Ο Jon Hopkins απαιτεί την προσοχή σου στο πρώτο Sonar Athens

Ο Jon Hopkins απαιτεί την προσοχή σου στο πρώτο Sonar Athens Facebook Twitter
Θεωρώ ότι το μέλλον της ηλεκτρονικής μουσικής είναι η τεχνητή νοημοσύνη.
0

Αν και θεωρείται ένας από τους πιο σημαντικούς μουσικούς παραγωγούς της τελευταίας δεκαετίας, υπήρξε κόσμος που δεν ενθουσιάστηκε με τα νέα της εμφάνισής του. Για μια μικρή μερίδα του κοινού παίζει απλώς βαρετή μουσική. Μεταξύ μας, είναι κάπως άδικος ο χαρακτηρισμός. Το έργο του κινείται ανάμεσα στο ambient και στο techno και κάποιες φορές είναι περισσότερο εγκεφαλικό απ' όσο πρέπει, αλλά σε καμία περίπτωση δεν το λές αδιάφορο. Αντίθετα, η μουσική του είναι οργανική και μελωδική –ίσως παραπάνω για όσους προτιμούν να χτυπιούνται με πιο σκληρούς gabber ήχους‒ και απαιτεί την προσοχή σου, ακόμα κι αν είσαι από αυτούς που δεν σε κερδίζει στο τέλος.


Ο Hopkins άρχισε να αποκτά φήμη σε κάπως μεγάλη ηλικία. Γνώρισε εμπορική και κριτική αποδοχή με το τέταρτο άλμπουμ του, το «Immunity» το 2011, όταν είχε περάσει τα 30 του. Έγραφαν τότε στον «Observer» ότι «διαρκεί ακριβώς μία ώρα, αλλά αισθάνεσαι πως κρατάει πολύ περισσότερο. Κι αυτό δεν είναι κάτι κακό. Στα οκτώ ζωηρά ατμοσφαιρικά κομμάτια του πιάνει ακριβώς την αίσθηση μιας «επικής νύχτας». Είχε κάνει τόσο μεγάλη εντύπωση αυτή η κυκλοφορία του που προτάθηκε για το Mercury, το βραβείο που δίνουν κάθε χρόνο για το καλύτερο βρετανικό άλμπουμ της χρονιάς.

Μετά από 5 χρόνια απουσίας από τη δισκογραφία, πέρσι κυκλοφόρησε το «Singularity», ένα ρυθμικό πείραμα που σκοπό είχε να αναπλάσει ηχητικά την κατάσταση που προκαλούν στον εγκέφαλο τα παραισθησιογόνα ναρκωτικά (συγκεκριμένα, τα «μαγικά μανιτάρια») κατά τη διάρκεια ενός ψυχεδελικού τριπ.


«Τα πρώτα 10 χρόνια ήμουν το άτομο πίσω από τη σκηνή. Έγραφα μουσική για άλλους και ήμουν αρκετά χαρούμενος με αυτόν τον ρόλο» λέει με καθαρή φωνή και χαλαρότητα από την άλλη άκρη της γραμμής. «Ήταν μια έκπληξη που η μουσική μου πέρασε σε ένα μεγαλύτερο κοινό στα 33 μου, όταν βγήκε το "Immunity". Ήμουν περισσότερο έτοιμος να αντιμετωπίσω αυτήν τη δημοτικότητα, όμως, απ' ό,τι αν συνέβαινε στο πρώτο άλμπουμ μου στα 21».

Από τότε δεν έχει σταματήσει ούτε λεπτό να περιοδεύει σε ολόκληρο τον κόσμο, παίζοντας live ή κάνοντας DJ sets, και σίγουρα δεν έχει χρόνο να ηχογραφήσει νέα μουσική. Ο ελεύθερος χρόνος είναι ένα ζήτημα γι' αυτόν και τον λαχταράει όσο τίποτε άλλο. Όπως φαίνεται, δεν του περισσεύει και δεν χάνει ευκαιρία να το επισημαίνει συχνά στη συνομιλία μας.


