαμόγελο του Κότσιρα την ώρα που τραγουδούσε ''Μη παρακαλώ σας, μη τη λησμονάτε τη χώρα μου''. Ίσως ήταν και άλλες οι συνθήκες τότε, στις αρχές του 2000, που παρουσιαζόταν επισήμως στον ίδιο χώρο. Σήμερα, ωστόσο, βάσει των όσων δραματικών εξελίσσονται για την τύχη της χώρας μας, η εκτέλεση του με τον Σάκη Ρουβά στο ρόλο του λαϊκού τραγουδιστή απέδειξε αν μη τι άλλο κάτι τραγικά αυτονόητο: Πόσο πάτο έχουμε πιάσει πια σε κάθε επίπεδο...

Η απολύμανση του ''Άξιον Εστί'' με τον Γιώργο Νταλάρα στο Ηρώδειο Facebook Twitter
Φωτο: Τhomas Daskalakis

 

Ο Γιώργος Νταλάρας, απ' την άλλη, όντας ευφυής ως καλλιτέχνης, αλλά και ''ψημένος'' με το συγκεκριμένο έργο, ευτυχώς δεν εμπλούτισε την ερμηνεία του με ανούσια χαμόγελα και φωνητική επιδειξιομανία. Λιτός και δωρικός ερμήνευσε ''Ένα το χελιδόνι'', ''Της αγάπης αίματα'', ''Της Δικαιοσύνης Ήλιε Νοητέ'' και ''Ανοίγω το στόμα'' με απόλυτη συνείδηση του βάρους των στίχων του Οδυσσέα Ελύτη. Το κοινό το κατάλαβε αυτό, τουλάχιστον στην παρούσα ιστορική φάση, γι'αυτό και τον αποθέωσε! Ο συναισθηματισμός χτύπησε κόκκινο, η λαϊκή περηφάνια όλων τονώθηκε και η παρουσία του Μίκη στο αρχαίο θέατρο έδωσε την εντύπωση της πατρικής φιγούρας που είναι εκεί για να φυλάει το λαό, το Έθνος, το Γένος - κατά πώς θά'λεγε και ο Νίκος Κούνδουρος - από το όποιο Κακό! Σπάνιες στιγμές! Υπ' όψιν, ''Το Άξιον Εστί'' έχει δισκογραφηθεί δύο φορές με ερμηνευτή τον Νταλάρα, η μία από το Ηρώδειο το 1988 και η άλλη από το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών το 2006.

Εξαιρετικοί και οι Δημήτρης Πλατανιάς - Άκης Σακελλαρίου στους ρόλους του βαρύτονου τραγουδιστή - ψάλτη και του αφηγητή αντιστοίχως. Ο πρώτος, με περγαμηνές από την Εθνική Λυρική Σκηνή έως το Κόβεντ Γκάρντεν, κατέθεσε μία νέα ιστορικής σημασίας ερμηνεία ειδικά στο κομμάτι ''Ναοί στο σχήμα τ'Ουρανού'', αλλά και στο εξόδιο ''Το Δοξαστικόν'' με τη σύμπραξη τεσσάρων χορωδιακών συνόλων. Όσο για τον Άκη Σακελλαρίου, χρωματίζοντας τις λέξεις του Ελύτη, δεν μιμήθηκε τον γίγαντα Μάνο Κατράκη της α΄εκτέλεσης. Λιγότερο επιβλητικός ή και πομπώδης, κατάφερε να δώσει ένα ολότελα δικό του ρεσιτάλ ερμηνείας.

Το χειροκρότημα του κοινού ανάγκασε στο τέλος τον πεπειραμένο μαέστρο Λουκά Καρυτινό και τους Νταλάρα, Πλατανιά, Σακελλαρίου να κατέβουν από τη σκηνή και να πλησιάσουν τον Μίκη Θεοδωράκη στη θέση του για τους συγκινητικούς εναγκαλισμούς. Σήκωνε και με το παραπάνω ακόμη μία φορά ''Της Δικαιοσύνης Ήλιε Νοητέ'' με τον κόσμο όρθιο να σιγοντάρει τον Νταλάρα. Τα βλέμματα όλων στραμμένα στον Θεοδωράκη! Έχει μεγαλώσει πολύ ο Μίκης, δυσκολεύεται ακόμη και για τις πιο απλές κινήσεις, αλλά είναι ευτύχημα που τον έχουμε ακόμη ανάμεσα μας να παρακολουθεί τις συναυλίες των έργων του και να μας χαιρετάει με τη χαρά μικρού παιδιού.

