Ο Απόστολος Τραστέλης αφηγείται τη ζωή του στη LiFO Facebook Twitter
Ένας restauranteur χρειάζεται να έχει στόχο. Πρόκειται για μια θεατρική παράσταση. Φωτο: Σπύρος Στάβερης/LIFO

Ο Απόστολος Τραστέλης αφηγείται τη ζωή του στη LiFO

0

Γεννήθηκα στην Αθήνα και μεγάλωσα στην Πλάκα. Οι γονείς μου ήταν κι οι δυο δημόσιοι υπάλληλοι στο υπουργείο Οικονομικών. Το παιδικό μου όνειρο ήταν να γίνω γιατρός και να θεραπεύω. Ονειρευόμουν ότι θα γιάτρευα τους ανθρώπους, ακουμπώντας τους με τα χέρια μου και μόνο. Ήθελα να είμαι δυνατός, να μην πονάει κανείς κοντά μου.

• Όταν αποφοίτησα από τη Φαρμακευτική Σχολή της Πάτρας, μπήκα στην Ιατρική Σχολή Αθηνών για να κάνω το μεταπτυχιακό και το διδακτορικό μου. Κατά τη διάρκεια των σπουδών μου, έκανα διάφορες δουλειές: παρέδιδα ιδιαίτερα μαθήματα, μοίραζα φέιγ-βολάν, κόλλαγα αφίσες. Αργότερα, και παράλληλα με τις σπουδές, έφτιαξα μια, αρχικά μικρή, εταιρεία, που ασχολούνταν με διαφημιστικά έντυπα. Στην πορεία μεγάλωσε, απέδωσε οικονομικά κι έπειτα έκανα και μια δεύτερη.

• Στην αρχή της Ιατρικής σκεφτόμουν ότι θα έκανα πειράματα και ότι θα γινόμουν επιστήμονας. Η εμπειρία μου όμως με τους «επιστήμονες» εκεί ήταν φρικτή κι έτσι, τελικά, δεν ακολούθησα ακαδημαϊκή καριέρα. Πάντως, αν τελικά συνέχιζα με κάποια ειδικότητα, αυτή θα ήταν η χειρουργική, κι αυτό γιατί θέλω πάντα την αδρεναλίνη να χτυπάει «κόκκινο». Είμαι σίγουρος, δε, ότι θα ήμουν ένας πολύ καλός χειρουργός.

Δεν έχω κλωνοποιηθεί. Με ρωτάνε πώς τα καταφέρνω. Η απάντηση είναι ότι δεν ξέρω, δεν μπορώ να σας πω πολλά πράγματα. Το μόνο που ξέρω, από τότε που ξεκινούσα τη Σπονδή, είναι ότι δεν την έκανα μόνος μου. Την έκανα με τους συνεργάτες μου, με τους ανθρώπους που είναι κοντά μου. Σίγουρα ξέρω να ξεχωρίζω ανθρώπους. Χρειάζονται, επίσης, συνεχείς υπερβάσεις.

• Σκέφτηκα, λοιπόν, να επενδύσω, και τα δύο καλύτερα πράγματα που μου ήρθαν στο μυαλό ήταν το φαγητό και το φάρμακο, διότι και τα δύο είναι πράγματα που υπερκαταναλώνει ο Έλληνας. Ξεκίνησα λοιπόν πρώτα να χτίζω το κτίριο της Σπονδής στο Παγκράτι, διαδικασία που κράτησε δύο χρόνια. Στον δεύτερο χρόνο είχα βρει κι ένα πολύ καλό φαρμακείο στη Γλυφάδα, το αγόρασα κι αυτό. Κι έτσι βρέθηκα μέσα σε δύο χρόνια να έχω ένα φαρμακείο κι ένα εστιατόριο.

