Βέρνερ Χέρτζογκ: «Είναι λάθος να δαιμονοποιούμε τη Ρωσία – ή τον Τραμπ»

Βέρνερ Χέρτζογκ: «Είναι λάθος να δαιμονοποιούμε τη Ρωσία – ή τον Τραμπ» Facebook Twitter
Ο Χέρτζογκ στο γραφείο του εμπνευστή της περεστρόικα, Μιχαήλ Γκορμπατσόφ, που κάθεται κάτω από το ποτρέτο της συζύγου του Ραΐσα Γκορμπάτσεβα, που έφυγε από τη ζωή ακριβώς πριν από είκοσι χρόνια
0

Σκηνοθέτης εδώ και έξι δεκαετίες πολύ σημαντικών ταινιών, οι οποίες συχνά θολώνουν (ή διαφωτίζουν) τα όρια μεταξύ πραγματικότητας και μυθοπλασίας, αμετανόητος εικονοκλάστης, συναρπαστικός αφηγητής, μονίμως δημιουργικός, αεικίνητος και δραστήριος, με μια φιλμογραφία που προκαλεί δέος σε εύρος και μέγεθος, ο διάσημος Γερμανός σκηνοθέτης επέλεξε για το πιο πρόσφατο πρότζεκτ του, την απείρως συμβολική μορφή του 88χρονου πλέον Μιχαήλ Γκορμπατσόφ.

Η ταινία "Meeting Gorbachev" θα προβληθεί τον Μάιο στις αμερικανικές αίθουσες καταρχάς και με αφορμή αυτή την πρεμιέρα, ο Χέρτζογκ μίλησε στο IndieWire σε μια τυπικά ιδιοσυγκρασιακή συνέντευξη, κατά την οποία δεν έκρυβε την δυσανεξία του όταν οι ερωτήσεις του φαινόντουσαν «εκτός πλαισίου».

Όταν έπεσε το Τοίχος ήταν μια συγκλονιστική, εξωπραγματική στιγμή στη ζωή μου διότι ήταν μια στιγμή πέρα από την πολιτική, πολύ μεγαλύτερη από την πολιτική.

Όπως για τον ρόλο που υποδύεται στο "The Mandalorian" το νέο προϊόν του ανεξάντλητου franchise του «Πολέμου των Άστρων»:

«Είναι ένας μικρός ρόλος στο νέο sequel ή prequel ή όπως το λένε τέλος πάντων. Μου αρέσει να παίζω πού και πού, γιατί ξέω ότι βγαίνω καλός στην οθόνη, μόνο όμως αν έχω να υποδυθώ τον ΄κακό'».

Ελαφρώς μεγαλύτερο ενθουσιασμό έδειξε όταν ρωτήθηκε σχετικά με τη χρήση νέων τεχνολογικών εργαλείων στο σύγχρονο σινεμά (ντοκιμαντέρ ή μυθοπλασίας):

«Υπάρχουν κάποια φοβερά νέα εργαλεία. Τα drones ας πούμε αποτελούν τεράστιο επίτευγμα. Η κάμερα πλέον μπορεί να τραβήξει διαυγή νυχτερινά πλάνα όπου φαίνεται από μακριά ένα άτομο αλλά συγχρόνως και τα αστέρια στον ουρανό από πάνω του. Έχουμε πλέον κάμερες εξωπραγματικής ευαισθησίας και τέτοια εργαλεία προσφέρουν ασύληπτες δυνατότητες, όχι μόνο για τα ντοκιμαντέρ, αλλά για το σινεμά εν γένει».

Το βέβαιο είναι ότι δεν έχει διάθεση να μπλέξει σε ατέρμονες και άγονες συζητήσεις για τον Πούτιν και τον Τραμπ, με αφορμή τη νέα ταινία του:

«Θα ήταν φτηνό εκ μέρους μου να συμπεριλάβω στην ταινία εκτός πλαισίου κάποιου είδους σχολιασμό για τον Πούτιν ή για τον Τραμπ. Δεν έχουν σχέση με την ταινία. Πιστεύω ότι είναι λάθος η δαιμονοποίηση της Ρωσίας. Πρέπει να επιχειρήσουμε να δούμε τη Ρωσία όπως την βλέπαμε όταν ήταν στην εξουσία ο Γκορμπατσώφ. Και, αφορμής δοθείσης, δεν είμαι ούτε υπέρ της δαιμονοποίησης του Τραμπ. Ούτε έχω διάθεση για επιφανειακές διατριβές σχετικά με την τρέχουσα πολιτική κατάσταση στις Ηνωμένες Πολιτείες, χώρα που συμπαθώ πολύ και γι' αυτό έχω επιλέξει να ζω και να εργάζομαι εκεί».