«Δεν είμαι το είδος του μουσικού που μπορεί να δουλέψει όταν ταξιδεύει κι αυτό επειδή χρησιμοποιώ hardware συνθεσάιζερ για να κάνω μουσική. Αυτό δεν γίνεται όταν είμαι σε περιοδεία και τελευταία μόνο αυτό κάνω. Γκρινιάζω, αλλά στην πραγματικότητα μου αρέσει. Δεν θα ήθελα π.χ. να γράφω σάουντρακ (σ.σ. έχει γράψει την μουσική για την ταινία Monsters), αν και υπάρχουν σκηνοθέτες με τους οποίους θα ήθελα να συνεργαστώ, επειδή το θεωρώ κανονική δουλειά, μόνο που το έργο σου εξαρτάται από τρίτους. Θα ήθελα να γράψω μουσική για ένα επεισόδιο του "Black Mirror" αντί για ένα φιλμ. Δυστυχώς, αυτό το διάστημα ταξιδεύω συνέχεια. Θα έχεις παρατηρήσει ότι αφήνω μεγάλα κενά μεταξύ των άλμπουμ και το κάνω ακριβώς γι' αυτόν τον λόγο».

Ο Jon Hopkins απαιτεί την προσοχή σου στο πρώτο Sonar Athens Facebook Twitter
Περιοδεύει σε ολόκληρο τον κόσμο, παίζοντας live ή κάνοντας DJ sets.


Δεν λέει ψέμματα. Μετά από 5 χρόνια απουσίας από τη δισκογραφία, πέρσι κυκλοφόρησε το «Singularity», ένα ρυθμικό πείραμα που σκοπό είχε να αναπλάσει ηχητικά την κατάσταση που προκαλούν στον εγκέφαλο τα παραισθησιογόνα ναρκωτικά (συγκεκριμένα, τα «μαγικά μανιτάρια») κατά τη διάρκεια ενός ψυχεδελικού τριπ.


Από τι εμπνέεται κάθε φορά; «Απλώς συμβαίνει, χωρίς να το έχω προετοιμάσει. Βέβαια, δεν πρέπει να είμαι σε περιοδεία» αναφέρει μεταξύ σοβαρού και αστείου. «Για μερικές εβδομάδες ασχολούμαι με διάφορα άλλα πράγματα και ξαφνικά μου έρχονται ιδέες. Θα μου έρθει επιθυμία να αρχίσω να γράφω ξανά, οπότε είμαι σίγουρος ότι από του χρόνου, που θα ηρεμήσω, θα μου ξανασυμβεί κάτι ανάλογο. Δεν ξέρω βέβαια τι θα είναι. Η ηλεκτρονική μουσική είναι τόσο ανοιχτή σε επιρροές αυτό το διάστημα. Υπήρχε μια εποχή που όσοι ασχολούμασταν με αυτήν κινούμασταν σε παρόμοιες κατευθύνσεις, μας ενδιέφεραν κάποιοι ήχοι που γινόντουσαν της μόδας και τους υιοθετούσαν όλοι. Σήμερα είναι σχεδόν αδύνατο να προβλέψεις προς τα πού θα πάει. Θεωρώ ότι το μέλλον της είναι η τεχνητή νοημοσύνη. Ως άνθρωπος, φυσικά, είμαι αντίθετος σε κάτι τέτοιο, αλλά θα δούμε».