• Η Σπονδή ξεκίνησε το 1996 ως μπιραρία, γι' αυτό και είναι κατασκευασμένη από πέτρα, ξύλο και σίδερο. Κατά λάθος έγινε γκουρμέ εστιατόριο. Χωρίς να το πολυσκεφτώ, είχα πάρει τότε έναν πολύ καλό σεφ, τον Άρη Τσανακλίδη, που πήγε τον χώρο στο πιο ελιτίστικο. Ε, αυτό το ελιτίστικο μετά το ξέσκισα.

Το 2002 η Σπονδή πήρε το πρώτο αστέρι Michelin και το 2008 το δεύτερο. Συγκαταλέγεται μέσα στα 100 καλύτερα εστιατόρια του κόσμου. Τα τελευταία 8 χρόνια βραβεύεται από το περιοδικό «Αθηνόραμα» ως το καλύτερο εστιατόριο της Ελλάδας και είναι μέλος της αλυσίδας Relais Chateaux. Την πρώτη φορά που μου συστήθηκαν οι άνθρωποι της Michelin, αφού είχαν φάει και πληρώσει, μου κόπηκαν τα πόδια.

• Έφτιαξα κι άλλο ένα εστιατόριο, τη Hytra, που έγινε το δεύτερο καλύτερο στην Αθήνα, με ένα αστέρι Michelin. Κάποια στιγμή με προσέγγισαν μεγάλοι συντελεστές της ελληνικής οικονομίας, κατά βάση ξενοδοχεία, για να κάνω μεγαλύτερες συνεργασίες, κι έτσι βρέθηκα να έχω δημιουργήσει και να διευθύνω μια εταιρεία management και consulting άλλων εστιατορίων σε όλη την Ελλάδα, τα οποία επίσης αποσπούν συνεχώς διακρίσεις και βραβεία. Ανάμεσά τους τo Electra Palace στην Πλάκα, τα τέσσερα εστιατόρια του Sani Resort στη Χαλκιδική, το Kiku», το Cavo Tagoo στη Μύκονο, το Orloff στις Σπέτσες και το Liostasi στην Ίο, ενώ στη λίστα θα προστεθούν κι άλλα.

• Δεν έχω κλωνοποιηθεί. Με ρωτάνε πώς τα καταφέρνω. Η απάντηση είναι ότι δεν ξέρω, δεν μπορώ να σας πω πολλά πράγματα. Το μόνο που ξέρω, από τότε που ξεκινούσα τη Σπονδή, είναι ότι δεν την έκανα μόνος μου. Την έκανα με τους συνεργάτες μου, με τους ανθρώπους που είναι κοντά μου. Σίγουρα ξέρω να ξεχωρίζω ανθρώπους. Χρειάζονται, επίσης, συνεχείς υπερβάσεις.

• Τι είναι η γαστρονομία; Θα σας πω τι είναι από τη δική μου πλευρά. Είναι φιλοξενία, ένα μεγάλο σπίτι, πολλές οικογένειες μέσα που τρέχουν, πολλή φροντίδα, άγχος, στενοχώριες, χαρές. Έχει πολλά πράγματα με τα οποία μπορείς να ασχοληθείς: υψηλή αισθητική, σκληρή οργάνωση, όνειρο. Και καθώς βρισκόμαστε στην Ελλάδα, υπάρχουν απίστευτες εκτάσεις, όπου μπορεί κανείς να δώσει καινούργιες εικόνες, αλλά, δυστυχώς, σε κάθε ανέβασμα μιλάς σε λιγότερους και απομονώνεσαι περισσότερο.

Έχω μνήμες στη γεύση, έχω χορδές. Αν δεν ήμουν ευαίσθητος δέκτης, δεν θα έπιανα λεπτές αποχρώσεις στο φαγητό. Θα τολμήσω να πω ότι πιάνω ορισμένες τόσο λεπτές, που τις πιάνω μόνος μου και είμαι πάρα πολύ μόνος μου. Πολλές φορές βλέπω πράγματα που τα αφήνω να υπάρχουν γιατί, αν τα τελειοποιήσω, θα γίνουν και πιο απρόσωπα.

