Βέρνερ Χέρτζογκ: «Είναι λάθος να δαιμονοποιούμε τη Ρωσία – ή τον Τραμπ»

Βέρνερ Χέρτζογκ: «Είναι λάθος να δαιμονοποιούμε τη Ρωσία – ή τον Τραμπ» Facebook Twitter
Ο Χέρτζογκ στο γραφείο του εμπνευστή της περεστρόικα, Μιχαήλ Γκορμπατσόφ, που κάθεται κάτω από το ποτρέτο της συζύγου του Ραΐσα Γκορμπάτσεβα, που έφυγε από τη ζωή ακριβώς πριν από είκοσι χρόνια
0

Σκηνοθέτης εδώ και έξι δεκαετίες πολύ σημαντικών ταινιών, οι οποίες συχνά θολώνουν (ή διαφωτίζουν) τα όρια μεταξύ πραγματικότητας και μυθοπλασίας, αμετανόητος εικονοκλάστης, συναρπαστικός αφηγητής, μονίμως δημιουργικός, αεικίνητος και δραστήριος, με μια φιλμογραφία που προκαλεί δέος σε εύρος και μέγεθος, ο διάσημος Γερμανός σκηνοθέτης επέλεξε για το πιο πρόσφατο πρότζεκτ του, την απείρως συμβολική μορφή του 88χρονου πλέον Μιχαήλ Γκορμπατσόφ.

Η ταινία "Meeting Gorbachev" θα προβληθεί τον Μάιο στις αμερικανικές αίθουσες καταρχάς και με αφορμή αυτή την πρεμιέρα, ο Χέρτζογκ μίλησε στο IndieWire σε μια τυπικά ιδιοσυγκρασιακή συνέντευξη, κατά την οποία δεν έκρυβε την δυσανεξία του όταν οι ερωτήσεις του φαινόντουσαν «εκτός πλαισίου».

Όταν έπεσε το Τοίχος ήταν μια συγκλονιστική, εξωπραγματική στιγμή στη ζωή μου διότι ήταν μια στιγμή πέρα από την πολιτική, πολύ μεγαλύτερη από την πολιτική.

Όπως για τον ρόλο που υποδύεται στο "The Mandalorian" το νέο προϊόν του ανεξάντλητου franchise του «Πολέμου των Άστρων»:

«Είναι ένας μικρός ρόλος στο νέο sequel ή prequel ή όπως το λένε τέλος πάντων. Μου αρέσει να παίζω πού και πού, γιατί ξέω ότι βγαίνω καλός στην οθόνη, μόνο όμως αν έχω να υποδυθώ τον ΄κακό'».

Ελαφρώς μεγαλύτερο ενθουσιασμό έδειξε όταν ρωτήθηκε σχετικά με τη χρήση νέων τεχνολογικών εργαλείων στο σύγχρονο σινεμά (ντοκιμαντέρ ή μυθοπλασίας):

«Υπάρχουν κάποια φοβερά νέα εργαλεία. Τα drones ας πούμε αποτελούν τεράστιο επίτευγμα. Η κάμερα πλέον μπορεί να τραβήξει διαυγή νυχτερινά πλάνα όπου φαίνεται από μακριά ένα άτομο αλλά συγχρόνως και τα αστέρια στον ουρανό από πάνω του. Έχουμε πλέον κάμερες εξωπραγματικής ευαισθησίας και τέτοια εργαλεία προσφέρουν ασύληπτες δυνατότητες, όχι μόνο για τα ντοκιμαντέρ, αλλά για το σινεμά εν γένει».