Ο Hopkins γεννήθηκε το 1979 στο Kingston Upon Thames. Από μικρός, παράλληλα με το σχολείο, έκανε μαθήματα πιάνου τα Σάββατα. Τα παράτησε στα 17 του, αν και το μέλλον του ως βιρτουόζου στο πιάνιο φαινόταν λαμπρό. «Ο Τύπος υπερβάλλει λίγο σχετικά με την κλασική μου παιδεία. Το ότι είμαι τεχνικά άρτιος στο πιάνο και στα πλήκτρα με απελευθέρωσε και με έκανε να αυτοσχεδιάζω καλύτερα, αλλά, όσον αφορά τη μουσική, δεν βλέπω κανέναν παραλληλισμό σε σχέση με αυτό που κάνω σήμερα, για να είμαι ειλικρινής». Όταν ήταν μικρός τον τραβούσαν περισσότερο ποπ συγκροτήματα με ηλεκτρονικά στοιχεία, όπως οι Pet Shop Boy, οι New Order και οι Depeche Mode. Αυτό ίσως εξηγεί τον λόγο που η μουσική του είναι τόσο άμεση.

 

Jon Hopkins - Singularity (Official Video)


Η σημαντικότερη στιγμή της καριέρας του ήταν όταν συνεργάστηκε με τον Brian Eno στα 23 του, μια εποχή που ήθελε να τα παρατήσει. Τότε ήταν μέλος του γκρουπ Imogen Heap και η πρώτη του σόλο δουλεια, το «Opalescent» του 2001 δεν είχε μεγάλη απήχηση, παρά τις συμπαθητικές κριτικές. Ο Eno, λοιπόν, που τον έχει ως μέντορα, του έμαθε να απολαμβάνει τη διαδικασία της δημιουργίας, όπως μου περιγράφει. «Με έκανε να μην κολλάω τόσο στις λεπτομέρειες. Χάρη σ' αυτόν ξαναβρήκα τη χαρά τού να γράφω μουσική, επειδή στα 20 είσαι αρκετά φιλόδοξος και σοβαρός, δεν το διασκεδάζεις». Ο Eno τον πήρε μάλιστα μια μέρα μαζί του, όταν έκανε την παραγωγή στο άλμπουμ των Coldplay «Viva la vida or Death and all his friends», κι εκείνος κάπως κόλλησε και στο τέλος ανέλαβε χρέη συμπαραγωγού. Μάλιστα, το συγκρότημα έμεινε τόσο ευχαριστημένο που τον πήρε μαζί του για να ανοίγει την παγκόσμια περιοδεία του το 2008.

Αναρωτιέμαι αν ήθελε να ασχοληθεί με τη μουσική από την αρχή. «Νομίζω ότι είναι θέμα προσωπικότητας όχι επιλογής. Μπορεί να ακούσεις να σου λέει το ίδιο ένας συγγραφέας ή ένας ζωγράφος. Κάπως πρέπει να ασχοληθείς με την τέχνη για να κατανοήσεις τον κόσμο γύρω σου. Είναι ένας τρόπος να επεξεργαστείς τη ζωή και, αν είσαι τυχερός, να μπορέσεις να συντηρήσεις τον εαυτό σου μέσα από αυτό. Θεωρώ ότι είμαι από τους τυχερούς».


«Περίμενες ποτέ να γίνεις τόσο πετυχημένος;» «Όχι, δεν νομίζω ότι περιμένει κανείς κάτι τέτοιο. Το μόνο που μπορείς να περιμένεις είναι αρκετή απογοήτευση».

 

Jon Hopkins - Emerald Rush (Official Video)

Info

Ο Jon Hopkins θα κάνει ένα DJ set στο πλαίσιο του Sonar Athens, την Παρασκευή 11 Οκτωβρίου στη σκηνή SonarHall.