• Ένας restauranteur χρειάζεται να έχει στόχο. Πρόκειται για μια θεατρική παράσταση. Μπαίνει κάποιος για δυο τρεις ώρες μέσα στο χώρο σου και πρέπει να ευχαριστηθεί, να γελάσει, να κλάψει, να αισθανθεί, να πετάξει και να φύγει ευχαριστημένος. Κι επειδή πληρώνει, να νιώθει ότι πληρώνει λιγότερα απ' όσα εισέπραξε.

• Έχω μνήμες στη γεύση, έχω χορδές. Αν δεν ήμουν ευαίσθητος δέκτης, δεν θα έπιανα λεπτές αποχρώσεις στο φαγητό. Θα τολμήσω να πω ότι πιάνω ορισμένες τόσο λεπτές, που τις πιάνω μόνος μου και είμαι πάρα πολύ μόνος μου. Πολλές φορές βλέπω πράγματα που τα αφήνω να υπάρχουν γιατί, αν τα τελειοποιήσω, θα γίνουν και πιο απρόσωπα.

• Κάθε κομμάτι χαράς για μένα γίνεται δουλειά στο τέλος.

• Σε 10 χρόνια θα ήθελα να ονειρεύομαι περισσότερο από ό,τι ονειρεύομαι τώρα.

• Κάθε πρωί πάω στα φαρμακεία μου (έχω αποκτήσει και ένα δεύτερο, στο κέντρο). Δίνω και συμβουλές στους πελάτες. Τώρα, βέβαια, με το «Top Chef» γίνονται διάφορα ευτράπελα. Μπήκε κάποιος στο φαρμακείο και μου ζήτησε αυτόγραφο. Καταντράπηκα. Δεν είμαι εγώ αυτό που βλέπουν οι άλλοι στην τηλεόραση. Είναι σαν μια εικόνα μου που προβάλλεται λίγο, παίζει έναν ρόλο και μετά φεύγει. Δεν είμαι εγώ.

• Μου αρέσει να κοιμάμαι νωρίς. Δεν πίνω, πίνω κρασί μόνο με το φαγητό και ουίσκι πρέπει να έχω πιει μόνο μια φορά στη ζωή μου. Κάποια στιγμή, γύρω στα εβδομήντα, θ' αρχίσω να κάνω πράγματα που δεν έχω κάνει μέχρι τώρα. Ρεντίκολο θα γίνω, θα λένε «κοίτα πώς κατάντησε!».

• Μου αρέσει να περπατάω στην Πλάκα. Νιώθω ότι ο αέρας που αναπνέω εκεί είναι διαφορετικός. Μου αρέσει να βλέπω τον Παρθενώνα από τη φτωχική του μεριά, από τη μεριά που είναι τα Αναφιώτικα. Με αποτοξινώνει και με κάνει πιο ελαφρύ.

• Όταν ήμουν μικρός, μου άρεσε να καβαλάω το ποδήλατο και να με χτυπάει ο παγωμένος αέρας στο πρόσωπο. Μου λείπει αυτή η αναζωογονητική αίσθηση.

Οι Αθηναίοι
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τάσος Μαντής: Από τα υδραυλικά στα αστέρια Michelin

Οι Αθηναίοι / Τάσος Μαντής: Από τα υδραυλικά στα αστέρια Michelin

Ένα απρόσμενο Σαββατοκύριακο σε ένα κότερο στάθηκε αρκετό για να αλλάξει τη ζωή του. Από την πρώτη του εμπειρία ως μάγειρας στον στρατό μέχρι τις κουζίνες των κορυφαίων εστιατορίων του κόσμου, κάθε σταθμός διαμόρφωσε τη φιλοσοφία του βραβευμένου σεφ. Σήμερα, μέσα από το αστεράτο Soil, αποδεικνύει πως η μαγειρική δεν είναι απλώς τέχνη, αλλά τρόπος ζωής.
M. HULOT
«Ελάχιστοι άνθρωποι που ασχολήθηκαν με την τέχνη άφησαν παρακαταθήκη»

