Μεταξύ Coltrane και Reich

Μεταξύ Coltrane και Reich Facebook Twitter
0

Ξεκινώντας, θα ήθελα να σας πω ότι έχω μια υπέροχη ανάμνηση από την πρώτη φορά που είδα live σας, στον Καθεδρικό Ναό του Αγ. Πέτρου στο Λονδίνο, το 1995. Παίζατε με ένα Κουαρτέτο Φωνητικών. Ακόμα θυμάμαι μια μαγεία στην ατμόσφαιρα.
Ήταν με το Hilliard Ensemble. Νομίζω ότι ο ίδιος ο Καθεδρικός εκπέμπει μια μαγεία! Χαίρομαι που το θυμάστε ακόμα!

Ας κάνουμε ένα ακόμα μεγαλύτερο flashback! Θυμάστε κάποιο από τα παιδικά σας όνειρα;
Για να είμαι ειλικρινής, σαν παιδί δε θα έλεγα ότι είχα κάποια ιδιαίτερα όνειρα ή ευχές, ή κάτι για το οποίο θα έπρεπε να παλέψω για να καταφέρω. Στο γυμνάσιο ξεκίνησαν να έλκουν το ενδιαφέρον μου οι ξένες γλώσσες. Ένας καθηγητής μού ενέπνευσε αυτό το ενδιαφέρον για τη μελέτη των ξένων γλωσσών. Τότε έκανα και το πρώτο μου σχέδιο, το οποίο ήταν να σπουδάσω γλωσσολόγος και να επικεντρωθώ στη συγκριτική Γλωσσολογία. Βέβαια όταν αργότερα μπήκα στο πανεπιστήμιο, ξεκίνησα πολύ σύντομα να περιοδεύω τον περισσότερο καιρό σαν μουσικός παρά να σπουδάζω κι έτσι παράτησα τις σπουδές κι αφοσιώθηκα στη μουσική.

Θεωρείτε τη μουσική μια προέκταση αυτού του ενδιαφέροντός σας για τις γλώσσες;
Πάρα πολύ! Στην πραγματικότητα η μουσική δεν είναι παρά ένα είδος γλώσσας. Και μάλιστα ίδιας αξίας με κάθε άλλη γλώσσα. Το ενδιαφέρον είναι να παρατηρείς το πώς αναπτύσσονται και σχετίζονται ή δεν σχετίζονται οι διάφορες μουσικές «διάλεκτοι» ανά τον κόσμο. Και αυτό θα ήταν και το μέλλον μου στη γλωσσολογία εάν ακολουθούσα αυτή την επαγγελματική κατεύθυνση.

Γίνατε ευρύτερα γνωστός στο ελληνικό κοινό από τη συνεργασία σας με την Ελένη Καραΐνδρου. Θυμάστε πώς γνωριστήκατε και πώς ξεκίνησε η συνεργασία σας;
Θυμάμαι ότι ξεκίνησε κάπως αδέξια. Δεν ήμουν σίγουρος αν ήθελα να γίνει αυτή η συνεργασία, δέχτηκα ένα τηλεφώνημα από την Ελλάδα που μου ζητούσε πολύ ευγενικά να παίξω σαξόφωνο στο σάουντρακ που συνέθετε η Ελένη Καραΐνδρου. Φυσικά τότε δεν είχα ακούσει τίποτε για την ίδια ή για τη μουσική της και ήμουν κάπως επιφυλακτικός. Τότε ήρθε εδώ και με συνάντησε η ίδια η Ελένη, έχοντας μαζί της το σάουντρακ, οπότε ήταν αδύνατο να της αρνηθώ να ακούσω τη μουσική της, αφού είχε κάνει τόσο δρόμο! Και όντως έπαιξε το κομμάτι και ήταν τόσο υπέροχη η μελωδία, που συμφώνησα μετά χαράς να συμμετάσχω. Έτσι ταξίδεψα μέχρι την Ελλάδα και ηχογράφησα τα μέρη μου με την ορχήστρα. Το αποτέλεσμα ήταν η μουσική που ακούγεται στην ταινία Ο Μελισσοκόμος του Θ. Αγγελόπουλου.

Με ποια κριτήρια αποδέχεστε ή αρνείστε μια συνεργασία; Έχει ποτέ αρνηθεί κάποια πρόταση που σας έχει γίνει;
Ναι, η αλήθεια είναι ότι έχω αρνηθεί. Εάν αισθανθώ ότι δεν μπορώ να συνεισφέρω σε προσωπικό επίπεδο, τότε θα απορρίψω μια πρόταση. Βέβαια σε αυτό μπορεί να παίξουν ρόλο και άλλοι λόγοι. Ακόμα και πρακτικοί. Αλλά η απάντηση είναι ναι, έχω αρνηθεί κάποιες συνεργασίες.

Θα μου μιλήσετε λίγο για τις επιρροές σας; Υπάρχουν κάποιοι καλλιτέχνες που έχουν επηρεάσει τον τρόπο που συνθέτετε ή ερμηνεύετε τη μουσική σας;
Βεβαίως και υπάρχουν! Συγκεκριμένα, είναι ο Τζον Κολτρέιν και ο Μάιλς Ντέιβις. Αυτοί οι δύο είναι οι μεγαλύτερες επιρροές στη μουσική μου.