Έχω παρακολουθήσει πολλές φορές ''Το Άξιον Εστί'' ζωντανά, με τον Νταλάρα, τον Μητσιά, τον Κότσιρα και τη Φαραντούρη σε μεμονωμένα κομμάτια. Η συναυλία όμως του Ηρωδείου της 14ης Ιουλίου 2015 ανάδειξε την αγέραστη και αγέρωχη υπόσταση του έργου, καθώς και τον λόγο του Ελύτη που όσα χρόνια κι αν περάσουν θα εκφράζει τον δύσμοιρο αυτό τόπο της Μεσογείου: Και των αρχαίων Κυβερνητών τα έργα πληρώνοντας η Χτίσις, θα φρίξει. Ταραχή θα πέσει στον Άδη και το σανίδωμα θα υποχωρήσει από την πίεση τη μεγάλη του Ήλιου. Αλλά πριν, ιδού θα στενάξουν οι Νέοι και το αίμα τους αναίτια θα γεράσει...Πόσο, μα πόσο μπροστά είναι τελικά οι ποιητές του κόσμου όλου!

Μουσική
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πόση techno αντέχει η Αθήνα;

The Review / Πόση techno αντέχει η Αθήνα;

O Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο ραδιοφωνικός παραγωγός και DJ Νίκος Ζώης συναντήθηκαν στη δεύτερη μέρα του φετινού Techniques και σχολιάζουν τη βραδιά, το σετ της –ακριβοθώρητης πλέον– Charlotte de Witte και όσα είναι hot τώρα στην ηλεκτρονική σκηνή και στο αθηναϊκό nightlife.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
νταλαρας παπακωνσταντίνου

Μουσική / Γιώργος Νταλάρας και Βασίλης Παπακωνσταντίνου ξανά μαζί 33 χρόνια μετά

Οι δύο σπουδαίοι ερμηνευτές ετοιμάζονται να μοιραστούν και πάλι τη σκηνή, παρουσιάζοντας μια θεατροποιημένη μουσική παράσταση με κείμενα και αφήγηση του Οδυσσέα Ιωάννου που θα αφορούν το ελληνικό τραγούδι.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντος μας

Daily / Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντός μας

«Μετά από 50 χρόνια στον δρόμο, είναι πολύ αργά για να σταματήσουμε τώρα», δηλώνει μ’ ένα διακριτικό μειδίαμα ο 75χρονος ροκ σταρ σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ που παρακολουθεί από απόσταση αναπνοής την πρόσφατη περιοδεία του Μπρους Σπρίνγκστιν και της θρυλικής μπάντας του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Tsugranes

Μουσική / Η επιρροή των ελληνικών '90s -’00s στις Tsugranes και τον ήχο τους

Με αναφορές στον ΛεΠα και την Charli XCX, το τριμελές σχήμα από τα Γιάννενα, που άνοιξε τη συναυλία της Μαρίνας Σάττι στην Τεχνόπολη, φέρνει την πιο φρέσκια μουσική στην ελληνική ανεξάρτητη σκηνή.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Όπερα / Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Πολυσχιδής και ανήσυχη, η Φανί Αρντάν δεν δίνει απλώς μια ωραία συνέντευξη αλλά ξαναζεί κομμάτια της ζωής και της καριέρας της, με αφορμή την όπερα «Αλέκο» του Σεργκέι Ραχμάνινοφ που σκηνοθετεί για την Εθνική Λυρική Σκηνή.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Οι Khirki παντρεύουν το metal με τα ποραδοσιακά, σείοντας τις Συμπληγάδες 

Μουσική / Οι Khirki παντρεύουν το metal με παραδοσιακά στοιχεία και pop ευαισθησίες

Η νέα μπάντα του ελληνικού underground, που έχει ήδη ξεχωρίσει, ετοιμάζεται να αναχωρήσει για τη δεύτερη ευρωπαϊκή της περιοδεία, περιμένοντας το κοινό από κάτω να φωνάζει «the Greek song, the Greek song».
ΧΡΗΣΤΟΣ ΝΤΑΤΣΗΣ
Μια μουσική πανδαισία στη σκιά του ναού της Αφαίας

Μουσική / Μια μουσική πανδαισία στη σκιά του ναού της Αφαίας

Το «Ταξίδι στο φως», μια σειρά συναυλιών του σπουδαίου μαέστρου Σταύρου Ξαρχάκου σε εμβληματικά μνημεία και αρχαιολογικούς χώρους, συνεχίστηκε στην Αίγινα με την υποστήριξη της METLEN Energy & Metals.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Colin Stetson: Από τις απαιτήσεις ενός αιωνόβιου μπάσου σαξοφώνου σε μουσική για ταινίες τρόμου όπως το «Hereditary»

Μουσική / Colin Stetson: Ένας από τους πιο καταξιωμένους σαξοφωνίστες έρχεται στην Αθήνα

Ο μουσικός που έχει παίξει πλάι στον Tom Waits, με τους Arcade Fire και τους Chemical Brothers και πλέον συνθέτει μουσική για δημοφιλείς ταινίες τρόμου, όπως το «Hereditary», θα εμφανιστεί το Σάββατο στο Gazarte.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