Οι Αθηναίοι / «Αυτό που λέμε ευτυχισμένη ζωή δεν υπάρχει»

Ο Θέμης Ανδρεάδης γνώρισε τεράστια επιτυχία με το σατιρικό τραγούδι αλλά το ρίσκο να ασχοληθεί με το αγαπημένο του είδος, την μπαλάντα, τον άφησε εκτός μουσικής για σχεδόν είκοσι χρόνια. Η επιστροφή του με ένα δίσκο βινυλίου με συμμετοχές μουσικών από τις νεότερες γενιές ανοίγει ένα νέο, πιο φωτεινό κεφάλαιο στη ζωή του.
M. HULOT
Γιάννης Μπακογιαννόπουλος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπακογιαννόπουλος: «Η δημοσιότητα που έχω είναι μεγαλύτερη από την αξία μου»

Τη δεκαετία του '50 έβγαλε το πιο φτηνό εισιτήριο, βρέθηκε στο Παρίσι και κοιμόταν στο πάτωμα, προκειμένου να γνωρίσει το «μαγικό σύμπαν» του κινηματογράφου. Ο Βούλγαρης τον φωνάζει ακόμα «δάσκαλο», ενώ κάποτε του έλεγαν ότι οι κριτικές του έμοιαζαν να απευθύνονται μόνο στους φίλους του. Όμως εκείνος παρέμεινε πιστός στον δικό του δρόμο. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Χρήστος Μποκόρος, εικαστικός

Οι Αθηναίοι / Χρήστος Μποκόρος: «Η τέχνη δεν είναι θέαμα, πρέπει να σε αφορά και να σε πονάει»

Όταν βρέθηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών, ένιωσε ότι ναυάγησαν όλα του τα όνειρα και οι επιθυμίες. Αν και έχει ζωγραφίσει χιλιάδες κεράκια, ακόμα αισθάνεται αρχάριος, γιατί το καθένα είναι διαφορετικό, όπως και οι άνθρωποι. Για εκείνον, η τέχνη είναι ένα μνημείο, και κάθε φορά με τα έργα του ακουμπά εκεί που πονάει, για να παίρνει δύναμη.
M. HULOT
Μαίρη Κουκουλέ

Οι Αθηναίοι / Μαίρη Κουκουλέ (1939-2025): Η αιρετική λαογράφος που κατέγραψε τη νεοελληνική αθυροστομία

Μοίρασε τη ζωή της ανάμεσα στην Αθήνα και το Παρίσι, υπήρξε σύντροφος ζωής του επίσης αιρετικού Ηλία Πετρόπουλου. Ο Μάης του ’68 ήταν ό,τι συγκλονιστικότερο έζησε. Πέθανε σε ηλικία 86 ετών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Σκρουμπέλος, συγγραφέας

Οι Αθηναίοι / «Δεν μπορεί να κερδίζει συνέχεια το δίκιο του ισχυρού»

Στο Λονδίνο, ο Θανάσης Σκρουμπέλος έλεγε ότι είναι «απ’ τον Κολωνό, γείτονας του Σοφοκλή». Έχοντας βγει από τα σπλάχνα της, ο συγγραφέας που έγραψε για την Αθήνα του περιθωρίου, για τη γειτονιά του και τον Ολυμπιακό, πιστεύει ότι η αριστερά που γνώρισε έχει πεθάνει, ενώ το «γελοίο που εκφράζει η ισχυρή άρχουσα τάξη» είναι ο μεγαλύτερός του φόβος.
M. HULOT
«Κάποια στιγμή έμαθα να βάζω στον λόγο μου ένα "ίσως", ένα "ενδεχομένως"»