Το βέβαιο είναι ότι δεν έχει διάθεση να μπλέξει σε ατέρμονες και άγονες συζητήσεις για τον Πούτιν και τον Τραμπ, με αφορμή τη νέα ταινία του:

«Θα ήταν φτηνό εκ μέρους μου να συμπεριλάβω στην ταινία εκτός πλαισίου κάποιου είδους σχολιασμό για τον Πούτιν ή για τον Τραμπ. Δεν έχουν σχέση με την ταινία. Πιστεύω ότι είναι λάθος η δαιμονοποίηση της Ρωσίας. Πρέπει να επιχειρήσουμε να δούμε τη Ρωσία όπως την βλέπαμε όταν ήταν στην εξουσία ο Γκορμπατσώφ. Και, αφορμής δοθείσης, δεν είμαι ούτε υπέρ της δαιμονοποίησης του Τραμπ. Ούτε έχω διάθεση για επιφανειακές διατριβές σχετικά με την τρέχουσα πολιτική κατάσταση στις Ηνωμένες Πολιτείες, χώρα που συμπαθώ πολύ και γι' αυτό έχω επιλέξει να ζω και να εργάζομαι εκεί».

Θέλει να μιλήσει μόνο για τον Μιχαήλ Γκορμπατσώφ και την κληρονομιά του, την οποία ο Χέρτζογκ πιστεύει ότι αξίζει να θυμηθούμε και να επανεκτιμήσουμε:

«Ο ιστορικός του ρόλος είναι αναμφισβήτητος, αλλά εγώ προσωπικά τον αγαπώ για το ρόλο του στην επανένωση της πατρίδας μου. Όταν έπεσε το Τοίχος ήταν μια συγκλονιστική, εξωπραγματική στιγμή στη ζωή μου διότι ήταν μια στιγμή πέρα από την πολιτική, πολύ μεγαλύτερη από την πολιτική».

«Υπάρχει ένα σημαντικό τμήμα του κοινού στη Ρωσία που τον αντιμετωπίζει ως προδότη. Κι αυτό είναι πραγματικά τραγικό. Νομίζω όμως ότι το κλίμα αλλάζει υπέρ του. Οι ταξιτζήδες στη Ρωσία μιλάνε πιο θερμά για εκείνον απ' ό,τι μέχρι και πριν από ενάμιση χρόνο μόλις».

«Είναι αναγκαστικά 'στατική' η κουβέντα μας στην ταινία επειδή είναι...ασθενής πια. Δεν μπορεί πραγματικά να... Πολύ θα ήθελα να περπατήσω μαζί του στην Κόκκινη Πλατεία αλλά ίσα που μπορεί να κάνει μερικά βήματα πια. Οπότε έπρεπε να κάνουμε καθιστοί την κουβέντα. Αμέσως όμως υπήρξε για κάποιο λόγο μια σύνδεση μεταξύ μας».

«Αυτό που προσπαθώ να δείξω στην ταινία είναι ένα πορτραίτο του ανδρός, να δείξω τι υπέροχος άνθρωπος είναι. Έχει να κάνει με την ψυχή του και κατ΄ επέκταση, με την ψυχή της Ρωσίας. Το βλέπεις σε διάφορες σκηνές, όπως λόγου χάρη όταν επισκέπτεται στο χωρίο απ' όπου κατάγεται την υπέργηρη θεία του που είναι τυφλή και βγαίνει μια ιδιαίτερη ποιότητα της ίδιας της Ρωσίας. Ένα βάθος συναισθημάτων και ένα βάθος κουλτούρας και λογοτεχνίας που υπάρχει εκεί».

 

Το τρέιλερ του ντοκιμαντέρ.