Ποια είναι η γνώμη σας για τη λεγόμενη μοντέρνα κλασική μουσική; Μπορείτε να μου αναφέρετε μερικούς σημαντικούς συνθέτες;
Προσωπικά μου άρεσε πολύ η δουλειά του Στιβ Ράιχ τη δεκαετία του '70 και η εξέλιξή της προς τον μινιμαλισμό. Επιπλέον υπάρχουν μουσικοί σαν τον Άρβο Περτ, ο οποίος έφερε στο φως μια διαφορετική όψη του μινιμαλισμού και συχνά χρησιμοποίησε τις χρονικές παύσεις και τη σιωπή με αξιοθαύμαστο τρόπο. Και βέβαια υπάρχει και ο Πιερ Μπουλέζ με τις πολύπλοκες και πολύχρωμες συνθέσεις του. Και πολλοί άλλοι, εννοείται, αλλά προσωπικά στέκομαι στο έργο αυτών των τριών.

Έχετε καλή σχέση με την τεχνολογία; Πώς πιστεύετε ότι επηρέασε την εξέλιξη της σύγχρονης κλασικής μουσικής ή τον τρόπο με τον οποίο δημιουργούν μουσική οι νέοι σήμερα;
Στη λεγόμενη σύγχρονη κλασική μουσική δεν νομίζω ότι χρησιμοποιείται πλέον η τεχνολογία και πιστεύω ότι δεν την επηρέασε ιδιαίτερα. Σίγουρα υπήρξε εκτενές ενδιαφέρον για τον ηλεκτρονικό ήχο κατά τις δεκαετίες του '50 και του '60, κυρίως από τον Στοκχάουζεν και κάποιους γάλλους συνθέτες, αλλά νομίζω ότι οι συνθέτες της λεγόμενης σύγχρονης κλασικής ενδιαφέρονται περισσότερο για την ορχηστρική μουσική ή τη μουσική δωματίου και τον τρόπο που αυτή θα παιχτεί από φυσικά κλασικά όργανα. Όμως ένα από τα σημαντικότερα επιτεύγματα της τεχνολογίας σε σχέση με τη μουσική είναι ότι, με τη βοήθεια των ακουστικών μέσων -του L.P., του CD- η αναπαραγωγή και διάθεση της μουσικής έγινε προσιτή στον καθένα.

Έχουν περάσει 6 χρόνια από την τελευταία επίσκεψή σας στην Αθήνα. Θυμάστε κάτι ιδιαίτερο από την πόλη; Έχετε κάποιο αγαπημένο σημείο;
Έχω ζήσει μερικές πολύ ξεχωριστές στιγμές στην Αθήνα, αλλά εν συντομία θα αναφερθώ σε μία από αυτές. Θυμάμαι ήμουν στο δωμάτιο ενός ξενοδοχείου που βρίσκεται στο λόφο του Λυκαβηττού και έβλεπα έξω από το παράθυρο την Ακρόπολη να βρίσκεται στο ίδιο οπτικό επίπεδο με μένα και λίγο πιο πίσω το ηλιοβασίλεμα. Το θέαμα ήταν αξέχαστο. Αυτό είναι και το αγαπημένο μου μέρος στην Αθήνα! Τόσο για μένα όσο και για τη γυναίκα μου η οποία με ακολουθεί σε κάθε μου επίσκεψη. Είναι μια υπέροχη πόλη και ανυπομονώ να ξαναβρεθώ και να παίξω εκεί.

Πιστεύετε ότι η Αθήνα έχει κάποιο προτέρημα ή κάποιο ελάττωμα σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες;
Μου είναι δύσκολο να απαντήσω. Αγαπώ την κάθε πόλη που επισκέπτομαι εξαιτίας του ξεχωριστού της χαρακτήρα, και η Αθήνα έχει έναν πολύ ιδιαίτερο χαρακτήρα και ταυτότητα. Σίγουρα οι περισσότερες μεγαλουπόλεις αντιμετωπίζουν προβλήματα όπως η ρύπανση και το κυκλοφοριακό και στην Αθήνα νομίζω ότι αναλογεί ένα αρκετά μεγάλο μερίδιο από αυτά.

Υπάρχει κάτι το οποίο φοβάστε; Ποιος είναι μεγαλύτερός σας φόβος;
Ο μεγαλύτερος φόβος μου; Όπως συνηθίζω να λέω, φοβάμαι το «άγνωστο». Μου προκαλεί τρόμο ο φυσικός, σωματικός πόνος και αυτό είναι κάτι που απεύχομαι να μου συμβεί. Ας πούμε ότι φοβάμαι τα γερατειά και τον πόνο.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κοντσέρτο του Αρανχουέθ: Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από αυτό το κοντσέρτο;

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από το Κοντσέρτο του Αρανχουέθ;

Σχεδόν έναν αιώνα μετά τη δημιουργία του το «Κοντσέρτο του Αρανχουέθ» του Χοακίν Ροντρίγκο παραμένει η μουσική στην οποία όλοι με κάποιο τρόπο παραδινόμαστε. Η Ματούλα Κουστένη αποκρυπτογραφεί τη μελαγχολία, τη σπαρακτική μελωδία, τη δύναμη της κιθάρας και τη μοναδική του ενέργεια.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

The Review / Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος Γιάννης Τσιούλης aka Cartoon Dandy συζητούν για την πορεία και τα τελευταία βήματα στη μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία μιας από τις μεγαλύτερες ποπ σταρ της τελευταίας 15ετίας και για το πόσο relevant είναι σήμερα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Η Ματούλα Κουστένη βουτά στα άδυτα μιας βαθιάς φιλίας, αυτής των Γιόζεφ Γιόακιμ και Γιοχάνες Μπραμς, που στηρίχτηκε στην καλλιτεχνική ιδιοφυΐα και τη χημεία αυτών των δύο μουσικών, αφήνοντας ένα μοναδικό ενθύμιο, το Κοντσέρτο για Βιολί και Ορχήστρα που υπογράφει -ποιος άλλος;- o Γιοχάνες Μπραμς.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