Οι Αθηναίοι / «Κάποια στιγμή έμαθα να βάζω στον λόγο μου ένα "ίσως", ένα "ενδεχομένως"»

Στην Α’ Δημοτικού τη μάγεψε η φράση «Η Ντόρα έφερε μπαμπακιές». Διαμορφώθηκε με Προυστ, Βιρτζίνια Γουλφ, Γιώργο Ιωάννου και Κοσμά Πολίτη. Ως συγγραφέα την κινεί η περιέργεια για τις ανθρώπινες σχέσεις. Η Αγγέλα Καστρινάκη είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τζούλια Τσιακίρη

Οι Αθηναίοι / Τζούλια Τσιακίρη: «Οι ταβερνιάρηδες είναι ευεργέτες του γένους»

Με διαλείμματα στο Παρίσι και τη Νέα Υόρκη, έχει περάσει όλη της τη ζωή στο κέντρο της Αθήνας - το ξέρει σαν την παλάμη της. Έχει συνομιλήσει και συνεργαστεί με την αθηναϊκη ιντελεγκέντσια, είναι άλλωστε κομμάτι της. Εδώ και 60 χρόνια, με τη χειροποίητη, λεπτολόγα δουλειά της στον χώρο του βιβλίου και με τις εκδόσεις «Το Ροδακιό» ήξερε ότι δεν πάει για τα πολλά. Αλλά δεν μετανιώνει για τίποτα απ’ όσα της επιφύλαξε η μοίρα «εις τον ρουν της τρικυμιώδους ζωής της».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Κωνσταντίνος Ρήγος

Οι Αθηναίοι / «Έχω αισθανθεί να απειλούμαι τη μέρα, όχι δουλεύοντας τη νύχτα»

Οκτάνα, Επίδαυρος, ΚΘΒΕ, Πέγκυ Ζήνα, Εθνικό, Λυρική, «Brokeback Mountain» και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Ως χορογράφος και σκηνοθέτης, ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχει κάνει τα πάντα. Και παρότι έχει αρκετούς haters, νιώθει ότι αυτοί που τον καταλαβαίνουν είναι πολύ περισσότεροι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Οι Αθηναίοι / Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Ηθοποιός, σκηνοθέτις, ακατάτακτη και αγαπημένη του κοινού, η Σμαράγδα Καρύδη θυμάται πως ανέκαθεν ήθελε το σύμπαν, χωρίς να περιορίζεται. Στον απολογισμό της μέχρι τώρα πορείας της, ως η Αθηναία της εβδομάδας, καταλήγει πως, ούτως ή άλλως, «στο τέλος ανήκεις εκεί που μπορείς να φτάσεις», ενώ δηλώνει πως πάντα θα επιλέγει συνειδητά να συντάσσεται με τη χαρά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αντουανέττα Αγγελίδη: «Κάθε ταινία μου είναι το ευτυχές τέλος μιας περιπέτειας απορρίψεων»

Οι Αθηναίοι / Αντουανέττα Αγγελίδη: «Κάθε ταινία μου είναι το ευτυχές τέλος μιας περιπέτειας απορρίψεων»

Μοναδική περίπτωση για το ελληνικό σινεμά, η ιδιοσυγκρασιακή σκηνοθέτις που τιμάται στο 13ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Ταινιοθήκης αφηγείται τη ζωή και την πορεία της στη LiFO.
M. HULOT
«Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Oι Αθηναίοι / «Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Η αρχιτέκτονας και υπεύθυνη των Αρχείων Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής του Μουσείου Μπενάκη, Μάρω Καρδαμίτση-Αδάμη, δεν λησμόνησε ποτέ στην πορεία της πως η μορφή ενός κτιρίου πρέπει να έχει χαρακτήρα, ειλικρίνεια και κλίμακα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