Με στοιχεία από το IndieWire.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τα δέκα αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

Μυθολογίες / Τα δέκα αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

«Κάθε φορά που το βλέπω προσπαθώ να καταλάβω πώς έχει οργανωθεί αυτό το χάος»: Ο Αλέξανδρος Βούλγαρης μάς καλεί να ανακαλύψουμε δέκα animation διαφορετικών τεχνικών, που τον έχουν επηρεάσει βαθιά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Οθόνες / 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Η Fischer, επίσημος χορηγός των Βραβείων Κοινού εδώ και μια δεκαετία, στήριξε για μία ακόμη χρονιά τον θεσμό, απονέμοντας πέντε βραβεία στις ταινίες που συγκέντρωσαν τις περισσότερες ψήφους των θεατών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου «Game of Thrones» συνεχίζεται

Οθόνες / «Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου Game of Thrones συνεχίζεται

Η σειρά του HBO, που παίρνει τη σκυτάλη από το πραγματικά αξιόλογο «Penguin», προσπαθεί να επικαλεστεί τη συνταγή του μεγάλου hit του καναλιού και ξεστρατίζει από το ατμοσφαιρικό σύμπαν του Ντενί Βιλνέβ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι θρυλικοί boomers του 65ου φεστιβάλ θεσσαλονίκης

Pulp Fiction / Οι θρυλικοί boomers του 65ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Ρέιφ Φάινς, Ζιλιέτ Μπινός, Ματ Ντίλον: Oι διάσημοι, σχεδόν συνομήλικοι ηθοποιοί που τιμήθηκαν με Χρυσό Αλέξανδρο και έδειξαν με τις διαφορετικές επιλογές τους ισάριθμα σίκουελ στην καριέρας τους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Οθόνες / «Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Ένα έπος δράσης και χαρακτήρων που κυλά θεαματικά, ουσιαστικά, υπερβολικά, συγκινητικά, χορταστικά και εμφατικά, όπως όλοι οι υποψήφιοι θεατές αναμένουν εδώ και πολύ καιρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η πιο διάσημη υπόθεση «απαγωγής από εξωγήινους» αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Οθόνες / Η απαγωγή του αιώνα αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Παρότι συμμετείχε στο σενάριο του ντοκιμαντέρ «The Manhattan Alien Abduction», η Λίντα Ναπολιτάνο που ισχυρίζεται ότι απήχθη από εξωγήινους στο κέντρο του Μανχάταν προ 35ετίας μηνύει την πλατφόρμα για αθέτηση της συμφωνίας τους.
THE LIFO TEAM
Ο Άγγελος Φραντζής θέλησε να κάνει μια αστεία ταινία 

Οθόνες / Άγγελος Φραντζής: «Mόνο αν πας στην πηγή των τραυμάτων, μπορείς να απελευθερωθείς»

Μια κουβέντα με τον ακατάτακτο σκηνοθέτη λίγο πριν από την επίσημη πρεμιέρα της νέας του ταινίας «Ο Νόμος του Μέρφυ», μιας σουρεαλιστικής υπαρξιακής κωμωδίας που δεν μοιάζει με καμία από τις προηγούμενες δουλειές του.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Γιατί διχάζει τόσο το «The Substance»;

The Review / Γιατί διχάζει τόσο το «The Substance»;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και η δημοσιογράφος και κριτικός κινηματογράφου Ιωσηφίνα Γριβέα συζητούν για την πιο αμφιλεγόμενη ταινία της χρονιάς, που έχει προκαλέσει έντονες διαμάχες στα social media, για τη φεμινιστική της διάσταση και για τις γυναικείες φωνές στο σινεμά, που επιτέλους ακούγονται πιο ηχηρά από ποτέ.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Ματ Ντίλον: Outsider για πάντα

Οθόνες / Ματ Ντίλον: Outsider για πάντα

Ξεκίνησε ως εφηβικό είδωλο στα ’80s, πρωταγωνίστησε σε δύο εμβληματικές ταινίες του Κόπολα και έχτισε την καριέρα του επιλέγοντας ταινίες με γνώμονα τα ενδιαφέροντά του. Στα 60 του έχει συνδεθεί με μερικές από τις πιο αγαπημένες καλτ ταινίες διεθνώς, δηλώνει ζωγράφος και διατηρεί σημαντική συλλογή τέχνης. Έρχεται στη Θεσσαλονίκη για να παραλάβει έναν τιμητικό Χρυσό Αλέξανδρο. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