Το πρώτο Sonar Athens θα διεξαχθεί στις 11 & 12/10 στο Gazi Music Hall και το Αμαξοστάσιο του ΟΣΥ.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το συναρπαστικό, άχρονο, χαμένο άλμπουμ της Ούρσουλα Λε Γκεν

Πέθανε Σαν Σήμερα / Το συναρπαστικό, άχρονο, χαμένο άλμπουμ της Ούρσουλα Λε Γκεν

H πολυβραβευμένη συγγραφέας επιστημονικής φαντασίας που πέθανε σαν σήμερα, το 2018, είχε συνεργαστεί με τον συνθέτη Todd Barton στη δημιουργία ενός φιλόδοξου πρότζεκτ που εκτείνονταν πέρα από τη συγγραφή.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Θα πατήσεις σε λουλούδια, θα πατήσεις και σε σκατά για να βρεις διεξόδους»

Μουσική / Αεκτζής, αναρχικός, καζαντζιδικός: Η ανορθόδοξη πορεία του Γιάννη Μπαχ Σπυρόπουλου στο ελληνικό τραγούδι

Συνθέτης, στιχουργός, αρθρογράφος, ζωγράφος, ραδιοφωνικός παραγωγός, ο Γιάννης Μπαχ Σπυρόπουλος έχει γράψει τη δική του ιστορία στην ελληνική δισκογραφία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Για μένα αυτό είναι οι ταινίες, μια περιπέτεια έξω και πέρα από την ηθική»

Οθόνες / «Για μένα αυτό είναι οι ταινίες, μια περιπέτεια έξω και πέρα από την ηθική»

Μια μεγάλη κουβέντα με τον σκηνοθέτη και μουσικό Γιάννη Βεσλεμέ που κυκλοφορεί ταυτόχρονα το νέο του άλμπουμ και η ρετροφουτουριστική του ταινία «Αγαπούσε τα λουλούδια περισσότερο». (SPOILER ALERT)
M. HULOT
Laurent Garnier

Μουσική / «Βλέπω μαριονέτες να παίζουν μουσική έχοντας τα ακουστικά περισσότερο στον λαιμό παρά στα αυτιά»

Με αφορμή ένα επικό τετραπλό mix –house, techno, UK focus και downtempo– για τα 25 χρόνια λειτουργίας του θρυλικού fabric, ο Γάλλος παραγωγός, DJ και πρόσφατα χρισμένος ιππότης της Λεγεώνας της Τιμής Laurent Garnier μιλά για το τότε και το τώρα της ηλεκτρονικής μουσικής.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Ο Τζούλιους Ίστμαν επιθυμούσε να είναι «μαύρος στον υπερθετικό, μουσικός στον υπερθετικό και ομοφυλόφιλος στον υπερθετικό»

Μουσική / Ο Τζούλιους Ίστμαν επιθυμούσε να είναι «μαύρος, μουσικός και ομοφυλόφιλος στον υπερθετικό»

Η Εναλλακτική σκηνή της Λυρικής παρουσιάζει μια βραδιά αφιερωμένη στο καινοτόμο και κοινωνικοπολιτικά φορτισμένο έργο του πρωτοπόρου Αφροαμερικανού συνθέτη που αναγνωρίστηκε ευρέως μετά θάνατον.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
10 techno & house parties για το προσεχές τρίμηνο 

Winter Preview 2025 / 10 techno & house parties για το προσεχές τρίμηνο 

Εκεί που η Αθήνα θα χορεύει μέχρι το πρωί, με μεγάλα ονόματα στα decks τους επόμενους μήνες – ή και μέχρι τα μεσάνυχτα, έχουμε και ένα απογευματινό κυριακάτικο πάρτι για εκείνους που πρέπει να ξυπνήσουν τη Δευτέρα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
Seven Nation Army: Η ιστορία του πιο διάσημου riff του 21ου αιώνα

Μουσική / Seven Nation Army: Η ιστορία του πιο διάσημου riff του 21ου αιώνα

Από το 2003 που πρωτοκυκλόφορησε μέχρι σήμερα, το κομμάτι των White Stripes με την εθιστική του μελωδία έχει εξαπλωθεί παντού στον πλανήτη, από τα ποδοσφαιρικά γήπεδα μέχρι τις μεγάλες πολιτικές συγκεντρώσεις
THE LIFO TEAM