Θέλει να μιλήσει μόνο για τον Μιχαήλ Γκορμπατσώφ και την κληρονομιά του, την οποία ο Χέρτζογκ πιστεύει ότι αξίζει να θυμηθούμε και να επανεκτιμήσουμε:

«Ο ιστορικός του ρόλος είναι αναμφισβήτητος, αλλά εγώ προσωπικά τον αγαπώ για το ρόλο του στην επανένωση της πατρίδας μου. Όταν έπεσε το Τοίχος ήταν μια συγκλονιστική, εξωπραγματική στιγμή στη ζωή μου διότι ήταν μια στιγμή πέρα από την πολιτική, πολύ μεγαλύτερη από την πολιτική».

«Υπάρχει ένα σημαντικό τμήμα του κοινού στη Ρωσία που τον αντιμετωπίζει ως προδότη. Κι αυτό είναι πραγματικά τραγικό. Νομίζω όμως ότι το κλίμα αλλάζει υπέρ του. Οι ταξιτζήδες στη Ρωσία μιλάνε πιο θερμά για εκείνον απ' ό,τι μέχρι και πριν από ενάμιση χρόνο μόλις».

«Είναι αναγκαστικά 'στατική' η κουβέντα μας στην ταινία επειδή είναι...ασθενής πια. Δεν μπορεί πραγματικά να... Πολύ θα ήθελα να περπατήσω μαζί του στην Κόκκινη Πλατεία αλλά ίσα που μπορεί να κάνει μερικά βήματα πια. Οπότε έπρεπε να κάνουμε καθιστοί την κουβέντα. Αμέσως όμως υπήρξε για κάποιο λόγο μια σύνδεση μεταξύ μας».

«Αυτό που προσπαθώ να δείξω στην ταινία είναι ένα πορτραίτο του ανδρός, να δείξω τι υπέροχος άνθρωπος είναι. Έχει να κάνει με την ψυχή του και κατ΄ επέκταση, με την ψυχή της Ρωσίας. Το βλέπεις σε διάφορες σκηνές, όπως λόγου χάρη όταν επισκέπτεται στο χωρίο απ' όπου κατάγεται την υπέργηρη θεία του που είναι τυφλή και βγαίνει μια ιδιαίτερη ποιότητα της ίδιας της Ρωσίας. Ένα βάθος συναισθημάτων και ένα βάθος κουλτούρας και λογοτεχνίας που υπάρχει εκεί».

 

Το τρέιλερ του ντοκιμαντέρ.

Με στοιχεία από το IndieWire.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

125 λεπτά με την Πόπη Διαμαντάκου/ Πόπη Διαμαντάκου: «Δεν με αγγίζουν οι επιθέσεις, δεν κάνω δημόσιες σχέσεις, δεν γλείφω»

Media / «Δεν υπάρχει τηλεκριτική σήμερα, όλα είναι δημόσιες σχέσεις»

Η γνωστή τηλεκριτικός Πόπη Διαμαντάκου μιλά στη LiFO για τη μακρά επαγγελματική της διαδρομή, την τηλεόραση του χθες και του σήμερα και απαντά για πρώτη φορά στα επικριτικά σχόλια που προκαλούν κατά καιρούς τα κείμενα της.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Για μένα αυτό είναι οι ταινίες, μια περιπέτεια έξω και πέρα από την ηθική»

Οθόνες / «Για μένα αυτό είναι οι ταινίες, μια περιπέτεια έξω και πέρα από την ηθική»

Μια μεγάλη κουβέντα με τον σκηνοθέτη και μουσικό Γιάννη Βεσλεμέ που κυκλοφορεί ταυτόχρονα το νέο του άλμπουμ και η ρετροφουτουριστική του ταινία «Αγαπούσε τα λουλούδια περισσότερο». (SPOILER ALERT)
M. HULOT
Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Capétte

Μυθολογίες / «Όταν είδα το "Climax", δεν μπορούσα να συνέλθω για ώρες»: Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Capétte

