Αυτός είναι ο πιο σπάνιος ελληνικός δίσκος;

Αυτός είναι ο πιο σπάνιος ελληνικός δίσκος; Facebook Twitter
0
Αυτός είναι ο πιο σπάνιος ελληνικός δίσκος; Facebook Twitter

Το 1967 ο Μίμης Πλέσσας ήταν ήδη πολύ γνωστός από τους προσωπικούς του δίσκους, κι ακόμα περισσότερο για τα κομμάτια του από τις ελληνικές ταινίες που εκείνη την εποχή έκοβαν εκατομμύρια εισιτήρια στις αίθουσες. Η δεκαετία του ’60 ήταν πολύ παραγωγική για τον συνθέτη και άφησε πίσω του τρομερές δουλειές που ήταν και με κάποιον πολύ περίεργο τρόπο πρωτοποριακές και διαχρονικά μοντέρνες, παρόλο που ποτέ δεν ξέφυγε από τον ήχο που κυριαρχούσε. Ένα χρόνο μετά την κυκλοφορία του δίσκου που έκανε με την Καίτη Χρυσολωρά με τίτλο «Αγάπη μου» και δύο μετά το κλασικό «Ο Μίμης Πλέσσας παίζει Philicorda» στην Philips που τα επόμενα χρόνια χάθηκαν και παραμένουν δυσεύρετα μέχρι σήμερα [το δεύτερο κυκλοφόρησε με το Jazz & Τζαζ στο τεύχος 148-149 με δέκα από τα δώδεκα κομμάτια] ηχογράφησε το Greece Goes Modern που έγινε η πρώτη κυκλοφορία της εταιρίας Pan-Vox [ένα sub-label της Music Box] και μετά από 47 χρόνια, είναι ο πιο σπάνιος και ακριβός ελληνικός δίσκος. Στην original έκδοση, γιατί πριν από καναδυο χρόνια τον επανακυκλοφόρησε η b-otherside records, αλλά βγήκε σε τόσα λίγα αντίτυπα που εξαφανίστηκε αμέσως. Κι έγινε κι αυτό δυσεύρετο.

Το Greece Goes Modern κυκλοφόρησε μέσα στη Χούντα, αλλά είχε ξεκινήσει να ηχογραφείται ένα χρόνο νωρίτερα, πριν τα δημοτικά γίνουν υποχρεωτικά και αρχίσουν να χορεύονται με κάθε ευκαιρία στις πλατείες των πόλεων και των χωριών της ελληνικής επικράτειας. Ήταν μια παραγγελία της μπίρας Fix στο συνθέτη, ο οποίος έπρεπε να ντύσει με μουσική 10 ημίωρες εκπομπές για την ΕΡΤ. Η ιδέα του να διασκευάσει 10 ελληνικούς σκοπούς από αυτούς που ακούγονταν πριν από κάθε εθνική εορτή στα σχολεία σε ατελείωτες χορευτικές πρόβες [δεν έχω ιδέα αν ακούγονται ακόμα και πώς γιορτάζονται πια οι εθνικές εορτές] ενθουσίασε τον Κάρολο Φιξ και τη γυναίκα του, έτσι ξεκίνησαν οι ηχογραφήσεις.

Πρόσφατα πουλήθηκε μια αυθεντική κόπια του 1967 για 5 χιλιάδες ευρώ (!). Τα μόνα αντίτυπα που σώθηκαν ήταν από ελληνικούς σταθμούς του εξωτερικού που είχε σταλεί ο δίσκος για πρόμο.

Το συγκρότημα που τον συνόδεψε, The Orbiters, ήταν οι μόνιμοι συνεργάτες του Andrea Ortega σε φλάουτο, σαξόφωνο, ο Igor Raniets στα ντραμς, ο Τίτος Καλλίρης στην ηλεκτρική κιθάρα, ο Νίκος Γκίνος στο κλαρίνο, ο Ανδρέας Ροδουσάκης στο κοντραμπάσο, ενώ ο ίδιος ο συνθέτης παίζει philicorda, ένα ηλεκτρικό μουσικό όργανο της Philips που επιχειρούσε να πλασαριστεί δίπλα στο hammond.

Μπορεί να μην ήταν η πρώτη φορά που επιχειρούσε κάποιος να διασκευάσει δημοτικά τραγούδια στον μοντέρνο ρυθμό της εποχής [το 1965 οι Forminx είχαν διασκευάσει τον «Βασιλικός θα γίνω» ως Madjourana’s shake].

 

The Forminx - Mandjourana's shake | Official Audio Release

Το Greece Goes Modern όμως προσέγγιζε πολύ πιο σοβαρά και προσεκτικά τα κομμάτια και, παρόλο που μετατρέπονταν σε shake και μπόσα νόβες που άνετα μπορούσαν να χορευτούν σε νεανικά πάρτι και κλαμπ, είχαν μια πιο jazzy προσέγγιση που τα έκανε λιγότερο «ελαφρά».

Ο δίσκος παραμένει μοντέρνος ακόμα και με τα σημερινά στάνταρ και μετά από τόσες απόπειρες να διασκευαστούν με ηλεκτρικά όργανα παραδοσιακά κομμάτια, είναι αξεπέραστος.

Στην συζήτηση με τον Mr. Z-που μου ξαναθύμισε το δίσκο και μου είπε ότι πρόσφατα πουλήθηκε μια αυθεντική κόπια του 1967 για 5 χιλιάδες ευρώ (!)- έμαθα ότι τα μόνα αντίτυπα που σώθηκαν ήταν από ελληνικούς σταθμούς του εξωτερικού που είχε σταλεί ο δίσκος για πρόμο. Και τον ανακάλυψαν κάποιοι που αγόρασαν ομαδικά το στοκ από όσους είχαν κλείσει.

Ο Mimis G Vas Β-οtherSide Records αναφέρει: «Για την απόλυτη ιστορία και μόνο, βγήκαν αρχικά 350 κόπιες ( από τις οποίες οι 50 εάν θυμάμαι καλά δόθηκαν στον κύριο Πλέσσα), 150 λευκές και 200 μαύρες από τις οποίες όμως βγήκαν οι 150 στην αγορά. Κατόπιν για να αντιμετωπιστούν τα κρούσματα της αισχρής κερδοσκοπίας και ενώ οι αρχικές κόπιες είχαν εξαντληθεί ήδη στις προπαραγγελίες, δόθηκε εντολή για μια επανεκτύπωση 350 ακόμη βινυλίων, σε διάφανο χρώμα αυτήν την φορά, για να ξεχωρίζει από την αρχική κοπή. Τέλο, για το θέμα που αφορά και το άρθρο, όντως έχει ακουστεί μεταξύ των συλλεκτών πως η πρόσφατη τιμή μεταπώλησης του εν λόγω δίσκου ανέρχεται στα 5000 ευρώ, ενώ η αμέσως προηγούμενη πριν 2 χρόνια περίπου, πάλι χέρι με χέρι στα 3000 ευρώ, όπως και εάν έχει όμως, παραμένει σίγουρα ένας σπανιότατος δίσκος (ο αυθεντικός πάντα) και κυρίως από τους λίγους που μπορούν να σταθούν και στο εξωτερικό».

Το εξώφυλλο έχει ζωγραφίσει ο Βασίλης Φωτόπουλος που το 1964 είχε κερδίσει Όσκαρ καλλιτεχνικής διεύθυνσης για τον Ζορμπά του Κακογιάννη.

Ο δίσκος περιέχει διασκευές από δύο κομμάτια από τον Μοριά («Λεμονάκι», «Καλαματιανό»), δύο από την Ήπειρο («Ο Μενούσης», «Βασιλικός»), δύο από τα Επτάνησα («Γιαλό να πας», «Η πέρδικα»), δύο από τη Θεσσαλία («Καραγκούνα», «Τρία παιδιά»), δύο από τα νησιά του Αιγαίου και την Κρήτη («Καράβι απ’ τη Χιό», «Κρητικός».

Κι αυτά είναι μερικά δείγματα:

 

Mimis Plessas & The Orbiters - Greece Goes Modern - Vasilikos

 

 

Μίμης Πλέσσας - Καραγκούνα (Traditional, Jazz Version)

Χρησιμοποιήθηκαν πληροφορίες από το post του Δισκορυχείου.
H κεντρική φωτογραφία είναι από εδώ. 

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κοντσέρτο του Αρανχουέθ: Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από αυτό το κοντσέρτο;

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από το Κοντσέρτο του Αρανχουέθ;

Σχεδόν έναν αιώνα μετά τη δημιουργία του το «Κοντσέρτο του Αρανχουέθ» του Χοακίν Ροντρίγκο παραμένει η μουσική στην οποία όλοι με κάποιο τρόπο παραδινόμαστε. Η Ματούλα Κουστένη αποκρυπτογραφεί τη μελαγχολία, τη σπαρακτική μελωδία, τη δύναμη της κιθάρας και τη μοναδική του ενέργεια.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

The Review / Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος Γιάννης Τσιούλης aka Cartoon Dandy συζητούν για την πορεία και τα τελευταία βήματα στη μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία μιας από τις μεγαλύτερες ποπ σταρ της τελευταίας 15ετίας και για το πόσο relevant είναι σήμερα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