Τι συνδέει τον Αρονόφσκι με τον Αλμοδόβαρ και τον Λάνθιμο με τον Βούλγαρη; Ο μουσικός Capétte φτιάχνει τη δική του αγαπημένη κινηματογραφική δεκάδα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
the last showgirl

Οθόνες / Πρεμιέρα προσεχώς: 10 ταινίες που θα ξεχωρίσουν το επόμενο δίμηνο

Η επιστροφή του Βάλτερ Σάλες, ένας στοχαστικός Κώστας Γαβράς, τα φαντάσματα του Γιώργου Ζώη, ο Ντίλαν κατά τον Τιμοτέ Σαλαμέ, το βάπτισμα της Πάμελα Άντερσον στην υποκριτική, ένα χαμηλόφωνο διαμάντι από την Ινδία και η μεγαλόπνοη αλληγορία του Μπρέιντι Κόρμπετ είναι μερικές από τις ταινίες που θα μας απασχολήσουν τον χειμώνα του 2025.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Phyllis Dalton (1925-2025): Η κορυφαία ενδυματολόγος της κινηματογραφικής ιστορίας

Pulp Fiction / Phyllis Dalton (1925-2025): Η κορυφαία ενδυματολόγος της κινηματογραφικής ιστορίας

Πέθανε στα 99 της χρόνια η Βρετανή ενδυματολόγος που έντυσε χιλιάδες πρωταγωνιστές και κομπάρσους, πάντα με το βλέμμα στραμμένο στην αναπαραγωγή της αυθεντικότητας και στην αντίληψη της δραματικότητας του σεναρίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το υπερβατικό σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς διέρρηξε δια παντός την πραγματικότητα

Απώλειες / Το υπερβατικό σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς διέρρηξε διά παντός την πραγματικότητα

Το όνομα του Ντέιβιντ Λιντς (1946-2025) έγινε επιθετικός προσδιορισμός και οι ταινίες του μας προσκάλεσαν να βλέπουμε και να αισθανόμαστε αλλιώς τον κόσμο: με τα μάτια μιας απόκοσμης ψευδαίσθησης και την ψυχή της υπέροχης εμμονής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Αχιλλέα ΙΙΙ

Μυθολογίες / «Μετά το “Blues Brothers” φορούσα μαύρα γυαλιά στην τάξη»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Αχιλλέα ΙΙΙ

Έχοντας συμπεριλάβει στη λίστα του από τους αδελφούς Μαρξ μέχρι μια ταινία με τον Θανάση Βέγγο, o συγγραφέας πιστεύει πως το τραγικό και το γελοίο συναντιούνται σε κάποιο σημείο, το οποίο δεν είναι πάντα ευδιάκριτο.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
pamela anderson

Οθόνες / H όψιμη δικαίωση της Πάμελα Άντερσον

Μια γυναίκα που επί δεκαετίες αντιμετωπιζόταν από τον πλανήτη ως αντικείμενο (ηδονής και χλεύης) βρίσκει στο «Last Showgirl» την ευκαιρία να αποδείξει ότι υπάρχει θέση γι’ αυτήν και σε άλλους ρόλους από εκείνους που της φόρεσε η βιομηχανία του θεάματος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Movie Galaxy: Το βιντεοκλάμπ που κρατάνε ανοιχτό οι σινεφίλ Εξαρχιώτες

Οθόνες / Movie Galaxy: Το βιντεοκλάμπ που κρατάνε ανοιχτό οι σινεφίλ Εξαρχειώτες

Ο Λευτέρης Τζώρτζης έχει συγκεντρώσει 50.000 τίτλους. Το όνομά του έχει αναφερθεί σε έργο της Κιτσοπούλου, «ξεπουλάει» Ταρκόφσκι και έχει ζήσει επικούς καβγάδες για ταινίες - πιο πρόσφατα για τα «Μαγνητικά Πεδία».
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βαγγέλης Μουρίκης: «Tι σχέση έχω εγώ με τον Ντε Νίρο;»

Οθόνες / Βαγγέλης Μουρίκης: «Tι σχέση έχω εγώ με τον Ντε Νίρο;»

Λίγο πριν από την κυκλοφορία του «Arcadia» του Γιώργου Ζώη στις αίθουσες, ο Βαγγέλης Μουρίκης μιλάει στη LiFO για τον τρόπο με τον οποίο δουλεύει έναν ρόλο, για τον Οικονομίδη, τον Γραμματικό, τα spoilers και τη χαμένη αρετή τού να ακούμε.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